Gemeenteblad van Nissewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2024, 513046 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2024, 513046 | ruimtelijk plan of omgevingsdocument |
Het programma Geluid Nissewaard wordt vastgesteld
zoals is aangegeven in Bijlage A.
Vastgesteld te Spijkenisse.
19 november 2024
De secretaris,
M. Visscher,
De burgemeester,
F. van Oosten
Met dit programma geeft de gemeente Nissewaard invulling aan haar wettelijke verplichting die voortvloeit uit de Europese Richtlijn Omgevingslawaai en de Omgevingswet om een geluidsprogramma vast te stellen. Deze verplichting geldt voor gemeenten die onderdeel uitmaken van een grootstedelijk gebied zoals in het geval van Nissewaard de agglomeratie Rotterdam-Dordrecht.
Wat is geluid
Geluidsbronnen produceren geluidsgolven. Een geluidsbron kan een puntbron of een lijnbron zijn. Een puntbron, zoals bijvoorbeeld een windturbine, is op grotere afstand minder goed hoorbaar dan een lijnbron met hetzelfde initiële vermogen. Een lijnbron, zoals een drukke verkeersweg, kan over langere afstanden hoorbaar blijven.
Geluidssterkte of -niveaus worden gemeten in decibels (dB), wat een logaritmische schaal is. Dit betekent dat decibels niet simpelweg opgeteld kunnen worden zoals gewone getallen
Als bijvoorbeeld een geluid van 60 dB verdubbelt in intensiteit, wordt het geluidsniveau 63 dB.
Ook bij (langdurige) blootstelling aan relatief lage geluidsbelastingen (>40 dB) kunnen gezondheidseffecten optreden. Deze effecten kunnen eveneens optreden als het geluid niet bewust wordt waargenomen. Het lichaam kan onbewust reageren op geluidsprikkels.
Geluid en gezondheid
We hebben allemaal te maken met geluiden in onze leefomgeving; op het werk, onderweg, maar ook in en om ons huis. Sommige geluiden vinden we prettig, andere geluiden ervaren we als storend of ongewenst. Wanneer geluid te hard is of langdurig op ons inwerkt kan dat invloed hebben op onze gezondheid en ons welzijn. Ook wanneer het geluid niet bewust wordt waargenomen, kunnen er gezondheidseffecten optreden. Geluid kan leiden tot hinder, slaapverstoring, verstoring van de dagelijkse activiteiten en stress. Deze effecten kunnen op hun beurt weer aanleiding geven tot een hogere bloeddruk en verhoogde niveaus van het stresshormoon cortisol, waardoor het risico op hart- en vaatziekten en dementie wordt verhoogd. Geluid kan echter ook direct resulteren in fysiologische reacties zoals een verhoogde bloeddruk. Ook kan geluid een negatieve invloed hebben op de leerprestaties van kinderen.
De richtlijn omgevingslawaai (vastgesteld door het Europees Parlement op 25 juni 2002) is gericht op het vermijden, voorkomen of verminderen van schadelijke gevolgen van omgevingslawaai waaraan mensen worden blootgesteld. Vooral de gezondheidsaspecten zijn hierbij van belang.
Het toepassingsgebied beperkt zich tot een aantal gedefinieerde brontypen, te weten schadelijke en hinderlijke effecten door weg- en railverkeer alsmede specifieke vastgelegde industriële activiteiten.
Opbouw van programma geluid
Het voorliggende programma is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel wordt ingegaan op het geluid van de gemeente Nissewaard bij ruimtelijke ontwikkelingen. Dit beleid was tot op heden vastgelegd in de nota Hogere grenswaarde beleid Wet geluidhinder van Nissewaard (vastgesteld op 2 januari 2017). Met de inwerkingtreden van de Omgevingswet zijn de regels rondom geluid veranderd waardoor het noodzakelijk is om dit beleid te actualiseren. Dit onderdeel wordt behandeld in hoofdstuk 2 Geluid bij ruimtelijke ontwikkelingen in Nissewaard van dit programma.
