Verkeersbesluit intrekken en instellen diverse verkeersmaatregelen Moezelweg en Merwedeweg te Rotterdam

Rotterda m , Europoort, 23/0002380 - AS23/01104

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

 

overwegende,

 

dat de Moezelweg en Merwedeweg gelegen zijn in het gebied Europoort van de gemeente Rotterdam;

dat op beide wegen een snelheidsregime van 80 km per uur geldt;

dat de bovenstaande wegen elkaar kruisen door middel van een voorrangskruispunt, waarbij een stopbord is geplaatst en geen verkeerslichten aanwezig zijn;

dat ter hoogte van bovenstaand kruispunt aan de Moezelweg diverse in- en uitritten van bedrijven zijn gelegen, die regelmatig door vrachtwagens worden aangedaan;

dat is geconstateerd dat het kruispunt en de weggedeelten met in- en uitritten een black spot vormt door de aantallen ongevallen, waarvan vooral flankongevallen tussen gemotoriseerd verkeer, die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden;

dat het wenselijk is om de verkeersveiligheid te verbeteren;

dat dit mogelijk wordt door het instellen van verkeerslichten met een aanpassing aan de rijstrookindeling en de aanleg van twee parallelwegen;

dat tevens de parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens worden overgeschoven richting het noordwesten;

dat hiervoor een aantal verkeersmaatregelen worden ingetrokken en ingesteld;

dat bovenstaande aanpassing van de rijstrookindeling en het aanbrengen van verkeerslichten een feitelijke handeling betreft en zodoende geen onderdeel uitmaakt van onderhavige verkeersbesluit en derhalve niet open staat voor bezwaar/beroep;

dat het wenselijk is om onderstaande verkeersmaatregelen in te trekken;

  • verplicht (brom-)fietspad langs de Moezelweg ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 430 meter;

  • verplicht (brom-)fietspad langs de Merwedeweg ten noordoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 50 meter;

  • voorrangsregeling op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

  • gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

  • voorrangsregeling fietsoversteek op de Moezelweg op ca. 560m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de fietsoversteek van de Moezelweg op ca. 560m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • parkeerschijfzone op de parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg;

  • parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg;

dat het wenselijk is om onderstaande verkeersmaatregelen in te stellen;

  • voorrangsregeling op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

  • gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

  • voorrangsregeling op de fietsoversteek van de Moezelweg op ca. 550m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft ter hoogte van de fietsoversteek van de Moezelweg op ca. 550m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • voorrangsregeling op het kruispunt parallelweg-Moezelweg op ca. 500 ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • eenrichtingsverkeer op de parkeerplaats alleen bedoeld voor vrachtwagens met een parkeerschijfzone;

  • voorrangsregeling op het kruispunt parallelweg-Moezelweg op ca. 450 ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • parkeerschijfzone op de parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg;

  • parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg;

  • voorrangsregeling op de fietsoversteek van de Moezelweg op ca. 160m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • verplicht (brom-)fietspad op de fietsoversteek van de Moezelweg op ca. 160m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • geslotenverklaring voor (brom-)fietsers op de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Merwedeweg;

  • eenrichtingsverkeer op de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Merwedeweg;

  • geslotenverklaring voor (brom-)fietsers op de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Moezelweg;

  • 60km/u zone op de zuidwestelijke parallelweg van de Moezelweg;

  • 60km/u zone op de zuidoostelijke parallelweg van de Moezelweg;

  • verplicht (brom-)fietspad langs de Moezelweg ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 430 meter;

  • verplicht (brom-)fietspad langs de Merwedeweg ten noordoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 50 meter;

  • verplicht (brom-)fietspad langs de Moezelweg ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 60 meter met een aansluiting parallelweg Moezelweg;

dat bovenstaande verkeersmaatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

• het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen behoren te blijven.

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie, eenheid Rotterdam, te kennen heeft gegeven akkoord te zijn met de voorgestelde verkeersmaatregelen.

