Gemeenteblad van Nijkerk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2024, 523500 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijkerk | Gemeenteblad 2024, 523500 | overige overheidsinformatie |
Gemeente Nijkerk – Kort verslag vergadering raadscommissie II van 21 november 2024
Aanvang 20.00 uur, Renkemazaal, Gemeentehuis Nijkerk
Aanwezig: de voorzitter: T.J. Blankesteijn; de commissiegriffier: F.J.A. Meijer-de Leeuw; de leden: D. Bezembinder-Feiken (De Lokale Partij), M.C. van den Biggelaar (De Lokale Partij), H.J. Bokkers (CDA), J.J.W. Hofman (CDA), R. van Hussel (VVD), M.T. Lanting-van Rhee (ChristenUnie-SGP), J.J. Lok (ChristenUnie-SGP), I.H. Moes (PRO21), N.H.F. Morpey (CDA), S. Ooijevaar (PRO21), J. van Putten (ChristenUnie-SGP), T. van Valkenhoef (De Lokale Partij), P.M. van de Weijer-Feuerstein (CDA); namens het college: wethouders M. Klein (agendapunten 3 en 4) en E. Heutink-Wenderich (agendapunten 3 en 4); ambtelijke ondersteuning: A. Smit (agendapunt 3), B. Pap (agendapunt 3), N. Weijers (agendapunt 4).
1. Opening en vaststelling van de agenda
De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
Er zijn geen opmerkingen over de openstaande moties en toezeggingen. De wijzigingen in de teksten en de voorgestelde afdoeningen die daarin zijn gedaan, zijn hiermee vastgesteld.
3. Lokale dienstverlening Burgerzaken Hoevelaken
De commissieleden geven allereerst aan dat het goed is om met elkaar van gedachten te wisselen over dit onderwerp en te kijken wat in deze tijd een goede en passende manier van dienstverlening kan zijn. Mevrouw Moes (PRO21) benoemt dat hierbij oog moet zijn voor de belangen van de inwoners, de eerder gemaakte afspraken en de veranderingen in de afgelopen jaren. Mevrouw Bezembinder-Feiken (De Lokale Partij) geeft aan verbaasd te zijn dat het in de notitie alleen lijkt te gaan over de vraag of de service in Hoevelaken wordt voorgezet, terwijl het volgens haar zou moeten gaan over de vraag hoe de gemeente service gaat verlenen in Hoevelaken. De heer Morpey (CDA) benoemt dat niet alleen economische motieven een rol moeten spelen bij een besluit over de dienstverlening. Mevrouw Lanting-van Rhee (ChristenUnie-SGP) geeft als aandachtspunt mee dat de keus voor een eventuele andere wijze van dienstverlening zorgvuldig moet worden afgewogen.
De bespreking vindt vervolgens plaats aan de hand van de door het college gestelde vragen in de consultatienotitie over de twee scenario’s:
Hierbij geven de commissieleden hun reactie en stellen zij vragen aan elkaar en aan de portefeuillehouder.
Vraag 1. Hoe beoordeelt u de twee scenario’s?
Mevrouw Bezembinder-Feiken geeft aan het belangrijk te vinden dat de gemeente zich houdt aan de afspraken uit het verleden. Er moet volgens haar gekeken worden naar hoe de dienstverlening kan worden voortgezet en heeft daarom een voorkeur voor scenario 2.
De heer Morpey verwijst allereerst naar de afspraken die bij de fusie van Nijkerk en Hoevelaken zijn gemaakt. Verder staat hij stil bij de kosten van het openhouden van een loket in Hoevelaken, terwijl het aantal bezoekers daalt. Hij geeft aan dat een IDO niet alle dienstverlening kan vervangen en dat het daarom voor de fractie van het CDA belangrijk is dat er – bij een keus voor scenario 1 – voor inwoners van Hoevelaken die niet zelfstandig naar het gemeentehuis kunnen komen een voorziening is die hen daartoe wel in de gelegenheid stelt.
Mevrouw Lanting-van Rhee geeft aan dat voor beide scenario’s iets gezegd kan worden en dat het belangrijk is te kijken naar wat welke doelgroep nodig heeft. Ze benoemt een voorstander te zijn van scenario 1 en vindt de bibliotheek een geschikte locatie voor de online dienstverlening en ondersteuning. Verder geeft ze aan het lastig te vinden om scenario 2 te beoordelen zonder dat er onderzocht is voor welke doelgroep dit dan (nog) zou zijn.
De heer Van Hussel (VVD) geeft aan het vooral belangrijk te vinden dat de dienstverlening voor alle inwoners op goed niveau is en dat we hen op een passende wijze van dienst kunnen zijn. Scenario 2 is volgens hem niet meer van deze tijd en voor wat betreft scenario 1 roept hij het college op om dit breder uit te werken.
