Gemeenteblad van Schouwen-Duiveland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2024, 501477 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2024, 501477 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Huisvestingsverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2023-2027
De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;
gezien de motie ‘Zelfbewoningsplicht, opkoopbescherming, antispeculatiebeding en voorrangsregeling via Kernenbinding’ d.d. 23 december 2021;
gezien het amendement ‘Leefbaarheid moet gewaarborgd worden: een regeling met objectgebonden overgangsrecht toeristische verhuur woningen houdende “een uitsterfregeling” opnemen in het bestemmingsplan Renesse en invoering van een registratieplicht en meldingsplicht toeristische verhuur woningen’ d.d. 27 januari 2022;
gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders d.d.17 oktober 2024;
gelet op artikel 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 21 en 22, 23a en 41 van de Huisvestingswet 2014;
vast te stellen de tweede wijziging van de “Huisvestingsverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2023-2027”.
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Woongroep: een groep van samenwonenden die gezamenlijk allerlei dagelijkse, huishoudelijke aangelegenheden verrichten. Er wordt van een woongroep gesproken als het gaat om ten minste drie personen, zonder dat er sprake is van een gezinsverband of liefdesrelaties. Bij een woongroep is geen sprake van een huishouden;
HOOFDSTUK 2 Wijzigingen in de bestaande woonruimtevoorraad
Het bepaalde in dit artikel is van toepassing op alle woonruimten in de kernen: Brouwershaven, Bruinisse, Burgh-Haamstede, Dreischor, Ellemeet, Kerkwerve, Nieuwerkerk, Noordgouwe, Noordwelle, Oosterland, Ouwerkerk, Renesse, Scharendijke, Serooskerke, Sirjansland, Zierikzee en Zonnemaire, voor de gebieden zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekeningen in bijlage 1.
Het college is bevoegd het werkingsgebied van de verordening te vergroten of te verkleinen door middel van het aanpassen van de in het eerste lid bedoelde situatietekeningen indien dit in verband met een wijziging van de samenstelling van de woonruimtevoorraad en/of een onaanvaardbare inbreuk op de leefbaarheid en/of een geordend woon- en leefmilieu in de omgeving gewenst is.
Onder het gebruiken, in gebruik geven of laten gebruiken van woonruimte als tweede woning/ deeltijdwoning, wordt in elk geval verstaan het beschikbaar hebben of houden van de woonruimte ten behoeve van zichzelf of diens huishouden, zonder dat de eigenaar of diens huishouden zijn of haar hoofdverblijf in deze woonruimte heeft en er een redelijke termijn verstreken is, na welke het beschikbaar hebben of houden niet meer geacht kan worden te geschieden met het doel de woonruimte te gebruiken, in gebruik te geven of te laten gebruiken als hoofdverblijf;
Als criterium voor de vaststelling of iemand zijn hoofdverblijf in een woonruimte heeft, geldt dat hij of zij op het betreffende adres een woonadres heeft als bedoeld in artikel 1.1 van de Wet basisregistratie personen, terwijl tevens uit het geheel van feiten en omstandigheden blijkt dat het betreffende adres ook werkelijk als zijn of haar hoofdverblijf fungeert.
2.1.3 Aanvraag onttrekkingsvergunning
Onverminderd het bepaalde in artikel 25 van de huisvestingswet, wordt een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.2, onder lid 1 geweigerd wanneer:
Naar het oordeel van het college het belang van behoud van de woonruimte voor permanente bewoning met het oog op schaarste en leefbaarheid groter is dan het belang van de aanvrager om de woonruimte als tweede woning te gaan gebruiken en dit belang niet voldoende kan worden gediend door het stellen van voorwaarden en voorschriften aan de vergunning;
De aanvrager naar het oordeel van het college onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt, dat de woonruimte waarvoor deze wordt aangevraagd vóór de datum van inwerkingtreding van deze verordening door de aanvrager zelf reeds als tweede woning werd gebruikt of met dit doel is aangekocht. In het laatste geval geldt de datum van ondertekening van het koopcontract als peildatum;
2.1.5 Voorwaarden en voorschriften
De vergunning is persoons- en objectgebonden en geldt uitsluitend voor de eigenaar van de vergunde woonruimte op het tijdstip van het van kracht worden van deze verordening en kan niet worden vererfd. Indien er sprake is van meerdere vergunningshouders behoudt bij overlijden van een van de vergunninghouders., de andere het toegestane gebruik volgens de vergunning tot het moment van overlijden of verkoop van de woning. Voor het overige geldt het verbod als bedoeld onder 2.1.2. onverkort.
Het is niet toegestaan om een tweede woning te (laten) gebruiken
als recreatiewoning te (laten) gebruiken of verhuren als op grond van het omgevingsplan het gebruik ten behoeve van recreatief nachtverblijf niet is toegestaan en ook geen vergunning voor een omgevingsplanactiviteit is verleend waarin het gebruik als recreatiewoning wordt toegestaan. Er is sprake van recreatief gebruik indien de woning niet duurzaam wordt gebruikt (minder dan 18 weken per jaar).
