Gemeenteblad van Roermond
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Roermond | Gemeenteblad 2024, 513505 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Roermond | Gemeenteblad 2024, 513505 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Organisatiebesluit gemeente Roermond 2025
Burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond;
gezien het voorstel van 13 november 2024;
gelet op de artikelen 103, tweede lid en 160 van de Gemeentewet;
mede gelet op artikel 19 van de Financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet;
tot het vaststellen van het Organisatiebesluit gemeente Roermond 2025
Hoofdstuk 1 Hoofdkenmerken ambtelijk organisatie
In dit besluit wordt verstaan onder
Planning en control (P&C): het plannen van het uit te voeren gemeentelijk beleid in de vorm van maatschappelijke effecten, doelen, prestaties en de daarvoor beschikbare middelen (planning), de (voortgangs)rapportage(s) daarover en de benodigde bijsturing, en uiteindelijk de sturing op, de beheersing van en de verantwoording over de middeleninzet in relatie tot de te behalen dan wel de behaalde resultaten (control);
Artikel 3 Dagelijks beheer ambtelijke organisatie
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie, met uitzondering van de griffie, bij de gemeentesecretaris. De gemeente–secretaris treedt op als algemeen directeur van de ambtelijke organisatie. Omwille van de kwaliteit van en samenhang binnen het gemeentelijk beleid en de gemeentelijke bedrijfsvoering, kan de gemeentesecretaris uit eigen beweging aanwijzingen geven aan concerndirecteuren, managers of andere functionarissen binnen de ambtelijke organisatie.
Hoofdstuk 2 De gemeentesecretaris
Artikel 5 Verantwoordelijkheden gemeentesecretaris
Artikel 9 Verantwoordelijkheden Concerncontroller
De concerncontroller is belast met en ten opzichte van het college, voor de gemeente als geheel, verantwoordelijk voor:
het vanuit een onafhankelijke, strategische en toetsende rol op het gebied van organisatie–beheersing de directie en het college gevraagd en ongevraagd adviseren over het formuleren, realiseren en evalueren van maatschappelijke en financiële resultaten van de organisatie, gericht op het bevorderen van de doelmatigheid, doeltreffendheid en het naleven van de kaders (rechtmatigheid).
De concerncontroller rapporteert over de uitvoering van zijn taken aan de gemeentesecretaris. Indien hij bij de uitoefening van zijn (advies-)taken een ten opzichte van de gemeentesecretaris afwijkend standpunt heeft, doet hij daarvan, na overleg met de gemeentesecretaris mededeling aan het college.
Artikel 18 Directieteamoverleg (DT)
De voorzitter van het directieteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de directieteam–overleggen vast. Ieder DT-lid kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra overleg bijeen te roepen. De voorzitter zorgt ervoor dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt.
Het directieteam is verantwoordelijk voor integrale advisering aan het college en draagt zorg voor:
het vaststellen van de inhoud van clusteroverstijgende adviezen. Bij aangelegenheden waarbij verschillende clusters betrokken zijn en binnen de ambtelijke organisatie verschillende visies bestaan, worden de verschillende adviezen voorgelegd aan het directieteam. In de advisering aan het college wordt melding gemaakt van de verschillende visies en opties: de advisering dient echter altijd eenduidig en integraal te zijn. De gemeentesecretaris bepaalt uiteindelijk op welke wijze de advisering aan het college wordt voorgelegd.
Artikel 20 Managementoverleg (MO)
De voorzitter van het MO stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het MO vast. In elk geval vindt de terugkoppeling vanuit het DT aan het management plaats tijdens het MO. Ieder lid van het MO kan bij de voorzitter onderwerpen indien voor plaatsing op de agenda en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt ervoor dat de agenda en bijbehorende stukken zo mogelijk ten minste twee werkdagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het MO.
Artikel 21 Breed Management Overleg (BMO)
De voorzitter van het BMO stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het BMO vast. Ieder lid van het BMO kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en bereidt dit onderdeel dan voor. De voorzitter zorgt ervoor dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en zo mogelijk ten minste twee werkdagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het BMO.
Artikel 22 Bestuurlijk-ambtelijk overleg
De voorzitter van het bestuurlijk-ambtelijk overleg stelt in overleg met de gemeentesecretaris de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen vast. Ieder lid van het bestuurlijk-ambtelijk overleg kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en bereidt dit onderdeel dan voor. De voorzitter zorgt ervoor dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en zo mogelijk ten minste twee werkdagen voor de vergadering in het bezit zijn van de deelnemers aan het overleg.
Artikel 24 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin dit Organisatiebesluit niet voorziet beslist het college, op advies van de gemeentesecretaris.
Artikel 25 Nadere regels werkwijze organisatie
De gemeentesecretaris kan nadere regels opstellen betreffende de inrichting en werkwijze van de ambtelijke organisatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-513505.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.