Gemeenteblad van Best
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Gemeenteblad 2024, 521009 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Best | Gemeenteblad 2024, 521009 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling beheer en toezicht BRP voor de gemeente Best
Het College van B&W van de gemeente Best wijst functionarissen aan die belast worden met:
De informatiebeheerder beheert de voorziening voor de BRP iBurgerzaken, de gegevensmakelaar/datadistributie Makelaar Suite en het autorisatiebesluit.
De informatiebeheerder adviseert het College van B&W over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder beslist:
Over de wijze van de verstrekking van gegevens1 met betrekking tot het bepaalde in dit artikel onder b en c.
De informatiebeheerder, of een op grond van artikel 1 aangewezen functionaris, neemt deel aan interne en externe overleggen betreffende onderwerpen die het beheer van de voorziening voor de BRP aangaan.
De gegevensbeheerder is bevoegd om, in overleg met de applicatiebeheerder, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de voorziening voor de BRP.
De gegevensbeheerder voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet BRP, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in een voorziening.
De functioneel applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk van het informatiebeveiligingsplan.
De functioneel applicatiebeheerder ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het informatiebeveiligingsbeleid, het informatiebeveiligingsplan en de bijbehorende procedures en werkinstructies worden nageleefd.
de Functionaris Gegevensbescherming is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP, de daarbij behorende regelingen en de AVG voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.
De gegevensverwerkers voorzien in:
De afhandeling van de verzoeken om inzage in de BRP overeenkomstig artikel 2.55 van de wet BRP (inzage), de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de wet BRP ingediend worden, en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de wet BRP.
De toezichthouders als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger aan zijn verplichtingen voldoet met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (artikel 2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikelen 2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43), en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet er op toe dat—indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen—de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.
De toezichthouder legt het resultaat van zijn werkzaamheden vast in een onderzoekrapportage en draagt zorg voor dossiervorming.
De Informatiebeveiligingsfunctionaris is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiligingsbeleid en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.
De Informatiebeveiligingsfunctionaris rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de informatiebeheerder en verzorgt de bijdragen aan de managementrapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatievoorziening.
De Informatiebeveiligingsfunctionaris is verantwoordelijk voor het toezicht op naleving van de beveiligingsmaatregelen en –procedures met inachtneming van de door alle gemeenten overgenomen Baseline Informatiebeveiligingsbeleid Overheid (BIO).
De Informatiebeveiligingsfunctionaris is bevoegd om het management dwingende adviezen te geven ten aanzien van de naleving van de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit de Wet BRP en de BIO.
De Informatiebeveiligingsfunctionaris adviseert rechtstreeks aan het College van B&W over beveiligingsaspecten die uit het informatiebeveiligingsbeleid voortvloeien.
De Informatiebeveiligingsfunctionaris voorziet in een jaarlijks verslag over de activiteiten inzake het beveiligingsbeheer van de BRP.
Aldus besloten in de vergadering van het College van B&W van 3 december 2024.
Het College van B&W van Best.
Best, 3 december 2024
Burgemeester en wethouders van Best
Namens deze,
Hans Ubachs,burgemeester
Jolie Hasselman, gemeentesecretaris
Toelichting op de Regeling beheer en toezicht BRP
Sinds 1 januari 2010 geldt voor de hele overheid, en dus ook binnen gemeenten, de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van persoonsgegevens uit de basisadministratie persoonsgegevens (GBA), thans basisregistratie personen (BRP). Organisatieonderdelen (volgens de wet ‘organen’) van de gemeente (voorheen afnemers) dienen gegevens over de personen met wie ze zaken doen te betrekken uit de BRP.
Op grond van artikel 4.15 van de Wet BRP mag de gemeente tot aan het moment dat ze overgaat op het gebruik van een nieuwe BRP-voorziening, gebruik blijven maken van het GBA-systeem waarmee ze werkte tot aan het moment van inwerkingtreding van de Wet BRP. In aansluiting op artikel 4.15 van de Wet BRP wordt in deze regeling de term ‘voorziening voor de uitvoering van de BRP’ gebruikt, in deze toelichting afgekort tot BRP. In de BRP registreert de gemeente gegevens over haar inwoners.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is op grond van artikel 1.9 van de Wet BRP verantwoordelijk voor de centrale voorzieningen waarmee de Wet BRP wordt uitgevoerd. De centrale voorzieningen (afgekort CV) zullen gegevens gaan bevatten over alle personen die in Nederland woonachtig zijn (ingezetenen) en over personen die niet in Nederland wonen, maar die wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid (niet-ingezetenen). Vooralsnog zal de minister aan de Wet BRP uitvoering geven met behulp van de reeds bestaande landelijke voorziening voor de BRP, de GBA-V, en met een voorziening voor registratie voor de niet-ingezetenen (RNI).
