Wijziging Subsidieregeling Buurthuizen Dijk en Waard 2025

Het college besluit:

  • 1.

    De Subsidieregeling Buurthuizen Dijk en Waard 2025 te wijzigen, zoals opgenomen in bijlage 2 (was-wordt-waarom-lijst);

Bijlage 2 Was Wordt lijst wijzigingen subsidieregeling buurthuizen 2025

 

Was

Wordt

Waarom

artikel 5.3

Wanneer de aanvrager krachtens art 4:5 van de Algemene Wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de onvolledige aanvraag aan te vullen, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvulling is ontvangen.

Wanneer de aanvrager de onvolledige aanvraag heeft aangevuld, geldt als datum van ontvangst van de aanvraag de datum waarop de aanvulling is ontvangen.

Nu geldt deze bepaling zowel wanneer wij vragen om aanvulling, als wanneer partijen uit zichzelf de benodigde aanvulling opsturen.

artikel 5 lid 4a

Organisaties die voor het derde jaar op rij minder dan € 50.000 per jaar subsidie aanvragen, kunnen voor meerdere jaren subsidie aanvragen met een maximum van vier jaar. Bij het verlenen van subsidie voor meerdere jaren, blijven alle bepalingen in deze subsidieregeling van kracht. Wanneer het totale subsidiebedrag over de aangevraagde periode hoger wordt dan €5.0000 of €50.000, heeft dat invloed op de verantwoordingseisen genoemd in artikel 11.

Organisaties die voor het derde jaar op rij minder dan € 50.000 per jaar subsidie aanvragen, kunnen voor meerdere jaren subsidie aanvragen met een maximum van vier jaar. Bij het verlenen van subsidie voor meerdere jaren, blijven alle bepalingen in deze subsidieregeling van kracht.

De tekst is vereenvoudigd.

artikel 6

In aanvulling op artikel 6, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening legt de aanvrager die voor het eerst sinds de afgelopen drie jaar subsidie aanvraagt de volgende gegevens over:

  • -

    een jaarverslag en de jaarrekening

  • -

    de balans met de stand van de reserves

  • -

    een uitleg over hoe wordt voldaan aan ieder van de vijf activiteiten genoemd in artikel 2 van deze regeling.

Op grond van artikel 6, vierde lid van de Algemene subsidieverordening, legt de aanvrager ter aanvulling op de gevraagde gegevens van artikel 6, tweede en derde lid, van de Algemene subsidieverordening, de volgende gegevens over:

  • -

    een jaarverslag en de jaarrekening

  • -

    de balans met de stand van de reserves

  • -

    een uitleg over hoe wordt voldaan aan ieder van de vijf activiteiten genoemd in artikel 2 van deze regeling.

Per abuis is hier bij de vorige wijziging in verwerkt dat deze gegevens alleen voor nieuwe aanvragers geldt. Het betreft echter informatie die voor iedere subsidieaanvraag benodigd is. De formulering is nu ook juridisch correct.

artikel 7 lid 1

De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de begroting van de subsidiabele activiteit en bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten.

De hoogte van de subsidie wordt bepaald aan de hand van de begroting van de subsidiabele activiteit en bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten. Eenmalig mogen bij de oprichting van een rechtspersoon de kosten van een akte/statuten in de subsidieaanvraag opgenomen worden voor maximaal 50% van de kosten en tot maximum €1.000

Toegevoegd is dat men eenmalig de kosten van een akte cq statuten mag opnemen.

artikel 8 lid 5

De egalisatiereserve mag maximaal 10% bedragen van de gemiddelde inkomsten van de instelling over de afgelopen 4 jaar. Indien de aanvragen minder dan vier jaar subsidie heeft ontvangen, geldt het aantal jaren dat subsidie is ontvangen.

De egalisatiereserve mag maximaal 10% bedragen van de gemiddelde inkomsten van de organisatie over de afgelopen 4 jaar. Wanneer de organisatie minder dan vier jaar bestaat dan wordt alleen gekeken naar de jaren na de oprichting van de organisatie.

Met deze wijziging is de formulering gelijk aan de andere regelingen.

Artikel 11

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Algemene subsidieverordening (subsidies tussen € 5.000 en € 50.000), bevat de aanvraag tot vaststelling::

  • a.

    een inhoudelijk (jaar)verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht

  • b.

    een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening)

    En op grond van artikel 15 lid 3 van de Algemene subsidieverordening ook:

  • c.

    een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop.