Het tweede onderdeel betreft een beschrijving hoe de gemeente omgaat met de geluidshinder van met name bestaand wegverkeer in de gemeente.
De richtlijn omgevingslawaai richt zich op de bronnen wegverkeer, spoor, en industrie. De gemeentelijke invloed op de bronnen spoor (metro) en industrie is echter beperkt. Voor het spoor is de Metropool Regio Rotterdam-Den Haag (MRDH) bevoegd gezag en voor de nabijgelegen havenindustrie is de gemeente Rotterdam samen met de provincie Zuid-Holland bevoegd gezag. Daarbij heeft van alle genoemde bronnen wegverkeer impact op het grootste aantal woningen in Nissewaard.
Om deze reden is ervoor gekozen om de aandacht van het programma te richten op de meest relevante bron van wegverkeerslawaai. In hoofdstuk 3 Geluidbeleid wegverkeerslawaai (actieplan geluid) van dit programma is de aanpak hiervan beschreven. In hoofdstuk 4 wordt kort ingegaan op de overige bronnen die in Nissewaard en de omgeving van Nissewaard voorkomen.
De gemeente Nissewaard bestaat uit een verstedelijkt gebied met Spijkenisse en de meer landelijke dorpskernen Abbenbroek, Hekelingen, Geervliet, Heenvliet, Simonshaven en Zuidland. Met name in Spijkenisse treden behoorlijke geluidsbelastingen op langs de ontsluitingswegen van de gemeente. Daarnaast levert ook de metro geluid op bij bebouwing in de nabijheid van het spoor. De noordkant van de gemeente met de kernen Heenvliet, Geervliet en Spijkenisse Noord ligt sterk in het invloedgebied van geluid vanaf de Rotterdamse Haven.
In het ontwikkelperspectief “Nissewaard naar 2040” zijn uitgangspunten benoemd voor de verdere ruimtelijke ontwikkeling van Nissewaard. Belangrijke punten hierin zijn het creëren van een voldoende woningvoorraad met differentiatie die aansluit op de veranderende woonbehoefte en het inzetten op meer werkgelegenheid. Om invulling te geven aan deze ambities zet de gemeente Nissewaard in op centrum-binnenstedelijke inbreiding en nieuwe ontwikkelingen nabij de metrostations.
Weergegeven ontwikkelruimte langs ontsluitingswegen en metro (perspectief NN 2040).
Het inzetten op verdere ontwikkeling van deze gebieden heeft tot gevolg dat nieuwe woningbouw plaatsvindt in omgevingen met hogere geluidsbelastingen. Met het oog op het realiseren van de doelstellingen van het ontwikkelperspectief worden deze hogere geluidsbelastingen als een gegeven beschouwd. Er is daarom ook voor gekozen om geen plandrempel vast te stellen voor nieuwbouw van geluidsgevoelige gebouwen (zie ook paragraaf 3.1 Bestaande geluidssituatie wegen.)
Om ervoor te zorgen dat een voldoende prettig leefklimaat wordt bereikt bij ontwikkelingen in hoger belaste gebieden wordt ingezet op het treffen van voldoende maatregelen om te beschermen tegen de geluidsbelasting. In de volgende paragraaf zijn de maatregelen beschreven die hierbij genomen dienen te worden.
Bij nieuwe plannen voor woningbouw en andere geluidgevoelige bestemmingen dient onderzocht te worden welke geluidhinder te verwachten is. Indien het plan gelegen is in een geluidaandachtsgebied (daar waar het geluid van de bron hoger kan zijn dan de standaardwaarde) van nabijgelegen wegen, industrie of spoor (metro) dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.
Hierbij dient gekeken te worden welke maatregelen mogelijk zijn om de geluidhinder terug te dringen. In eerste instantie dient gekeken te worden naar bron- en overdrachtsmaatregelen alvorens gekeken wordt naar maatregelen aan het ontwerp en de gebouwen. Bij het ontwerp kan gekeken te worden welke mogelijkheden er zijn om geluid terug te dringen. Dit kan door slim ontwerpen zodat geluidgevoelige objecten zoveel mogelijk worden afgeschermd. Als laatste kunnen gebouw gebonden maatregelen worden getroffen om het akoestisch leefklimaat te optimaliseren.
Bron- en overdrachtsmaatregelen
Wanneer er sprake is van verhoogde geluidsbelastingen dient als eerste gekeken te worden naar mogelijkheden om het geluid te beperken door bron- en overdrachtsmaatregelen.
Het gaat hierbij om de volgende mogelijke maatregelen:
Het toepassen van stil(ler) wegverharding;
Snelheidsverlaging of andere verkeerskundige maatregelen ;
Geluidsscherm of wal;
Diffractor.
Het toepassen van geluid reducerend wegverharding op ontsluitingswegen kan een effectieve maatregel zijn om de geluidsbelasting van wegverkeer terug te dringen. Het aanbrengen van geluid reducerend asfalt is het meest effectief als hierbij aangesloten wordt bij al gepland onderhoud. Bij projecten waarbij dit een mogelijke maatregel is zal daarom gekeken worden of aangesloten kan worden bij de onderhoudscyclus.
Het terugbrengen van de snelheid op wegen is ook een effectieve maatregel. Dit kan alleen op wegen waar een dergelijke snelheidsverlaging ook vanuit verkeersoogpunt wenselijk is.
Geluidsschermen of geluidswallen zijn alleen toe te passen als er voldoende ruimte langs wegen beschikbaar is. Deze maatregel hoeft alleen afgewogen te worden langs hoofdontsluitingswegen in Nissewaard. Waar voldoende ruimte aanwezig is kan ook het toepassen van een diffractor (geluidgoot) onderzocht worden als overdrachtsmaatregel.
Bij ontwikkelingen waarbij meer dan 100 woningen toegevoegd worden dienen de genoemde bronmaatregelen afgewogen te worden en beoordeeld te worden op financiële doelmatigheid. De grens van 100 woningen wordt aangehouden omdat ervan uit wordt gegaan dat bij kleinere projecten bronmaatregelen over het algemeen niet haalbaar/rendabel toepasbaar zijn.
Voor het bepalen van de financiële doelmatigheid kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van de in bijlage Va van het Bkl opgenomen reductiepunten voor Rijkswegen.
Ontwerp
Bij projecten waarbij hogere geluidsbelastingen optreden is het van belang om bij het ontwerp goed rekening te houden met het geluidsaspect. Bij projecten waar geluidsbelastingen optreden boven de standaardwaarden dient daarom vroegtijdig afstemming met de ontwikkelaar worden gezocht over het ontwerp. Van de ontwikkelaar zal bij de beoordeling van een dergelijk initiatief ook worden gevraagd hoe in het ontwerp actief invulling is gegeven aan het terugdringen van geluidshinder.
Indien hier behoefte aan is kan ook gekeken worden of de omgevingsdienst DCMR al in de ontwerpfase mee kan denken.
Voorbeelden van een gunstige gebouwvorm bij hoge geluidsbelastingen.
Gebouwgebonden maatregelen
Bij het realiseren van woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen op een hoog geluid belaste locatie is het van belang om op gebouwniveau te zorgen voor een aanvaardbaar akoestisch klimaat voor de mensen die hier verblijven.
Naast het zorgen voor een voldoende geïsoleerde woning (geregeld in het Besluit bouwwerken leefomgeving Bbl) is het van belang om ook één zijde te creëren waar het geluidluw is en waar een geluidluwe buitenruimte aanwezig. Uit onderzoek blijkt dat deze maatregel lijdt tot minder hinder en dus een prettigere leefomgeving voor bewoners. Een buitenruimte kan door lokale afscherming ook als instrument gebruikt worden om een geluidsluwe zijde te creëren.
