Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2024, 499533 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2024, 499533 | beleidsregel |
Beleidsregel tegengaan onveilig, niet leefbaar en malafide ondernemersklimaat
Artikel 4 Uitgangspunten bij het aanwijzen van een gebied.
Er is sprake van de in lid 1 genoemde situatie als één van de volgende indicatoren zich voor doen (deze lijst is niet limitatief):
Het algehele veiligheidsbeeld baart zorgen, zoals dat naar voren komt uit informatie over de sociale cohesie in een gebied, de sociaaleconomische positie van buurtbewoners, cijfers over de mate van criminaliteit in een buurt, cijfers over het veiligheidsgevoel en/of enquêtes die inzichtelijk maken welke problemen inwoners van dag tot dag ervaren.
Artikel 5 Uitgangspunten bij het aanwijzen van een bedrijfsmatige activiteit
Negatieve invloeden ingevolge het eerste lid in de omgeving zijn vaak het gevolg van criminele inmenging in een bedrijfsmatige activiteit, het aantrekken van een criminele klantenkring, het plegen van strafbare feiten, het faciliteren van strafbare feiten en/of het toestaan of gedogen dat er strafbare feiten worden gepleegd.
Bedrijfsmatige activiteiten kunnen om verschillende redenen kwetsbaar zijn voor criminele inmenging en een risico vormen voor de openbare orde, veiligheid en/of leefbaarheid. Vanwege de structurele aard van de problematiek kunnen deze bedrijfsmatige activiteiten zich lenen voor een vergunningplicht. In bijlage 2 staan verschillende bedrijfsmatige activiteiten waar een risico op rust en voorbeelden van criminele inmenging in deze bedrijfsmatige activiteiten. Deze lijst is niet limitatief.
Artikel 6 Rapportage als aanleiding voor aanwijzingsbesluit
Aanleiding en noodzaak tot het nemen van een besluit als bedoeld in artikel 6 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Capelle aan den IJssel 2018 worden gemotiveerd door middel van een rapportage. In de rapportage staan:
Op basis van de opgestelde (bestuurlijke) rapportages wijst de burgemeester een gebouw, bedrijfsmatige activiteit en/of gebied aan door middel van een aanwijzingsbesluit.
Artikel 8 Bekendmaking en inwerkingtreding
Het aanwijzingsbesluit wordt bekend gemaakt in het Gemeenteblad en treedt in werking een dag na bekendmaking of op een nader in het aanwijzingsbesluit bepaalde datum.
Artikel 10 Bedrijfsmatige activiteiten uitgezonderd van vergunningplicht
De aanwijzing heeft geen betrekking op bedrijfsmatige activiteiten waarvoor al een vergunningplicht geldt op grond van de APV.
Artikel 11 Verlenen van een gewijzigde vergunning
De exploitant is verplicht elke verandering in de uitoefening van zijn bedrijfsmatige activiteit waardoor deze niet langer in overeenstemming is met de in de vergunning opgenomen gegevens binnen een termijn van twee weken door te geven.
Artikel 12 Ernstige nalatigheid
Van ernstige nalatigheid, zoals bedoeld in artikel 12 lid 7, is in elk geval sprake als een objectief zware ondermijningsindicator of 3 objectief lichte ondermijningsindicatoren, zoals weergegeven in bijlage 1 zich voordoen en waar de exploitant of beheerder redelijkerwijs van af wist en waarop hij niet of onvoldoende heeft gehandeld.
Artikel 13 Handhavingsrichtlijn
Ingevolge artikel 1:6 van de APV Capelle aan den IJssel kan de burgemeester een vergunning intrekken of wijzigen of ingevolge artikel 13 lid 8 een gebouw of erf waar de bedrijfsmatige activiteit wordt uitgeoefend sluiten. In bijlage 3 is een handhavingsrichtlijn opgenomen om inzichtelijk te maken op welke wijze de burgemeester van deze bevoegdheden gebruikt maakt.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Capelle aan den IJssel op 20 augustus 2024
De burgemeester,
C.H.J. Lamers
Criminele netwerken raken steeds meer verbonden met onze maatschappelijke structuren. Criminelen zoeken immers naar manieren om hun illegaal verkregen inkomsten wit te wassen, bijvoorbeeld door te investeren in vastgoed of door een onderneming te starten. Ook kunnen bedrijven criminelen faciliteren door panden beschikbaar te stellen voor opslag van criminele goederen of het verhuren van voertuigen die worden gebruikt ten behoeve van criminele activiteiten. Zo raakt de onderwereld met de bovenwereld vermengd. Dit soort activiteiten benadeelt eerlijke ondernemers en gaat vaak gepaard met geweld, intimidatie en bedreiging, wat de veiligheid van wijken in gevaar brengt.
