Wijziging van de Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk

Het college van de gemeente Moerdijk, in zijn vergadering van 26 november 2024:

 

gelet op artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Moerdijk,

 

BESLUIT

 

vast te stellen:

 

WIJZIGING VAN DE NADERE REGELS TERRASSEN GEMEENTE MOERDIJK

Artikel 1  

De Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk, vastgesteld op 20 april 2021, wordt als volgt gewijzigd:

 

A

 

Het Intitulé komt te luiden:

 

Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk

 

Het college van burgemeester en wethouders, in zijn vergadering van 20 april 2021;

 

overwegende dat,

 

het gewenst is om een nadere regel vast te stellen omtrent:

 

het gebruik van de openbare weg voor het exploiteren van een terras te reguleren,

om zo sturing te houden op de ruimtelijke kwaliteit van de openbare weg;

 

gelet op artikel 156 van de Gemeentewet; en

 

artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Moerdijk;

 

b e s l u i t

 

vast te stellen de:

 

‘Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk’

 

B

 

Artikel 1 komt te luiden:

 

Artikel 1. Algemene begripsbepaling

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    APV: de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Moerdijk;

  • b.

    openbare inrichting: een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:27 onder a van de APV;

  • c.

    terras: een terras als bedoeld in artikel 2:27 onder d van de APV;

  • d.

    weg: wegen als bedoeld in artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994;

  • e.

    winkel: een winkel als bedoeld in artikel 1 van de Winkeltijdenwet;

  • f.

    eilandterras: een terras dat los is gelegen van de gevel, voor of in de directe nabijheid van een openbare inrichting;

  • g.

    gevelterras: een terras dat is gelegen direct aan de gevel van de bijbehorende openbare inrichting;

  • h.

    flexibel terras: een terrasdeel voor Markt 12 en 13 in Zevenbergen, waar niets aard- en nagelvast wordt geplaatst en zonder permanente voorzieningen zoals terrasafscheidingen, parasols en degelijke.

C

 

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    In het vierde lid wordt ‘’en/of open gedraaid’’ vervangen door ‘’of dicht gedraaid’’.

  • 2.

    Het negende lid komt te luiden:

    • 9.

      Het eerste lid onder b en het tweede lid zijn niet van toepassing op een flexibel terras, omdat bij deze terrasvorm geen (vaste) elementen aard- en nagelvast mogen worden geplaatst.

D

 

Artikel 6 komt te luiden:

 

Artikel 6. Tappen

  • 1.

    Het plaatsen van een tapinstallatie op het terras van een openbare inrichting is niet toegestaan.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid is het een openbare inrichting toegestaan op 12 dagen of dagdelen per kalenderjaar een tapinstallatie op het terras te plaatsen, mits de exploitant ten minste twee weken van tevoren daarvan melding heeft gedaan aan het college.

  • 3.

    Het college kan naar aanleiding van de melding zoals bedoeld in het tweede lid het plaatsen van een tapinstallatie op het terras verbieden als er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

E

 

In artikel 8 wordt ‘’artikel 5 lid 8’’ vervangen door ‘’artikel 5, achtste lid’’.

 

F

 

Het opschrift ‘’Hoofdstuk 4 . S lotbepalingen’’ wordt vervangen door ‘’Hoofdstuk 4 . Slotbepalingen’’.

 

G

 

In artikel 12, tweede lid wordt ‘’’Nadere regels terrassen’ van de gemeente Moerdijk.’’ vervangen door ‘’’Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk’’’.

 

H

 

Bijlage 1 komt te luiden:

 

Bijlage 1 Toelichting Nadere regels terrassen gemeente Moerdijk

 

Inleiding

Op grond van artikel 2:10 van de APV is het niet toegestaan om de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, als:

  • a.

    het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg;

  • b.

    het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan de redelijke eisen van welstand.

Dit verbod geldt niet voor terrassen, mits wordt voldaan aan de door college in het belang van de openbare orde of de woon- en leefomgeving te stellen nadere regels. Waar het vaststellen van de verordening een bevoegdheid is van de gemeenteraad, kan het college beslissen over nadere regels. Dit maakt het makkelijker om deze periodiek (bijvoorbeeld jaarlijks) bij te stellen. Het college heeft geen directe democratische legitimiteit. Daarom mag in nadere regels niets worden bepaald dat in strijd is met de verordening. Het zijn tenslotte nadere regels en geen nieuwe regels. De functie van deze nadere regels is verduidelijken binnen welke kaders gebruik kan worden gemaakt van de openbare weg voor het exploiteren van een terras.

 

HOOFDSTUK 1 . ALGEMEEN

Artikel 1. Algemene begripsbepaling

In dit artikel zijn de belangrijkste begrippen die worden genoemd in de nadere regels toegelicht. Er is onderscheid gemaakt tussen een ‘eilandterras’, ‘gevelterras’ en een ‘flexibel terras’. De terrasvormen ‘eilandterras’ en ‘gevelterras’ zijn algemeen toegestaan. Een eilandterras is minimaal 1,0 meter gelegen vanaf de inrichting waarvoor deze gevestigd is. Een gevelterras wordt direct tegen de gevel geplaatst. Een ‘flexibel terras’ betreft een uitzondering op de regel (zie toelichting artikel 10). Afhankelijk van de beschikbare ruimte kan worden gekozen voor deze vormen.