Voor het gebruik van persoonsgegevens uit de BRP kunnen nadere regels worden gesteld, bij of krachtens Verordening. De verkrijging van gegevens uit de BRP is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK.
In de praktijk vindt distributie van persoonsgegevens doorgaans niet (meer) rechtstreeks plaats vanuit de BRP, maar vanuit een specifiek daarvoor ingericht datadistributiesysteem of gegevensmagazijn. Deze worden gevoed vanuit zowel de BRP (inwoners) als vanuit de (toekomstige) centrale voorziening (voor de niet-inwoners en niet-ingezetenen). Het hiervoor beschrevene wordt geïllustreerd in Figuur 1.
Uit oogpunt van privacy, beveiliging, beheer en toezicht is het noodzakelijk voor de BRP om een aantal taken te benoemen en vast te leggen in een regeling waarin de hoofdlijnen van het beheer van en toezicht op de BRP is geregeld. Los van de noodzaak verplicht ook de wetgever het College van B&W via artikel 1.11 van de Wet BRP om zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving ( Logisch Ontwerp GBA). Het Logisch Ontwerp schrijft in hoofdstuk 8 de aanwijzing door het College van B&W voor van functionarissen die een aantal beheertaken uitvoeren. Deze hebben alleen betrekking op de BRP.
De regeling is formeel gezien bedoeld voor de gegevensverwerking in de BRP. Op de gegevens van inwoners en niet-inwoners in het datadistributiesysteem en gegevensmagazijn is de AVG van toepassing. De verwerking van de uit de BRP afkomstige gegevens dient te worden opgenomen in het AVG-verwerkingsregister.
Desondanks is het van belang om uit oogpunt van eenheid van persoonsinformatie- en privacybeleid én van de beheersbaarheid van de informatiestromen ook de voor het datadistributiesysteem en gegevensmagazijn relevante beheeraspecten onder te brengen, respectievelijk te integreren, in de regeling voor de BRP. Daarmee ontstaat een ‘regeling voor informatievoorziening basisgegevens’, die zowel betrekking heeft op het beheer van de BRP als op het datadistributiesysteem en gegevensmagazijn.
Verdeling beheer- en toezichtrollen
Deze regeling onderkent naast een aantal beheerrollen—te weten informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, technisch beheer, beveiligingsbeheer en privacybeheer—ook de rol van de gegevensverwerker, toezichthouder en IBF informatiebeveiligingsfunctionaris.
Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de BRP. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de BRP van de andere gemeenten en bij de beheerder van de centrale voorzieningen, de Minister van BZK.
De verdeling van de beheer- en toezichtrollen is mede afhankelijk van de inrichting van de (persoons)informatiehuishouding en het informatie- en beveiligingsbeleid van de gemeente. De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden per rol en de bijbehorende competenties zijn richtinggevend voor de plaats in de organisatie waar deze belegd worden. Rollen kunnen worden gecombineerd zoals de beveiligingsfunctionaris BRP, de beveiligingsfunctionaris Reisdocumenten, beveiligingsfunctionaris Rijbewijzen, de privacy officer, de privacybeheerder BRP.
De inhoud van de rol van de beveiligingsbeheerder had onder het regime van de GBA vooral betrekking op toezichtaspecten. Voor een correcte uitvoering van beveiligingsbeheer en -toezicht (en tevens voor aansluiting op de BIO) is het noodzakelijk gebleken om de inhoud van beheer en toezicht in aparte rollen onder te brengen. De regeling bevat nu in hoofdstuk 9 het beveiligingsbeheer.
