Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Haarlem Verlenging Pilot vrije openingstijden 2025

De raad van de gemeente Haarlem

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 oktober 2024 met nummer 2024/1481832

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

vast te stellen de Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Haarlem Verlenging Pilot vrije openingstijden 2025

Artikel I  

De Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem wordt als volgt gewijzigd:

 

Na artikel 2:29a wordt een artikel 2:29b ingevoegd, luidende als volgt:

 

Artikel 2:29b Verlenging Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een openbare inrichting te exploiteren, die in afwijking van artikel 2:29 24 uur per dag geopend is. Op deze vergunning zijn de artikelen 2:28a t/m 2:28g van overeenkomstige toepassing;

  • 2.

    Het college kan nadere regels vaststellen voor de exploitatie van openbare inrichtingen die deelnemen aan de verlenging als bedoeld in het eerste lid;

  • 3.

    De inrichtingen die deelnemen aan de verlenging dienen op 30 november 2024 in het bezit te zijn van een exploitatievergunning als bedoeld in het op dat moment vigerende artikel 2:29b en gevestigd te zijn buiten dat deel van de gemeente dat begrensd wordt door het water van het Spaarne-Kampersingel-Gasthuissingel-Raamsingel-Leidsevaart-Zijlsingel-Kinderhuissingel-Schotersingel en Kloppersingel;

  • 4.

    Behalve op grond van artikel 2:28c weigert de burgemeester de vergunning als bedoeld in het eerste lid indien de openbare inrichting een cafetaria, lunchroom, ijssalon, snackbar, grillroom, buurthuis of clubhuis, shishalounge, coffeeshop of een daarmee gelijk te stellen horecabedrijf betreft;

  • 5.

    Behalve op grond van artikel 2:28d kan de burgemeester de vergunning als bedoeld in het eerste lid intrekken indien gehandeld wordt in strijd met de nadere regels als bedoeld in het tweede lid en de voorschriften verbonden de vergunning als bedoeld in het eerste lid;

  • 6.

    Paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) is niet van toepassing op de vergunning bedoeld in het eerste lid.

Artikel II  

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2025.

Artikel III  

Deze verordening wordt aangehaald als: Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem Verlenging pilot vrije openingstijden

Aldus vastgesteld te Haarlem op 28 november 2024

de griffier,

de voorzitter,

TOELICHTING Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem pilot vrije openingstijden, wijzigingen in de (artikelsgewijze) toelichting

Artikel 2:29b Verlenging Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen

 

Vrije openings- en sluitingstijden voor de horeca in Haarlem zijn veelvuldig onderwerp van gesprek geweest. Om volstrekte duidelijkheid te krijgen wat de effecten zijn van vrije openingstijden op de openbare orde en het woon- en leefklimaat is een pilot met vrije openingstijden gehouden. Daarvoor is gedurende de periode februari 2023 tot 1 januari 2025 een speciaal artikel – 2:29b – in de APV opgenomen dat voorziet in een stevige juridische basis voor deze pilot. Grondslag voor dit artikel is net als voor het reguliere artikel 2:29 over openingstijden van openbare inrichtingen artikel 149 van de Gemeentewet.

 

De evaluatie leidt tot het besluit om de pilot buiten dat deel van de gemeente dat begrensd wordt door het water van het Spaarne-Kampersingel-Gasthuissingel-Raamsingel-Leidsevaart-ZijlsingelKinderhuissingel-Schotersingel en Kloppersingel te verlengen. Het artikel – 2:29b wordt daarvoor in aangepaste vorm weer in de APV opgenomen.

 

Eerste lid

In dit lid is een bevoegdheid gecreëerd om 24-uursvergunningen te verlenen ten behoeve van de pilot vrije openingstijden. Op deze vergunningen zijn de reguliere weigerings- en intrekkingsgronden van toepassing. Uit het eerste lid vloeit voort dat op grond van artikel 2:28a de burgemeester indieningsvereisten kan vaststellen voor het aanvragen van een 24-uursvergunning zoals bijvoorbeeld een veiligheidsplan. De burgemeester heeft hiervoor de Beleidsregel vergunning pilot vrije openingstijden Haarlem 2023-2024 vastgesteld. Deze blijven onverkort van toepassing.

Artikel 174 van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester is belast met de uitvoering van verordeningen voor zover deze betrekking hebben op het toezicht op de voor het publiek openstaande gebouwen. Deze vergunning wordt daarom door de burgemeester verleend.

 

Tweede lid

Dit lid geeft de mogelijkheid om specifieke regels voor deelname aan de verlengde pilot vrije openingstijden vast te stellen.

 

Derde lid

In dit lid wordt beschreven voor welk gebied de pilot wordt verlengd met de bestaande vergunninghouders.

 

Vierde lid

Snackbars, cafetaria’s, grillrooms en dergelijke, alsmede coffeeshops en shishalounges worden uitgesloten van deelname vanwege een op voorhand te verwachten toename van overlast.

Snackbars, cafetaria’s en grillrooms zijn overlastgevoelig. Uitgaanspubliek gaat veelal na het uitgaan en voor het naar huis gaan, langs snackbars en grillrooms. Ook vergelijkbare eenvoudige eetgelegenheden (fastfood) die hoofdzakelijk maaltijden verstrekken en als nevenactiviteit dranken verstrekken waarbij de nadruk ligt op het verstrekken van maaltijden vallen hieronder. De ervaring is dat grote groepen mensen, onder invloed, eten gaan halen bij deze gelegenheden. Hierdoor komt divers stappend publiek samen op 1 punt waar men vaak lang buiten blijft hangen om te eten. De invloed van alcohol, de hoeveelheid publiek en de diversiteit van het publiek zorgt regelmatig voor geluidsoverlast, achterlaten van rommel en vechtpartijen in de directe omgeving van deze locaties. Coffeeshops en shishalounges hebben een horecavergunning maar zijn geen horeca als bedoeld in dit beleid. Dit geldt eveneens voor lunchrooms en ijssalons. Hierom worden zijn uitgesloten van de pilot.

 

Vijfde lid

Dit lid biedt de mogelijkheid om de deelname van een horeca-inrichting, dat de nadere regels en/of de voorschriften verbonden aan de 24-uursvergunning overtreedt en blijft overtreden, te beëindigen door de 24-uursvergunning in te trekken. De reguliere openingstijden blijven dan voor een dergelijk horecabedrijf van kracht.

 

Zesde lid

Dit artikel valt net als het artikel over de reguliere exploitatievergunningsplicht, artikel 2:28, onder de reikwijdte van de Europese Dienstenrichtlijn. In dit specifieke artikel voor de pilot vrije openingstijden is er vanwege dwingende redenen van algemeen belang voor gekozen om de lex silencio niet van toepassing te verklaren. Het gaat hier om een vergunning voor met name horeca-inrichtingen. Het is met name vanwege aspecten van openbare orde en milieu onwenselijk als deze zonder een op de inrichting afgestemde vergunning kunnen openen

Naar boven