Gemeenteblad van Bergen op Zoom
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen op Zoom | Gemeenteblad 2024, 522548 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Bergen op Zoom | Gemeenteblad 2024, 522548 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit parkeerplaatsen laadpalen - Melanendreef 213 - Bergen op Zoom
Overwegingen ten aanzien van het besluit
de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
artikel 15, eerste en tweede lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, waarin het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat de bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen en te ondertekenen op grond van het Algemeen mandaatbesluit van de gemeente Bergen op Zoom is gemandateerd aan de resultaatmanager van het Cluster Beheer en Onderhoud is;
het college het Plaatsingsbeleid voor publieke laadpalen voor elektrische vervoer Gemeente Bergen op Zoom (hierna: “laadpalenbeleid”) heeft vastgesteld, bekendgemaakt in het Gemeenteblad op 4 maart 2022, nr. 97924, omtrent het stimuleren van elektrisch rijden en het plaatsen van elektrische laadpalen voor elektrische auto’s;in het laadpalenbeleid Bergen op Zoom criteria zijn opgenomen voor het plaatsen van een laadpaal;- het bezit en gebruik van elektrische voertuigen snel groeit en hierdoor een toenemende behoefte is aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte;elektrisch rijden bijdraagt aan een schonere lucht, minder geluidoverlast, minder energieverbruik en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen;- elektrisch rijden hiermee bijdraagt aan gemeentelijke, provinciale en landelijke doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid;- steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente Bergen op Zoom beschikken over een elektrisch voertuig;- gebruikers zonder laadmogelijkheid op privéterrein, voor het (bij)laden van hun elektrische auto, aangewezen zijn op een openbare laadvoorziening. Het daarom wenselijk is, zo niet noodzakelijk, dat op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn;onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden een belemmering vormt voor de opmars van elektrisch vervoer in Nederland;de oplaadpaal gelijktijdig maximaal twee elektrische auto’s kan opladen;de gemeente de bevoegdheid heeft voorlopig één parkeerplaats aan te wijzen als parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen;bij toenemend gebruik van de laadpaal op verzoek van de marktpartij ook de tweede parkeerplaats via het nemen van een verkeersbesluit wordt aangewezen als laadplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen;bij een verbruik van > 5000 kWu per jaar kan op verzoek van de marktpartij een locatie worden uitgebreid;daarnaast tevens rekening is gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 300 meter voor de (toekomstige) gebruiker;de gemeente met marktpartijen een overeenkomst is aangegaan voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch auto’s;het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;de betreffende parkeerplaatsen (zie bijlagen) volgens de beoogde leverancier en beheerder van de laadpaal geschikt zijn voor het opladen van een elektrisch voertuig;het genoemde weggedeelte in beheer is bij de gemeente Bergen op Zoom;de verkeersadviseur van de politie district de Markiezaten positief heeft geadviseerd; de weigeringsgronden uit het laadpalenbeleid niet van toepassing zijn.
Specifieke belangenafweging: Wij hechten grote betekenis aan de uitvoering van de energietransitie en stimuleren het gebruik van elektrische voertuigen. In de buurt van de Melanendreef zijn geen laadpalen gerealiseerd binnen 300 meter. Het laadpalenbeleid stelt dat er binnen de gemeente een netwerk moet zijn van laadinfrastructuur waarbij er binnen 300 meter een laadvoorziening direct beschikbaar is. De laadpaal is aangevraagd door een bewoner uit de directe omgeving die in het bezit is van een elektrische auto. De parkeerdruk wordt hierbij niet verhoogd, omdat de bewoner op dit moment ook al parkeert op openbare parkeerplek. Een openbare laadpaal kan alleen aangevraagd worden als de bewoners geen mogelijkheid heeft om op eigen terrein te parkeren. Omwonenden geen onevenredige hinder ondervinden van het verkeersbesluit, aangezien in de omgeving voldoende openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn en de parkeerdruk niet dusdanig hoog is, dat van het nemen van dit besluit zou moeten worden afgezien. De criteria die zijn vastgesteld in het laadpalenbeleid zijn getoetst aan de laadpaal aan de Melanendreef. De gemeente is eigenaar van de grond, vormt geen belemmering voor ander straatmeubilair en zorgt niet voor afname van groenvoorzieningen. De laadpaal doet geen afbreuk aan het karakter van de omgeving. In de gemeente Bergen op Zoom worden de laadpalen geplaatst door de concessiehouder Vattenfall. Vattenfall is de enige partij die op dit moment in de gemeente in de openbare ruimte laadpalen mag plaatsen. Door een partner aan te houden blijft de veiligheid gewaarborgd. Dat de maatregel (gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet) strekt tot: -Het verzekeren van de veiligheid op de wegen; -Het beschermen van de aanwonenden, weggebruikers en passagiers; -Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten en gebieden; overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de politie district de Markizaten; het college de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen aan te wijzen voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;
Belanghebbenden kunnen ingevolge het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de bekendmaking van dit verkeersbesluit een gedagtekend, gemotiveerd en ondertekend bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen op Zoom, postbus 35, 4600 AA Bergen op Zoom.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het verkeersbesluit niet. Indien een bezwaarschrift is ingediend kunnen belanghebbenden de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant, postbus 90006, 4800 PA Breda, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Dit kan ook digitaal via het Digitaal loket bestuursrecht. Voor het in behandeling nemen van het verzoek om voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven.
Voor nadere informatie over het bovenstaande kunt u contact opnemen met Luuk Gelten via 14 0164.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-522548.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.