Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 507610 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2024, 507610 | ander besluit van algemene strekking |
Tarievenregeling drinkwater 2025
Artikel 1 Tarief voor waterlevering met meter
Het bedrijf is bevoegd om de aansluiting en/of meteropstelling aan te passen aan het actuele verbruik. Indien de aanvrager/verbruiker te kennen geeft te willen beschikken over extra capaciteit, bij wijze van reservestelling of back-up voor een eigen watervoorziening, dan wordt hiervoor een vergoeding in rekening gebracht van € 2.000,00 per gereserveerde capaciteit/reservestelling van 100.000 m3 extra op jaarbasis. In alle gevallen bepaalt het bedrijf welk type watermeter wordt geplaatst.
Aanvragers/verbruikers die drinkwater afnemen van het bedrijf en dit gebruiken als proces(industrie)water kunnen in bijzondere gevallen in aanmerking komen voor een afzonderlijke prijsstelling. Het is ter beoordeling van het bedrijf wanneer er sprake is van een bijzonder geval. De afzonderlijke prijsstelling wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van B&W van de gemeente Amsterdam.
Als door een lek aan een verborgen leidinggedeelte van de drinkwaterinstallatie een hoeveelheid water verloren is gegaan die als verbruik is gemeten, kan het bedrijf de berekende hoeveelheid weggelekt water tegen 50% van het normale tarief in rekening brengen. Voorwaarde is dat de aanvrager/verbruiker, naar het oordeel van het bedrijf, de nodige zorgvuldigheid heeft betracht bij het in standhouden van de betreffende leidingen en voor tijdig en afdoende herstel van het lek heeft gezorgd.
Artikel 2 Tarief voor waterlevering zonder meter
Een vertrek met een oppervlakte van 30 m2 of groter kan – dit ter beoordeling van het bedrijf – worden berekend als twee vertrekken. Een keuken die onderdeel vormt van een groter vertrek wordt afzonderlijk berekend als dit vertrek tevens een woonfunctie heeft. Een eventuele wijziging van het aantal eenheden wordt doorgevoerd op de eerstvolgende factuur na de datum van de melding.
Voor woongebouwen die door een centrale warmwatervoorziening met een afzonderlijke aansluiting op, naar het oordeel van het bedrijf, voldoende wijze worden voorzien van warm water voor huishoudelijk gebruik, wordt het abonnementsbedrag verminderd. Deze vermindering wordt per aanvrager/verbruiker per centrale warmwatervoorziening vastgesteld. De korting bedraagt 40% van het abonnementsbedrag van de aangesloten woningen, het uiteindelijk door de klant te betalen bedrag wordt echter verhoogd met het bedrag van één berekeningseenheid per aangesloten woning per jaar. Het verschuldigde vastrechtbedrag valt buiten deze regeling. Indien het warme water naar het oordeel van het bedrijf niet op voldoende wijze ter beschikking wordt gesteld, kan het percentage waarmee de abonnementsbedragen worden verminderd, verlaagd worden. De levering aan de centrale warmwatervoorziening gaat per m3, naar aanwijzing van de meetinrichting.
Artikel 3 Tarieven voor brandblussing
De aanvrager/verbruiker van een (aansluiting voor een) brandblusinstallatie is – onafhankelijk van het aantal aangesloten kranen of sproeiers – per jaar een vastrecht verschuldigd dat afhankelijk is van de diameter van de aansluiting. Daarbij worden drie categorieën onderscheiden waarvoor de volgende tarieven gelden:
Artikel 5 Tarieven voor extra diensten
Bij onderbreking van de levering door het bedrijf wegens het niet nakomen door de aanvrager of verbruiker van artikelen of voorschriften als bedoeld in artikel 9, eerste lid van de Algemene Voorwaarden Drinkwater 2012 gemeente Amsterdam, is de aanvrager of verbruiker de volgende vergoeding verschuldigd aan het bedrijf:
Aldus vastgesteld in de vergadering van 26 november 2024.
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Het college van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Amsterdam (voortaan: B&W) stelt jaarlijkse de tarieven vast voor de levering van drinkwater in het bezorgingsgebied van haar drinkwaterbedrijf. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) toetst of de tarieven kostendekkend, transparant en niet- discriminerend zijn. In deze toelichting wordt uitgelegd hoe de tarieven tot stand komen.
