Privacyreglement basisregistratie personen van de gemeente Best 2024

Het College van B&W van de gemeente Best,

 

gelet op de Wet basisregistratie persoonsgegevens, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen,

 

besluit:

  • 1.

    Vast te stellen het Privacyreglement basisregistratie personen van de gemeente Best 2024.

  • 2.

    In te trekken het Reglement Basisregistratie Personen dat is vastgesteld op 10-06-2014.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

De wet: de Wet basisregistratie persoonsgegevens

Het besluit: het Besluit basisregistratie persoonsgegevens

De verordening: de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen vastgesteld door de Gemeenteraad d.d. 02-06-2014.

Basisregistratie: de basisregistratie personen zoals bedoeld in artikel 1.2 van de wet.

GBA-V: de verstrekkingsvoorziening zoals bedoeld in artikel 66a van het besluit.

Autorisatiebesluit: een besluit zoals bedoeld in artikel 3.2 van de wet, betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V.

Ingeschrevene: diegene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen.

Ingezetene: de ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente Best en op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen.

Authentiek gegeven: een in de BRP opgenomen gegeven dat op grond van artikel 1.6 van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Aangehaakt gegeven: een in de BRP over de ingeschrevenen opgenomen gegeven dat niet behoort tot de verplichte gegevensset van de BRP, maar dat de gemeente per persoon bijhoudt voor eigen gebruik.

Bijhoudingsgemeente: de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.4 van de wet verantwoordelijk is voor de bijhouding van de persoonslijst.

Informatiebeheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de BRP.

Overheidsorgaan: een orgaan van een rechtspersoon dat krachtens publiekrecht is ingesteld, of een ander persoon of college met enig openbaar gezag bekleed.

Binnengemeentelijke overheidsorgaan: een overheidsorgaan van de gemeente.

Derde: elke andere persoon of instelling dan een overheidsorgaan, een ingeschrevene of een geregistreerde.

Artikel 2 Beheer van de basisregistratie personen

  • 1.

    De informatiebeheerder van de BRP is de leidinggevende van Cluster Burgerzaken.

  • 2.

    De informatiebeheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (Te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties.

    • b.

      (Rechtstreekse) toegang tot de basisregistratie door middel van andere geautomatiseerde toepassingen.

    • c.

      Verstrekkingen aan binnengemeentelijke overheidsorganen, of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de BRP.

Artikel 3 Verplicht gebruik authentieke gegevens en terugmeldplicht

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden ten minste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke overheidsorganen die deze gegevens uit de BRP nodig hebben voor de vervulling van hun taken; zodanig dat deze overheidsorganen aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 1.7 en 2.34 van de wet kunnen voldoen.

  • 2.

    Een overheidsorgaan die gerede twijfel heeft over de juistheid van een (authentiek) gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie is verplicht hiervan mededeling te doen aan de informatiebeheerder.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V

  • 1.

    Rechtstreekse toegang tot de BRP hebben:

    • a.

      De informatiebeheerder en de door hem aangewezen medewerkers van Cluster Burgerzaken.

    • b.

      De in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke overheidsorganen, voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 3.5 en 3.8 van de wet.

  • 2.

    De in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke overheidsorganen hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de BRP. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 3.

    Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke overheidsorganen rechtstreeks toegang tot de in Bijlage 2 vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 4.

    De in Bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke overheidsorganen hebben de richtlijnen van de informatiebeheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke overheidsorganen

Met inachtneming van de artikelen 3.8 en 3.9 van de wet worden aan de in Bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke overheidsorganen de aldaar aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens aldaar aangegeven doeleinden. In Bijlage 5 zijn hiervoor instructies opgenomen.

Artikel 6 Verbanden met andere registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 3.8 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie gegevens verstrekt aan de in Bijlage 4 genoemde beheerders van andere registraties.

  • 2.

    De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan overheidsorganen niet zijnde een orgaan van de gemeente, aan derden zoals bedoeld in artikel 3.9 van de wet, en aan andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden—ter beoordeling van de informatiebeheerder—inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 3.9 van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 3.3 en 3.6 van de wet, gegevens worden verstrekt aan de in Bijlage 6 aan te geven overige verzoekers; voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens, en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden, en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP of de GBA-V, doet hiervan mededeling aan de informatiebeheerder.