Artikel 2.2 woningvorming en woningsplitsing
2.2.1. Woningvorming en splitsing
De in dit artikel bedoelde woonruimte mag niet zonder vergunning op grond van de Huisvestingswet, als bedoeld in artikel 22 van de wet worden verbouwd, gevormd of gesplitst worden.
Voor woningvorming en woningsplitsing in het buitengebied gelden op dit moment de regels van de Provinciale Omgevingsverordening, waar aanvullende regels en eisen in zijn opgenomen over woningvorming en woningsplitsing. Daarom vereist woningsplitsing of woningvorming in het buitengebied maatwerk en is dit vooralsnog buiten deze verordening gelaten.
Woningvorming of woningsplitsing in woonruimten met een recreatieve bestemming, voor recreatief gebruik of voor short stay is niet toegestaan.
2.2.2 Voorwaarden voor woningvorming en splitsen
Voor woningvorming of woningsplitsing moet worden voldoen aan onderstaande toetsingscriteria:
De splitsing of het vormen van een woning mag geen onaanvaardbare inbreuk maken op het woon- en leefklimaat. Negatieve effecten op het woon- en leefklimaat hebben bijvoorbeeld betrekking op geluidsoverlast, druk op de publieke ruimte, gevoelens van sociale onveiligheid door wisselende en anonieme bewoning waardoor elkaar aanspreken te weinig mogelijk is.
2. Woningvorming en -splitsing moet leiden tot kwalitatief goede woningen
3. Woningvorming of woning splitsing moet een volkshuisvestelijk belang dienen
4. Woningvorming en woningsplitsing dient milieutechnisch verantwoord te zijn
5. Woningsplitsing mag de cultuurhistorische waarde niet aantasten
2.2.3. Aanvraag vergunning woningvorming en woningsplitsing
2.2. Weigerings- en intrekkingsgronden
Indien een hoofdbewoner om hieronder vermelde redenen gedurende minimaal zes maanden tot twee jaar geen gebruik maakt van de koopwoning, of particuliere huurwoning, is eenmalig huisbewaring toegestaan. De gebruiker van de woning dient zich in te schrijven in de BRP (Basisregistratie Personen).
Huisbewaring wordt alleen toegestaan indien de hoofdbewoner aantoonbaar of aannemelijk:
2.3.3. Aanvraag vergunning huisbewaring
De in artikel 2.3.2 bedoelde vergunning kan schriftelijk worden aangevraagd bij het College. De aanvraag bevat tenminste de volgende gegevens:
2.3.4. Weigerings- en intrekkingsgronden
1. De in artikel 2.3.1 bedoelde vergunning kan worden geweigerd als:
a. De aanvraag niet voldoet aan de gestelde voorwaarden in artikel 2.3.1.
3. Het college kan de vergunning als bedoeld in artikel 2.3.1. intrekken indien:
d. De huisbewaarder zich niet inschrijft in het BRP (Basisregistratie Personen);
e. De vergunning is verleend op grond van de door de houder van die vergunning verstrekte gegevens waarvan deze wist of redelijkerwijs moest vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren;
f. De voorwaarden of voorschriften die het college hebben verbonden aan het verlenen van de vergunning niet worden nageleefd.
Hoofdstuk 3 Huisvestingsvergunning
3.1. Voorrangsregels cruciale beroepsgroepen
Voor bepaalde beroepsgroepen kan gebruik worden gemaakt van de voorrangsregels voor het huren van een sociale huurwoning. Dit heeft als doel het tegengaan van de personeelstekorten in de sectoren onderwijs, zorg en politie in de gemeente Schouwen-Duiveland. Per jaar wordt er maximaal 3% van de mutaties van het voorgaande jaar beschikbaar gesteld voor de voorrangsregels cruciale beroepen.
Een woningzoekende moet aan de volgende criteria voldoen om voor deze voorrangsregeling in aanmerking te komen:
En eén van deze woonsituaties is van toepassing:
Beschikt enkel over woonruimte gelegen buiten de gemeente Schouwen-Duiveland, waarbij afstand tot werk minimaal 60 km hemelsbreed is. Er wordt niet gekeken naar de duur of afstand van de reis
Heeft geen zelfstandige woonruimte en staat al langer dan 20 maanden ingeschreven bij ZuidWestWonen. Zelfstandig betekent met eigen voordeur, keuken, toilet en badkamer.
Onder de doelgroep vallen medewerkers in de zorg, het onderwijs en de politie, die werkzaam zijn in één van de onderstaande functiegroepen:
Kandidaten hebben een huishoudensinkomen op basis waarvan zij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning volgens de geldende landelijke normering (verzamelinkomen is niet hoger dan €47.699,- voor eenpersoonshuishoudens en €52.671,- voor meerpersoonshuishoudens, prijspeil 2024). Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd naar de geldende landelijke normering.
