Grondslag voor het besluit
Op grond van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994, moet er een verkeersbesluit worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Deze plicht is verder uitgewerkt in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.
Op grond van artikel 21 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.
Motivering
Uit het oogpunt van:
- -
Het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- -
Het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- -
Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- -
Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is in het geding bij het treffen van voorliggend verkeersbesluit. Gelet op onderstaande onderbouwing is dit belang ondergeschikt aan de hiervoor genoemde belangen.
Is het gewenst om:
- -
Een parkeerverbod in te stellen op de Stationsstraat tussen de rotonde Oude Rijksweg - Nijkerkerstraat en de Husselerweg.
Overwegende dat:
- -
Dit deel van de Stationsstraat in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan van Putten (GVVP) is aangewezen als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom (30 km/h) en onderdeel uitmaakt van het verblijfsgebied van Putten;
- -
De Stationsstraat als onderdeel van het hoofdfietsnetwerk staat beschreven in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan van Putten (GVVP);
- -
Er daardoor meer ruimte is voor fietsverkeer en autoverkeer op dit traject van de Stationsstraat;
- -
Parkeren langs de rijbaan toegestaan is;
- -
Er op de Stationsstraat tussen Husselerweg en rotonde Oude Rijksweg-Nijkerkerstraat aan beide zijden van de straat geparkeerd wordt;
- -
Er door geparkeerde auto’s geen ruimte meer is om voor motorvoertuigen elkaar te passeren;
- -
De Stationsstraat ook een ontsluitingsfunctie heeft;
- -
Het daarom drukker is op de Stationsstraat dan een reguliere woonstraat;
- -
Fietsverkeer naar en van het station op de stationsstraat rijdt;
- -
Geparkeerde auto’s het fietsverkeer hinderen in een vlottende en veilige doorstroming;
- -
Geparkeerde voertuigen voor opstoppingen zorgen op de Stationsstraat;
- -
Deze opstopping dicht op de rotonde ook voor opstopping van de rotonde kan zorgen;
- -
Een opstopping op de rotonde voor verkeersonveilige situaties kan leiden;
- -
De Stationsstraat in eigendom en beheer is van de gemeente Putten;
- -
Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen overleg heeft plaatsgevonden met de gemandateerde van de Korpschef van politie. Deze heeft met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen een positief advies afgegeven.
Vereiste van besluit en verkeerstekens
In artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de volgende verkeerstekens:
Te plaatsen:
Situatietekening
Zie bijlage.
BESLUIT
Op grond van voorgaande overwegingen willen wij besluiten om de volgende verkeerssituaties aan te passen en daarbij conform aan bijgevoegde tekeningen de verkeersborden, markeringen en verkeerstekens als hiervoor genoemd te (ver)plaatsen, aanbrengen en verwijderen:
Door het plaatsen van bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een parkeerverbod in te stellen in de Stationsstraat aan beide kanten tussen de rotonde Oude Rijksweg – Nijkerkerstraat en de Husselerweg conform bijgevoegde situatieschets.