Gemeenteblad van Enschede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2024, 509723 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Enschede | Gemeenteblad 2024, 509723 | beleidsregel |
Wijzigingsbesluit 2024 Beleidsregel Wet Bibob gemeente Enschede 2019
De Beleidsregel Wet Bibob gemeente Enschede 2019, zoals gewijzigd bij besluiten van 22 december 2021 en 5 december 2023, wordt gewijzigd als volgt.
A. Artikel 1.1 komt te luiden:
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
betrokkene: de aanvrager van een beschikking, de subsidie-ontvanger, de vergunninghouder, de begunstigde van een andere beschikking, de gegadigde, de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie een overheidsopdracht is of zal worden gegund, de onderaannemer, de natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een vastgoedtransactie is of zal worden aangegaan of met wie wordt onderhandeld over een dergelijke transactie, de beoogd verkrijger van de erfpacht of de opstal waarvoor toestemming is gevraagd als bedoeld in de begripsbepaling ‘vastgoedtransactie’, en de beoogd verkrijger van een recht op eigendom of een zakelijk recht waarvoor toestemming is gevraagd als bedoeld in de begripsbepaling ‘vastgoedtransactie’; per de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt onder betrokkene ook verstaan degene die op grond van feiten en omstandigheden redelijkerwijs met de aanvrager van de omgevingsvergunning kan worden gelijkgesteld (artikel 5.31 lid 2 Omgevingswet).
Bibob-onderzoek: het onderzoek van het bestuursorgaan of de rechtspersoon met een overheidstaak ingesteld op grond van de Wet Bibob naar de aanwezigheid van gevaar als bedoeld in de wet en naar feiten en omstandigheden die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat ter verkrijging of behoud van een aangevraagde dan wel gegeven beschikking, van een subsidie, van een overheidsopdracht of van een vastgoedtransactie een strafbaar feit is gepleegd.
paracommerciële rechtspersoon: een rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf;
snippergroen: kleine stroken openbaar groen zonder belangrijke functie, direct grenzend aan een perceel van een andere eigenaar. Dit openbaar groen maakt geen deel uit van een hoofd- of wijkgroenstructuur en vormt evenmin een verkeersgeleiding. Snippergroen kan worden afgestoten zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de kwaliteit van de woonomgeving. Bouwgrond valt hier in ieder geval niet onder, strookjes verharde gemeentegrond onder omstandigheden mogelijk wel;
B. Artikel 2.1 komt te luiden:
Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij een aanvraag voor een beschikking
Uitvoering van het Bibob-onderzoek door het bestuursorgaan vindt plaats bij elke aanvraag voor een:
evenementenvergunning voor zover het betreft een vechtsportwedstrijd of –gala welke behoort tot door de burgemeester aangewezen categorieën (artikel 2:25 APV en Nadere regels vechtsportevenementen Enschede 2017) of voor zover het een evenement betreft waarbij de activiteiten verband houden met de in artikel 1.3 beschreven risicocategorieën;
omgevingsvergunning voor het geheel of gedeeltelijk bouwen van een bouwwerk (artikel 2.1, eerste lid onder a Wabo; per de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt dit artikel 5.1 lid 2 onder a Omgevingswet – omgevingsvergunning bouwactiviteit en artikel 5.1 lid 1 onder a Omgevingswet – omgevingsvergunning omgevingsplanactiviteit, in samenhang met artikel 5.31 lid 1 onder a en b Omgevingswet):
omgevingsvergunning (milieu) voor het oprichten van de inrichting, het veranderen van de inrichting, het veranderen van de werking van een inrichting of het in werking hebben van een inrichting welke behoort tot een risicocategorie als genoemd in artikel 1.3 (artikel 2.1, eerste lid onder e Wabo (voor zover betrekking hebbend op een inrichting als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wabo) of i Wabo (voor zover betrekking hebbend op een activiteit waarvoor bij algemene maatregel van bestuur op grond van artikel 2.17 Wabo is bepaald dat de beschikking in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 Wet Bibob, kan worden geweigerd)); per de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet wordt dit artikel 5.1 lid 2 onder b Omgevingswet – omgevingsvergunning milieubelastende activiteit, in samenhang met artikel 5.31 lid 1 onder c Omgevingswet.
