Naar aanleiding van de wetgeving rondom het digitaal maken voor rijhulpsystemen en digitaliseringsopgave dient iedere weg een maximale snelheid te hebben welke is onderbouwd met een verkeersbesluit. Voor het noordoostelijke deel van de gemeente begrenst door Rijksweg A2, de gemeenten Culemborg en Buren en Rijksweg A15 zijn de verkeersbesluiten over de maximum snelheid buiten de bebouwde kom eerder nog niet allemaal genomen.
Dit besluit legt de situatie vast zoals deze buiten met verkeersborden is aangegeven voor het buitengebied van de kernen Enspijk, Deil, Geldermalsen, Meteren, Tricht, Beesd ten oosten van Rijksweg A2 en Buurmalsen. De snelheden binnen de bebouwde kom van deze plaatsen worden met aparte besluiten bevestigd.
De wegen zijn ingericht als 60 km/u zone. In de vorige eeuw zijn de eerste verkeersborden hiervoor geplaatst.
Een aantal wegen in het buitengebied van Beesd zijn onderdeel van een 30 km/u zone. Deze zone heeft een recreatief karakter wat gehandhaafd blijft.
De besluiten uit die tijd zijn niet allemaal te vinden of soms onjuist gepubliceerd.
Zonder onderliggend verkeersbesluit is handhaving en het verder ontwikkelen van de digitaliseringsopgave niet mogelijk.
De Rijksstraatweg tussen Culemborg en Buurmalsen (N833 in beheer bij de provincie Gelderland) is uitgezonderd in dit besluit.
Op grond van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 wordt uit oogpunt van de vrijheid van verkeer dit verkeersbesluit genomen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de, namens de korpschef gemachtigde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid.