Rectificatie: Gemeente Zwolle, bekendmaking (wijziging) mandaatbesluit

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat het besluit niet integraal is opgenomen en enkel de kennisgeving is bekendgemaakt. Daarnaast is bij het vernummeren van de huidige artikelen 4 en 5 in hoofdstuk B, 1.1 Algemene bevoegdheden, de tekst niet juist overgenomen. De oorspronkelijke publicatie is op 4 juni 2024 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2024, 240610.]

 

Het college besluit:

  • 1.

    het Mandaatbesluit aan te passen en de bevoegdheden zoals vermeld in bijgaand overzicht te mandateren aan de algemeen directeur met de bevoegdheid tot ondermandaat met terugwerkende kracht tot 1 april 2024.

De burgemeester besluit:

  • 1.

    het Mandaatbesluit aan te passen en de bevoegdheden zoals vermeld in bijgaand overzicht te mandateren aan de algemeen directeur met de bevoegdheid tot ondermandaat met terugwerkende kracht tot 1 april 2024.

Bijlage 1 Was / wordt overzicht

 

Organisatiewijziging

 

Naar aanleiding van de organisatiewijziging zijn de namen van de afdelingen en teams gewijzigd. Daarnaast is de functienaam sectiehoofd gewijzigd in teamleider. Ook zijn de bevoegdheden verplaatst op basis van de nieuwe indeling.

Het gaat om een wijziging de hoofdstukken 4 tot en met 9, de wijzigingen staan in een aparte bijlage met wijziging bijhouden.

 

1.1 Algemene bevoegdheden

Er is voor bestuursorganen een inspanningsplicht om bij de uitvoering van hun taken zoveel mogelijk informatie uit eigen beweging openbaar te maken. Tevens zullen bestuursorganen in de toekomst verplicht worden tot het actief openbaar maken van elf informatiecategorieën zoals omschreven in artikel 3.3 van de Woo. Ter voorbereiding van de inwerkingtreding van artikel 3.3 en de uitvoering van de inspanningsplicht wordt dit nieuwe artikel opgenomen in het mandaatbesluit.

 

De huidige artikelen 4 en 5 worden vernummerd tot 5 en 6.

 

4.

Het actief openbaar maken van informatie op grond van artikelen 3.1 en 3.3 van de Wet open overheid

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd

 

3.5 Burgerlijke Stand

artikel 1 van paragraaf 3.5 vervalt, dit is inmiddels belegd bij het CBS.

 

1.

Het afgeven van kennisgevingen van overlijden, bedoeld in het KB d.d. 18-10-1933, Staatsblad 32, bestemd voor de inspecteur der registratie en successie.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ ambtenaren burgerlijke stand

 

Het blauw gearceerde is een wijziging van artikel 2 en 3 vanwege een wijziging van de artikelnummers van het Reglement Burgerlijke Stand.

 

2

Het besluiten op een aanvraag om wijzigingen openingstijden als bedoeld in art. 9, lid 3 van het Reglement Burgerlijke Stand.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ ambtenaren burgerlijke stand

3

Het besluiten tot een beperkte opening van het bureau als bedoeld in art. 9, lid 4 van het Reglement Burgerlijke Stand.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ ambtenaren burgerlijke stand

 

3.6 Verkiezing

Toevoegen van onderstaande artikelen hierdoor kan de organisatie sneller handelen en schakelen op diverse verkiezingstaken.

Vernummeren van huidige artikelen 2 tot en met 6, naar 9 tot en met 13.

 

2

Het benoemen van het gemeentelijk stembureau als bedoeld in hoofdstuk E § 3, artikelen E7 t/m E9 van de Kieswet.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ (beleids)adviseurs ZWIZ

3

Het uitvoeren van de taken van het gemeentelijk stembureau als bedoeld in hoofdstuk Na van de Kieswet.

b en w

b

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ (beleids)adviseurs ZWIZ

4

Het besluiten tot een centrale stemopneming als bedoeld in artikel

N 1 van de Kieswet.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ (beleids)adviseurs ZWIZ

 

5

Het benoemen van het hoofdstembureau als bedoeld in hoofdstuk E § 4, artikelen E10 t/m E14 van de Kieswet.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ (beleids)adviseurs ZWIZ

 

6

Het uitvoeren van de taken van het hoofdstembureau als bedoeld in hoofdstuk O van de Kieswet.

b en w

burgemeester

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ (beleids)adviseurs ZWIZ

7

Het benoemen van het centraal stembureau voor gemeente-raadsverkiezingen als bedoeld in hoofdstuk E § 5, artikel E19 en E21 van de Kieswet.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ (beleids)adviseurs ZWIZ

8

Het uitvoeren van de taken van het centraal stembureau als bedoeld in hoofdstuk P, V, W en X van de Kieswet.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ (beleids)adviseurs ZWIZ

 

3.8 Lijkbezorging:

Artikel 2 vervalt. Voor deze bepaling is een mandaat verstrekt aan de GGD. Deze bepaling wordt verplaatst naar hoofdstuk 23.5 nummer 6.

 

2

Het benoemen van een of meer gemeentelijke lijkschouwers o.g.v. art. 4 Wet op de lijkbezorging.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWIZ/ sectiehoofd ZWIZB/

 

6.1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) / Ruimtelijke Planvorming (ZWRP)

Het mandaat voor het opheffen van een bouwstop op verzoek van de overtreder ontbreekt op dit moment. Dit is gewenst voor een efficiënte uitvoering van taken.

 

21

Het opheffen van een bouwstop en/of eende last onder dwangsom op verzoek van overtreder o.g.v. artikel 5:34 Awb

b/ b en w

algemeen directeur

Afdelingshoofd, teamleider ZWRP, medewerkers ZWRP

 

6.7 Erfgoedverordening / Ruimtelijke Planvorming (ZWRP), Stadsbeheer en Vitale Wijken (ZWSB)

In het huidige mandaatbesluit wordt verwezen naar de oude erfgoedverordening. Met de blauw gearceerde wijziging wordt verwezen naar de vigerende erfgoedverordening.

 

1.

Het verbinden van voorschriften en beperkingen aan een vergunning o.g.v. artikel 11 B Erfgoedverordening Zwolle 20102024

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd en teamleider ZWRP, medewerker ZWRP, afdelingshoofd ZWSB, teamleider en medewerker ZWSBOR

2.

Het intrekken of wijzigen van een vergunning, o.g.v. artikel 12 Erfgoedverordening Zwolle 20102024

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd en teamleider ZWRP, medewerker ZWRP, afdelingshoofd ZWSB en teamleider en medewerker ZWSBOR

 

10 Afdeling Ruimte en Economie (ZWRE)

Dit is een nieuwe bepaling voor bruikleenovereenkomsten. Het kunstdepot is opgeruimd en verwacht wordt dat daarom meer bruikleenverzoeken worden gedaan de komende periode.

 

8

Het aangaan van een bruikleenovereenkomst voor de uitleen van gemeentelijke kunst

b en w (v)

algemeen directeur

afdelingshoofd

 

16.4.1 Aanvragen en verzoeken

Aan paragraaf 16.4.1. artikel 1 wordt het blauw gearceerde toegevoegd omdat het mandaat hiervoor aan de GGD is ingetrokken op 5 maart 2024.

 

1.

Beslissen op aanvragen waarbij aan het gevraagde volledig wordt tegemoetgekomen in het kader van de Wmo als het verzoek betrekking heeft op:

  • Diensten in en aan huis waaronder het voeren van een huishouden;

  • Verplaatsing in en om de woning waarvan de aanschafprijs lager is dan € 6.000,-- ;

  • lokale verplaatsing per vervoermiddel waarvan de aanschafprijs lager is dan € 6.000,-- ;

  • Ontmoeten van de medemens en aangaan van sociale verbanden waarvan de aanschafprijs lager is dan € 6.000,--.

  • Beschermd wonen waarbij de inwoner gaat wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorend toezicht en begeleiding.

b en w

algemeen directeur

afdelingshoofd ZWSW /teamleiders ZWSW /medewerkers ZWSW

 

23.5 GGD IJsselland

In artikel 1 en 2 is het mandaat voor beschermd wonen vervallen. Dit is een collegebesluit van 5 maart 2024 en daarom wordt het mandaatbesluit hierop aangepast.

 

1.

het beslissen op aanvragen om een maatwerkvoorziening ten behoeve van maatschappelijke opvang en beschermd wonen (in casu het bepalen van toegang tot een voorziening voor maatschappelijke opvang of beschermd wonen).

b en w

dagelijks bestuur GGD

 

2.

het herzien of intrekken van de beslissing op een aanvraag om een maatwerkvoorziening maatschappelijke opvang en beschermd wonen;

b en w

dagelijks bestuur GGD

 

Naar boven