Besluit van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op grond van artikel 15 Wegenverkeerswet inhoudende het instellen van een parkeerverbod op het International Trade Centre (ITC) terrein en het Pot- en Containerteelt Terrein (PCT) te Hazerswoude-Dorp.

 

Zaaknummer: 3462622

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ALPHEN AAN DEN RIJN;

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit 2019 is gemandateerd aan de Teamleider Beheer Openbare Ruimte;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15 lid 2 van de WVW 1994 ingevolge het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik maken, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft er overleg plaatsgevonden met de door de korpschef van de nationale politie daartoe gemachtigde verkeersadviseur. Deze adviseert positief;

 

Overwegende dat:

  • de gemeente als wegbeheerder een verkeersbesluit moet nemen bij het plaatsen of verwijderen van sommige verkeerstekens en dat in het verkeersbesluit wordt afgewogen waarom verkeerstekens worden geplaatst of verwijderd;

  • het ITC terrein en PCT een bedrijventerrein is wat zowel regionaal, nationaal als internationaal van grote economische betekenis is en waar veel vrachtverkeer is;

  • bedrijven conform de oorspronkelijke vestigingsvoorwaarden moeten voorzien in parkeren op eigen terrein;

  • er geconstateerd is dat er regelmatig auto’s geparkeerd staan buiten de daarvoor bestemde parkeervakken waardoor (vrachtwagens) hinder ondervinden;

  • parkeren buiten de vakken daarom niet gewenst is;

  • met het instellen van een parkeerverbod op deze locatie de situatie overzichtelijker en daarmee veiliger wordt gemaakt;

  • het belang van verkeersveiligheid zwaarder weegt dan het belang van bestuurders die hun auto parkeren langs de weg;

  • in verband met de verkeersveiligheid er parkeerplaatsen langs diverse bermen zijn gerealiseerd. Deze parkeerplaatsen bieden een alternatief voor parkeren op de rijbaan;

  • over het instellen van het parkeerverbod breed is gecommuniceerd met de bedrijven in het algemeen (via de nieuwbrief van de bedrijvenvereniging) en via de Klankbordgroep ITC waarin ondernemers, gemeente, politie, Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop en omwonenden elkaar al jarenlang treffen;

  • om bovenstaande redenen en afwegingen daarom het parkeerverbod en het betreffende verkeersbord E01-zb (parkeerverbod-zone) en het verkeersbord E01-ze (einde parkeerverbod-zone) van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 wordt geplaatst bij de toegangswegen van het bedrijventerrein, te weten de Engelandlaan en de Duitslandlaan;

  • de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten behoeve van het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer en met name het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade zijn afgewogen;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een iedere kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor de rekening van de betrokkenen behoren te blijven;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN:

1. plaatsen van bord E01-zb (parkeerverbod-zone) op de Engelandlaan en Duitslandlaan te

Hazerswoude-Dorp, zoals aangegeven op de tekening van bijlage 1;

2. plaatsen van bord E01-ze (einde parkeerverbod-zone) op de Engelandlaan en Duitslandlaan te

Hazerswoude-Dorp zoals aangegeven op de tekening van bijlage 1.

 

De in dit besluit genoemde borden zijn opgenomen in bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

 

 

Bezwaar- of beroepsclausule

Dit besluit zal door publicatie in de Staatscourant, zie www.officielebekendmakingen.nl, bekend worden gemaakt. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit volgens de artikelen 7:1 en 8:1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de openbare bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 13, 2400 AA te Alphen aan den Rijn.

Namens burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

P. Vreugdenhil–van der Lijcke

Teamleider Beheer Openbare Ruimte

Alphen aan den Rijn, 5 december 2024

Naar boven