Mevrouw Moes geeft aan dat het voor het kunnen beoordelen van de scenario’s belangrijk is te bepalen welke dienstverlening de gemeente wil bieden aan haar inwoners en hoe dit zich verhoudt tot de afspraken uit het verleden. Verder noemt ze dat het van belang is inzicht te hebben wie de gebruikers zijn, waarom ze naar het loket gaan en wat kan worden gedaan om zonder loket in hun behoefte te voorzien. Daarnaast is zichtbaarheid en aanwezigheid in Hoevelaken volgens haar belangrijk. Ze vraagt het college een en ander te onderzoeken en uit te werken en daarbij de inwoners van Hoevelaken te betrekken. Het idee om in de bibliotheek van Nijkerkerveen een IDO te maken vindt ze goed aansluiten bij de dienstverlening en ze geeft aan te hopen dat dit verder wordt uitgewerkt.
Vraag 2. Heeft u (andere) overwegingen die u aan het college wilt meegeven?
De heer Morpey doet de suggestie om het bedrag dat bezuinigd wordt als het loket in Hoevelaken wordt gesloten te bestemmen voor een voorziening waar alle inwoners van Hoevelaken gebruik van kunnen maken. De andere commissieleden vinden dat het nog te prematuur is hierover al iets te kunnen zeggen. Daarnaast vraagt hij het college na te denken hoe de dienstverlening gaat plaatsvinden tijdens de periode van de bouw van het nieuwe dorpshuis en geeft hij aan het belangrijk te vinden dat er goed wordt gecommuniceerd met de inwoners van Hoevelaken over de plannen en eventuele veranderingen. Ook de andere commissieleden vinden communicatie een heel belangrijk aandachtspunt. Mevrouw Lanting-van Rhee vraagt het college extra aandacht te hebben voor de dienstverlening aan kwetsbare groepen, zoals ouderen en mensen die niet digitaal vaardig zijn. Mevrouw Bezembinder-Feiken roept het college op te blijven zoeken naar een toekomstbestendige oplossing.
De voorzitter concludeert dat er voldoende over het onderwerp is gesproken. Het college zal de inbreng van vanavond meenemen bij het opstellen van een voorstel dat vervolgens ter besluitvorming aan de raad zal worden aangeboden.
4. Aanwijzen projectgebied Zon op Veld
Als inspreker is aanwezig mevrouw Terschegget, namens Wind op Nijkerk. Zij vraagt aandacht voor het feit dat het projectgebied Zon op Veld een overlapping heeft met het zoekgebied voor wind en ze zou graag zien dat van dit gebied 2400 m² en een toegangsweg wordt gereserveerd voor een windturbine en dat dit wordt meegenomen in de tender. Volgens haar is het goed mogelijk een combinatie te maken van een zon- en een windpark.
De bespreking vindt vervolgens plaats aan de hand van de door het college gestelde vragen in de consultatienotitie. Hierbij geven de commissieleden hun reactie en stellen zij vragen aan elkaar en aan de portefeuillehouder.
Vraag 1. Wat is uw reactie op dit projectgebied?
Alle commissieleden geven aan zich te kunnen vinden in het gekozen gebied, omdat dit past binnen het eerder vastgestelde zoekgebied. Ze zouden wel graag zien dat het college kijkt naar de haalbaarheid van een combinatie van de opwek van wind en zon en de opslag van energie. Wel vragen zij zich af of het project haalbaar is, onder meer vanwege de standpunten van de provincie, de netcongestie en de vraag of de gemeente Amersfoort en Rijkswaterstaat hun grond in het projectgebied beschikbaar wil stellen.
De heer Bokkers (CDA) benoemt dat het voor de fractie van het CDA een belangrijke voorwaarde is dat een zonneveld wordt gecombineerd met agrarisch gebruik. Mevrouw Ooijevaar (PRO21) geeft aan het van belang te vinden dat de grondeigenaren zich kunnen vinden in het project.
Vraag 2. Welke eventuele aandachtspunten wilt u het college meegeven voor de verdere uitwerking?
De commissieleden geven aanvullend nog aan het college mee om in gesprek te gaan met Wind op Nijkerk, te kijken naar slimme combinaties (bv. energiehubs) en aandacht te hebben voor een goede ruimtelijke inpassing.
Naar aanleiding van de bespreking zegt wethouder Klein toe:
De voorzitter concludeert dat er voldoende over het onderwerp is gesproken. Het college zal de inbreng van vanavond meenemen bij haar definitieve besluitvorming.
5. Raadsinformatiebrief 'Relatietherapie, Sterke Gezinnen en motie Houd me vast voor gezinnen'
Omdat de verantwoordelijk portefeuillehouder niet aanwezig kan zijn, wordt er een ordevoorstel gedaan om dit onderwerp vanavond niet te behandelen, maar door te schuiven naar de raadscommissie van januari 2025. De commissie stemt hiermee in.
De heer Lok geeft een terugkoppeling van het regionaal raadsgesprek over de Strategische Agenda van Regio Foodvalley.
7. Mededelingen van raad en college
De vergadering wordt om 21.30 uur gesloten.
Opgesteld te Nijkerk op 22 november 2024.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-523500.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.