Wijziging Subsidieregeling Kunst en Cultuur Dijk en Waard 2025

Het college besluit:

  • 2.

    De Subsidieregeling Kunst en Cultuur Dijk en Waard 2025 te wijzigen, zoals opgenomen in bijlage 3 (was-wordt-waarom-lijst) en dit met terugwerkende kracht in te laten gaan per 1 juni 2024

Bijlage 3 Was Wordt lijst subsidieregeling Kunst&Cultuur 2025

 

Was

Wordt

Waarom

Artikel 1e

kwetsbare inwoners: inwoners die niet in staat zijn op eigen kracht volledig deel te nemen aan de samenleving. Inwoners die vaak als kwetsbaar worden beschouwd, zijn mensen:

inwoners in kwetsbare situaties: inwoners (inclusief kinderen en jongeren) die in deze fase van hun leven niet in staat zijn op eigen kracht volledig deel te nemen aan de samenleving, o.a.:

Deze definitie sluit aan bij wat er in andere (beleids)stukken staat.

Artikel 2.2d

Aandacht voor inwoners in kwetsbare groepen.

Aandacht voor inwoners in kwetsbare situaties.

Deze definitie sluit aan bij wat er in andere (beleids)stukken staat.

artikel 5.3

Wanneer de aanvrager krachtens art 4:5 van de Algemene Wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de onvolledige aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvulling is ontvangen.

Wanneer de aanvrager de onvolledige aanvraag heeft aangevuld, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvulling is ontvangen.

Nu geldt deze bepaling zowel wanneer wij vragen om aanvulling, als wanneer de aanvrager uit zichzelf de benodigde aanvulling(en) opstuurt.

Artikel 5.4a

Organisaties die voor het derde jaar op rij minder dan € 50.000 per jaar subsidie aanvragen, kunnen voor meerdere jaren subsidie aanvragen met een maximum van vier jaar. Bij het verlenen van subsidie voor meerdere jaren, blijven de bepalingen in deze subsidieregeling van kracht. Wanneer het totale subsidiebedrag over de aangevraagde periode hoger wordt dan €5.0000 of €50.000, heeft dat invloed op de verantwoordingseisen genoemd in artikel 11.

Organisaties die voor het derde jaar op rij minder dan €50.000 per jaar subsidie aanvragen, kunnen voor meerdere jaren subsidie aanvragen met een maximum van vier jaar. Bij het verlenen van subsidie voor meerdere jaren, blijven alle bepalingen in deze subsidieregeling van kracht.

De tekst is vereenvoudigd.

Artikel 6.1

Op grond van artikel 6 lid 4 van de Algemene subsidieverordening en als aanvulling op de vereisten van artikel 6 van de Algemene subsidieverordening gaat de subsidieaanvraag vergezeld van:

Op grond van artikel 6, vierde lid van de Algemene subsidieverordening, legt de aanvrager ter aanvulling op de gevraagde gegevens van artikel 6, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening, de volgende gegevens over:

Deze formulering sluit beter aan bij de ASV.

Artikel 6.1d

De balans met de stand van de reserves

  • d.

    Een begroting en een balans (incl. toelichting) met de stand van reserves en voorzieningen.

Deze formulering is completer en voorkomt discussie.

Artikel 6.1e

nieuw (toevoeging)

  • e.

    een omschrijving van de doelen en resultaten welke met de activiteiten worden nagestreefd, en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;

Het staat weliswaar in de ASV, maar wordt voor de volledigheid hier benoemd.

Artikel 6.2

6.2e en 6.2f

6.2f en 6.2g

Hernummering vanwege een nieuw artikel 6.1e.

Artikel 7.1

De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de begroting van de subsidiabele activiteit en bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten

De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de begroting van de subsidiabele activiteit.

In artikel 7.3 staan de bedragen waarvoor men in aanmerking komt. De tekst ("bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten") was verwarrend en wordt geschrapt.