Voor nieuwbouwprojecten in Nissewaard gelden de volgende voorwaarden met betrekking tot een geluidsluwe zijde en buitenruimten:
Geluidkuwe zijde:
Elke nieuwe (geluid belaste) woning moet een geluidluwe zijde krijgen;
Een gevel is luw als deze voldoet aan de standaardwaarde voor alle relevante bronsoorten;
De geluidsluwe zijde mag hierbij niet verstoord worden door ander geluid dat buiten het reguliere normenkader valt (bv. scheepvaartgeluid, of een binnen parkeerplaats etc.);
De slaapkamers van de woningen dienen zoveel mogelijk aan de geluidsluwe zijde te liggen;
Een suskast constructie voor een raam die alleen geluid reducerend ventileren mogelijk maakt, wordt niet gezien als geluidluwe gevel.In bijlage I (Beleidsregels geluid in aandachtsgebieden Nissewaard) is de definitie opgenomen met de minimale voorwaarden waaraan een geluidluwe gevel moet voldoen;
Indien het redelijkerwijs niet mogelijk is om de geluidsbelasting op de geluidsluwe gevel verder te verlagen kan in uitzonderingen een overschrijding van de standaardwaarde bij geluidluwe gevel tot maximaal 5 dB worden toegestaan. Hierbij dient gemotiveerd te worden dat er ruimtelijk overwegende bezwaren zijn om de standaardwaarde te halen met hierbij een belangenafweging.
Buitenruimte:
Als de woning beschikt over een individuele buitenruimte dan dient deze aan de luwe zijde te liggen; het geluid is niet meer dan 5 dB boven de standaardwaarde;
Bij woningen die niet beschikken over een individuele buitenruimte is het van belang om na te denken over rustige en groene locaties in de nabijheid van de woning waar bewoners kunnen verblijven (bijvoorbeeld een binnentuin of een naastgelegen park);
Het toepassen van volledig afsluitbare buitenruimten heeft in zijn algemeenheid niet de voorkeur. In uiterste gevallen zou dit kunnen worden overwogen als maatregel.
Gecumuleerd geluid:
Zoals aangegeven in de regels van het Bkl dient bij overschrijdingen van de standaardwaarde(n) het gecumuleerd geluid bepaald te worden. Hierbij is het van belang dat alle akoestisch relevante bronnen worden meegenomen.
Voor de beoordeling van het gecumuleerde geluid gelden geen standaard- of grenswaarden, dus geen normen. Wel moet de gemeente de aanvaardbaarheid van het gecumuleerde geluidniveau beoordelen in relatie tot de ontwikkeling die met het voorgenomen besluit mogelijk wordt gemaakt en de omstandigheden en belangen die daarmee gemoeid zijn. Uit onderzoek moet blijken dat het gecumuleerde geluid op het geluidgevoelig gebouw aanvaardbaar is.
Voor de beoordeling van de gecumuleerde geluidbelasting kan gebruik worden gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de methode Miedema.
Bij vervangende nieuwbouw gaat het om bestaande woningen op locaties met een hoge geluidsbelasting die vervangen worden door nieuwe woningen die over het algemeen veel beter geïsoleerd zijn. Bij de beoordeling van dit soort projecten staat de afname van hinder voorop en wordt rekening gehouden met belemmeringen om de bestaande structuur te veranderen.
Bij transformatie projecten gaat het om bestaande gebouwen waaraan een nieuwe woonfunctie wordt toegekend (bijvoorbeeld kantoren). In bestaande situaties is het vaak moeilijker om te voldoen aan de in het vorige artikel gestelde geluidsvoorwaarden. Om dit soort projecten toch realiseerbaar te maken wordt een soepelere eis voor de benodigde geluidsluwe zijde gehanteerd:
Vanwege de hoge druk op de woningmarkt en voor de opvang van statushouders/vluchtelingen worden met enige regelmaat projecten gerealiseerd met vormen van tijdelijke huisvesting (niet meer dan 10 jaar). Vanuit de wetgeving geldt voor deze projecten een 10 dB lagere grenswaarde voor het binnen niveau in de woning.
Deze projecten zijn nodig om acute woningnood op te lossen. Aan de andere kant is vanuit gezondheid belangrijk om zo veel mogelijk bescherming te bieden tegen geluidhinder. Daarom worden de volgende voorwaarden gesteld bij tijdelijke woonvormen:
In het Bkl zijn grenswaarden vastgelegd voor de maximale geluidsbelasting van bronnen op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen. Deze waarden zijn bedoeld als maximum waarden voor de geluidsbelasting.