HOOFDSTUK 4 Toeristische Verhuur
Het bepaalde in dit hoofdstuk is van toepassing op alle woonruimten in de gemeente Schouwen-Duiveland.
Artikel 4.3 Tijdelijk verbod toeristische verhuur
Als een toezichthouder een overtreding van artikel 4.2 constateert en aan de betrokken aanbieder binnen het tijdvak van vijf jaar voorafgaand aan de constatering tweemaal of vaker een bestuurlijke boete is opgelegd voor overtreding van een van die artikelen, kunnen burgemeester en wethouders de aanbieder een verbod opleggen tot het in gebruik geven, bij toegestane toeristische verhuur, van een woonruimte voor toeristische verhuur gedurende hoogstens 1 jaar.
Het college kan in dat geval tevens een aanwijzing geven aan iemand die een dienst verleent gericht op het publiceren van aanbiedingen voor toeristische verhuur van woonruimte, om aanbiedingen voor toeristische verhuur van de betrokken aanbieder te blokkeren voor de periode waarvoor het verbod van het eerste lid geldt.
Artikel 4.4 Zorgplicht aanbieder
De aanbieder die een woonruimte toeristisch heeft verhuurd, zorgt ervoor dat door gedragingen in of vanuit de verhuurde woonruimte, het bijbehorende erf of de onmiddellijke nabijheid van de woonruimte geen ernstige of herhaaldelijke hinder voor omwonenden wordt veroorzaakt door toedoen van de huurders of hun bezoekers.
De vergunningplicht als bedoeld in artikel 4.1., eerste lid, van de wet is van toepassing op alle woonruimten, die op het moment van inschrijving in de openbare registers van de akte van levering aan de nieuwe eigenaar een WOZ-waarde hebben van € 300.000 of lager, in de kernen: Bruinisse, Ouwerkerk, Scharendijke en Zierikzee, voor de gebieden zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekeningen in bijlage 1.
De vergunningplicht als bedoeld in artikel 41, eerste lid, van de wet is van toepassing op alle woonruimten, die op het moment van inschrijving in de openbare registers van de akte van levering aan de nieuwe eigenaar een WOZ-waarde hebben van € 355.000 of lager, in de kernen: Burgh-Haamstede en Renesse, voor de gebieden zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende en als zodanig gewaarmerkte situatietekeningen in bijlage 1.
Artikel 5.2 Vergunning voor de verhuur van binnen de opkoopbescherming aangewezen woonruimten
Het is verboden om een woonruimte behorend tot een met het oog op de samenstelling van de woonruimtevoorraad door de gemeenteraad in de huisvestingsverordening aangewezen categorie van woonruimten, die gelegen is in een in die verordening aangewezen gebied zonder vergunning van het college (‘verhuurvergunning opkoopbescherming’), in gebruik te geven binnen een periode van vier jaar na de datum van inschrijving in de openbare registers van de akte van levering van die woonruimte aan de nieuwe eigenaar.
Een vergunning als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval verleend indien:
de eigenaar na de datum van inschrijving in de openbare registers van de akte van levering van die woonruimte aan hem, ten minste 12 maanden zijn woonadres als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel o, onder 1°, van de Wet basisregistratie personen, in die woonruimte heeft en de eigenaar met een woningzoekende schriftelijk overeenkomt dat de woningzoekende de woonruimte voor een termijn van ten hoogste 12 maanden, anders dan voor toeristische verhuur, in gebruik neemt;
Artikel 5.4 Te verstrekken gegevens en bescheiden verhuurvergunning opkoopbescherming
HOOFDSTUK 6 Overige bepalingen
Het college is bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze verordening naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt, ten gunste van de aanvrager af te wijken van deze verordening.
HOOFDSTUK 7 Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 7.1 Overgangsbepalingen
De “Huisvestingsverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2019-2022” is per 7 maart 2023 vervallen. Eigenaren aan wie vóór deze datum al een onttrekkingsvergunning is verleend, vallen onder het overgangsrecht op grond van artikel 51, lid 4 van de wet. Dit houdt in dat de eerder verleende vergunningen met de inwerkingtreding van de “Huisvestingsverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2023-2027” opnieuw van kracht worden, mits de houder nog aan de voorwaarden voldoet. Hiervan is sprake als de woning in de tussentijd niet is verkocht en ook, indien van toepassing, niet meer dan eenmaal is vererfd.
Indien het werkingsgebied voor deeltijdwonen als bepaald in artikel 2.1.1, eerste lid, wijzigt als gevolg van het bepaalde in artikel 2.1.1, tweede lid, dienen eigenaren die binnen het gewijzigde werkingsgebied vallen en aan wie nog geen onttrekkingsvergunning is verleend, een onttrekkingsvergunning aan te vragen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland in zijn openbare vergadering van 17 oktober 2024.
De griffier,
De voorzitter,
Werkingsgebieden deeltijd wonen en opkoopbescherming
Huisvestingsverordening 2023 – 2027 Gemeente Schouwen-Duiveland
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-501477.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.