  • 2.

    De informatiebeheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 3.

    De informatiebeheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer wordt gedaan naar aanleiding van een melding; met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 van de wet en de artikelen 27 en 28 van het besluit.

Artikel 10 Protocolplicht

‘Protocollering’ is het recht van ingeschrevenen om te weten welke gegevens van hen zijn verstrekt aan overheidsorganen en derden. Het gaat om gegevensverstrekkingen die tot twintig jaren voorafgaand aan het verzoek hebben plaatsgevonden. De informatiebeheerder houdt een protocol bij van het verstrekken van gegevens.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

  • 1.

    Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerde en aangehaakte gegevens, worden ingediend bij de informatiebeheerder.

  • 2.

    De informatiebeheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3.

    De informatiebeheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

  • 1.

    Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerde en aangehaakte gegevens, worden schriftelijk ingediend bij de informatiebeheerder.

  • 2.

    De informatiebeheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken.

  • 3.

    De informatiebeheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerde en aangehaakte gegevens worden door de informatiebeheerder uit de BRP verwijderd, na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De informatiebeheerder verwijdert deze gegevens binnen drie maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

De informatiebeheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan, en conform het vastgestelde beveiligingsbeleid van de gemeente Best “Informatiebeveiligingsbeleid BRP en waardedocumenten”

Artikel 15 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerde en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de bewaartermijnen van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als ‘Privacyreglement Basisregistratie Personen van de gemeente Best’.

  • 2.

    Het reglement wordt gepubliceerd en treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 3.

    Het privacyreglement BRP van de gemeente Best van 10-06-2014 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Best op 3 december 2024,

Burgemeester en wethouders van Best

Namens deze,

Hans Ubachs, burgemeester

Jolie Hasselman, gemeentesecretaris

BIJLAGE 1 - Lijst van binnengemeentelijke overheidsorganen met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V

 

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Best hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het Autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V blijkt uit het feit dat in de kolom Gegevensset GBA-V de benodigde gegevens zijn aangekruist.

 

Organisatie onderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Domein Samenleving,

 

Cluster Burgerzaken

Wet BRP, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

 

Toekennen van onderscheidingen en huwelijksjubilarissen.

 

Wet 29/09/1815 Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw

Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw.

 

Verordening lijkbezorgingsrechten

Alle persoonsgegevens

Domein Samenleving,

 

Cluster KCC

Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen

Persoonsgegevens, naamgegevens,

 

verblijfplaatsgegevens en

 

reisdocumenten

Bij de applicatiebeheerder van de makelaar suite is een overzicht aanwezig “Beheermatrix”en de “GABAmatrix” waarin is opgenomen welke medewerkers toegang hebben tot de gegevens uit de BRP en GBA-V via de makelaar suite. In deze overzichten zijn de profielen opgenomen die zijn gemaakt op basis van de wettelijke taken en de bijbehorende gegevenssets.

BIJLAGE 2 - Lijst van gegevens die kunnen worden geraadpleegd door binnengemeentelijke overheidsorganen in de basisregistratie en de GBA-V

 

De informatiebeheerder kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

 

Alle binnengemeentelijke overheidsorganen beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage. In onderstaande tabel zijn de gegevens aangekruist die geraadpleegd mogen worden.

 

BRP gegevensrubriek

Toegestaan indien aangekruist

Persoonsgegevens

01.01.10 A-nummer

01.01.20 BSN

01.02.10 Voornamen

01.02.40 Geslachtsnaam

01.03.10 Geboortedatum

01.03.20 Geboorteplaats

01.61.10 Aanduiding naamgebruik

01.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

01.99.07 Voorkeur A-nr/BSN

04.05.10 Nationaliteit

05.02.10 Voornamen partner

05.02.40 Geslachtsnaam partner

05.03.10 Geboortedatum partner

05.03.20 Geboorteplaats partner

05.06.10 Datum huwelijk

05.06.20 Plaats huwelijk

05.99.06 Aantal huwelijken

05.99.31 Burgerlijke staat

06.08.10 Datum overlijden

06.08.20 Plaats overlijden

07.66.20 Datum ingang blokkering

07.70.10 Indicatie geheimhouding

07.99.01 Signaal

08.10.10 Functie adres

08.10.30 Datum aanvang adreshouding

08.11.13 Adres

08.11.60 Postcode

11.99.01 Gezag/curatele

99.99.02 Gezinsverhouding

Naamgegevens

01.01.10 A-nummer

01.01.20 BSN

01.02.10 Voornamen

01.02.20 Titel/predikaat

01.02.30 Voorvoegsels

01.02.40 Geslachtsnaam

01.03.10 Geboortedatum

01.03.20 Geboorteplaats

01.03.30 Geboorteland

01.04.10 Geslachtsaanduiding

01.20.10 Vorig A-nummer

01.20.20 Volgend A-nummer

01.61.10 Aanduiding naamgebruik

01.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

01.99.07 Voorkeur A-nr/BSN

07.66.20 Datum ingang blokkering

51.01.10 A-nummer

51.01.20 BSN

51.02.10 Voornamen

51.02.20 Titel/predikaat

51.02.30 Voorvoegsels

51.02.40 Geslachtsnaam

51.03.10 Geboortedatum

51.03.20 Geboorteplaats

51.03.30 Geboorteland

51.04.10 Geslachtsaanduiding

51.61.10 Aanduiding naamgebruik

51.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

Oudergegevens

01.02.10 Voornamen

01.02.40 Geslachtsnaam

01.03.10 Geboortedatum

01.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

01.99.07 Voorkeur A-nr/BSN

02.01.10 A-nummer ouder1

02.01.20 BSN ouder1

02.02.10 Voornamen ouder1

02.02.40 Geslachtsnaam ouder1

02.03.10 Geboortedatum ouder1

02.03.20 Geboorteplaats ouder1

02.04.10 Geslachtsaanduiding ouder1

02.62.10 Datum ingang afstamming

02.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

03.01.10 A-nummer ouder2

03.01.20 BSN ouder2

03.02.10 Voornamen ouder2

03.02.40 Geslachtsnaam ouder2

03.03.10 Geboortedatum ouder2

03.03.20 Geboorteplaats ouder2

03.04.10 Geslachtsaanduiding ouder2

03.62.10 Datum ingang afstamming

03.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

07.66.20 Datum ingang blokkering

07.70.10 Indicatie geheimhouding

52.01.10 A-nummer ouder1

52.01.20 BSN ouder1

52.02.10 Voornamen ouder1

52.02.40 Geslachtsnaam ouder1

52.03.10 Geboortedatum ouder1

52.03.20 Geboorteplaats ouder1

52.04.10 Geslachtsaanduiding ouder1

52.62.10 Datum ingang afstamming

52.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

53.01.10 A-nummer ouder2

53.01.20 BSN ouder2

53.02.10 Voornamen ouder2

53.02.40 Geslachtsnaam ouder2

53.03.10 Geboortedatum ouder2

53.03.20 Geboorteplaats ouder2

53.04.10 Geslachtsaanduiding ouder2

53.62.10 Datum ingang afstamming

53.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

Nationaliteitsgegevens

04.63.10 Reden verkrijgen Nederlandse nationaliteit

04.65.10 Aanduiding bijzonder Nederlanderschap

04.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

Huwelijksgegevens

05.01.10 A-nummer partner

05.01.20 BSN partner

05.02.10 Voornamen partner

05.02.40 Geslachtsnaam partner

05.03.10 Geboortedatum partner

05.03.20 Geboorteplaats partner

05.04.10 Geslachtsaanduiding partner

05.06.10 Datum huwelijk

05.06.20 Plaats huwelijk

05.06.30 Land huwelijk

05.07.10 Datum huwelijksontbinding

05.07.20 Plaats huwelijksontbinding

05.07.30 Land huwelijksontbinding

05.07.40 Reden huwelijksontbinding

05.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

05.99.06 Aantal huwelijken

05.99.31 Burgerlijke staat

55.01.10 A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.10 Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner

55.02.40 Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.10 Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner

55.03.20 Geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner

55.04.10 Geslacht echtgenoot/geregistreerd partner

55.06.10 Datum huwelijk

55.06.20 Plaats huwelijk

55.06.30 Land huwelijk

55.07.10 Datum huwelijksontbinding

55.07.20 Plaats huwelijksontbinding

55.07.30 Land huwelijksontbinding

55.07.40 Reden huwelijksontbinding

55.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

Overlijdensgegevens

06.08.10 Datum overlijden

06.08.20 Plaats overlijden

06.08.30 Land overlijden

06.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

56.08.10 Datum overlijden

56.08.20 Plaats overlijden

56.08.30 Land overlijden

56.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

Inschrijving

07.66.20 Datum ingang blokkering

07.70.10 Indicatie geheimhouding

Verblijfplaatsgegevens

08.09.10 Gemeente van inschrijving

08.10.10 Functie adres

08.10.30 Datum aanvang adreshouding

08.11.13 Adres

08.14.10 Land vanwaar ingeschreven

58.09.10 Gemeente van inschrijving

58.10.10 Functie adres

58.10.30 Datum aanvang adreshouding

58.11.10 Straatnaam

58.11.13 Adres

58.14.10 Land vanwaar ingeschreven

Kindgegevens

09.01.10 A-nummer kind

09.01.20 BSN kind

09.02.10 Voornamen kind

09.02.30 Voorvoegsels kind

09.02.40 Geslachtsnaam kind

09.03.10 Geboortedatum kind

09.03.20 Geboorteplaats kind

09.03.30 Geboorteland kind

59.01.20 BSN kind

59.02.10 Voornamen kind

59.02.30 Voorvoegsels kind

59.02.40 Geslachtsnaam kind

59.03.10 Geboortedatum kind

59.03.20 Geboorteplaats kind

59.03.30 Geboorteland kind

Verblijfstitel

10.39.10 Aanduiding verblijfstitel

10.39.20 Vervaldatum verblijfstitel

10.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel

10.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

60.39.10 Aanduiding verblijfstitel

60.39.20 Vervaldatum verblijfstitel

60.39.30 Ingangsdatum verblijfstitel

60.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

Verwijsgegevens

21.01.10 A-nummer

21.01.20 BSN

21.02.10 Voornamen

21.02.20 Titel/predikaat

21.02.30 Voorvoegsels

21.02.40 Geslachtsnaam

21.03.10 Geboortedatum

21.03.20 Geboorteplaats

21.03.30 Geboorteland

21.09.10 Gemeente van uitschrijving

21.09.20 Datum uitschrijving

21.11.10 Straatnaam

21.11.15 Naam openbare ruimte

21.11.70 Woonplaatsnaam

21.11.80 Identificatiecode verblijfplaats

21.11.90 Identificatiecode nummeraanduiding

21.70.10 Indicatie geheimhouding

21.83.10 Aanduiding gegevens in onderzoek

BIJLAGE 3 - Lijst van binnengemeentelijke overheidsorganen waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de BRP

 

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Domein Samenleving

Uitvoering Sociale wetten.

 

Uitvoering Leerplichtwet.

 

Uitvoering Wet Inburgering Nieuwkomers.

Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, verblijfstitels, emigraties en overlijden.

Domein Bedrijfsvoering

Uitvoering belastingwetgeving.

Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden.

Domein Omgeving

Uitvoering omgevingswet.

Mutatiegegevens: vestigingen, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden.

BIJLAGE 4 - Lijst van informatiesystemen waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, systematisch gegevens worden verstrekt uit de BRP

 

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Makelaar Suite

 

*

 

Makelaar Suite

Het in verband brengen van de gegevensverwerkingen zoals bijvoorbeeld jubilea (huwelijk / 100-jarigen) via een tegel in de applicatie iNzicht.

Alle verwerkingen zijn opgenomen in het overzicht “Verwerkingsregister Datagedreven werken”. Dit overzicht is beschikbaar bij de applicatiebeheerder Makelaar Suite.

BIJLAGE 5 - Gegevensverstrekking binnen de eigen organisatie

 

De Wet BRP laat de regeling van de gegevensverstrekking uit de BRP over aan het College van B&W. Het beleidskader voor de verstrekking is vastgelegd in een verordening. In de gemeente Best heeft Gemeenteraad in de Verordening gegevensverstrekking BRP het vigerende beleid vastgelegd en College van B&W heeft dit beleid concreet geregeld in het Privacyreglement BRP. Hierin is bepaald voor welk doel, over welke personen en over welke gegevens de diverse organisatieonderdelen moeten beschikken.1

College van B&W wordt in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gezien als de verwerkingsverantwoordelijke. Op de verantwoordelijke rust de verantwoordelijkheid om de privacy van de burgers te beschermen door adequate beveiligingsmaatregelen te nemen.

