Gemeenteblad van Huizen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Huizen | Gemeenteblad 2024, 503911 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Huizen | Gemeenteblad 2024, 503911 | beleidsregel |
Beleidsregels Eigen bijdrage Ontheemden Oekraïne Huizen 2025
Het college van burgemeester en wethouders van Huizen,
Gelet op de ‘Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne’, de ‘Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne’ en de ‘Tijdelijke Wet opvang ontheemden Oekraïne’,
Constaterende dat deze regeling ruimte laat aan de lokale invulling van een beleid voor het opleggen en innen van de eigen bijdrage van ontheemden uit Oekraïne hanteert het college de volgende beleidsregels;
Besluit de Beleidsregels Eigen bijdrage Ontheemden Oekraïne Huizen 2025 vast te stellen:
In deze beleidsregels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Ontheemde: De vreemdeling die tijdelijke bescherming geniet als bedoeld in artikel 1 van de Vreemdelingenwet 2000, omdat hij onder de reikwijdte valt van het Uitvoeringsbesluit van 4 maart 2022 van de richtlijn 2001/55/EG of een verlenging daarvan;
Alle andere begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede andere wet- en regelgeving.
Volwassen ontheemden met inkomsten die in de gemeentelijke opvang wonen dienen een eigen bijdrage betalen voor de opvang. Het conflict in Oekraïne duurt voort, hierdoor blijft opvang nodig. Om naar een hogere mate van participatie en zelfredzaamheid door ontheemden uit Oekraïne toe te werken is de "Regeling opvang ontheemden Oekraïne" (hierna: RooO) hiervoor gewijzigd.
Artikel 6 Betaling eigen bijdrage
De eigen bijdrage wordt elke eerste dag van de maand gefactureerd, met ingang van 1 januari 2025 met een betalingstermijn van één maand.
Als een ontheemde de gevraagde informatie niet binnen twee weken na het verzoek hierom heeft verstrekt of als een ontheemde inkomsten verborgen heeft gehouden en daardoor ten onrechte van de verstrekkingen op grond van de Regeling gebruik heeft gemaakt, mag de gemeente overeenkomstig artikel 8, eerste lid, onder c dan wel onder d van de Regeling, overgaan tot het opleggen van een eigen bijdrage.
Artikel 8 Onevenredige benadeling
Uitgangspunt is dat de vastgestelde doelgroep de eigen bijdrage betaalt. Echter, het kan in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat ontheemden onevenredig worden geschaad door inning van de bijdrage. In deze gevallen kan het college gemotiveerd hiervan afwijken indien in gesprek met de ontheemde de onevenredigheid in beeld is gebracht.
De regering vindt het redelijk dat vluchtelingen uit Oekraïne die kunnen bijdragen aan de kosten van hun opvang dat doen. Andere vluchtelingen met een eigen inkomen betalen ook een eigen bijdrage aan hun opvang. De eigen bijdrage dient te worden betaald als bijdrage in de opvangkosten voor GWE (gas, water en elektra).
De inlichtingenplicht bestaat uit twee componenten (zie art. 2a RooO):
Ontheemden zijn vanuit de regeling leefgeld tevens verplicht de gemeente op de hoogte te stellen als:
Indien uit de verstrekte informatie blijkt dat een ontheemde onvoldoende inkomsten heeft voor het betalen van de eigen bijdrage, dan kan de gemeente de opgegeven inkomsten controleren in Suwinet, de polisadministratie van het UWV. Als inlichtingen niet/niet op tijd worden aangeleverd legt de gemeente van rechtswege een eigen bijdrage op aan ontheemde.
Ontheemden die verblijven in een gemeentelijke opvangvoorziening worden geacht een verplichte eigen bijdrage te betalen. Op basis van de gezinssamenstelling en het inkomen wordt een eigen bijdrage per maand berekend.
Ontheemden die in aanmerking komen voor de verplichte eigen bijdrage krijgen deze maandelijks gefactureerd. De factuur betreft de aankomende kalendermaand en dient binnen deze maand te worden voldaan.
Drempelbedrag geen eigen bijdrage
Vanuit de gedachte dat werken moet lonen, is het gerechtvaardigd dat een ontheemde een besteedbaar inkomen overhoudt dat hoger is dan enkel de norm voor leefgeld. Om deze reden hanteert de gemeente in de vaststelling van de eigen bijdrage 15% extra inkomsten op de inkomsten van een ontheemde, zodat ontheemden gestimuleerd worden om te (blijven) werken. De ‘15%’ sluit aan op de inkomstenvrijlating in de Participatiewet. Indien het inkomen na aftrek van de eigen bijdrage onder het bedrag aan leefgeld komt, dan vervalt de verplichting tot het betalen van een eigen bijdrage.
Zie artikel 10 van de ‘Regeling opvang ontheemden Oekraïne’ voor de exacte bedragen van het leefgeld.
Er is sprake van onevenredig nadeel als iemand door het betalen van de bijdrage niet redelijkerwijs in het eigen levensonderhoud kan voorzien. Ontheemden die een verplichte eigen bijdrage betalen, moeten minimaal hetzelfde bedrag overhouden als ontheemden die alleen leefgeld krijgen + 15%. Indien het inkomen (lees: leefgeld) na inning van de eigen bijdrage onder deze drempel valt, bestaat geen verplichting tot het betalen van de eigen bijdrage. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat het inkomen boven de leefgeldgrens uitkomt, maar dat er wegens niet te voorkomen extra kosten onvoldoende leefgeld overblijft. In die gevallen kan de gemeente gemotiveerd afzien van het opleggen van een verplichte eigen bijdrage (maatwerk). Wel kan de gemeente besluiten om het leefgeld geheel of ten dele in te trekken. Ontheemden hebben zelf de verantwoordelijkheid om aan de gemeente kenbaar te maken dat zij onevenredig zouden worden benadeeld door het innen van de eigen bijdrage en/of het intrekken van het leefgeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-503911.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.