Gemeenteblad van Het Hogeland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Het Hogeland | Gemeenteblad 2024, 524887 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Het Hogeland | Gemeenteblad 2024, 524887 | verkeersbesluit of -mededeling |
VERKEERSBESLUIT ten behoeve van de aanleg van twee toegangswegen nabij het perceel Oostpolder 4 te Eemshaven (Z.HHL.088396) nr. 2024/49
Door voortschrijdende uitbreiding van het datacenter op het perceel Oostpolder 4 in de Eemshaven wordt voor het ontsluiten van de nieuwbouw een nieuwe entree gerealiseerd ter hoogte van de Oostpolder 4 te Eemhaven. Deze entree gaat gepaard met de aanleg van een extra toegangsweg en de reconstructie van het parallel liggend fietspad. In het fietspad worden slingers aangelegd die de fietser attenderen op een naderende uitritconstructie. Tevens wordt het fietspad verder van de doorgaande weg gesitueerd. Op deze wijze wordt de fietser minder kwetsbaar voor afslaand verkeer. Door het aanleggen van deze slingers wordt de situatie aan de Oostpolder gelijkgetrokken met de lay-out van het fietspad langs de Kwelderweg. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
De hieronder genoemde wettelijke bepalingen zijn op het besluit van toepassing:
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), dat bepaalt dat verkeers-besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betrekking hebben op verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;
artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, dat bepaalt dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 15, lid 2 van de WVW 1994, dat bepaalt dat het toepassen van maatregelen op of aan de weg voor zover de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weg-gebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschieden krachtens een verkeers-besluit;
artikel 2, lid 1 van de WVW in verband met het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;
artikel 2, lid 2 van de WVW waar het betreft het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet Milieubeheer (of diens opvolger);
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna BABW), dat bepaalt dat plaatsing van de verkeerstekens van Bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990) dient te geschieden middels een verkeersbesluit;
artikel 24 BABW, dat bepaalt dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de namens de Korpschef van politie Eenheid Noord-Nederland gemandateerde verkeersadviseur van het basisteam Ommelanden-Noord;
het Mandaatbesluit van 27 december 2020, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de teamleider van team RO-Infra;
Aanleiding en overwegingen voor het besluit
Er worden twee toegangswegen ter ontsluiting van het datacentrum aangelegd.
De eerste (noordelijkst gelegen) toegangsweg heeft tot doel een separate in- en uitgang te realiseren voor het reeds bestaande datacenter (Fase I, II, III en IV). De nieuw aan te leggen toegangsweg zal fungeren als toegang tot de bezoekersparkeerplaats. Om het fietsverkeer veiliger te maken zal het fietspad ter hoogte van de inrit worden voorzien van twee slingers, de inrit heeft qua verkeersstromen voorrang op het fietspad. Om de voorrangssituatie te duiden worden op het fietspad aan weerszijden van de toegangsweg borden B06 in combinatie met haaientanden geplaatst. Het fietspad is een verplicht fietspad en wordt aangegeven met bord G12a met onderbord OB505.
De toegangsweg zelf wordt aangesloten op de weg Oostpolder. Voorgenoemde heeft ten opzichte van de inritten en voorrangssituatie. Zodoende wordt de toegangsweg voorzien van bord B06 in combinatie met haaientanden. Om het afslaand verkeer van af de Oostpolder te attenderen op het fietspad wordt ter hoogte van de inrit bord J24 in combinatie met onderbord OB0503 geplaatst.
De zuidelijk gelegen toegangsweg heeft tot doel om fase V van het datacenter te ontsluiten. Door het aanleggen van deze toegangsweg zal de bestaande bushalte Oostpolder circa 30 meter worden verplaatst richting zuidwesten. Ter verbetering van de veiligheid van het fietsverkeer zal het fietspad ter hoogte van de inrit worden voorzien van twee slingers. De inrit heeft qua verkeersstromen voorrang op het fietspad. Om de voorrangssituatie te duiden worden op het fietspad aan weerszijden van de toegangsweg borden B06 in combinatie met haaientanden geplaatst. Het fietspad is een verplicht fietspad en wordt aangegeven met bord G12a met onderbord OB505.
De toegangsweg zelf wordt aangesloten op de weg Oostpolder. Voorgenoemde heeft ten opzichte van deze toegangswegen een voorrangsstatus. Zodoende wordt de toegangsweg voorzien van bord B06 in combinatie met haaientanden. Om het afslaand verkeer van af de Oostpolder te attenderen op het fietspad wordt ter hoogte van de toegangsweg bord J24 in combinatie met onderbord OB0503 geplaatst.
Met betrekking tot de wenselijkheid van deze maatregelen is, overeenkomstig artikel 24 BABW advies gevraagd aan de Korpschef van de politie Noord-Nederland. Namens de Korpschef, heeft de gemandateerde verkeersadviseur van het basisteam Ommelanden-Noord bij brief van 10 december 2024, kenmerk 2024333497, een positief advies heeft gegeven over de voorgenomen aanwijzing en te nemen verkeersmaatregelen.
Gelet op het bepaalde ter zake in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Wegenverkeerswet 1994;
Gezien voorgaande overwegingen is het college van Burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland tot het besluit gekomen om de navolgende verkeerstekens van bijlage 1 van het RVV te plaatsen/verplaatsen overeenkomstig de bij dit besluit behorende situatietekening in combinatie met de tekening SEC-C-1041-X-PREM.
3. de verkeerstekens worden geplaatst overeenkomstig de voorschriften van het Uitvoeringsbesluit BABW/RVV 1990 en zijn conform het model van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de teamleider team IBOR - Infra
Bekendmaking van dit besluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad. Het besluit ligt tevens ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Het Hogeland, locatie Uithuizen, Hoofdstraat-West 1, 9961 AA, Uithuizen.
Datum publicatie Gemeenteblad: 16 december 2024
Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van bekendmaking van dit besluit daartegen een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland, Postbus 26, 9980 AA Uithuizen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-524887.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.