Gemeenteblad van Aalten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Gemeenteblad 2024, 525665 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Aalten | Gemeenteblad 2024, 525665 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Aalten - verkeersverzamelbesluit elektrische laadpalen
Elektrisch rijden levert een belangrijke bijdrage aan de afname van de CO2-uitstoot en daarmee aan de doelstelling van het Klimaatakkoord – in 2030 stoten we 49% minder broeikasgassen uit dan in 1990. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren flink gaat toenemen en daarmee ook de vraag naar publieke laadpalen. De beschikbaarheid van voldoende laadpalen is een randvoorwaarde om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken. Om die reden kiest de gemeente Aalten ervoor om het plaatsen van laadpalen te faciliteren. Het plaatsen van publieke laadpalen stimuleert elektrisch rijden en heeft daardoor ook lokale milieuvoordelen; elektrische auto’s produceren minder geluid en hebben geen uitstoot. De groei in het aantal laadpunten heeft een grote impact op het elektriciteitsnet en het beslag op de openbare ruimte. De gekozen locatie is in overleg met de exploitant, de netbeheerder en de gemeente totstand gekomen. Belangrijk is dat de laadpunten zorgvuldig en tijdig worden ingepast.
De gemeente Aalten is voornemens tot het nemen van een verzamelverkeersbesluit voor de plaatsing van openbare laadpalen. Dit verkeersbesluit wordt genomen, om te voorzien in de groeiende behoefte aan openbare laadvoorzieningen. Het bezit en gebruik van elektrische voertuigen groeit snel en hierdoor ontstaat een toenemende behoefte aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte. Het is daarom wenselijk, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn.
Door de plaatsing van de openbare laadpaal wordt voorzien in het algemene belang en wordt er uitvoering gegeven aan de beleidsregels. De gemeente Aalten heeft in 2022 beleidsregels geformuleerd die bedoeld zijn voor het verlenen van medewerking aan verzoeken om oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur in de openbare ruimte aan te leggen. Er is een strategische kaart opgesteld waar locaties zijn aangewezen aan de hand van toekomst prognoses per wijk, een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, bereikbaarheid van de parkeerplaatsen en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet.
Een elektrische auto wordt vrijwel nooit als tweede auto aangeschaft. Dat betekent dat op het moment dat er een elektrische auto in de wijk komt er ook vrijwel altijd een fossiele auto weg gaat. De parkeerdruk neemt daardoor dus niet toe. Wel is het zo dat fossiele rijders niet meer kunnen parkeren op de gereserveerde laadplek en dus misschien een plekje op moeten schuiven. De verwachting is ook dat de fossiele auto de komende jaren langzaam uit het straatbeeld gaat verdwijnen en dat de vraag naar laadpalen alleen maar toe gaat nemen.
Door de vele voordelen van elektrisch rijden wordt het verloren gaan van een openbare parkeerplaats ten gunste van een parkeerplaats voor een selecte groep gebruikers als acceptabel gezien. De afgelopen periode is de strategische plankaart opengesteld voor bewoners om een reactie achter te laten. Op basis van de binnengekomen reacties is een zorgvuldige afweging gemaakt om laadpaal locaties aan te wijzen.
De aanvraag voldoet aan de gestelde eisen binnen de ‘Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Aalten’. Het is daarom mogelijk om de aanvraag toe te kennen. Het gaat om de volgende maatregelen:
Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen per laadpaal als parkeergelegenheid alleen bestemd voor elektrische personenauto’s met gebruik van de laadpaal. Deze parkeerplaats in te richten als parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen en bij deze parkeerplaats een verkeersbord te plaatsen. Er wordt overgegaan tot plaatsing van de laadpaal voorzien van het verkeersbord RVV E8 met het onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ (OB20).
Dit besluit is genomen conform:
Artikel 2, lid 1, onder a, b, c en d Wegenverkeerswet 1994;Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Aalten.Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer; De plaatsing of verwijdering van de hierna genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluitArtikel 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht
Tekening: VK1-Proactieve laadpalen 2025
Indien aan de algemene voorwaarden uit het advies van de gemandateerde verkeersadviseur van de politie wordt voldaan, adviseert de korpschef positief op de verkeersmaatregel
Burgemeester en wethouders besluiten de volgende verkeersmaatregelen te nemen:
Hierbij worden de borden E8 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met het onderbord met de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ (OB20).
Bent u het niet eens met dit besluit? U kunt bezwaar maken. Dit kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Schrijf daarvoor een brief of maak digitaal bezwaar met uw DigiD op www.aalten.nl.
Zet in die brief in ieder geval:
Doe dit wel binnen zes weken nadat het besluit waartegen u bezwaar maakt, is verzonden. Anders kan uw bezwaar niet in behandeling worden genomen.
Ook wanneer u bezwaar maakt mag het besluit uitgevoerd worden. Wilt u dit tegenhouden? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de voorzieningenrechter. Dat kan zodra u bezwaar gemaakt hebt.
Het postadres van de Voorzieningenrechter is:
Wilt u liever een gesprek om tot een oplossing te komen? We kunnen dan met een neutrale gespreksleider vrijblijvend gaan zoeken naar een oplossing. U houdt het recht om alsnog binnen de gestelde termijn van zes weken bezwaar te maken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-525665.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.