Gemeenteblad van Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 503333 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2024, 503333 | verkeersbesluit of -mededeling |
Tijdelijke verkeersmaatregelen en tijdelijke plaatsing verkeerstekens in verband met sloop- en bouwproject ‘Cyclamenstraat 1’
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:
Voor de volgende inrichtingselementen is een verkeersbesluit vereist:
De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:
· de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);
· het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
· het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
· de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden bij maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.
De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.
Op grond van het bepaalde in artikelen 34, 35 en 37 van het BABW kan het bevoegd gezag ingeval van de uitvoering van werken tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke verkeersmaatregelen uitvoeren. In bepaalde situaties behoeft geen verkeersbesluit te worden genomen. Onder de gegeven omstandigheden wordt dit thans wél nodig geacht, omdat de hierboven beschreven tijdelijke inrichtingselementen langer gaan duren dan vier maanden.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:
· het verzekeren van de veiligheid op de weg;
· het beschermen van weggebruikers en passagiers;
· het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
· het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Noord. De politie is van oordeel dat de voorgenomen maatregelen op juridische en praktische gronden handhaafbaar zijn en geen afbreuk doen aan de veiligheid. Gelet op bovenstaande kan de politie positief adviseren op het voorgenomen verkeersbesluit. Handhaving zal mogelijkerwijs een lage prioriteit hebben.
De Gladiolusstraat en Cyclamenstraat zijn bij de gemeente in beheer.
Op 19 januari 2024 heeft het college een omgevingsvergunning verleend voor het verbouwen en uitbreiden van het pand aan de Cyclamenstraat 1 ten behoeve van de nieuwbouw van 19 studio’s.
Daarnaast heeft het college ten aanzien dit pand op 10 april 2024 een omgevingsvergunning verleend voor het uitvoeren van sloopwerkzaamheden.
Voor de sloopwerkzaamheden en de realisering van de studio’s zal een werkterrein worden ingericht. In verband met de in acht te nemen bouwveiligheidszone en het faciliteren van ruimte voor het opstellen van bouwmateriaal en hijsmaterieel, dient een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen te worden getroffen in bovenvermelde straten.
De tijdelijke inrichtingselementen staan weergegeven op tekening 202422875-002, versie 1.5 d.d. 20 september 2024.
De sloopwerkzaamheden en de bouw van de studio’s vinden binnen bouwhekken plaats. Het werkterrein is deels gesitueerd in de Gladiolusstraat en de Cyclamenstraat. De weg dient gedeeltelijk te worden vrijgehouden voor het af- en aanvoeren en het opstellen van het materieel, dan wel het creëren van de benodigde bouwveiligheidszone. Tevens dient ruimte te worden gecreëerd ten behoeve van het werkverkeer, waarbij voertuigen voldoende ruimte hebben om binnen de bouwhekken te parkeren.
De bouwhekken dienen tevens ter afsluiting van het sloop- en bouwterrein, zodat onbevoegden zich geen toegang tot het terrein kunnen verschaffen en de voortgang van de werkzaamheden kunnen verstoren.
Hieronder volgt een uiteenzetting van de te treffen verkeersmaatregelen. Voor de exacte locaties wordt verwezen naar bovenstaande tekening, die tevens als bijlage 1 aan dit verkeersbesluit is toegevoegd.
De Gladiolusstraat en de Cyclamenstraat worden gedeeltelijk voor alle voertuigen (uitgezonderd bouwverkeer) afgesloten. Dit zal gebeuren door middel van het plaatsen en fysiek afsluiten van de weg met hekwerken.
Binnen de afsluiting (hekwerken) in de Gladiolusstraat zijn diverse parkeergelegenheden en een trottoir gelegen. De parkeergelegenheden zijn vanwege het sloop-/bouwterrein niet toegankelijk zijn. Gedurende de sloop-/bouwperiode geldt derhalve een parkeerverbod.
Enige tijd voor aanvang van de werkzaamheden wordt dit parkeerverbod ter plaatse aangekondigd. Voetgangers worden verwezen naar het trottoir aan de overzijde van de weg.
De Cyclamenstraat wordt over de volledige breedte afgesloten. De afsluiting geldt dus voor zowel voertuigen als voor voetgangers.
