Gemeenteblad van Terschelling
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Terschelling | Gemeenteblad 2024, 512593 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Terschelling | Gemeenteblad 2024, 512593 | beleidsregel |
Beleidsregels bestuurlijke boeten toeristenbelasting in de gemeente Terschelling
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling;
Gelezen het B&W-advies Beleidsregels bestuurlijke boeten Toeristenbelasting d.d. 27 augustus 2024;
gelet op hoofdstuk VIIIA Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en artikel 231, eerste lid en tweede lid, aanhef en onderdeel a. van de Gemeentewet
Beleidsregels bestuurlijke boeten toeristenbelasting in de gemeente Terschelling ( Beleidsregels bestuurlijke boeten toeristenbelasting Terschelling)
Artikel 2. Begrip belanghebbende
Onder belanghebbende wordt voor de toepassing van deze regeling verstaan degene aan wie, op grond van artikel 5:1, tweede en derde lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 67o , eerste lid, van de AWR, in de hoedanigheid van pleger, medepleger, doen pleger, uitlokker, feitelijk leidinggever of opdrachtgever een bestuurlijke boete kan worden opgelegd.
Artikel 3. Ambtshalve vermindering
Indien de belanghebbende niet meer in rechte tegen een opgelegde boete op kan komen, gaat de heffingsambtenaar na ontvangst van een verzoek om ambtshalve vermindering na of de boete tot de juiste hoogte is vastgesteld. De heffingsambtenaar vermindert de boete indien blijkt dat de boete op een te hoog bedrag is vastgesteld.
Artikel 4. Pleitbaar standpunt of afwezigheid van alle schuld
In geval van een pleitbaar standpunt of bij afwezigheid van alle schuld (hierna te noemen: avas) legt de heffingsambtenaar geen boete op. Indien bij bezwaar blijkt dat sprake is van een pleitbaar standpunt of avas, vernietigt de heffingsambtenaar de boete. Bij avas wordt geacht dat de belanghebbende niet in verzuim is geweest.
Van een pleitbaar standpunt is sprake als een door belanghebbende ingenomen standpunt, gelet op de stand van de jurisprudentie en de heersende leer, in die mate juridisch pleitbaar of verdedigbaar is dat belanghebbende redelijkerwijs kan menen juist te handelen. Is er sprake van een pleitbaar standpunt, dan kan de belanghebbende er geen verwijt van worden gemaakt dat er aanvankelijk geen of te weinig belasting is geheven. Een pleitbaar standpunt sluit het opleggen van een verzuimboete uit
Bij het opleggen van een boete gaat de heffingsambtenaar uit van het percentage vermeld in deze regeling. Het opleggen van een boete is een vorm van straftoemeting. Daarom houdt de heffingsambtenaar rekening met omstandigheden die aanleiding geven tot een lagere boete dan op grond van de percentages van deze regeling kan worden opgelegd. Deze omstandigheden (zie artikel 7) vormen het sluitstuk van de behoorlijke straftoemeting bij bestuurlijke boeten. Gelet hierop is de heffingsambtenaar bij de uiteindelijke vaststelling van de hoogte van de boete dus niet gebonden aan de percentages. De op grond van de artikelen 9 en 10 bepaalde hoogte van de boete kan zowel met een bepaald bedrag als met een bepaald percentage verlaagd worden.
De stelplicht en bewijslast van strafverminderende factoren rust op belanghebbende. Indien de heffingsambtenaar op de hoogte is van bijzondere omstandigheden, zal hij bij het opleggen van de boete daarmee rekening houden. De heffingsambtenaar hoeft niet ambtshalve te onderzoeken of van strafverminderende factoren sprake is.
Artikel 6. Strafverminderende omstandigheden
Bij wanverhouding gaat het om het antwoord op de vraag hoe ernstig de normschending in het concrete geval moet worden opgevat. De afweging moet leiden tot een sanctie die proportioneel is, dat wil zeggen in evenredigheid staat tot de ernst van het feit. Indien de heffingsambtenaar zelf tot de gevolgtrekking komt dat van een wanverhouding sprake is, vermindert hij de boete op eigen initiatief.
Bij verzachtende omstandigheden ligt de nadruk op buiten de (directe) invloedssfeer van belanghebbende liggende gebeurtenissen. Voor de beoordeling of die omstandigheden tot matiging van de boete aanleiding kunnen geven, kan het van belang zijn of, dan wel in hoeverre, belanghebbende maatregelen heeft getroffen of had kunnen treffen om het verzuim te voorkomen.
Bij het opleggen van een boete vermeldt de mededeling de feiten die aanleiding hebben gegeven tot het opleggen van de boete. In voorkomende gevallen dient de mededeling tevens te vermelden de bijzondere omstandigheden die tot een matiging van de boete hebben geleid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-512593.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.