Voor de bronnen wegverkeer en de metro (lokaal) spoor houden wij vast aan de vastgestelde maximale grenswaarden vanuit het Bkl. Wij zijn niet voornemens om voor deze bronnen hogere waarden toe te staan dan deze grenswaarden.
Een uitzondering vormt de bron industrielawaai in onze gemeente. Een groot deel van de kernen Geervliet en Heenvliet en een klein gedeelte van Spijkenisse-Noord is gelegen in de zone met een belasting boven de grenswaarde van industrielawaai.
In het ontwikkelperspectief vitale kernen van de gemeente Nissewaard is aangegeven dat voor de vitaliteit van de kernen van belang is dat er een evenwichtige en duurzame woningvoorraad aanwezig is. Om te zorgen voor een woningvoorraad die aansluit bij de (veranderende) behoeften van de inwoners is het noodzakelijk dat transformatie en uitbreiding van de woningvoorraad mogelijk blijft.
Om deze ontwikkeling mogelijk te maken zijn wij bereid om aan de noordkant van de gemeente af te wijken van de grenswaarden voor industrie voor ruimtelijke initiatieven die bijdragen aan de benoemde doelstellingen.
Wij werken hierbij volgens de afspraken zoals die zijn vastgelegd in het in 2023 afgesloten “Regionaal Afsprakenkader geluid en ruimtelijke ontwikkeling”. Er zal maximaal een 5 dB hogere geluidswaarde dan de grenswaarde van 55 dB worden vastgesteld.
De gemeente (college van burgemeester en wethouders) heeft een zekere beoordelingsvrijheid bij het hanteren van het begrip ‘evenwichtige toedeling van functies aan locaties’. Zij kan in redelijkheid beslissen om al dan niet van deze beleidsregels af te wijken. Voor het college blijft de mogelijkheid bestaan om, in uitzonderlijke gevallen en om zwaarwegende redenen, gemotiveerd af te wijken van de eisen met betrekking tot de geluidluwe gevel, woningindeling, buitenruimte. Bijvoorbeeld wanneer de beleidsregels onevenredige gevolgen hebben voor belanghebbenden. Hierbij dienen overwegingen betrokken te worden als financiële, technische, maatschappelijke uitvoerbaarheid en een onderzoek naar alternatieve of compenserende maatregelen.
Om een helder overzicht te geven van het gemeentelijk geluidbeleid voor nieuwe ontwikkelingen is het hiervoor beschreven beleid uitgewerkt in beleidsregels. Deze regels zijn opgenomen in Bijlage II Beleidsregels voor geluidgevoelige gebouwen in geluidaandachtsgebieden bij dit programma.
De geformuleerde regels zijn leidend bij de toetsing van ruimtelijke projecten aan het gemeentelijk beleid.
Spijkenisse is als groeikern in de omgeving van Rotterdam in de tweede helft van de vorige eeuw van uitgegroeid tot een middelgrote stad met ca. 73.000 inwoners. De stad ligt ingesloten tussen het Hartelkanaal, de Oude Maas en het Spui. Er zijn twee hoofdontsluitingen voor verkeer van/naar Rotterdam, namelijk de Spijkenisserbrug en de Hartelbrug. Beide ontsluitingen worden via de Groene Kruisweg aangesloten op het hoofdwegennet van Spijkenisse. Gelet op de beperkte ontsluitingsmogelijkheden heeft de gemeente Nissewaard te maken met intensief gebruik van de bestaande infrastructuur.
De kernen bevinden zich veelal verspreid in het buitengebied. Hierbij liggen de kernen Geervliet en Heenvliet binnen de invloedsfeer van de provincialeweg N218 (Groene Kruisweg) en het industrieterrein Botlek-Pernis. Binnen de kernen Abbenbroek, Zuidland en Simonshaven vormt met name het verkeer op de ontsluitingswegen de bepalende geluidsbron. Veelal gaat het hierbij van oudsher om dijklinten waarbij de bebouwing zich op korte afstand van de weg bevindt. De wegen buiten de kernen zijn in het beheer van het waterschap Hollandse Delta. Hieronder is een overzichtskaart te zien met de geluidsbelasting van wegen op woningen in Nissewaard.