De bestrijding van ondermijning vraagt een stevige aanpak en een lange adem. De bestuurlijke aanpak van ondermijning wordt op lokaal en regionaal niveau dan ook steeds belangrijker en staat hoog op de agenda van Capelle aan den IJssel. De aanpak is als één van de prioriteiten opgenomen in het Integraal veiligheidsbeleid 2023 onder de noemer Bestuurlijke Aanpak Ondermijning.
De aanpak van ondermijnende criminaliteit vraagt inzet van verschillende instanties, waarbij elke instantie haar eigen instrumenten inzet. Een van de instrumenten die gemeenten tot hun beschikking hebben, is het introduceren van een vergunningstelsel.
De gemeenteraad maakt hiervoor gebruik van haar autonome verordende bevoegdheid en geeft, in het belang van de openbare orde, veiligheid en/of leefbaarheid, de burgemeester de bevoegdheid tot het introduceren van een vergunningplicht. Net als bij de vergunningplicht voor horeca kan de burgemeester ook een vergunning verplichten voor gebouwen waar zich bepaalde vormen van criminaliteit hebben voorgedaan of voor gebieden die qua leefbaarheid en veiligheid onder druk staan. Tevens kan de burgemeester een vergunning verplichten voor bedrijfsmatige activiteiten die kwetsbaar zijn voor criminele inmenging.
Het risico bestaat dat malafide ondernemers zich vestigen in sectoren waar het toezicht van de overheid beperkter is. Door het invoeren van een vergunningplicht krijgt de gemeente meer grip op ondermijning in gebouwen, gebieden of bedrijfsmatige activiteiten.
Het doel van de vergunningplicht is het stimuleren van een gezond ondernemersklimaat en het weren van malafide ondernemers. De vergunningplicht maakt het mogelijk om de vestiging van malafide ondernemers van tevoren te voorkomen. Bij de aanvraag voor een vergunning kan de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet Bibob) worden ingezet. Dit geeft de mogelijkheid om onderzoek te verrichten naar de geldstromen en de financiering van de onderneming en naar eventuele criminele antecedenten van de exploitant en naar zijn relaties die van invloed kunnen zijn op de exploitatie. Ondernemers die deze integriteitsbeoordeling niet doorstaan, krijgen geen vergunning en mogen niet exploiteren of moeten vertrekken.
Daarnaast heeft de vergunningplicht, door middel van het aanwijzen van een gebouw, gebied of bedrijfsmatige activiteit, een preventieve werking:
Tot slot geeft de vergunningplicht de mogelijkheid tot het verbinden van voorwaarden aan een vergunning. Ook kan er door middel van de vergunningplicht extra toezicht gehouden worden, wat zonder de vergunningplicht niet in die mate mogelijk is.
Het is van belang dat dit instrument wordt beschouwd als ultimum remedium en zal steeds zorgvuldig en terughoudend worden ingezet.
Bijlage 1 Ondermijningsindicatoren ten behoeve van het aanwijzen van een gebouw
Om inzichtelijk te maken of de leefbaarheid en de openbare orde en veiligheid onder druk staat of komt te staan dient gebruik te worden gemaakt van een ondermijningsindicatoren. Dat zijn constateringen die op een meetbare, objectieve en concrete wijze inzichtelijk maken hoe de openbare orde en/of leefbaarheid vanuit een gebouw wordt aangetast.
Ondermijningsindicatoren worden onderverdeeld in objectief zware, objectief lichte en aanleidingsindicatoren. De objectieve ondermijningsindicatoren zijn duidelijke indicaties van de aantasting van de openbare orde, veiligheid of leefbaarheid, waarbij de objectief zware indicatoren duiden op een grotere aantasting dan de objectief lichte indicatoren. De objectieve indicatoren zijn ook vaak onderbouwd door middel van systeemgerichte data. De aanleidingsindicatoren zijn vooral subjectieve waarnemingen die niet direct hoeven te duiden op criminele activiteiten, maar die wel opvallen en aanleiding zijn voor nader onderzoek van het bedrijf / gebouw. Deze worden ook wel aangeduid als indicatoren voor nader onderzoek.
Hieronder is een onderverdeling van de indicatoren opgenomen (deze lijst is niet limitatief):
Het nemen van een aanwijzingsbesluit op het gebouw geschiedt aan de hand van onderstaand inidicatorenschema:
Objectief zwaar = vergunningplicht
Bijlage 2 Bedrijfsmatige activiteiten waar een risico op rust en voorbeelden van criminele inmenging in deze bedrijfsmatige activiteiten. Deze lijst is niet limitatief
In de literatuur, rapporten en de rechtspraak blijkt dat de autoverhuurbranche regelmatig een schakel is in georganiseerde criminaliteit. Daarnaast is gebleken dat huurauto’s als middel kunnen dienen om geld wit te wassen en anoniem criminele gedragingen te plegen. Denk bijvoorbeeld aan het dealen van drugs, waarbij een auto wordt gebuikt van een autoverhuurbedrijf. De auto staat dan op naam van het autoverhuurbedrijf en niet op naam van de “drugsdealer”. De huurauto kan daarmee (on)bewust faciliteren in de georganiseerde criminaliteit. Autoverhuurbedrijven kunnen een aanzuigende werking hebben op gebruikers uit het criminele milieu die (in)direct een gevaar voor de openbare orde met zich mee kan brengen. Uit landelijke criminaliteitsonderzoeken is gebleken dat er vaak gebruik wordt gemaakt van huurauto’s door criminelen.