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve

Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);

 

 

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

 

Tot het intrekken van het verplichte (brom-)fietspad langs de Moezelweg ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 430 meter, middels

  • het verwijderen van 1 bord G12A (verplicht (brom-)fietspad) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

Tot het intrekken van het verplichte (brom-)fietspad langs de Merwedeweg ten noordoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 50 meter, middels

  • het verwijderen van 1 bord G12A (verplicht (brom-)fietspad) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

Tot het intrekken van de voorrangregeling op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg, middels

  • het verwijderen van 2 borden B03 (voorrangskruispunt) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

  • het verwijderen van 4 borden B07 (stop en verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

Tot het intrekken van het gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg, middels

  • het verwijderen van 6 borden D02-RO (gebod voor bestuurders om het bord aan de rechterzijde te passeren) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

Tot het intrekken van de voorrangsregeling fietsoversteek Moezelweg ca. 560m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg, middels

  • het verwijderen van 2 borden B06 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de fietsoversteek Moezelweg ca. 560m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

Tot het intrekken van het gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft ter hoogte van de fietsoversteek Moezelweg ca. 560m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg, middels

  • het verwijderen van 2 borden D02-RO (gebod voor bestuurders om het bord aan de rechterzijde te passeren) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de fietsoversteek Moezelweg ca. 560m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

Tot het intrekken van de parkeerschijfzone op de parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg, middels

  • het verwijderen van 2 borden E10 (parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Moezelweg;

  • het verwijderen van 2 borden E11 (einde parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Moezelweg;

 

Tot het intrekken van de parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg, middels

 

  • het verwijderen van 2 borden E08-3 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor vrachtwagens) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Moezelweg

 

 

 

 

 

Tot het instellen van een voorrangregeling op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg, waarbij bestuurders op de Moezelweg voorrang dienen te krijgen van bestuurders op de Merwedeweg en aangrenzende twee richtingen (brom-)fietspad, middels

  • het plaatsen van 2 borden B01 (voorrangsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

  • het plaatsen van 6 borden B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg;

Tot het instellen van een gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg, middels

  • het plaatsen van 7 borden D02-RO (gebod voor bestuurders om het bord aan de rechterzijde te passeren) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Moezelweg-Merwedeweg en aansluitingen op het kruispunt;

Tot het instellen van een voorrangsregeling op de fietsoversteek Moezelweg ca. 550m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de fietsoversteek Moezelweg ca. 550m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

 

Tot het instellen van een gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft ter hoogte van fietsoversteek Moezelweg ca. 550m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden D02-RO (gebod voor bestuurders om het bord aan de rechterzijde te passeren) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van fietsoversteek Moezelweg ca. 550m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

Tot het instellen van een voorrangsregeling op het kruispunt parallelweg-Moezelweg ca. 500 ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg, waarbij bestuurders op de Moezelweg voorrang dienen te krijgen van bestuurders op de parallelweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden B01 (voorrangsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt parallelweg-Moezelweg ca. 500 ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • het plaatsen van 1 bord B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt parallelweg-Moezelweg ca. 500 ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

 

Tot het instellen van eenrichtingsverkeer op de parkeerplaats alleen bedoeld voor vrachtwagens met een parkeerschijfzone, langs de Moezelweg, waarbij de rijrichting gaat van de meest oostelijke gelegen aansluiting met de Moezelweg richting de meest westelijke gelegen aansluiting met de Moezelweg, middels

  • het plaatsen van 1 bord C03 (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de meest oostelijke gelegen aansluiting met de Moezelweg;

  • het plaatsen van 1 bord C02 (eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de meest westelijke gelegen aansluiting met de Moezelweg;

 

 

Tot het instellen van een voorrangregeling op het kruispunt parallelweg-Moezelweg ca. 450 ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg, waarbij bestuurders op de Moezelweg voorrang dienen te krijgen van bestuurders op de parallelweg en aangrenzende (brom-)fietspad, middels

  • het plaatsen van 2 borden B01 (voorrangsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt parallelweg-Moezelweg ca. 450 ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg;

  • het plaatsen van 3 borden B06 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt parallelweg-Moezelweg ca. 450 ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg en aanliggende (brom-)fietspad;

 

Tot het instellen van een parkeerschijfzone op de parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg, middels

