Gemeenteblad van Aalsmeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Aalsmeer | Gemeenteblad 2024, 501429 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Aalsmeer | Gemeenteblad 2024, 501429 | ander besluit van algemene strekking |
Gemeente Aalsmeer - Maatwerkvoorschriften Tennisvereniging All Out aan de Sportlaan 43a te Aalsmeer
Burgemeester en wethouders van de gemeente Aalsmeer hebben besloten Maatwerkvoorschriften vast te stellen ten behoeve van de uitbreiding van de Tennisvereniging All Out.
Dit besluit heeft betrekking op het aan de Sportlaan 43A te Aalsmeer gelegen tennispark van Tennisvereniging All Out en strekt ertoe maatwerkvoorschriften op grond van artikel 8.42 van de Wet milieubeheer (verder: Wm) juncto artikel 2.20 van het Activiteitenbesluit milieubeheer (verder: Abm) vast te stellen.
Het besluit vloeit voort uit het feit dat het tennispark zal worden uitgebreid met één nieuwe tennisbaan. Uit het daarvoor ingediende geluidsonderzoek waarin de gehele inrichting is beoordeeld blijkt dat in de avondperiode niet voldaan kan worden aan de geluidsnormen zoals vastgelegd in artikel 2.17 lid 1 van het Abm. Ook tijdens de incidentele bedrijfssituatie (zoals toernooien) kan niet voldaan worden aan de geluidsnormen. Derhalve dienen maatwerkvoorschriften ten aanzien van de geldende geluidsniveaus bij de omliggende woningen gesteld te worden.
Activiteitenbesluit milieubeheer en maatwerk
Inrichtingen waar milieubelastende activiteiten worden uitgevoerd vallen onder het Abm, waarin voor een ieder geldende algemene milieuregels zijn opgenomen. Het Abm maakt onderscheid in drie typen inrichtingen: type A, B en C. Type A en B, zoals deze inrichting, vallen in zijn geheel onder het Abm en type C valt voor een deel onder het Abm en voor een deel onder de vergunningplicht op grond van art. 2.1, eerste lid, onder e van de Wabo. De onderhavige inrichting wordt aangemerkt als een inrichting type B, zoals bedoeld in artikel 1.2 van het Activiteitenbesluit. Dit is een inrichting die geen omgevingsvergunning milieu nodig heeft en volledig onder de direct werkende bepalingen van het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling valt.
Om rekening te kunnen houden met de specifieke omstandigheden van inrichtingen bestaat er voor het bevoegd gezag de mogelijkheid om in bepaalde gevallen zogenaamde maatwerkvoorschriften vast te stellen, waarmee van de algemene regels van het Abm kan worden afgeweken. Dit is alleen mogelijk daar waar dat in het Activiteitenbesluit specifiek is aangewezen. Maatwerkvoorschriften kunnen ambtshalve of op verzoek door het bevoegd gezag worden vastgesteld.
In dit geval is afdeling 2.8 (Geluidhinder) van het Abm met name van belang. Deze afdeling bevat voor geluidemissies direct werkende algemene regels die op de inrichting van toepassing zijn. In artikel 2.20, lid 1 van het Activiteitenbesluit is bepaald, dat andere waarden voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) en het maximaal geluidsniveau (LA, max) kunnen worden vastgesteld. Artikel 2.20, lid 5 van het Activiteitenbesluit geeft het bevoegd gezag de mogelijkheid om technische voorzieningen en gedragsmaatregelen vast te stellen zodat aan de geluidsnormen voldaan kan worden. Op grond van artikel 2.20 van het Abm kunnen wij maatwerkvoorschriften vaststellen. Wij maken hier gebruik van. In hoofdstuk C van dit besluit zijn onze overwegingen hierover opgenomen.
Gelet op het bepaalde in artikel 2.4, van de Wabo, zijn wij het bevoegd gezag voor onderhavige inrichting. Gelet hierop en gelet op het bepaalde in artikel 8.42, eerste lid, van de Wm juncto artikel 1.2 van het Abm, zijn wij ook bevoegd tot het stellen van maatwerkvoorschriften voor de onderhavige inrichting. Dit besluit in gemandateerd aan het afdelingshoofd Stedelijke Ontwikkeling.