Vanwege de afsluiting van de Cyclamenstraat over de volledige breedte (ter hoogte van het kruispunt met de Gladiolusstraat), is de straat vanaf de Ranonkelstraat doodlopend. Ten behoeve van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het creëren van een keermogelijkheid voor auto’s geldt gedeeltelijk aan beide zijden van de weg een parkeerverbod. Enige tijd voor aanvang van de werkzaamheden wordt dit parkeerverbod ter plaatse aangekondigd.
Gedurende de gehele sloop/-bouwperiode is het trottoir aan de zijde van het bouwterrein afgesloten. Op sommige momenten is, in verband met onder meer hijswerkzaamheden, meer ruimte van de openbare weg benodigd. Op die momenten wordt tevens een deel van de rijbaan afgezet, waarbij de weg dan niet meer breed genoeg is voor verkeer in twee richtingen.
Ten behoeve van een veilige verkeersafwikkeling geldt, bij afzettingen van de rijbaan die langer dan 15 minuten duren, voor bestuurders in de richting west à oost een verbod om door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting.
Aangepaste situatie i.v.m. de vrijdagmarkt
Vanwege de wekelijkse markt op vrijdagen op het St. Gerardusplein zal bij het kruispunt Gladiolusstraat/Roostenlaan een aanvullende vooraankondiging van de geslotenverklaring worden geplaatst. Verkeer vanuit de Geraniumstraat en in de Gladiolusstraat verlaat de wijk via de Roostenlaan.
De start van de werkzaamheden staat vooralsnog gepland in maart 2025. De werkzaamheden zullen naar verwachting duren t/m april 2026. Deze planning kan opschuiven in verband met de nog lopende beroepsprocedure(s), gericht tegen de verleende omgevingsvergunningen.
De tijdelijke verkeersmaatregelen zullen van kracht blijven tot het sloop-/bouwproject volledig is afgerond.
De verkeersmaatregelen zijn afgestemd met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost en Cure Afvalbeheer. Omwonenden worden over de tijdelijke verkeersmaatregelen geïnformeerd via een wijkinformatiebrief.
Met dit verkeersbesluit stelt het college tijdelijke verkeersregels vast in verband met het faciliteren van een werkterrein voor sloop-/bouwproject ‘Cyclamenstraat 1’.
Deze regels dienen de hierboven genoemde verkeersbelangen van artikel 2 van de WVW 1994.
Door het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen kan:
· het werkverkeer op een goede en efficiënte wijze de werkplaats bereiken en verlaten;
· een werkplaats worden gerealiseerd, waarin ruimte is voor het opstellen en afvoeren van (bouw)materieel en waarin werkvoertuigen voldoende ruimte hebben om ter plaatse te kunnen parkeren;
· de noodzakelijke bouwveiligheidszone worden gerealiseerd;
· de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk worden gewaarborgd.
Zonder deze tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen er onveilige en/of overlastgevende situaties ontstaan.
De verkeersmaatregelen kunnen echter ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Door het fysiek afsluiten van de rijbaan met hekwerken zal de verkeerscirculatie voor het (gemotoriseerde) verkeer wijzigen. Weggebruikers dienen in sommige situaties een aangepaste – wellicht langere – route te nemen.
Het parkeerverbod en het niet beschikbaar zijn van een aantal parkeerplaatsen in de Cyclamenstraat kan nadelige gevolgen met zich meebrengen, doordat er tijdelijk minder parkeergelegenheid is in de straat. Op momenten waarop de parkeerdruk hoger is, kan het voorkomen dat men iets verder van de bestemming af een parkeerplaats moet vinden.
Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor weggebruikers beperkt zijn, mede doordat de maatregelen van tijdelijke duur zijn en er alternatieve routes en alternatieve parkeergelegenheden in de buurt beschikbaar zijn.
Het belang van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van het werkverkeer, het belang van het creëren van een bouwveiligheidszone en het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg prevaleren boven het belang van het waarborgen van de vrijheid van het verkeer en het parkeerbelang.
Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen belangen. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen (artikel 3:4, lid 2, van de Awb).
De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:
De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.
De tijdelijke maatregelen zijn weergegeven op tekening 202422875-002, versie 1.5 d.d. 20 september 2024.
namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,
hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid
Bijlage 1: tekening 202422875-002, versie 1.5 d.d. 20 september 2024.
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.
Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-503333.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.