Aanwijzen en inrichten van twee parkeervakken ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen ter hoogte van Henk Sprengerweg 54

Steller: J. van Sluis

Afdeling: Stadsruimte

Nummer: 17900351

Datum: 09-12-2024

 

 

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Overwegende:

De gemeente Almere stimuleert de overstap naar schoon en duurzaam elektrisch vervoer. Voor elektrisch vervoer is een netwerk van laadpalen noodzakelijk. Daarom worden op locaties waar behoefte is aan het opladen van elektrische auto’s laadpalen gerealiseerd.

In deze buurt is er op dit moment behoefte aan nieuwe en/of extra laadinfrastructuur. Dit kan blijken uit de statistieken van bestaande laadpalen of doordat er door een of meerdere bewoner(s) en/of forens(en) met een elektrische auto het verzoek gedaan is om een publieke laadpaal te plaatsen voor elektrische auto’s.

Bij het bepalen van een locatie voor een laadpaal is een goede afweging van verschillende zaken van belang. De Realisatie en locatiecriteria uit de door het college vastgestelde Plaatsingsregels 2023 gelden daarbij als toetsingseisen en beleidsregels waaraan een locatie moet voldoen. Deze beleidsregels zijn vindbaar op http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR701286

De technische inpasbaarheid is hierin leidend en doorslaggevend. De eisen aan een locatie voor laadinfrastructuur zijn opgesteld omdat deze noodzakelijk zijn om de laadinfrastructuur veilig te kunnen plaatsen zonder dat derden hinder ondervinden. In de praktijk blijkt het aantal locaties dat aan deze eisen voldoet beperkt. Wanneer een locatie aan de eisen voldoet, is het voorstel dat deze locatie gerealiseerd kan worden.

Bij het bepalen van een locatie voor een laadpaal wordt er in ieder geval rekening gehouden met:

  • De ondergrondse situatie en technische haalbaarheid;

  • De locatie is op acceptabele loopafstand (maximaal ongeveer 200 meter) van de aanvrager(s) die een verzoek tot uitbreiding van de publieke laadinfrastructuur heeft/hebben gedaan;

  • De locatie past goed in het op te bouwen netwerk van laadpalen;

  • De weg is onder beheer van de gemeente.

De locatie ter hoogte van Henk Sprengerweg 54, 1336 JE Almere voldoet aan bovenstaande punten. Daarnaast voldoet de locatie aan het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, en het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Dit betekent dat aanrijdgevaar van de laadpaal door voertuigen voorkomen of beperkt wordt en dat de doorgang voor trottoirgebruikers niet verhinderd wordt.

 

Is het gewenst om:

Voor de laadpaal voor elektrische auto’s ter hoogte van Henk Sprengerweg 54, twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische auto’s. Een laadpaal wordt namelijk met twee oplaadpunten uitgevoerd en daarom worden twee bij elkaar gelegen parkeervakken gereserveerd voor elektrisch laden.

 

Besluitverplichting:

Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap.

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit burgemeester en wethouders om door het plaatsen van het verkeersbord E08c, zoals bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 en het onderbord OB501 – schuin (links/rechts wijzend) twee parkeervakken aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen ter hoogte van Henk Sprengerweg 54, zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekeningen.  Vanwege de overgang naar het nieuw toegevoegde E08c bord kan de aanwijzing ook nog gedaan worden met een E04 bord gecombineerd met het onderbord ‘’alleen voor opladen elektrische voertuigen’’ en het onderbord OB501 – schuin (links/rechts wijzend). 

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg geweest met de Politie Midden Nederland.

 

Communicatie

Van het besluit wordt een openbare bekendmaking geplaatst in het Gemeenteblad op https://www.officielebekendmakingen.nl . Op de website Externe link: https://almere.nl/laadpalen wordt na bekendmaking in het Gemeenteblad een verwijzing getoond naar het gepubliceerde besluit.

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? 

Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 14 036.  

Wij nemen het besluit met u door. 

Wilt u toch bezwaar maken? 

Dit moet binnen zes weken na de verzenddatum van dit besluit. 

Digitaal: e-formulier op Externe link: almere.nl/bezwaar (DigiD/e-Herkenning vereist). 

Per post: Gemeente Almere, t.a.v. Juridische zaken bezwaar en beroep, Postbus 200, 1300 AE, Almere.  

Vermeld hierbij altijd uw naam, adres, telefoonnummer, de datum van uw brief, de reden van uw bezwaar, het kenmerk van dit besluit (of een kopie van het besluit) en uw handtekening. 

Kunt u niet wachten? 

Als u bezwaar heeft gemaakt, maar niet kunt wachten tot de gemeente daarover een besluit heeft genomen, dan kunt u om een voorlopige voorziening (tijdelijke maatregel) vragen bij de voorzieningenrechter.  

Digitaal: via e-formulier ‘Verzoek aan rechtbank om voorlopige voorziening bij bezwaarprocedure’ op Externe link: rechtspraak.nl

Per post: Rechtbank Midden-Nederland, sector Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorzieningen’.  

Aan een verzoek om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. 

 

Almere,

Hoogachtend,

 

burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen,

S. Wezenberg

Adviseur Infra & Mobiliteit, Team Stedelijke Beheer Systemen, Afdeling Stadsruimte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage: Situatietekeningen t.h.v. Henk Sprengerweg 54

 

 

Naar boven