In andere gevallen als bedoeld in lid 1 zal het bestuursorgaan een Bibob-onderzoek uitvoeren bij aanwijzingen voor of het vermoeden van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet of bij aanwijzingen voor of het vermoeden van feiten en omstandigheden als bedoeld in artikel 3 lid 6 van de wet op grond van:
In andere gevallen als bedoeld in lid 1 en lid 2 zal het bestuursorgaan eveneens een Bibob-onderzoek uitvoeren als bij navraag door het bestuursorgaan bij het Bureau blijkt, dat in de afgelopen vijf jaren in een advies van het Bureau of in bevindingen van eigen onderzoek strafbare feiten die zijn gepleegd door dezelfde natuurlijke of rechtspersonen als naar wie het bestuursorgaan eigen onderzoek verricht, ten grondslag zijn gelegd aan de conclusie van ernstig gevaar of mindere mate van gevaar in de zin van de wet, of als andere informatie zoals bedoeld in artikel 11a van de wet naar voren komt.
C. Artikel 2.2 komt te luiden:
Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij een verleende beschikking
Bij reeds verleende beschikkingen zal het bestuursorgaan, onverminderd het bepaalde in artikel 2.1a, een Bibob-onderzoek uitvoeren bij aanwijzingen voor of het vermoeden van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet of bij aanwijzingen voor of het vermoeden van feiten en omstandigheden als bedoeld in artikel 3 lid 6 van de wet op grond van:
Bij reeds verleende beschikkingen zal het bestuursorgaan eveneens een Bibob-onderzoek uitvoeren als bij navraag door het bestuursorgaan bij het Bureau blijkt, dat in de afgelopen vijf jaren in een advies van het Bureau of in bevindingen van eigen onderzoek strafbare feiten die zijn gepleegd door dezelfde natuurlijke of rechtspersonen als naar wie het bestuursorgaan eigen onderzoek verricht, ten grondslag zijn gelegd aan de conclusie van ernstig gevaar of mindere mate van gevaar in de zin van de wet, of als andere informatie zoals bedoeld in artikel 11a van de wet naar voren komt.
Bij een reeds verleende vergunning verstrekking alcoholvrije drank (artikel 7 Drank- en Horecaverordening Enschede) zal het bestuursorgaan een Bibob-onderzoek uitvoeren als door de vergunninghouder een aanvraag voor een gedoogbeschikking (coffeeshop) of een aanvraag voor een verlenging van een gedoogbeschikking (coffeeshop) is ingediend als bedoeld in de Beleidsregel Damoclesbeleid 2025.
Aldus vastgesteld op 26 november 2024 door Burgemeester en Wethouders van Enschede respectievelijk de Burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft,
Burgemeester en Wethouders van Enschede,
de loco-Secretaris, E.A. Smit
de Burgemeester, R.W. Bleker
Burgemeester van Enschede, R.W. Bleker
TOELICHTING OP HET WIJZIGINGSBESLUIT 2024 BELEIDSREGEL WET BIBOB GEMEENTE ENSCHEDE 2019
1.1 Bestaande horecavergunning gerelateerd aan coffeeshop
Via het gemeentelijke Damoclesbeleid wordt invulling gegeven aan de bevoegdheid van artikel 13b Opiumwet om handhavend op te treden tegen drugshandel. Drugshandel wordt daarbij alleen gedoogd in coffeeshops onder stringente voorwaarden. Per 1 januari 2025 treedt de nieuwe ‘Beleidsregel Damoclesbeleid 2025’ in werking. Een van de beleidswijzigingen betreft het vereiste van een gedoogbeschikking voor een coffeeshop die 5 jaar geldig is. De gedoogbeschikking kan bij het aflopen van de looptijd van 5 jaar verlengd worden als aan alle vereisten daarvoor wordt voldaan. Een van de voorwaarden voor het gedogen van een coffeeshop is dat de exploitant van een coffeeshop beschikt over een vergunning verstrekking alcoholvrije drank als bedoeld in artikel 7 Drank- en Horecaverordening Enschede (hierna ook: horecavergunning).
Met het gedogen van verkoop van softdrugs heeft de wetgever beoogd een scheiding tussen de markt van softdrugs (hasj en wiet) van die van harddrugs (heroïne, cocaïne etc.) te bewerkstelligen. De verkoop en gebruik van softdrugs werd daarom kleinschalig en in een sociale context mogelijk gemaakt in coffeeshops.
De productie van softdrugs is altijd verboden gebleven. Dat brengt de coffeeshopexploitatie in een criminogene positie. Direct of indirect zijn criminele organisaties betrokken bij de coffeeshop-exploitaties en worden miljoenen verdiend met grootschalige, bedrijfsmatige illegale hennepteelt. Jaarlijks worden in Enschede door de politie vele tientallen illegale hennepkwekerijen ontmanteld en grote partijen softdrugs aangetroffen, hetgeen leidt tot ondermijnende activiteiten in de stad en aantasting van de openbare orde en veiligheid en leefbaarheid. Veel geweldsdelicten zijn drugsgerelateerd. Dit valt de coffeeshops niet direct aan te rekenen, de huidige coffeeshopexploitaties veroorzaken zelf ook geen drugsgerelateerde overlast. Het is zoals gezegd het gevolg van voortdurend landelijk beleid waarbij alleen de verkoop en niet de productie van softdrugs gereguleerd is. Daarmee onderscheidt de branche zich nog steeds van andere (horeca)branches, en is het wenselijk meer frequent de rechtmatigheid van de exploitaties te beoordelen om criminele en ondermijnende invloeden te gaan.
De gedoogstatus van een coffeeshop wordt daarom beperkt tot 5 jaar, met de mogelijkheid tot verlenging daarvan. Om deze gedoogstatus te verkrijgen zijn zowel een gedoogbeschikking als een horecavergunning vereist. Gezien het voorgaande en gelet op de wijziging van het Damoclesbeleid is er aanleiding om in het Bibobbeleid op te nemen dat een Bibob-onderzoek wordt toegepast bij al bestaande horecavergunningen op het moment dat de vergunninghouder een nieuwe gedoogbeschikking of de verlenging van een gedoogbeschikking aanvraagt (bij nieuw aangevraagde horecavergunningen wordt op grond van het beleid altijd al een Bibob-onderzoek uitgevoerd). Met name gaat het daarbij om de volgende situaties, waarbij een Bibob-onderzoek wordt ingesteld bij een al bestaande horecavergunning, naar aanleiding van de aanvraag voor een gedoogbeschikking of voor verlenging van een gedoogbeschikking voor een coffeeshop:
1.2 Deelvervoer (deelfietsen,-scooters)
In de Verordening kwaliteit leefomgeving is een vergunningplicht opgenomen voor het aanbieden van deelvoer (deelfietsen en deelscooters). Bij aanvragen voor deze vergunningen zal een Bibob-onderzoek worden uitgevoerd. In algemene zin wordt de sector transport/vervoer/taxi doorgaans gezien als een risicovolle branche, waarbij het gebruikelijk is om op gemeentelijke vergunningen in deze sector de Wet Bibob toe te passen. Doel is om het faciliteren van criminele activiteiten te voorkomen en de concurrentiepositie van bonafide ondernemers te beschermen. Het aantal beschikbare deelvervoer-vergunningen is beperkt en vergunningen worden voor 4 jaren verleend, waardoor voor vergunninghouders een gedeelde monopoliepositie ontstaat en andere ondernemers geen aanvraag meer in kunnen dienen. Het is relevant de integriteit van aanvragers te kunnen beoordelen.
2. Artikelsgewijze toelichting
A. Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
Toegevoegd is de definitie van ‘gedoogbeschikking’ (lid 2 onder j), met verlettering van de daaronder opgenomen definities.
B. Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij een aanvraag voor een beschikking
Aan artikel 2.1 is aan het eerste lid toegevoegd een nieuw onderdeel k. inhoudende de vergunning voor het aanbieden van deelvoertuigen ex artikel 4.9 lid 1 Verordening kwaliteit leefomgeving. Bij elke aanvraag voor deze vergunning zal een Bibob-onderzoek worden uitgevoerd.
C. Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij een verleende beschikking
Aan artikel 2.2 is een nieuw derde lid toegevoegd. Daarin is opgenomen dat bij al bestaande/gegeven horecavergunningen een Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd als een aanvraag is ingediend voor een gedoogbeschikking voor een coffeeshop of voor verlenging van een gedoogbeschikking voor een coffeeshop.
3. Overzicht bestaande tekst – nieuwe tekst
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-509723.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.