Verkeersbesluit gemeente Amersfoort, wijk De Koppel: diverse verkeersmaatregelen parallelweg Meridiaan

Zaak nr. DIR/SO/1965512

Burgemeester en wethouders,

INLEIDING

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Op 21 februari 2024 is deze bevoegdheid in het Bevoegdhedenbesluit Gemeente Amersfoort 2024 door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan de afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Besluitverplichting

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

  • 1.

    De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • 2.

    Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Procedure

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

Overwegingen

De parallelweg van de Meridiaan is een weg als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de Wegenverkeerswet 1994. De parallelweg van de Meridiaan ligt binnen de bebouwde kom van Amersfoort en de weg is in beheer bij de gemeente Amersfoort. De gemeentelijke wegencategorisering van Amersfoort sluit aan op de categorisering zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig Wegverkeer. De parallelweg van de Meridiaan is gecategoriseerd als erftoegangsweg. Op een erftoegangsweg is de verkeersfunctie ondergeschikt aan de verblijfsfunctie.

Het in dit verkeersbesluit beschreven gedeelte van de parallelweg van de Meridiaan is gelegen tussen de zijwegen Orion en Sextant. Aan dit weggedeelte zijn bedrijven/ondernemingen met bovengelegen appartementen gevestigd.

Op dit weggedeelte is eenrichtingsverkeer ingesteld, vanaf de Orion naar de Sextant, waarbij een uitzondering hierop is gemaakt voor fietsers. Voorbij het kruispunt met de Sextant, in de richting van de Keerkring, gaat de parallelweg van de Meridiaan over in een in twee richtingen bereden fiets/bromfietspad. Langs de rijbaan van de parallelweg van de Meridiaan is aan de zijde van de bedrijven/ondernemingen een parkeerstrook aangelegd. Deze strook wordt voor parkeren gebruikt door met name de ondernemers, bezoekers, leveranciers en de aanwonenden.

De winkelstrip van de Meridiaan heeft een aantrekkende werking op jongeren en volwassenen om elkaar daar te ontmoeten. In veel gevallen gebruiken zij voor deze ontmoetingen een auto. Een uit deze samenscholing met auto’s voortvloeiend verschijnsel is, dat bestuurders van deze auto’s -al dan niet met passagiers- vaak een voornamelijk nodeloos rondje rijden. Dit rondje gaat dan -met een willekeurig startpunt- over de parallelweg van de Meridiaan naar de Sextant, vervolgens via de hoofdrijbaan van de Meridiaan naar de Orion en weer terug naar het ontmoetingspunt. In de afgelopen jaren is meermalen geconstateerd dat dit vaak gebeurt met voor het overige verkeer overlastgevend gedrag, zoals hoge snelheden, gierende banden en veel lawaai. Deze activiteiten gaan gepaard met overlast en door deze activiteiten worden de leefbaarheid, verkeersveiligheid, de bruikbaarheid van de weg en het verzekeren van de veiligheid op de weg nadelig beïnvloed. Bovendien worden deze auto’s her en der geparkeerd op de parallelweg en op de Sextant waardoor andere bestuurders -waaronder ook doorgaande fietsers en bromfietsers- gehinderd worden. Deze andere bestuurders krijgen hierdoor niet meer de kans om op een gebruikelijke wijze de rijbaan te gebruiken of te parkeren op de parkeerstrook om de bedrijven/ondernemingen te bezoeken.

In de afgelopen jaren is dit verkeersgedrag onderdeel geworden van een grotere probleemsituatie. Ondanks gericht toezicht van de politie en handhavers steekt deze hinder en overlast in het verkeer telkens weer de kop op. Naast toezicht en handhaving zijn middels een integrale aanpak aanvullende maatregelen genomen om de hinder en overlast weg te nemen. De gemeente wil in het belang van de openbare orde en veiligheid in de zomer van 2025 met een plan van aanpak voor de lange termijn komen.

Uitgaande van het beginsel dat eenieder in gelijke mate aanspraak heeft op een veilig gebruik van de weg en iedere weggebruiker zich daarom zodanig dient te gedragen dat hij het overige verkeer niet in gevaar brengt of onnodig hindert, neemt de gemeente een aantal maatregelen die er toe moeten leiden dat op de parallelweg van de Meridiaan de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu worden voorkomen of beperkt.

Tezamen met politie, handhavers, hulpverleners, omwonenden en andere belanghebbenden zijn maatregelen voor de korte en langere termijn besproken.