Artikel 7.1

nieuw (toevoeging)

Eenmalig mogen bij de oprichting van een rechtspersoon de kosten van een akte/statuten in de subsidieaanvraag opgenomen worden voor maximaal 50% van de kosten en tot maximum €1.000,-.

Dit is toegevoegd om de drempel voor nieuwe organisaties te verlagen.

Artikel 7.3.1

Voor activiteiten genoemd onder c t/m f gelden andere percentages. Bij meerdere concerten en/of uitvoeringen geldt het gemiddelde percentage op de totaalbegroting.

Voor activiteiten genoemd onder d t/m f gelden andere percentages. Bij meerdere activiteiten geldt het gemiddelde percentage op de totaalbegrotingen worden kosten / baten gemiddeld over de activiteiten.

Met deze wijziging Er staat eenwordt een fout hersteld (waar c staat moet het d zijn). Ter verduidelijking is toegevoegd dat kosten en baten over alle activiteiten gemiddeld mag worden per jaar.

Artikel 8.5

De egalisatiereserve mag maximaal 10% bedragen van de gemiddelde inkomsten van de instelling over de afgelopen 4 jaar.

De egalisatiereserve mag maximaal 10% bedragen van de gemiddelde inkomsten van de organisatie over de afgelopen vier jaar. Wanneer de organisatie minder dan vier jaar bestaat, wordt alleen gekeken naar de jaren vanaf de oprichting.

Met deze toevoeging wordt de bestaande werkwijze expliciet vastgelegd.

Artikel 11 Verantwoording

  • 1.

    Eindverantwoording subsidies tot en met € 5.000: Op basis van artikel 15, lid 1 en 2 van de Algemene subsidieverordening, dient de subsidieontvanger uiterlijk binnen 13 weken nadat de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht, een aanvraag tot vaststelling in. Als hiervoor een aanvraagformulier is vastgesteld geschiedt dit met gebruikmaking daarvan.

  • 2.

    Eindverantwoording subsidies tussen € 5.000 en € 50.000: Op basis van artikel 15, lid 1 en 2 van de Algemene subsidieverordening, dient de subsidieontvanger uiterlijk binnen 13 weken nadat de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht, een aanvraag tot vaststelling in. Als hiervoor een aanvraagformulier is vastgesteld geschiedt dit met gebruikmaking daarvan. De aanvraag tot vaststelling dient te bevatten:

    • a.

      een inhoudelijk (jaar)verslag,

    • b.

      een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag, jaarrekening).

      En op basis van artikel 15 lid 3 van de Algemene subsidieverordening ook:

    • c.

      een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting.

  • 1.

    Bij jaarlijkse subsidies wordt de aanvraag tot vaststelling ingediend conform de Algemene subsidieverordening. Als er een aanvraagformulier is vastgesteld, geschiedt dit met gebruikmaking daarvan. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie geldt:

    • a.

      t/m € 5.000: hiervoor gelden de bepalingen van artikel 14 van de Algemene subsidieverordening.

    • b.

      Tussen € 5.000 en € 50.000: Op basis van artikel 15 van de Algemene subsidieverordening, bevat de aanvraag tot vaststelling:

      • een inhoudelijk (jaar)verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

      • een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening), inclusief een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop).

    • c.

      Vanaf € 50.000: Op basis van artikel 16 van de Algemene subsidieverordening wordt de aanvraag tot vaststelling ingediend. De aanvraag tot vaststelling bevat:

      • een inhoudelijk (jaar)verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

      • een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (op basis van financieel verslag of jaarrekening);

      • een balans (met toelichting) per reserve/voorziening) van het afgelopen subsidietijdvak.

Artikel 11 is vereenvoudigd, zodat duidelijk wordt wat er verantwoord moet worden, afhankelijk van het bedrag van de subsidie (zowel jaarlijks als meerjarig). Ook is dit artikel nu uniform voor alle regelingen.

nieuw

  • d.

    Indien men een extra subsidie heeft ontvangen op basis van artikel 2.2 dan wordt afwijkend van artikel 11, eerste lid a (conform artikel 14.7 van de Algemene subsidieverordening) een aanvraag tot vaststelling ingediend met een inhoudelijk verslag en een financiële toelichting waaruit blijkt hoe de extra subsidie ontvangen op basis van artikel 2.2 is ingezet.