Uitgangspunten bij bepaling drinkwatertarieven
De gemeente Amsterdam hanteert de volgende uitgangspunten bij het bepalen van de drinkwatertarieven:
De gemeente Amsterdam hanteert een tarief dat bestaat uit een vastrechtdeel en een variabel deel dat afhankelijk is van de drinkwaterafname. Klanten zonder meter betalen op basis van een eenhedentarief op basis van een puntensysteem.
Voor het vastrecht onderscheidt de gemeente vier categorieën klantgroepen:
De drinkwaterafname wordt bij de meeste huishoudens en bedrijven gemeten met een watermeter. Bij huishoudens die geen watermeter hebben (bijvoorbeeld omdat dat bouwtechnisch niet kan) berekent de gemeente de verwachte drinkwaterafname op basis van het aantal eenheden van de woning. Het verwachte waterverbruik dat bij verschillende verblijfs- en buitenruimten van een woning hoort bepaald of aan verblijfs- of buitenruimte een eenheid wordt toegerekend.
Het uitgangspunt is dat de tarieven kostendekkend zijn. Voor de berekening van de kosten gebruikt de gemeente een rekenmodel dat de meeste drinkwaterbedrijven toepassen. De kosten bestaan uit:
Voor het berekenen van de kosten gebruikt de gemeente de prognose van de kosten en investeringen voor het komende jaar, volgens de begroting.
Voor de berekening van de inkomsten maakt de gemeente een inschatting van de verwachte afname van drinkwater (in m3’s) in het komende jaar. Dat gebeurt op basis van ervaring opgedaan in eerdere jaren.
De berekende vaste kosten worden toegerekend aan de vier klantgroepen (klein-, midden-, groot- en megaverbruik). De vaste kosten die zijn toebedeeld aan een groep worden gedeeld door het aantal (drinkwater)aansluitingen in die groep. Dit bepaalt de hoogte van het vastrecht per aansluiting voor deze groep.
De berekende variabele kosten worden gedeeld door het verwachte aantal m3 afgenomen drinkwater. Dit bepaalt de hoogte van de variabele kosten per m3. De m3-prijs is dus voor de vier klantgroepen hetzelfde.
Het uitgangspunt is dat de drinkwatertarieven in de loop van de jaren niet te veel schommelen. De berekende tarieven (op basis van verwachte kosten en inkomsten in het komende jaar) zorgen in principe voor een sluitende begroting. Toch kan het college van B&W besluiten een afwijkend tarief vast te stellen, als het berekende tarief te veel afwijkt van de tarieven in de afgelopen vier jaren of als het niet past bij de verwachte ontwikkelingen en trends in de komende vier jaren. Bij het eerstvolgend P&C moment wordt dan de begroting aangepast. De gemeente streeft ernaar bij de tariefbepaling de prijsinflatie te volgen, zoals voor de gehele gemeentebegroting wordt toegepast, gebaseerd op de cijfers van het Centraal Plan Bureau.
Als er achteraf gezien meer inkomsten zijn geweest dan kosten, gaat het overschot in de drinkwaterreserve. Alleen als het overschot boven een bepaalde WACC-norm komt, moet de gemeente in het navolgende kalenderjaar een correctie toepassen in de tarieven en het overschot daarmee teruggeven aan de drinkwatergebruikers. WACC staat voor Weighted Average Cost of Capital. Dit is de norm voor de gewogen gemiddelde vermogenskostenvoet voor de drinkwaterbedrijven, die driejaarlijks wordt vastgesteld door de Minister van Infrastructuur en Milieu.
Het uitgangspunt is dat de gemeente een beperkte opslag op de tarieven toepast om risico’s op te kunnen vangen. Daarnaast rondt de gemeente de tarieven af, waardoor er kleine marges kunnen ontstaan. Deze marges zijn niet groter dan 1%. Het opvangen van risico’s en calamiteiten gebeurt vanuit de drinkwaterreserve.
Het uitgangspunt is dat de tarieven transparant zijn. Ze komen elk jaar volgens een vaste werkwijze tot stand, op basis van een rekenmodel dat de drinkwaterbranche gezamenlijk heeft ontwikkeld en dat is goedgekeurd door de ILT.
Het uitgangspunt is dat de gemeente de kosten van de drinkwatervoorziening eerlijk verdeelt over alle klanten. De invulling van dit uitgangspunt gebeurt vooral door onderscheid te maken in een vastrecht en een variabel deel. De kosten die een klant maakt zijn daarmee direct afhankelijk van de hoeveel drinkwater die hij gebruikt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-507610.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.