 

Artikel 2. Reikwijdte

Lid 1

Het nadere regels zijn van toepassing op alle terrassen die zijn gelegen op of aan de openbare weg. Terrassen die niet zijn gelegen aan de openbare weg vallen niet onder deze regels. Hierbij is onder andere te denken aan een terras dat is gelegen in een achtertuin van een openbare inrichting en niet is te bereiken via de openbare weg. Vanzelfsprekend zijn andere wettelijke bepalingen wel van toepassing op deze terrassen, zoals bijvoorbeeld de Omgevingswet.

 

Lid 2

In sommige winkels bevindt zich (ondersteunende) horeca die binnen de APV is aangeduid als ‘openbare inrichting’. Ook voor deze horeca geldt dat er mogelijkheid is voor een klein terras passend bij de grootte en uitstraling van de openbare inrichting. Deze nadere regels zijn dus ook hierop van toepassing.

 

HOOFDSTUK 2 . INRICHTING EN UITSTRALING TERRAS

Artikel 3. Locatie terras

Lid 1

Het vestigen van een gevelterras is alleen toegestaan direct tegen de gevel van de bijbehorende openbare inrichting en mag niet breder zijn dan de gevelbreedte in het verlengde van de betreffende openbare inrichting.

 

Lid 2

Het vestigen van een eilandterras is alleen toegestaan in het verlengde van de gevel van de bijbehorende openbare inrichting. Vanuit het oogpunt van openbare orde en veiligheid is het wenselijk en noodzakelijk een terras zo dicht mogelijk nabij de betreffende openbare inrichting te plaatsen. Alleen op die manier kan een exploitant toezicht houden op bezoekers. In beginsel wordt het terras in het verlengde van de betreffende openbare inrichting geplaatst en wordt zodoende de breedte bepaald aan de hand van de gevel.

 

Lid 3

In- en uitgangen alsmede nooduitgangen dienen in het kader van de brandveiligheid vrijgehouden te worden van obstakels, zoals tafels en stoelen.

 

Artikel 4. Veiligheid terras

Vanzelfsprekend mag een terras niet leiden tot (verkeers)onveilige situaties. Aangezien elke locatie verschillend is zal maatwerk geleverd moeten worden. De genoemde afmetingen zijn nodig om nood- en hulpdiensten een vrije doorgang te garanderen op de rijbaan. Op trottoirs wordt voetgangers en bijvoorbeeld mindervalide personen, een ongehinderde doorgang gegarandeerd. Op de Voorstraat in Willemstad is sprake van een bijzondere situatie binnen onze gemeente. Er is sprake van een middenpad met aan weerszijden een rijbaan voor gemotoriseerd verkeer. Op het middenpad kunnen terrassen uitsluitend worden geplaatst aan de zijkanten op de (t.o.v. het middelste gedeelte) anders gekleurde vlakken. Al het terrasmeubilair moet geplaatst worden binnen deze vlakken. De breedte van het bijbehorende horecapand is bepalend voor de breedte van het terras (zie ook artikel 3, tweede lid). Vanuit veiligheidsoogpunt is het noodzakelijk om 1,5 meter vanuit de waterkant vrij te houden als hier geen hekwerk aanwezig is. Om te kunnen sturen op de ruimtelijke kwaliteit van de inrichting van de openbare ruimte rond de haven in Zevenbergen is het noodzakelijk om 0,5 meter afstand te houden van objecten, waaronder bankjes, prullenbakken en dergelijke. De ruimtelijke objecten en richtafstanden rond de haven in Zevenbergen zijn gevisualiseerd in bijlage 2.

 

Artikel 5. Meubilair en afscheidingen

Lid 1

Vanuit de redelijke eisen van welstand zijn er enkele eisen gesteld aan het meubilair.

sub a: Om een rustig en natuurlijk beeld te behouden moet het terras aansluiten bij het pand en de omgeving.

sub b: Het uitgangspunt is om meubilair niet nagelvast te bevestigen aan de grond. Bij uitzondering kan het college op aanvraag toestemming hiervoor geven.

sub c: Het is niet toegestaan objecten buiten het terras te plaatsen.

sub d: De relatie tussen het openbare gebied en het terras moet in balans zijn. Oftewel, een terras mag er niet toe leiden dat deze de openbare ruimte volledig afschermt.

 

Lid 2

Het bevestigen van (grote) objecten zoals terrasafscheidingen en parasols is op grond van de Omgevingswet vergunningplichtig. Zie hiervoor: www.omgevingswet.overheid.nl. Deze vergunning wordt separaat aangevraagd en verleend. Voor het aard- en nagelvast bevestigen van voorzieningen wordt een overeenkomst gesloten in verband met het recht van opstal.

 

Lid 3

Om het zicht van allen verkeersdeelnemers te waarborgen is maatvoering bepaald ten aanzien van de hoogte en de doorzichtigheid van schermen.

