Verkeersbesluit voor het wijzigen van een verplicht fietspad naar fietsstrook aan Liessentstraat en de Erfstraat te Uden

Zaaknummer: 94383-2024

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden G11, G12 en G2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid b van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen of plaatsen van verkeerstekens voor het aanduiden van een fietsstrook geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 8 van het BABW ingevolge het plaatsen van onderborden waardoor de werking van het hoofdbord wordt beperkt;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • De Liessentstraat en de Erfstraat zijn gelegen in Uden en in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Maashorst;

  • op de Liessentstraat en Erfstraat een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur;

  • de Liessentstraat en Erfstraat een verbinding zijn tussen Industrielaan en de Zeelandsdijk aan de oostkant van Uden waar zich ook een bedrijventerrein bevindt;

  • het fietspad in de huidige situatie enkel van de rijbaan is gescheiden met een betonnen band;

  • het fietspad dezelfde deklaag deelt als die van de rijbaan voor het gemotoriseerde verkeer;

  • de deklaag van de Liessentstraat en de Erfstraat wordt vervangen;

  • de wens is om bij het vervangen van de deklaag de betonnen band te verwijderen;

  • met het verwijderen van de betonnen band als rijbaanscheiding, het fietspad in de praktijk meer overeenkomt met een fietsstrook dan een fietspad;

  • met het verwijderen van de betonnen band er minder risico is op fietsongevallen m.b.t. vaste objecten;

  • het verwijderen van de band fietsers meer bewegingsvrijheid geeft bij het inhalen van andere fietsers;

  • gezien de rijbanen van gemotoriseerd verkeer al van elkaar gescheiden zijn, er geen risico is dat auto’s naar de fietsstrook uitwijken voor tegenliggers;

  • de band in de bochten zal blijven liggen om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer de bocht afsnijdt door over de fietsstrook te rijden;

  • aangezien er niet op een fietsstrook geparkeerd mag worden, het bord G11 uit bijlage 1 van het RVV1990 overbodig is en dus verwijderd kan worden;

  • met het aanwijzen van de strook als fietsstrook er ook een stopverbod wordt ingesteld en daarmee de borden E2 uit bijlage 1 van het RVV1990 overbodig is geworden;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

b e s l u i t

  • 1.

    Door het verwijderen van verkeersborden G11, G12 en E2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van fietssymbolen, als bedoeld in artikel 12b uit het BABW, hiermee de huidige fietspaden aan de Liessentstraat en Erfstraat aan te wijzen als fietsstrook;

Uden, 28 november 2024.

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

M. Meihuizen

Teammanager Civiele Techniek

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • datum;

  • omschrijving van het besluit waartegen het is gericht;

  • de reden waarom u het niet eens ment met het besluit.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u stuurt een ondertekende brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek ook digitaal indienen. Klik voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen. U wordt door de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het bedrag en de wijze van betaling.

 

Naar boven