Gemeenteblad van Purmerend
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Purmerend | Gemeenteblad 2024, 525800 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Purmerend | Gemeenteblad 2024, 525800 | beleidsregel |
Beleidsregels Wet Bibob gemeente Purmerend 2024
Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Purmerend, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft;
Het doel van de Wet Bibob is het voorkomen dat de gemeente strafbare activiteiten faciliteert en/of dat onrechtmatig verkregen voordeel wordt gebruikt. Dit gebeurt door een Bibob-toets uit te voeren naar de integriteit van de betrokkene en diens omgeving. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijvoorbeeld vergunningen of subsidies worden geweigerd of ingetrokken of kan de gemeente besluiten geen opdracht te verlenen aan een partij of geen vastgoedtransactie aan te gaan.
Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Omgevingswet, de Huisvestingswet, de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021 (m.b.t. gemeentelijke vergunningen), de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de gemeentelijke Subsidieverordening(en), de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek,
Besluiten vast te stellen de Beleidsregels Wet Bibob gemeente Purmerend 2024.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
eigen onderzoek: de wijze waarop de gemeente Zaanstad toepassing geeft aan artikel 7a van de Wet Bibob, waarbij onderzoek wordt gedaan naar feiten en omstandigheden als bedoeld in artikel 3, eerste tot en met zesde lid, en artikel 9, tweede en derde lid van de Wet Bibob. Het eigen onderzoek is nader omschreven in deze beleidsregel;;
Hoofdstuk 2: Toepassingsbereik
In dit hoofdstuk wordt aangegeven wanneer de Wet Bibob door de gemeente wordt ingezet bij publiekrechtelijke beschikkingen. Het inzetten van de Wet Bibob start met het uitvoeren van het eigen onderzoek.
Het bestuursorgaan kan, met inachtneming van deze beleidsregels, de wet toepassen bij aanvragen om de volgende beschikkingen. Deze opsomming is niet limitatief, zodat ook andere relevante beschikkingen in aanmerking kunnen worden genomen:
Omgevingsvergunning beperkte milieutoets zoals bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder i van de Omgevingswet, voor zover dat onderdeel betrekking heeft op een activiteit waarvoor bij Algemene Maatregel van Bestuur op grond van artikel 2.17 van de Omgevingswet is bepaald dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob, kan worden geweigerd;
Het bestuursorgaan kan, met inachtneming van deze beleidsregels, de wet toepassen met betrekking tot aanbestedingen die vallen binnen de sectoren milieu, informatie-communicatie-technologie (ict) of bouw en die conform de geldende richtlijnen van de gemeente voor aanbesteden van werken respectievelijk van diensten en leveringen, openbaar moeten worden aanbesteed.
De Bibob-toets zoals bedoeld in lid 2 t/m 5 wordt alleen toegepast als er sprake is van eigen informatie en/of informatie van één of meerdere partners binnen het samenwerkingsverband RIEC en/of vanuit het OM verkregen informatie als bedoeld in artikel 11 juncto 26 van de wet, waaruit duidelijke aanwijzingen blijken die het vermoeden rechtvaardigen dat er sprake is van een ernstige mate van gevaar zoals bedoeld in artikel 3 van de wet.
Artikel 3 van deze beleidsregels is niet van toepassing als betrokkene een orgaan is van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld.
Als het vragenformulier deel uitmaakt van een vastgoed- of grondtransactie, of een aanbestedingsprocedure, en de betrokkene weigert dit in te vullen of vult het onvolledig in, wordt dit beschouwd als een ernstig gevaar in de zin van de wet. Op grond hiervan kan het bestuursorgaan besluiten de transactie af te zien, de betrokkene uit te sluiten van de aanbestedingsprocedure of de overeenkomst te ontbinden.
Het bestuursorgaan beoordeelt eerst of er reguliere intrekkings- of weigeringsgronden bestaan. Het bestuursorgaan doet hiernaast eigen onderzoek. Als na het eigen onderzoek vragen blijven bestaan, kan het bestuursorgaan advies vragen aan het LBB.
Het bestuursorgaan informeert betrokkene schriftelijk over een adviesaanvraag als bedoeld in artikel 9 van de wet aan het LBB. Betrokkene wordt daarbij gewezen op de opschorting van de beslistermijn als bedoeld in artikel 4:15 van de Awb. Een afschrift van deze brief wordt gevoegd bij het adviesverzoek aan het LBB.
In geval een van het LBB ontvangen advies leidt tot het voornemen om een gevraagde beschikking te weigeren dan wel een eerdere verleende beschikking in te trekken of voorschriften aan de beschikking te verbinden, of van een gunning van overheidsopdracht af te zien dan wel een ontbinding van de overeenkomst of van het aangaan van een vastgoedtransactie af te zien dan wel ontbinding van de vastgoedovereenkomst, wordt aan de betrokkene een kopie van het geanonimiseerde adviesrapport ter hand gesteld. Betrokkene wordt daarbij door het bestuursorgaan gewezen op zijn geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 28 van de wet.
Als het bestuursorgaan een advies aanvraagt bij het LBB, wordt op grond van artikel 31 van de wet, de wettelijke termijn waarbinnen de beschikking dient te worden gegeven, opgeschort voor de duur van de periode die begint met de dag waarop het advies door het LBB in behandeling wordt genomen en eindigt met de dag waarop het advies is ontvangen, met dien verstande dat deze opschorting niet langer duurt dan de termijn, zoals genoemd in artikel 15 lid 1 van de wet.
Artikel 11 Weigeren, intrekken en aanvullende voorschriften
Het bestuursorgaan kan bij een mindere mate van gevaar aanvullende voorschriften aan de beschikking stellen. Een mindere mate van gevaar kan worden aangenomen wanneer er wel aanwijzingen zijn voor een risico op criminele beïnvloeding, maar deze risico’s onder andere beperkt zijn in aard en omvang. De aanvullende voorschriften zijn gericht op het wegnemen of beperken van dergelijk gevaar. Wanneer het gevaar niet met voorschriften kan worden geweerd, kan de aanvraag alsnog worden geweigerd of ingetrokken. De gevolgen van een weigering of intrekking mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-525800.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.