  • het plaatsen van 1 bord E10 (parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf, tevens parkeerverbod indien er langer wordt geparkeerd dan de parkeerduur die op het bord is aangegeven) voor de maximale duur van 4 uur tussen 20:00 tot 6:00 alsmede het aanbrengen van blauwe markering bij de parkeerplaatsen op welke de parkeerschijfzone betrekking heeft, als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Moezelweg;

  • het plaatsen van 1 bord E11 (einde parkeerschijfzone met verplicht gebruik van parkeerschijf) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Moezelweg;

 

Tot het instellen van parkeerplaatsen alleen bedoeld voor vrachtwagens, langs de Moezelweg, middels

 

  • het plaatsen van 1 bord E08-3 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor vrachtwagens) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de parkeerplaatsen langs de Moezelweg

  •  

Tot het instellen van een voorrangsregeling op de fietsoversteek Moezelweg ca. 160m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden B06 (verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de fietsoversteek Moezelweg ca. 160m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

Tot het instellen van een twee richtingen verplicht (brom-)fietspad op de fietsoversteek Moezelweg ca. 160m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden G12A (verplicht (brom-)fietspad) en onderbord OB502 als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de fietsoversteek Moezelweg ca. 160m ten noordwesten van het kruispunt met de Merwedeweg;

Tot het instellen van een geslotenverklaring voor (brom)-fietsers op de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Merwedeweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden C15 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Merwedeweg;

 

Tot het instellen van eenrichtingsverkeer op de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Merwedeweg, waarbij de rijrichting gaat richting de Merwedeweg, middels

  • het plaatsen van 1 bord C03 (eenrichtingsweg) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Merwedeweg;

 

Tot het instellen van een geslotenverklaring voor (brom)-fietsers op de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Moezelweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden C15 (gesloten voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de aansluiting van de zuidwestelijke parallelweg met de Moezelweg;

  •  

Tot het instellen van een snelheidsregime van 60 km/u zone op de zuidwestelijke parallelweg met de Moezelweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden A01-60-ZB (begin zone met maximumsnelheid 60 km/h) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de zuidwestelijke parallelweg met de Moezelweg;

  • het plaatsen van 2 borden A02-60-ZE (einde zone met maximumsnelheid 60 km/h) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de zuidwestelijke parallelweg met de Moezelweg;

  •  

Tot het instellen van een snelheidsregime van 60 km/u zone op de zuidoostelijke parallelweg met de Moezelweg, middels

  • het plaatsen van 2 borden A01-60-ZB (begin zone met maximumsnelheid 60 km/h) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de zuidoostelijke parallelweg met de Moezelweg;

  • het plaatsen van 2 borden A02-60-ZE (einde zone met maximumsnelheid 60 km/h) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de zuidoostelijke parallelweg met de Moezelweg;

  •  

Tot het instellen van een twee richtingen verplicht (brom-)fietspad langs de Moezelweg ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 430 meter, middels

  • het plaatsen van 3 borden G12A (verplicht (brom-)fietspad) en onderbord OB502 als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Merwedeweg-Moezelweg;

 

Tot het instellen van een twee richtingen verplicht (brom-)fietspad langs de Merwedeweg ten noordoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 50 meter, middels

  • het plaatsen van 2 borden G12A (verplicht (brom-)fietspad) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van het kruispunt Merwedeweg-Moezelweg;

  •  

Tot het instellen van een twee richtingen verplicht (brom-)fietspad langs de Moezelweg ten zuidoosten van het kruispunt met de Merwedeweg over een lengte van ca. 60 meter met een aansluiting parallelweg Moezelweg, middels

  • het plaatsen van 1 bord G12A (verplicht (brom-)fietspad) en onderbord OB502 als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990, ter hoogte van de aansluiting van het pad met de zuidoostelijke parallelweg;

 

Te bepalen dat de verkeersmaatregelen worden uitgevoerd conform bijgevoegd bordenplan.

 

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 12 december 2024

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Remco de Goederen

Hoofd van de afdeling Mobiliteit

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie , postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven