Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 522198 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 522198 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Haarlem Verlenging Pilot vrije openingstijden 2025
De raad van de gemeente Haarlem
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 15 oktober 2024 met nummer 2024/1481832
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de Verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening Haarlem Verlenging Pilot vrije openingstijden 2025
De Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem wordt als volgt gewijzigd:
Na artikel 2:29a wordt een artikel 2:29b ingevoegd, luidende als volgt:
Artikel 2:29b Verlenging Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen
De inrichtingen die deelnemen aan de verlenging dienen op 30 november 2024 in het bezit te zijn van een exploitatievergunning als bedoeld in het op dat moment vigerende artikel 2:29b en gevestigd te zijn buiten dat deel van de gemeente dat begrensd wordt door het water van het Spaarne-Kampersingel-Gasthuissingel-Raamsingel-Leidsevaart-Zijlsingel-Kinderhuissingel-Schotersingel en Kloppersingel;
TOELICHTING Wijzigingsverordening Algemene plaatselijke verordening gemeente Haarlem pilot vrije openingstijden, wijzigingen in de (artikelsgewijze) toelichting
Artikel 2:29b Verlenging Pilot vrije openingstijden openbare inrichtingen
Vrije openings- en sluitingstijden voor de horeca in Haarlem zijn veelvuldig onderwerp van gesprek geweest. Om volstrekte duidelijkheid te krijgen wat de effecten zijn van vrije openingstijden op de openbare orde en het woon- en leefklimaat is een pilot met vrije openingstijden gehouden. Daarvoor is gedurende de periode februari 2023 tot 1 januari 2025 een speciaal artikel – 2:29b – in de APV opgenomen dat voorziet in een stevige juridische basis voor deze pilot. Grondslag voor dit artikel is net als voor het reguliere artikel 2:29 over openingstijden van openbare inrichtingen artikel 149 van de Gemeentewet.
De evaluatie leidt tot het besluit om de pilot buiten dat deel van de gemeente dat begrensd wordt door het water van het Spaarne-Kampersingel-Gasthuissingel-Raamsingel-Leidsevaart-ZijlsingelKinderhuissingel-Schotersingel en Kloppersingel te verlengen. Het artikel – 2:29b wordt daarvoor in aangepaste vorm weer in de APV opgenomen.
In dit lid is een bevoegdheid gecreëerd om 24-uursvergunningen te verlenen ten behoeve van de pilot vrije openingstijden. Op deze vergunningen zijn de reguliere weigerings- en intrekkingsgronden van toepassing. Uit het eerste lid vloeit voort dat op grond van artikel 2:28a de burgemeester indieningsvereisten kan vaststellen voor het aanvragen van een 24-uursvergunning zoals bijvoorbeeld een veiligheidsplan. De burgemeester heeft hiervoor de Beleidsregel vergunning pilot vrije openingstijden Haarlem 2023-2024 vastgesteld. Deze blijven onverkort van toepassing.
Artikel 174 van de Gemeentewet bepaalt dat de burgemeester is belast met de uitvoering van verordeningen voor zover deze betrekking hebben op het toezicht op de voor het publiek openstaande gebouwen. Deze vergunning wordt daarom door de burgemeester verleend.
Dit lid geeft de mogelijkheid om specifieke regels voor deelname aan de verlengde pilot vrije openingstijden vast te stellen.
In dit lid wordt beschreven voor welk gebied de pilot wordt verlengd met de bestaande vergunninghouders.
Snackbars, cafetaria’s, grillrooms en dergelijke, alsmede coffeeshops en shishalounges worden uitgesloten van deelname vanwege een op voorhand te verwachten toename van overlast.
Snackbars, cafetaria’s en grillrooms zijn overlastgevoelig. Uitgaanspubliek gaat veelal na het uitgaan en voor het naar huis gaan, langs snackbars en grillrooms. Ook vergelijkbare eenvoudige eetgelegenheden (fastfood) die hoofdzakelijk maaltijden verstrekken en als nevenactiviteit dranken verstrekken waarbij de nadruk ligt op het verstrekken van maaltijden vallen hieronder. De ervaring is dat grote groepen mensen, onder invloed, eten gaan halen bij deze gelegenheden. Hierdoor komt divers stappend publiek samen op 1 punt waar men vaak lang buiten blijft hangen om te eten. De invloed van alcohol, de hoeveelheid publiek en de diversiteit van het publiek zorgt regelmatig voor geluidsoverlast, achterlaten van rommel en vechtpartijen in de directe omgeving van deze locaties. Coffeeshops en shishalounges hebben een horecavergunning maar zijn geen horeca als bedoeld in dit beleid. Dit geldt eveneens voor lunchrooms en ijssalons. Hierom worden zijn uitgesloten van de pilot.
Dit lid biedt de mogelijkheid om de deelname van een horeca-inrichting, dat de nadere regels en/of de voorschriften verbonden aan de 24-uursvergunning overtreedt en blijft overtreden, te beëindigen door de 24-uursvergunning in te trekken. De reguliere openingstijden blijven dan voor een dergelijk horecabedrijf van kracht.
Dit artikel valt net als het artikel over de reguliere exploitatievergunningsplicht, artikel 2:28, onder de reikwijdte van de Europese Dienstenrichtlijn. In dit specifieke artikel voor de pilot vrije openingstijden is er vanwege dwingende redenen van algemeen belang voor gekozen om de lex silencio niet van toepassing te verklaren. Het gaat hier om een vergunning voor met name horeca-inrichtingen. Het is met name vanwege aspecten van openbare orde en milieu onwenselijk als deze zonder een op de inrichting afgestemde vergunning kunnen openen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-522198.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.