Wij hebben dit besluit met toepassing van Afdeling 4.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht voorbereid. In dat kader hebben wij de inrichtinghouder in de gelegenheid gesteld hun zienswijzen met betrekking tot ons voornemen om maatwerkvoorschriften vast te stellen, naar voren te brengen.
Voor inrichtingen die vallen onder de werkingssfeer van het Abm zijn in artikel 2.17 de volgende geluidsnormen voor het Langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) en maximale geluidsniveau (LAmax) opgenomen:
Op grond van het bepaalde in artikel 8.42 Wet milieubeheer juncto artikel 2.20 lid 1 en 4 van het Abm kan het bevoegd gezag bij maatwerkvoorschrift andere waarden voor het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau (LAr,LT) en het maximaal geluidsniveau LAmax vaststellen (artikel 2.20 lid 1 Abm) en tevens maatwerkvoorschriften stellen over de plaats waar de gestelde waarden voor een inrichting gelden (artikel 2.20 lid 4 Abm). Het bevoegd gezag kan echter ingevolge artikel 2.20 lid 2 Abm alleen een hogere waarde dan de standaard geluidgrenswaarden vaststellen als het geluidsniveau van 35 dB(A) etmaalwaarde binnen woningen is gewaarborgd.
Het tenniscomplex van tennisvereniging All-Out is gevestigd aan de Sportlaan 43A te Aalsmeer. De tennisvereniging heeft het gebruik van in totaal 7 buiten tennisbanen. De vereniging wil deze banen uitbreiden met één nieuwe tennisbaan. De inrichting valt onder de regels van het Activiteitenbesluit milieubeheer. Het tennispark is aan twee zijden omgeven door woningen aan de Sportlaan en de Wilgenlaan. De dichtst bij gelegen woningen liggen op circa 15 meter van de grens van het tennispark.
Binnen de inrichting is sprake van twee bedrijfssituaties, namelijk een representatieve bedrijfssituatie (RBS) en een incidentele bedrijfssituatie (IBS). Onder de representatieve bedrijfssituatie vallen de dagelijkse competitie, trainingen en baanreserveringen. Aangezien in het clubgebouw geen muziekgeluid anders dan achtergrondmuziek ten gehore wordt gebracht is de geluidsuitstraling van het clubgebouw als akoestisch niet relevant beschouwd. Onder de incidentele bedrijfssituatie vallen de toernooidagen die een enkele keer per jaar voor komen.
In verband met de uitbreiding is een akoestisch onderzoek uitgevoerd om inzicht te geven in de geluidsbelasting op de gevels van de omliggende woningen als gevolg van alle activiteiten binnen de tennisvereniging inclusief de uitbreiding van de extra tennisbaan (akoestisch onderzoek Tennisvereniging All-Out te Aalsmeer dd. 20 januari 2023, versie 04, projectnummer 0472320.100 door Anteagroup).
Uit het akoestisch onderzoek blijkt, dat het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau tijdens de RBS ter plaatse van de woningen maximaal 45 en 52 dB(A) voor respectievelijk de dag- en avondperiode bedraagt. In de avondperiode kan niet worden voldaan aan de grenswaarde van 45 dB(A) zoals gesteld in het Abm.
Tijdens de IBS bedraagt het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau ter plaatse van de woningen maximaal 51, 54 en 34 dB(A) voor respectievelijk de dag-, avond- en nachtperiode. Hieruit volgt dat tijdens deze situatie in zowel de dag- als de avondperiode niet voldaan kan worden aan de grenswaarde van respectievelijk 50 en 45 dB(A) zoals gesteld in het Abm.
Uit het onderzoek blijkt, dat wat betreft het maximale geluidsniveau LAmax ruim voldaan wordt aan de grenswaarden van 70 en 65 dB(A) voor respectievelijk de dag- en avondperiode tijdens zowel de RBS als de IBS.