  • 1.

    Bij jaarlijkse subsidies wordt de aanvraag tot vaststelling ingediend conform de Algemene subsidieverordening. Als er een aanvraagformulier is vastgesteld, geschiedt dit met gebruikmaking daarvan. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie geldt:

    • a.

      t/m € 5.000: hiervoor gelden de bepalingen van artikel 14 van de Algemene subsidieverordening.

    • b.

      Tussen € 5.000 en € 50.000: Op basis van artikel 15 van de Algemene subsidieverordening, bevat de aanvraag tot vaststelling:

      • een inhoudelijk (jaar)verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

      • een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);

    • c.

      Vanaf € 50.000: Op basis van artikel 16 van de Algemene subsidieverordening wordt de aanvraag tot vaststelling ingediend. De aanvraag tot vaststelling bevat:

      • een inhoudelijk (jaar)verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan;

      • een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (op basis van financieel verslag of jaarrekening);

      • een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop.

Artikel 11 is vereenvoudigd, zodat duidelijk wordt wat er verantwoord moet worden, afhankelijk van het bedrag van de subsidie (zowel jaarlijks als meerjarig). Ook is dit artikel nu uniform voor alle regelingen.

  • 2.

    Bij een meerjarige subsidie wordt de aanvraag tot vaststelling ingediend binnen 13 weken na afloop van de totale subsidie-periode. Na afloop van de totale subsidieperiode levert de organisatie stukken aan genoemd in artikel 11, eerste lid. Als hiervoor een aanvraagformulier is vastgesteld, geschiedt dit met gebruikmaking daarvan. Daarnaast geldt jaarlijks:

    • a.

      t/m € 5.000: Gedurende de subsidie-periode is er tussentijds geen verantwoording nodig.

    • b.

      Tussen € 5.000 en € 50.000: Gedurende de subsidie-periode levert de organisatie jaarlijks een inhoudelijk en financieel verslag aan.

    • c.

      Vanaf € 50.000: Gedurende de subsidie-periode levert de organisatie jaarlijks een inhoudelijk en financieel verslag aan (inclusief een balans (met toelichting) van de reserves en de voorzieningen).

Het aanvragen van meerjarige subsidies is nu mogelijk. We constateren dat het huidige artikel niet tot de gewenste lastenverlichting leidt voor de organisaties. Daarom een aanpassing van dit artikel.

nieuw lid 11.3

  • 3.

    De financiële verantwoording dient bij bedragen vanaf €50.000 maar minder dan €250.000 van een controleverklaring van de accountant te worden voorzien indien dit in de subsidiebeschikking expliciet is vermeld. Bij subsidiebedragen vanaf €250.000 dient de verantwoording altijd van een controleverklaring te worden voorzien. Indien de gemeente een specifiek protocol heeft vastgesteld dan zijn de voorschriften vanuit dit protocol van toepassing.

Bij meerjarige subsidies wordt de grens van 50.000 euro eerder bereikt. Dan is een accountantsverklaring nodig. Dat zorgt voor hogere kosten cq meer administratieve lasten. In lijn met andere gemeenten (o.a. Alkmaar) is het voorstel om de grens te verhogen naar 250.000 euro. Met de mogelijkheid om in bepaalde gevallen een accountantsverklaring te eisen bij een subsidie tusen de 50.000 en 250.000 euro. Op voorhand willen we dit niet geheel vastleggen, maar kijken wat er zich in de praktijk voordoet. Op basis daarvan wordt dit artikel nader ingevuld. Daarnaast wordt vanuit Team Financiën gewerkt aan een specifiek protocol vanaf 2025.

artikel 13

  • 1.

    De subsidieregeling Buurthuizen 2024 wordt ingetrokken, met ingang van de eerste dag na bekendmaking, met dien verstande dat voor aanvragen en vaststellingen voor het jaar 2024 de bepalingen uit deze regeling van toepassing zijn.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 3.

    Deze regeling heeft betrekking op activiteiten met ingang van 2025

  • 4.

    De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Buurthuizen Dijk en Waard 2025

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking en heeft betrekking op nieuwe aanvragen die vanaf dat moment binnenkomen.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: subsidieregeling Buurthuizen Dijk en Waard 2025”.

Naar boven