 

Er zijn in de BRP drie typen gegevensverstrekking:

  • Raadpleging van de BRP door middel van ad-hoc-vraagstelling op persoon of op adres

  • Berichtenverkeer

  • Selectieverstrekkingen

Ad hoc vragen

In bijlage 1 van het Privacyreglement BRP staan de organisatie onderdelen van de gemeente Best beschreven die ad hoc vragen mogen stellen. De inhoud van de taak is bepalend voor de wijze van het stellen van vragen (ad hoc adres of ad hoc persoon), de categorie van personen (inwoners / niet-inwoners), en de bijbehorende set van persoonsgegevens. Vrijwel alle onderdelen van de organisatie zullen persoonsgegevens gebruiken tenzij het doel van de BRP zich niet verenigt met de taak waarvoor het organisatieonderdeel zich geplaatst ziet. Een voorbeeld hiervan is dat persoonsgegevens uit de BRP niet mogen worden gebruikt voor de eigen personeelsadministratie.

 

In Bijlage 2 van het Privacyreglement BRP is de gegevensset per organisatie onderdeel bepaald.

 

Berichtenverkeer

Vanuit de applicatie iBurgerzaken van leverancier Pinkroccade LG worden berichten aangemaakt voor de applicatie Makelaar Suite van leverancier Pinkroccade LG.

 

Het gaat in dit geval om berichten over geboorte, huwelijk, overlijden, verhuizingen, vertrekken, vestigingen in Nederland.

 

In Bijlage 3 van het Privacyreglement BRP is het organisatieonderdeel bepaald dat recht heeft op deze verstrekkingen. Mutaties worden doorgaans digitaal aangeleverd en verwerkt.

 

Selectieverstrekkingen

Dit betreft verstrekkingen over inwoners die aan specifieke selectiecriteria voldoen. In principe wordt bij elke selectie vooraf getoetst of de organisatie recht heeft op deze verstrekking, gelet op de uit te voeren taak waarvoor deze gegevens worden gevraagd. De beslissing over het al dan niet verstrekken wordt op ambtelijk niveau genomen door cluster Burgerzaken, voor zover bepaald in het Privacyreglement BRP. Over niet in het Privacyreglement BRP voorziene selectieverzoeken beslist het College van B&W als verwerkingsverantwoordelijke.

 

Aanlevering van deze gegevens is in principe mogelijk via het netwerk, cd-rom, USB-stick en/of op papier.

 

Telefonisch / mondeling / mail

In geval een medewerker telefonisch of in persoon gegevens opvraagt, moet zowel de identiteit als de bevoegdheid van de aanvrager worden vastgesteld. Hiertoe kan gebruik worden gemaakt van de ‘wie is wie’ op intranet. Bij twijfel aan de identiteit van de aanvrager wordt—via het (mobiele) nummer vermeld in de ‘wie is wie’-pagina’s op intranet—zelf telefonisch rechtstreeks contact opgenomen met de aanvragende collega.

 

Uiteraard worden uitsluitend die gegevens verstrekt die nodig zijn voor de uitvoering van zijn of haar taak.

 

Terugmeldplicht

Ook binnen de organisatie geldt een terugmeldplicht. Dit houdt in dat organen van de gemeente, die persoonsgegevens gebruiken, bij gerede twijfel over de juistheid van het verstrekte gegeven, Cluster Burgerzaken daarvan in kennis moeten stellen.

 

Periodieke controle en rapportage

Periodiek (minimaal éénmaal per jaar) worden bovengenoemde verstrekkingen op bijzonderheden gecontroleerd. De senior of allround medewerker burgerzaken voert deze controle uit en rapporteert hierover aan de leidinggevende van Cluster Burgerzaken.

BIJLAGE 6 - Verstrekkingentabel BRP

 

Zie BRP1.3 Verstrekkingentabel BRP (NVVB)

Naar boven