Omdat een hogere waarde op de gevel van een woning slechts kan worden toegestaan als een binnenniveau van 35 dB(A) etmaalwaarde kan worden gegarandeerd, is onderzoek gedaan naar de geluidwering van de gevels van de woningen. Omdat de verschillende woningen verschillen in bouwstijl is uit onderzoek gebleken dat ook de geluidwering verschilt per woning. Ondanks deze verschillen blijkt uit het onderzoek dat de geluidwering van de gevels voldoende hoog is om een geluidniveau binnen in een woning van 35 dB(A) etmaalwaarde te garanderen.
Het komen en gaan van bezoekers bij inrichtingen waar sportactiviteiten plaats vinden en het verrichten in de open lucht van sportactiviteiten of activiteiten die hiermee in nauw verband staan blijven overeenkomstig het Activiteitenbesluit buiten beschouwing voor de beoordeling van de maximale geluidsniveaus.
Het geluid van het wegverkeer van en naar de inrichting is getoetst aan de “Circulaire beoordeling geluidhinder wegverkeer in verband met vergunningverlening Wet milieubeheer van 29 februari 1996”. Uit de resultaten blijkt dat het equivalente geluidsniveau als gevolg van het verkeer van en naar de inrichting maximaal 50 dB(A) etmaalwaarde bedraagt. Hiermee wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) etmaalwaarde.
In het akoestisch onderzoek is onderzocht welke maatregelen er mogelijk zijn om de geluidsbelasting ter plaatse van de woningen te reduceren. Drie typen maatregelen zijn onderzocht, namelijk organisatorische maatregelen, overdrachtsmaatregelen en een combinatie van beide maatregelen. Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat geluidmaatregelen aan de bron, in de overdracht of organisatorische maatregelen niet doelmatig zijn en organisatorische maatregelen niet haalbaar zijn om het Langtijdgemiddeld beoordelingsniveau ter plaatse van de woningen te reduceren tot de grenswaarden uit het Activiteitenbesluit. Daarom is onderzocht of wel kan worden voldaan aan de grenswaarden uit het Activiteitenbesluit voor het binnenniveau van 35 en 30 dB(A) in respectievelijk de dag- en avondperiode. Hieruit blijkt dat bij de woningen, waar sprake is van een overschrijding van het langtijdgemiddeld beoordelingsniveau, de gevelisolatie voldoende is om een binnenniveau van 35 dB(A) etmaalwaarde te waarborgen.
Op grond van het voorgaande stellen wij dan ook maatwerkvoorschriften vast waarbij voor het langtijdgemiddelde geluidniveau een hoger geluidsniveau op de gevel van woningen wordt vastgelegd. De maatwerkvoorschriften zijn vastgesteld voor zowel de RBS als de IBS. Met het vaststellen van de maatwerkvoorschriften worden naar ons oordeel de omliggende woningen in voldoende mate beschermd.
Wij besluiten, gelet op de hiervoor opgenomen overwegingen, op grond van het bepaalde in artikel 8.42 Wet milieubeheer juncto artikel 2.20 lid 1 en 4 van het Abm, de volgende maatwerkvoorschriften vast te stellen:
In afwijking van artikel 2.17 lid 1 van het Activiteitenbesluit milieubeheer mag het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau LAr,LT, veroorzaakt door de in de inrichting aanwezige installaties en toestellen, alsmede door de in de inrichting verrichte werkzaamheden en activiteiten en laad- en losactiviteiten, in de avondperiode de volgende geluidswaarden op de daarbij behorende meetpunten niet overschrijden:
In afwijking van artikel 2.17 lid 1 van het Activiteitenbesluit milieubeheer alsmede in afwijking van voorschrift 1 van dit besluit mag het langtijdgemiddelde beoordelingsniveau LAr,LT, veroorzaakt door de in de inrichting aanwezige installaties en toestellen, alsmede door de in de inrichting verrichte werkzaamheden en activiteiten en laad- en losactiviteiten, maximaal 12 keer per jaar, in de dag- en avond- en nachtperiode de volgende geluidswaarden op de daarbij behorende meetpunten niet overschrijden:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-501429.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.