Naar aanleiding van vorenstaande overwegingen worden door de gemeente onderstaande verkeersmaatregelen genomen:

- de doorgang via de Sextant tussen de hoofdrijbaan en de parallelweg van de Meridiaan wordt afgesloten door het aanbrengen van een fysieke maatregel waarmee dit deel van de parallelweg van de Meridiaan een doodlopende weg voor auto’s wordt,

- in verband daarmee de aanduiding van de 30-km zone op de Sextant wordt opgeheven door het verwijderen van het zonebord,

- op de parallelweg van de Meridiaan tussen de Orion en de Sextant wordt het eenrichtingsverkeer opgeheven door middel van het verwijderen van bord C2 met onderbord zodat deze parallelweg in twee richtingen kan worden bereden,

- op het weggedeelte tussen de Orion en de Sextant wordt een parkeerverbod ingesteld door het plaatsen van begin/einde zonebord E1 op de parallelweg van de Meridiaan ter hoogte van de Orion waarmee uitsluitend nog op de parkeerstrook mag worden geparkeerd,

- ter hoogte van de Sextant wordt op de parallelweg van de Meridiaan een keerlus ingericht door middel van het opheffen van twee parkeerplaatsen,

- op de hoofdrijbaan van de Meridiaan wordt met borden D6 aangegeven dat bestuurders niet via de Sextant naar de parallelweg van de Meridiaan mogen afslaan.

Met het fysiek afsluiten van de parallelweg van de Meridiaan wordt het gevaarlijke verkeersgedrag onmogelijk gemaakt. Als gevolg daarvan is het noodzakelijk om een parkeerverbod in te stellen om de toegankelijkheid van de parallelweg te waarborgen voor verkeer dat in de tegenrichting nu ook de Meridiaan moet verlaten.

Belangenafweging

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekken de hiervoor genoemde maatregelen tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en voorts het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer. Gelet op het hiervoor genoemde wordt het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer van groter belang geacht dan de beperkte mate waarin het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt.

Door het instellen van deze maatregelen blijft dit gedeelte van de parallelweg van de Meridiaan bereikbaar voor alle verkeer. Deze maatregel treft alleen het autoverkeer of grotere voertuigen die straks via de keerlus terug moeten. Daarmee is het een vrij effectieve maatregel die in een zo’n beperkt mogelijke mate het belang van bijvoorbeeld winkelend publiek of winkeliers zelf benadeelt.

De in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen leiden niet tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen.

Advies politie

De gemandateerde verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit. Deze heeft aangegeven positief te adviseren op de voorgestelde verkeersmaatregel.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    door middel van het verwijderen van het begin/einde zonebord A1(30) van bijlage 1 van het RVV 1990 de aanduiding van de 30-km zone op de Sextant, aan de zijde van de parallelweg van de Meridiaan op te heffen;

  • 2.

    door middel van het verwijderen van bord C2 van bijlage 1 van het RVV 1990 met bijbehorende onderbord het eenrichtingsverkeer op de parallelweg van de Meridiaan tussen de Sextant en Orion op te heffen;

  • 3.

    door middel van het plaatsen van een fysieke maatregel, als bedoeld in artikel 15 lid 2 van de WVW 1994, waarmee het aantal categorieën weggebruikers dat van deze weg gebruik kan maken wordt beperkt, op de Sextant de doorgang tussen de parallelweg en de hoofdrijbaan van de Meridiaan voor alle bestuurders af te sluiten;

  • 4.

    door middel van het plaatsen van borden E1 begin/einde zone van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen op de parallelweg van de Meridiaan vanaf Orion richting het verplichte fiets/bromfietspad richting de Meridiaantunnel;

  • 5.

    door middel van het plaatsen van borden D6 (l+r) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de hoofdrijbaan van de Meridiaan ter hoogte van de Sextant een gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven, in te stellen.

 

Situatieschets

 

Inwerkingtreding

Dit verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekendgemaakt, is verstreken. De daadwerkelijke uitvoering van het besluit geldt zodra de situatie als in de situatieschets is ingericht.

Communicatie

Dit verkeersbesluit wordt gepubliceerd in de Gemeenteberichten.

 

Burgemeester en wethouders van Amersfoort,

Namens deze,

J.W. Boelhouwers

Afdelingsmanager Stad en Ontwikkeling

Amersfoort, 12 december 2024

 

Iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belang is getroffen, kan ingevolge van het bepaalde in de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) na bekendmaking hiervan binnen zes weken een gemotiveerd bezwaarschrift hiertegen indienen bij het college van burgemeester en wethouders,

Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel 6:5 van de Algemene Wet Bestuursrecht zijn ondertekend en zijn gedateerd en ten minste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit en de gronden van het bezwaar. Burgemeester en wethouders verzoeken u in het bezwaarschrift een telefoonnummer te vermelden waarop u overdag bereikbaar bent. Informatie hierover vindt u op de site.

Naar boven