De Functionaris Gegevensbescherming adviseert de informatiebeheerder over alle privacyvraagstukken aangaande de persoonsgegevensverwerking waarvoor de informatiebeheerder verantwoordelijk is. Daarnaast adviseert de Functionaris Gegevensbescherming degenen die belast zijn met de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden in het kader van de Wet en Verordening BRP.
De taken van de Functionaris Gegevensbescherming beperken zich in deze regeling niet tot de verwerking van persoonsgegevens uit de BRP. Verzoeken uit de organisatie om gegevens uit zowel de BRP als uit de centrale voorzieningen, dienen door de Functionaris Gegevensbescherming getoetst te worden op doelbinding, rechtmatigheid, proportionaliteit, et cetera. Daaronder valt ook de advisering over de wijze van verstrekking van gegevens uit de BRP, en over koppelingen tussen het datadistributiesysteem en het gegevensmagazijn en de verschillende systemen van de gebruikers in de organisatie. De Functionaris Gegevensbescherming adviseert de informatiebeheerder, die moet beslissen bij dergelijke verzoeken. Een verzoek kan inhouden dat men gebruik wil maken van de bestaande ministeriële autorisatie, maar ook uitbreiding van de autorisatie in verband met de uitvoering van een taak die nog niet in het autorisatiebesluit is voorzien.
Leeswijzer Regeling beheer en toezicht BRP
Het eerste hoofdstuk van de Regeling beheer en toezicht BRP betreft de aanwijzing van de functionarissen die worden belast met de verschillende beheer- en toezichtrollen. Het College van B&W wijst de functionarissen aan wiens inhoudelijke rol zich niet beperkt tot de BRP of het datadistributiesysteem en gegevensmagazijn.
De informatiebeheerder voorziet in de aanwijzing van het functioneel inhoudelijk beheer, het verstrekkingenbeheer uit de BRP en het gegevensmagazijn. De informatiebeheerder als bronhouder beheert de inhoud en de kwaliteit van de gegevens in de BRP en stelt tevens leveringsvoorwaarden (i.c. privacyvoorwaarden) aan de verstrekking van gegevens uit de BRP.
Bijlage 1 Aanwijzing van beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 1 van de BRP-beheerregeling zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder van de voorziening BRP iBurgerzaken is aangewezen de teamleider Inwoners en veiligheid.
Als informatiebeheerder van de voorziening Makelaarsuite is aangewezen de teamleider Informatiemanagement en facilitair.
De teammanagers regelen onderling hun vervanging bij afwezigheid.
Als gegevensbeheerder is aangewezen de gegevensbeheerder a, domein Samenleving, team inwoners en veiligheid
Als plaatsvervanger is aangewezen de senior medewerker burgerzaken, domein Samenleving, team inwoners en veiligheid
Als systeembeheerder voor de applicatie iBurgerzaken is aangewezen IT-partner PinkRoccade LG.
Als IT-partner is aangewezen de firma Provide.
Als functioneel applicatiebeheerder voor de applicatie iBurgerzaken is aangewezen de applicatiebeheerder.
Plaatsvervanger is de gegevensbeheerder a
Naast de functioneel applicatiebeheerder voeren alle medewerkers van het Cluster burgerzaken het berichtenverkeer uit op basis van onderlinge afstemming.
Als Privacybeheerder BRP is aangewezen de Functionaris Gegevensbescherming.
Plaatsvervanger is de adviseur informatiebeveiliging en privacy.
Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van Cluster Burgerzaken aangewezen.
Als toezichthouders BRP als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet Basisregistratie Personen worden alle medewerkers van Cluster Burgerzaken en de sociaal rechercheur van Cluster Veiligheid aangewezen.
Als de beveiligingsbeheerder BRP is aangewezen de IBF informatiebeveiligingsfunctionaris
Als plaatsvervanger is aangewezen de adviseur informatiebeveiliging en privacy.
Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de wet BRP (Verklaring onder ede/belofte).
De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de wet BRP bedoelde verklaring wordt toegekend aan alle medewerkers van Cluster Burgerzaken.
In document “BRP 2.1. Functieverdeling” zijn de namen van de betreffende medewerkers opgenomen.
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definitief zijn verwoord:
informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacy procedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures; 9. Informatiebeveiligingsbeleid: Informatiebeveiligingsbeleid voor de gemeentelijke voorziening;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-521009.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.