Gecumuleerde geluidsbelasting van wegen in Lden in Nissewaard.
Om te beoordelen of het zinvol is om maatregelen te overwegen voor het reduceren van geluid bij wegen wordt een plandrempel vastgesteld. Dit is een geluidswaarde op woningen waarboven de gemeente het zinvol vindt om maatregelen te onderzoeken en af te wegen.
In Nissewaard geldt het volgende voor deze plandrempel:
Voor wegen in gemeentelijk beheer geldt een plandrempel (gecumuleerd) tot 60 dB Lden (50 Lnight);
Deze plandrempel is bedoeld als afwegingswaarde en is geen omgevingswaarde zoals bedoeld in de Omgevingswet;
De plandrempel geldt niet voor nieuwbouw ontwikkelingen. In hoofdstuk 2 is een toelichting gegeven waarom deze keuze gemaakt is. Bij nieuwbouw situaties wordt bij het ontwerp en door middel van maatregelen rekening gehouden met hoge geluidsbelastingen zodat er een voldoende leefklimaat wordt gerealiseerd. In bestaande situaties is dit lang niet altijd het geval.
De genoemde plandrempel van 60 dB is gebaseerd op de inschaling van de “Methode Miedema” waarbij de leef kwaliteit van een omgeving met een geluidsbelasting tot en met 60 dB als “matig” wordt ingeschat. In het voorgaande actieplan (3e tranche t/m 2023) is een plandrempel van 63 dB opgenomen. Met dit nieuwe plan wordt de drempel aangescherpt om voor een bredere groep wegvakken maatregelen te overwegen.
Op basis van de plandrempel zal bij gemeentelijke wegen waarbij op naastgelegen woningen een hogere optreedt van 60 dB Lden (50 Lnight) of meer onderzocht worden of maatregelen voor geluidsreductie mogelijk/wenselijk zijn.
De grootste geluidbelastingen treden op bij de ontsluitingswegen in Nissewaard waarbij een snelheidsregime van 50 km/uur geldt. Daarom zal de focus voor het treffen van maatregelen liggen op deze wegen.
De mogelijkheden om wegverkeersgeluid in een bestaande situatie (significant) te reduceren zijn beperkt. Binnen Nissewaard wordt gekeken naar de volgende mogelijkheden:
Het bij grootschalig onderhoud van ontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur of meer, met meer dan 20 woningen boven de plandrempel, wordt afgewogen of de volgende maatregelen technisch en financieel haalbaar zijn:
Het beperken van de maximumsnelheid indien dit past in het verkeerstechnisch beleid van de gemeente. Het aanpassen van de maximumsnelheid is uiteindelijk een bestuurlijke keuze waarbij diverse factoren een rol spelen.
Vanuit kostenoverweging zal het plaatsen van een geluidsscherm minder snel als kosteneffectieve optie worden gezien.
Toepassen van geluid reducerend asfalt
Het toepassen van geluid reducerend asfalt kan een wezenlijke reductie opleveren van het wegverkeersgeluid. Deze maatregel levert het grootste effect op bij doorgaande wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur of hoger.
Over het algemeen slijten stillere asfaltlagen sneller waardoor de onderhoudskosten hoger worden. Er zijn tegenwoordig echter heel veel verschillende geluidsarme asfalttypen.
Hierbij zijn ook robuuste typen ontwikkeld die voor wat betreft levensduur niet veel verschillen van gewone asfaltsoorten. De onderhoudskosten hiervan liggen wel wat hoger dan niet geluid reducerende mengsels. Sterker geluid reducerende asfaltlagen met sterk open structuren gaan een stuk minder lang mee dan reguliere wegverharding en zijn daarom vanuit het perspectief van effectief onderhoud geen optie. Er wordt daarom gekozen om bij onderhoud te kijken naar robuuste geluidarmere asfaltvarianten (zoals SMA NL 8g+ of SMA NL 5). Ondanks dat de beheerkosten van deze robuuste asfaltmengsels geringer zijn dan sterk geluidreducerende asfaltlagen heeft dit wel gevolgen voor het benodigde beheerbudget. Een actualisatie van het beheerbudget is nodig om onderhoud en de geluid reducerende functie voor de toekomst te borgen.
Het verlagen van de maximumsnelheid
Op 19 april 2022 heeft de tweede kamer een motie aangenomen (motie Van Ginneken en Kröger) om gemeenten meer ruimte te geven om wegen binnen de bebouwde kom terug te brengen naar 30 km/uur. Deze motie is ingediend met het oog op het vergroten van de verkeersveiligheid.
Het verlagen van de snelheid naar 30 km/uur kan een aanmerkelijke geluidsreductie opleveren. Ook het terugbrengen van 80 km/uur wegen naar 50 km/uur kan geluidsreductie opleveren.
De keuze voor een eventuele snelheidsverlaging is uiteindelijk een bestuurlijke afweging waarbij diverse factoren (verkeersveiligheid, doorstroming, geluid etc.) een rol spelen.
In de regels die van toepassing zijn voor het opstellen van een programma geluid zijn voorwaarden vastgelegd waaraan dit programma moet voldoen (Europese richtlijn omgevingslawaai, de Omgevingswet en het Besluit kwaliteit leefomgeving).
Om invulling te geven aan deze voorwaarden heeft een verdere technische uitwerking plaatsgevonden van de hiervoor beschreven uitgangspunten. Deze rapportage is terug te vinden in Bijlage III Technische rapportage Actieplan Geluid 2024-2028 Gemeente Nissewaard bij dit programma. Om de te maken afwegingen zo duidelijk mogelijk naar voren te brengen is ervoor gekozen om in het voorliggende programma vooral in te gaan op de te maken keuzes en om over de meer technische aspecten apart te rapporteren.
In deze bijlage is een lokale beschrijving van de geluidsituatie in Nissewaard te vinden vervolgd door een vergelijking van de resultaten van de huidige geluidsbelastingen met voorgaande jaargangen en tenslotte een toelichting op genomen maatregelen en mogelijke maatregelen in de toekomst.
Spoorweg (metro)
In Spijkenisse is het bovengrondse metrospoor gelegen met de lijnen C en D richting Rotterdam/Capelle aan den IJssel. Langs de metrolijn zijn woningen gelegen die geluidhinder kunnen ondervinden van het metroverkeer. Voor 970 woningen in Spijkenisse geldt dat de standaardwaarde van 55 dB voor metrolawaai wordt overschreden. De grenswaarde van 65 dB wordt nergens overschreden.
De RET is de vervoerder die verantwoordelijk is voor de metrolijnen. De vervoersregio MRDH is verantwoordelijk voor het vaststellen van de basisgeluidsemisse (BGE) en het monitoren van het geluid van de metrospoorwegen in onze regio.
Met het oog op het feit dat de verantwoordelijkheid voor de metro bij de MRDH ligt is er in dit actieplan geen specifieke plandrempel opgenomen voor metrogeluid.
Scheepvaart
Nissewaard is omgeven door een groot aantal vaarwateren waar scheepvaart over plaatsvindt. Bij de beoordeling van het gecumuleerde en gezamenlijke geluid op woningen dient deze bron betrokken te worden.
Bedrijfsmatige en maatschappelijke activiteiten
Bedrijfsmatige activiteiten (bv. horeca, garages, metaalbewerking etc.) maar ook maatschappelijke activiteiten (sport, recreatie, evenementen) kunnen geluid produceren. In dit programma worden deze vormen van geluid niet meegenomen. Vooralsnog gelden voor deze activiteiten de regels van de “bruidschat” die met de invoering van de omgevingswet overgegaan is vanuit rijksregels naar gemeenten. Hiermee zijn de regels die voorheen vanuit het activiteitenbesluit golden nog steeds van toepassing.
Aan de hand van de omgevingsvisie die in voorbereiding is voor Nissewaard moet bepaald worden op welke manier deze regels vertaald worden in het omgevingsplan. Hierbij kunnen regels aangepast worden op basis van de ambities zoals die verwoord zijn in de visie.