 

Lid 4

Na sluitingstijd moeten parasols in worden geklapt of dicht worden gedraaid en indien mogelijk worden verwijderd. Daarnaast beoogt dit om een rustig en transparant straatbeeld te creëren. Voor eventuele markiezen of uitvalschermen die vallen onder de reikwijdte van de Omgevingswet geldt dezelfde richtlijn.

 

Lid 5

De reguliere bestrating en de oorspronkelijke inrichting van de openbare ruimte moet zoveel mogelijk zichtbaar blijven. Dit waarborgt het open(bare) karakter. Er zijn situaties denkbaar waarin het plaatsen van vlonders wel wenselijk is. In die gevallen kan het college toestemming verlenen.

 

Lid 6

Vanuit het oogpunt van brandveiligheid en gezondheid is het alleen mogelijk om onder deze voorwaarden gebruik te maken van terrasverwarming.

 

Lid 7

Om overlast en baldadigheid te voorkomen dient meubilair veilig geborgd te worden na sluitingstijd. Het opstapelen van stoelen tegen de blinde gevel en/of het vergrendelen van meubilair heeft de voorkeur met dien verstande dat er geen gevaar mag ontstaan in het kader van brandveiligheid (overslaan van vuur). Zware parasols moeten worden ingeklapt. Lichte parasols moeten worden verwijderd.

 

Lid 8

Zodra een terras langer dan 3 weken niet wordt gebruikt dan moet deze volledig worden verwijderd. Hiermee is beoogd om te voorkomen dat meubilair in de winterperiode wordt opgeslagen op de openbare weg, terwijl het terras gedurende deze maanden niet wordt gebruikt.

 

Lid 9

De regels voor het aard- en nagelvast bevestigen van meubilair en het plaatsen van vaste elementen zijn niet van toepassing voor een ‘flexibel terras’ omdat bij deze terrasvorm geen (vaste) elementen aard- en nagelvast mogen worden geplaatst.

 

HOOFDSTUK 3 . BIJZONDERE BEPALINGEN TERRAS

Artikel 6. Tappen

Lid 1

Vanuit het oogpunt van gezondheid en veiligheid is het niet toegestaan om een tapinstallatie op het terras te plaatsen.

 

Lid 2

In afwijking van lid 1 kan een exploitant 12 dagen of dagdelen per kalenderjaar een tapinstallatie op het terras plaatsen, als hiervoor ten minste twee weken van tevoren een melding is gedaan aan het college.

 

Lid 3

Het college kan naar aanleiding van een melding het plaatsen van een tapinstallatie verbieden als dit nodig wordt geacht in verband met de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu.

 

Artikel 7. Evenementen en weekmarkt

Lid 1

De weekmarkt heeft voorrang op het gebruik van gemeentegrond ten opzichte van terrassen. Daarom mogen terrassen niet staan uitgestald op het moment dat de weekmarkt plaatsvindt, dan wel tijdens de op- of afbouw hiervan.

 

Lid 2

Het uitgangspunt van de gemeente is om evenementen en het uitstallen van terrassen zoveel als mogelijk naast elkaar te laten plaatsvinden. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat de exploitant wordt gesommeerd het terras tijdelijk te verwijderen.

 

Artikel 8. Terrasseizoen

Het exploiteren van een terras is toegestaan gedurende het gehele kalenderjaar. Het voeren van ‘winterterrassen’ is dus ook mogelijk. Ondernemers die geen terras voeren in deze maanden mogen de openbare ruimte in deze maanden niet gebruiken om hun meubilair op te slaan.

 

Artikel 9. Gebruik terras

Geen verdere toelichting nodig.

 

Artikel 10. Gebruik flexibel terras Markt 12 en 13 Zevenbergen

Een flexibel terras kan worden gerealiseerd op een tweetal locaties aan de Markt in Zevenbergen en zijn slechts tijdelijk bruikbaar voor een terras. Om deze reden mag op deze locaties niets aard- en nagelvast worden geplaatst en mogen ook geen permanente voorzieningen worden geplaatst. Deze uitzonderlijke terrasvorm komt voort uit de Centrumvisie Zevenbergen (d.d. 2009), waarin voor de Markt expliciet ruimte is gereserveerd voor openbare verblijfsruimte als ‘huiskamer’ van Zevenbergen. Om genoeg openbare verblijfsruimte te behouden is gekozen voor een vast terrasdeel en een flexibel terrasdeel, conform de inrichtingstekeningen van bijlage 3.

 

HOOFDSTUK 4 . SLOTBEPALINGEN

Artikel 11. Intrekken oude nadere regel

Deze bepaling voorziet in de intrekking van de oude beleidsregels. Deze nadere regels treden in de plaats van de beleidsregels die op 9 augustus 2017 zijn vastgesteld.

 

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze bepaling voorziet in de inwerkingtreding van deze nadere regels.

Artikel 2  

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk in de vergadering van 26 november 2024.

Namens het college,

De secretaris,

drs. M.E. de Groot

De burgemeester,

A.J. Moerkerke

Naar boven