Ook autogarages spelen vaak een belangrijke rol bij georganiseerde criminaliteit. In veel malafide garages worden auto’s omgekat (van (gestolen) auto’s wordt een nieuwe auto opgebouwd). Daarnaast blijkt dat vaak schadevoertuigen uit het buitenland worden gehaald waarna deze worden getaxeerd en gekeurd door de RDW voor een laag bedrag. Het weer opbouwen van de auto levert vervolgens een belastingvoordeel op.
Daarnaast lenen bepaalde type auto’s zich er goed voor om verborgen vakken/ruimten in te bouwen.
Ook voor gestolen auto-onderdelen is een afzetmarkt. De auto-onderdelen worden dan los verkocht en gebruikt bij reparaties van andere auto’s.
Growshops trekken juist weer criminelen aan vanwege de goederen die ze aanbieden. Growshops kunnen naast de benodigdheden voor het kweken van gewassen en planten ook materialen verkopen voor de inrichting van een hennepkwekerij.
In- en verkoop van ongeregelde- en gebruikte goederen
Opkopers en handelaren die handelen in ongeregelde en gebruikte goederen vormen een aantrekkelijke afzetmarkt voor goederen afkomstig van een misdrijf en hieraan gerelateerde strafbare feiten (heling). Voornamelijk de handel in exclusieve goederen (bijvoorbeeld goud, auto’s, fietsen, etc.) brengt risico’s met zich mee. Exclusieve goederen hebben een aanzuigende werking op gebruikers uit het criminele milieu.
Andere ondermijninggevoelige bedrijfsmatige activiteiten
Uit de literatuur en rechtspraak blijkt dat veel meer bedrijfsmatige activiteiten ondermijningsgevoelig zijn en op verschillende manieren criminele activiteiten kunnen faciliteren. Kappers, juweliers, nagelstudio's, massagesalons en belwinkels kunnen fungeren als dekmantel om illegaal verkregen inkomsten wit te wassen. Het zijn zaken waar veel contant wordt betaald, die eenvoudig zijn om te beginnen en waarmee dus gemakkelijk met de omzet kan worden gesjoemeld. Deze zaken tasten het concurrentieklimaat aan wanneer ze producten voor een onmogelijk lage prijs aanbieden (de echte inkomsten zijn immers afkomstig uit criminele activiteiten) en daarmee veel klanten trekken.
Bijlage 3 Handhavingsrichtlijn
Deze handhavingsrichtlijn is opgesteld om de handhaving op overtredingen van de vergunningplicht voor bedrijven zo transparant mogelijk te maken voor betrokkenen. De handhavingsrichtlijn geeft de overtreding aan en de stappen die de burgemeester kan doorlopen bij het opleggen van een maatregel. Echter, de burgemeester kan, afhankelijk van de ernst van de overtreding of in geval van bijzondere omstandigheden afwijken van de handhavingsrichtlijn.
Bij zeer ernstige of frequente overtredingen kan gekozen worden om een stap over te slaan. Als de sanctie onevenredig zwaar is in verhouding tot de overtreding of de omstandigheden, kan ook worden besloten om een stap te herhalen.
Wat precies onder bijzondere omstandigheden wordt verstaan is niet exact te benoemen. Dit wordt per geval beoordeeld, waarbij in ieder geval wordt meegewogen in hoeverre de exploitant maatregelen heeft getroffen om een overtreding te voorkomen. In geval dat een exploitant er (vrijwel) alles aan heeft gedaan om een overtreding te voorkomen, kan een stap uit de handhavingsrichtlijn herhaald worden of worden volstaan met een bestuurlijke waarschuwing. Indien blijkt dat een exploitant nauwelijks of geen maatregelen heeft getroffen om een overtreding te voorkomen, kan een stap uit de handhavingsrichtlijn worden overgeslagen.
De hiervoor genoemde afwegingsgronden zijn niet uitputtend. Er kunnen andere gronden zijn om af te wijken van de handhavingsrichtlijn. Bij afwijking ervan zal altijd worden gemotiveerd waarom er sprake is van omstandigheden die zouden moeten leiden tot een lichtere of zwaardere sanctie.
In geval van strafbare feiten in of vanuit een gebouw waar een vergunningplicht op rust wordt altijd overgegaan tot een spoedsluiting. De spoedsluiting wordt geëffectueerd door overdracht van de sleutels, verzegeling van het gebouw en het aanbrengen van een sluitingsbevel op het gebouw.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-499533.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.