Havengeluid
De noordkant van Nissewaard is gelegen in de geluidscontouren van het industriecomplex Botlek-Pernis. Op dit moment gelden voor het havengebied nog de vastgestelde Maximale Toelaatbare Geluidgrenswaarden als geluidsnormen voor de omgeving. Onder het regime van de omgevingswet zullen hiervoor in de toekomst nieuwe Geluidsproductieplafonds moeten worden vastgesteld.
De gemeente Rotterdam en de provincie Zuid-Holland zijn een programma gestart om samen met de omliggende gemeenten te komen tot uitgangspunten voor deze GPP’s (gpp’s). De gemeente Nissewaard neemt deel aan dit programma.
Voor Nissewaard geldt als uitgangspunt het streven naar een stand-still principe ten aanzien van de huidige geluidssituatie voor havengeluid. Naar de toekomst toe dient onderzocht te worden welke maatregelen ingezet kunnen worden om het geluid te beperken. Als hiermee geluidsruimte vrijkomt kan gezamenlijk bekeken worden in hoeverre deze benut kan worden voor het verbeteren van de leefomgeving of dat deze ruimte nodig is voor de ontwikkeling van de industrie.
Graag trekt de gemeente Nissewaard met partners als het havenbedrijf Rotterdam en de DCMR op om meer inzicht te krijgen van de beleving van onze inwoners van het havengeluid.
Windturbines
In najaar 2024 heeft in de gemeente Nissewaard besluitvorming plaatsgevonden over de vergunningsaanvraag voor het windpark Brielse Maasdijk. Hierbij is een door de raad aangepast normenkader vastgesteld voor het windturbinepark. Binnen het locatiespecifieke normenkader is rekening gehouden met de door de WHO voorgestelde geluidsnormering voor windenergie. In het normenkader is opgenomen dat de gezamenlijke geluidbelasting van de windturbines van het aangevraagde windpark op de gevels van geluidgevoelige bestemmingen niet meer mag bedragen dan 45 dB Lden en 39 dB Lnight. Daarbij is voor stille momenten in de nacht aanvullend een extra strenge eis opgenomen
De raad heeft aan dit normenkader een afstandsnorm van 2x de tiphoogte voor visuele hinder toegevoegd. Op basis van deze aanvullende afstandsnorm is de vergunning voor het windpark afgewezen.
Op rijksniveau wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw algemeen normenstelsel voor windparken.
Voor wat betreft bestaande windparken heeft het park Hartelbrug II langs het Hartelkanaal in Rotterdam een lange historie met klachten van overlast in de kernen Heenvliet en Geervliet. Inmiddels is er een onherroepelijke vergunning van kracht voor het park.
Gezien de ondervonden overlast bij dit park gaat de gemeente Nissewaard ervan uit dat het park in 2033 beëindigd zal worden. Dit in lijn met de gemaakte afspraak dat bij gelijkblijvende hinderervaring en technische omstandigheden in 2033 het contract tussen het havenbedrijf en de exploitant zal worden opgezegd.
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf35c68615-823a-460f-93ad-239fd9910bab/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf8c677ca6-e377-41f5-935a-6a9feb2b1abb/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf91f28797-5f1b-482f-a25b-a4f2a5b60519/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdfa1fd0c92-97be-450c-a636-7c3fe3e3ec27/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf42193c21-5287-4d84-8f69-2e2bbd7e244a/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf64da498b-9df7-4015-92df-6e1f981a348e/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf7e6467e4-4c44-4633-beff-29b8a4dbef18/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf5d7645c3-9458-4745-8131-7f860a946740/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdf3c3f4af6-24c0-4c11-85d9-828ea95823db/nld@2024‑12‑05;2047
/join/id/regdata/gm1930/2024/10pdfc75f722c-01c1-4200-adb4-e8f4cacb14d3/nld@2024‑12‑05;2047
Beleidsregels voor geluidgevoelige gebouwen in geluidaandachtsgebieden.pdf
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-513046.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.