Dit artikel geldt alleen bij K&C, omdat organisaties extra subsidies kunnen krijgen als ze aan bepaalde doelen extra aandacht besteden.

  • 3.

    Eindverantwoording meerjarige subsidies: Bij een meerjarige subsidie wordt de aanvraag tot vaststelling ingediend binnen 13 weken na afloop van de totale subsidie-periode. Als hiervoor een aanvraagformulier is vastgesteld geschiedt dit met gebruikmaking daarvan. Organisaties aan wie meerjarige subsidies is verleend, dienen wel jaarlijks de onder lid 2 onder a t/m c genoemde stukken in te leveren.

  • 2.

    Bij een meerjarige subsidie wordt de aanvraag tot vaststelling ingediend binnen 13 weken na afloop van de totale subsidie-periode. Na afloop van de totale subsidieperiode levert de organisatie stukken aan genoemd in artikel 11, eerste lid. Als hiervoor een aanvraagformulier is vastgesteld, geschiedt dit met gebruikmaking daarvan. Daarnaast geldt jaarlijks:

    • a.

      t/m € 5.000: Gedurende de subsidie-periode is er tussentijds geen verantwoording nodig.

    • b.

      Tussen € 5.000 en € 50.000: Gedurende de subsidie-periode levert de organisatie jaarlijks een inhoudelijk verslag aan (inclusief de reserves en voorzieningen).

    • c.

      Vanaf € 50.000: Gedurende de subsidie-periode levert de organisatie jaarlijks een inhoudelijk en financieel verslag aan (inclusief een balans (met toelichting) van de reserves en de voorzieningen.

Het aanvragen van meerjarige subsidies is nu mogelijk. We constateren dat het huidige artikel niet tot de gewenste lastenverlichting leidt voor de organisaties. Daarom een aanpassing van dit artikel.

Artikel 11.4

nieuw

  • 3.

    De financiële verantwoording dient bij bedragen vanaf €50.000 maar minder dan €250.000 van een controleverklaring van de accountant te worden voorzien indien dit in de subsidiebeschikking expliciet is vermeld. Bij subsidiebedragen vanaf €250.000 dient de verantwoording altijd van een controleverklaring te worden voorzien. Indien de gemeente een specifiek protocol heeft vastgesteld dan zijn de voorschriften vanuit dit protocol van toepassing.

Bij meerjarige subsidies wordt de grens van 50.000 euro eerder bereikt. Dan is een accountantsverklaring nodig. Dat zorgt voor hogere kosten cq meer administratieve lasten. In lijn met andere gemeenten (o.a. Alkmaar) is het voorstel om de grens te verhogen naar 250.000 euro. Met de mogelijkheid om in bepaalde gevallen een accountantsverklaring te eisen bij een subsidie tusen de 50.000 en 250.000 euro. Op voorhand willen we dit niet geheel vastleggen, maar kijken wat er zich in de praktijk voordoet. Op basis daarvan wordt dit artikel nader ingevuld. Daarnaast wordt vanuit Team Financiën gewerkt aan een specifiek protocol vanaf 2025.

Artikel 13 Slotbepalingen

  • 1.

    De subsidieregeling Kunst en cultuur 2024 wordt ingetrokken, met ingang van de eerste dag na bekendmaking, met dien verstande dat voor aanvragen en vaststellingen voor het jaar 2024 de bepalingen uit deze regeling van toepassing zijn.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 3.

    Deze regeling heeft betrekking op activiteiten met ingang van 2025.

  • 4.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Kunst en Cultuur Dijk en Waard 2025.

  • 1.

    De subsidieregeling Kunst en cultuur 2025 wordt met terugwerkende kracht per 1 juni 2024 gewijzigd en heeft betrekking op de activiteiten met ingang van 2025.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: subsidieregeling Kunst en cultuur Dijk en Waard 2025”.

Naar boven