Gemeenteblad van Middelburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Middelburg | Gemeenteblad 2024, 523709 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Middelburg | Gemeenteblad 2024, 523709 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Middelburg – Verkeersbesluit – 17 locaties – Laadplaatsen elektrische voertuigen + één parkeerplaats voor elektrische deelauto’s Onze Auto
Burgemeester en wethouders van Middelburg besluiten:
het verkeersbesluit van 16 juni 2020 (Staatscourant 2020, 33071 van 24-06-2020) om op 6 locaties parkeerplaatsen te bestemmen voor elektrische deelauto’s van Duurzame Mobiliteit Zeeland, te wijzigen door het besluit voor zover dit ziet op het bestemmen van twee parkeerplaatsen op Achter het Hofplein, in te trekken;
het verkeersbesluit van 13 februari 2024 (Gemeenteblad 2024, 68347 van 21-02-2024) om op 16 locaties parkeervakken te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen, te wijzigen door het besluit voor zover dit ziet op het bestemmen van twee parkeerplaatsen in Carl Perkinsstraat op de zijtak naast huisnummer 19, in te trekken.
In dit besluit wordt verstaan onder:
BABW: Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;
RVV 1990: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
( Verkeers ) bord: verkeersbord als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
WVW 1994: Wegenverkeerswet 1994.
Inwoners en werknemers die gebruik willen maken van een openbare laadpaal voor elektrische voertuigen, kunnen een aanvraag indienen bij een aanbieder van laadpalen. Deze aanbieder behandelt de aanvragen, verricht de werkzaamheden en plaatst, beheert en exploiteert de laadpaal. De aanbieder kan ook uit eigen beweging een aanvraag indienen voor het plaatsen van laadpalen op strategische locaties, zoals in parkeergarages en op parkeerterreinen.
Het aantal laadpunten wordt bepaald door de locaties waar bezoekers parkeren en door het gebruik van de laadpalen. Voor het bepalen van de laadpaallocaties maken wij gebruik van de laadpalenkaart van EVtools. Deze laadpalenkaart geeft op basis van actuele prognoses een overzicht van waar de komende jaren behoefte is aan een of meer laadpalen en waar deze het beste geplaatst kunnen worden. De laadpalenkaart voorziet niet in een dekkend netwerk voor alle mogelijk geschikte locaties in de gemeente.
Een aanbieder heeft ons gevraagd om op verschillende locaties een laadpaal voor elektrische voertuigen te mogen plaatsen. Om te waarborgen dat de parkeervakken bij deze laadpalen alleen gebruikt worden voor het opladen van elektrische voertuigen, is een verkeersbesluit nodig.
De aanschaf en het gebruik van elektrische voertuigen in Nederland neemt toe, en daardoor ook de vraag naar laadfaciliteiten voor elektrische voertuigen. Dit betekent dat er ook in Middelburg een groeiende behoefte is aan e-laadvoorzieningen voor bewoners, bedrijven, winkelend publiek, toeristen en zakelijke bezoekers. Inwoners en (medewerkers van) bedrijven die hun elektrisch voertuig niet op eigen terrein kunnen opladen, zijn voor het opladen van hun voertuig afhankelijk van de beschikbare laadfaciliteiten in de openbare ruimte.
Elektrisch rijden leidt tot minder geluidsoverlast, minder uitstoot van luchtvervuilende stoffen (fijnstof en stikstofoxide) en minder uitstoot van het broeikasgas CO2. Dit draagt bij aan een beter milieu en een beter klimaat. De gemeente stimuleert daarom elektrisch rijden door onder voorwaarden mee te werken aan het plaatsen van laadpalen op de openbare weg, behalve als gebruikers hun voertuig op eigen terrein te kunnen opladen.
De criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, zijn vastgelegd in de Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen gemeente Middelburg van 23 november 2021 (hierna: de beleidsregels).
Met het reserveren van parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen willen we elektrisch rijden stimuleren en de door het verkeer veroorzaakte geluidhinder, stankoverlast en luchtverontreiniging zoveel mogelijk voorkomen of beperken.
De belangen die ten grondslag liggen aan dit verkeersbesluit zijn het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (artikel 2, derde lid, onder a, van de WVW 1994) en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet milieubeheer (artikel 2, tweede lid, onder a, van de WVW 1994).
Aan de criteria voor het realiseren van een laad punt is voldaan.
De aanbieder van de laadpalen heeft aangetoond dat er op de aangevraagde locaties behoefte bestaat aan een of meer laadpalen op de openbare weg. Ook hebben de aanvragers geen mogelijkheid om hun elektrisch voertuig op eigen terrein te parkeren of op te laden. Volgens artikel 3:4 van de beleidsregels kan daarom medewerking worden verleend aan het realiseren van de gevraagde laadinfrastructuur.
Deze locaties zijn getoetst aan de criteria van artikel 3:5 van de beleidsregels:
Als er geen geschikte locatie kan worden gevonden binnen een loopafstand van 150 meter van het woonadres van de aanvrager, dan wordt gekozen voor een locatie op grotere afstand.
De volgende locaties wijken af van de laadpalenkaart:
De Stoppelaartuin: deze locatie staat niet op de laadpalenkaart. De locatie die in deze omgeving wel op de laadpalenkaart staat, is niet meer in bezit van de gemeente; daar worden nu huizen gebouwd. Op basis van de toetsingscriteria vinden wij de gekozen locatie de meest geschikte locatie op loopafstand van het adres van de aanvrager.
Korhoenstraat, Nieuwe Vlissingseweg en Prinses Margrietstraat Arnemuiden: deze locaties vallen binnen een gebied waarvoor op de laadpalenkaart nog geen laadpaallocatie is aangewezen. Op basis van de toetsingscriteria vinden wij dit de meest geschikte locaties op loopafstand van het adres van de aanvrager.
Segeerssingel: deze locatie staat niet op de laadpalenkaart. De aanvraag is ingediend door de bedrijfsleider van de begraafplaats en het crematorium aan de Westelijke Oude Havendijk. Op het parkeerterrein bij de begraafplaats is geen aansluiting op het elektriciteitsnet mogelijk. Op de parkeerstrook aan de spoorzijde liggen de parkeervakken aan de oostzijde te ver van het elektriciteitsnet, vandaar dat gekozen is voor de meest westelijk gelegen vakken omdat daar wel een stroomkabel in de buurt ligt.
In Poortershove en de Stadsschuur wordt een extra laadpaal geplaatst omdat er bij de bestaande laadpaal ruim boven de norm van 7.000 kWh per laadpaal per jaar wordt afgenomen (respectievelijk 9.100 en 22.000 kWh). De extra laadpalen voorzien in de behoefte aan meer laadcapaciteit op deze locaties.
Er is behoefte aan een gereserveerde parkeerplaats voor deelauto’s in de omgeving van Achter het Hofplein.
Bij verkeersbesluit van 16 juni 2020 zijn op Achter het Hofplein twee parkeervakken gereserveerd voor elektrische deelauto’s van Duurzame Mobiliteit Zeeland (DMZ). DMZ had sinds 20218 als doel om het gebruik van deelauto’s aan te jagen. Hierover hebben zij ook afspraken gemaakt met Gemeente Middelburg over een aantal locaties waar ze deelauto’s zouden plaatsen. Dit deelautoproject is door diverse omstandigheden niet volledig uitgerold. Daarom zijn de deelauto’s op Achter ’t Hofplein nooit fysiek geplaatst en is er op dit onderdeel geen uitvoering gegeven aan het verkeersbesluit. Het verkeersbesluit voor die locatie wordt daarom ingetrokken.
In 2021 heeft DMZ besloten om deze werkzaamheden te staken en over te dragen aan een commerciële instelling die het deelautoproject verder kon uitbreiden. Hierbij zijn alle werkzaamheden en locaties voor deelauto’s overgedragen aan ‘Onze Auto’. Onze Auto is een op gemeenschap gebaseerd deelautobedrijf. Dit betekent dat er alleen deelauto’s worden geplaatst als er voldoende vraag komt uit een gemeenschap. Onze Auto ziet in de groei van het aantal gebruikers voldoende aanleiding om hier met één auto te gaan starten. Daarvoor is een extra laadpaal nodig met één aansluitpunt voor elektrische deelauto’s van Onze Auto en één algemeen aansluitpunt voor het opladen van elektrische voertuigen.
Voor de locatie Carl Perkinsstraat is een betere locatie gevonden.
Bij verkeersbesluit van 13 februari 2024 zijn in de Carl Perkinsstraat de eerste twee parkeervakken op de zijtak naast huisnummer 19, gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. Na plaatsing van de laadpaal en het verkeersbord bleek dat het uitzicht vanuit de naast gelegen woning ernstig werd belemmerd, en dat dit op die locatie niet op een andere manier kon worden opgelost. Omdat er in de nabije omgeving inmiddels nog een aanvraag voor een laadpaal is binnengekomen, hebben we besloten een andere locatie te kiezen die beter past bij de locaties van de aanvragers: dat betreft twee parkeerplaatsen op het parkeerterrein tussen Poproute 19 en 21. De grond is (nog) niet in eigendom van Gemeente Middelburg, maar we hebben van de grondeigenaar toestemming gekregen om de laadpaal hier te plaatsen.
Voor parkeervakken in het betaaldparkeergebied, gelden de bijbehorende beperkingen (betaald parkeren en een maximumparkeerduur) ook voor het opladen van elektrische voertuigen. Voor parkeervakken in een parkeerschijfzone die voorzien zijn van een blauwe streep, gelden de bijbehorende beperkingen (verplicht gebruik van een parkeerschijf met bijbehorende parkeerduurbeperking van twee uur) ook voor het opladen van elektrische voertuigen.
Er worden parkeervakken onttrokken voor algemeen gebruik.
Door parkeervakken te bestemmen voor het opladen van elektrische voertuigen, zijn die niet langer beschikbaar als algemene parkeerplaats waardoor de vrijheid van het verkeer wordt beperkt. Deze beperking vinden wij aanvaardbaar omdat wij de milieubelangen (het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en de gevolgen voor het milieu als bedoeld in de Wet milieubeheer, en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik) zwaarder vinden wegen.
Per laadpaal een verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met onderbord plaatsen.
Op de genoemde locaties wordt per laadpaal een verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met een onderbord OB504 (pijlverwijzing naar linksonder en rechtsonder) geplaatst. De parkeervakken zijn of worden voorzien van vakmarkering.
De aanbieder van de laadpaal zorgt ervoor dat een laadpaal wordt geplaatst die voorzien is van twee of meer aansluitpunten. Deze laadpaal wordt geplaatst op zo’n manier dat het gereserveerde parkeervak en het naastgelegen parkeervak hiermee bediend kunnen worden.
Plaatsen van een verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) en een onderbord met de tekst ‘elektrische deelauto Onze Auto’ en een verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met onderbord.
In De Stoppelaartuin wordt bij het vierde parkeervak vanaf de achterzijde van Koningstraat 4 een verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) geplaatst, en bij het derde parkeervak een verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) en een onderbord met de tekst ‘elektrische deelauto Onze Auto’.
Verwijderen verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met onderbord
Op de zijtak van de Carl Perkinsstraat naast huisnummer 19 wordt het verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) met onderbord verwijderd.
Over dit verkeersbesluit hebben wij advies gevraagd aan de korpschef. De gemachtigde van de korpschef heeft aangegeven dat de politie onderzoek heeft verricht, dat de politie geen feiten of omstandigheden kent die het nemen van het besluit in de weg staan, dat de maatregel handhaafbaar is en dat de politie akkoord is met het te nemen besluit.
Handhaving van verkeersbord E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘elektrische deelautoOnze Auto’ is mogelijk op basis van artikel 24, eerste lid, onderdeel d onder 1°, van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid voor zover het voertuig niet behoort tot de op het bord of op het onderbord aangegeven voertuigcategorie of groep voertuigen. De elektrische deelauto’s van Onze Auto zijn als zodanig herkenbaar en vallen daarom onder het begrip ‘groep voertuigen’ als bedoeld in artikel 24, eerste lid, onderdeel d onder 1°, van het RVV 1990.
Handhaving van verkeersbord E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) is mogelijk op basis van artikel 24, eerste lid, onderdeel d onder 2°, van het RVV 1990. Daarin is bepaald dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven. De woorden ‘met een ander doel’ zijn toegevoegd bij wijzigingsbesluit van 31 mei 2010 (Stb. 2010, 227). Uit de nota van toelichting (Stb. 2010, 227, p. 12) blijkt dat deze woorden zijn toegevoegd omdat in de praktijk ook behoefte bleek ‘aan de mogelijkheid van een beperking aan de hand van bepaalde doelen, zoals het opladen van elektrische voertuigen’.
Wettelijke basis en bevoegdheid
Volgens artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, en voor onderborden als daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Dit betekent dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de verkeersborden E4 (parkeergelegenheid) met onderbord ‘elektrische deelautoOnze Auto’ en E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen).
De parkeervakken liggen binnen de bebouwde kom en zijn met uitzondering van de Carl Perkinsstraat en de Poproute eigendom van en in beheer bij Gemeente Middelburg. Volgens artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de WVW 1994 moet dit verkeersbesluit daarom worden genomen door burgemeester en wethouders.
Dit besluit treedt in werking op het moment van bekendmaking.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders
in hun vergadering van 10 december 2024.
de secretaris, de burgemeester,
Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift richt u aan: Burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.
In het bezwaarschrift vermeldt u uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de reden waarom u bezwaar maakt en uw handtekening.
Een belanghebbende die redelijkerwijs kan worden verweten dat hij geen bezwaar heeft gemaakt, kan geen beroep instellen bij de rechtbank (artikel 6:13 van de Algemene wet bestuursrecht).
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht).
U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop een besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.
Uw bezwaarschrift kunt u ook digitaal indienen. U vindt het webformulier via de link www.middelburg.nl/bezwaar.
Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u uw DigiD nodig.
Vereisen uw belangen met spoed tijdelijke maatregelen? Dan kunt u, nadat u bezwaar hebt gemaakt, een voorlopige voorziening aanvragen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant. Het verzoek hiertoe richt u aan: Voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant, Team Bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven; dit recht bedraagt € 187 voor particulieren en € 371 voor organisaties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-523709.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.