VERKEERSBESLUIT – Voetpad Aangelag

 

Het college van burgemeester en wethouders van Valkenswaard,

 

Gelet op:

 

  • -

    de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen over het wegverkeer (BABW);

  • -

    de Algemene wet Bestuursrecht (AWB);

  • -

    het vigerende Mandaatbesluit en -register.

 

Overwegende:

 

  • -

    dat het openbaar gebied in eigendom en beheer is van de gemeente Valkenswaard;

  • -

    dat het Aangelag nu een doodlopende straat betreft waar alleen bestemmingsverkeer komt;

  • -

    dat er ter hoogte van het parkeerterrein aan de doodlopende kant een plantsoen is aangelegd, wat is voorzien van afrastering en afgeschermd met groen;

  • -

    dat in het mobiliteitsplan 2023 duurzame vervoerwijzen zoals lopen en fietsen worden gestimuleerd;

  • -

    dat met een relatief kleine maatregel, zoals het aanleggen van een voetpad, een voetgangersverbinding kan worden gerealiseerd, waarbij vanuit de wijk Geenhoven de bushalte aan de Tienendreef en winkelcentrum Gegraaf makkelijker bereikbaar worden;

  • -

    dat dit te creëren voetpad aansluit op de bestaande voetpad parallel aan de Nieuwe Waalreseweg;

  • -

    dat de intensiteiten van het gemotoriseerd verkeer op het Aangelag minimaal zijn en dat voetgangers en gemotoriseerd verkeer gezamenlijk gebruik kunnen maken van de rijbaan zonder dat dit risico’s voor de verkeersveiligheid met zich meebrengt;

  • -

    dat het creëren van een voetpad beter aansluit bij het verwachtingspatroon van de voetgangers, die doorgaans voor de kortste routes kiezen;

  • -

    dat dit te creëren voetpad een sluiproute voor fietsers zou kunnen worden, wat de gemeente onwenselijk zou vinden;

  • -

    dat dit te ondervangen is met het plaatsen van een fietssluis aan één zijde van het voetpad, om het voor fietsers minder makkelijk te maken om deze route fietsend af te leggen;

  • -

    dat de gemeente eerder de Agenda 22 heeft opgesteld om te werken aan een toegankelijke gemeente;

  • -

    dat bij het plaatsen van de fietssluis rekening gehouden dient te worden met de afmetingen op zo’n manier dat een rolstoel, rollator, kinderwagen of scootmobiel nog gebruik kan maken van deze route;

  • -

    dat er eerder een voetpad naast de parkeervakken aan het Aangelag richting Geenhoven heeft gelegen, dat echter in 2015 op last van de rechter is verwijderd omdat de rechter had bepaald dat de gemeente tegenover een bewoner van het Aangelag in strijd had gehandeld met de toezegging dat het Aangelag een doodlopende weg zou blijven;

  • -

    dat daarnaast de rechter vond dat de gemeente een peiling onder bewoners over aanleg van het voetpad onjuist had uitgevoerd;

  • -

    dat de rechter in zijn vonnis van 18 februari 2015 tevens heeft bepaald “dat (in de toekomst) wijzigingen in de omstandigheden kunnen optreden van zodanig zwaarwegende aard dat er niet langer gerechtvaardigd op vertrouwd mag worden dat de toezegging tot het doodlopend houden van het Aangelag wordt nagekomen en dat de gemeente daarom niet “tot in de eeuwigheid” gehouden kan zijn het doodlopende karakter in stand te houden;

  • -

    dat naar aanleiding van nieuwe verzoeken voor een voetgangersverbinding de gemeente Valkenswaard de omgevingsdialoog opnieuw heeft uitgevoerd. Hierbij zijn gesprekken gevoerd met de direct belanghebbenden, waaronder bewoners van het Aangelag. Op basis van de bevindingen uit deze gesprekken en de ontvangen e-mails is een nieuwe belangenafweging gemaakt voor het al dan niet aanleggen van de voetgangersverbinding aan het Aangelag;

  • -

    dat de gemeente de volgende argumenten vóór aanleg van de voetgangersverbinding heeft afgewogen:

    • 1.

      afgenomen vitaliteit onder de bewoners;

    • 2.

      toegenomen gevoel van onveiligheid onder de bewoners;

    • 3.

      betere toegankelijkheid van het Aangelag;

    • 4.

      toename van langer zelfstandig blijven wonen.

  • -

    dat de gemeente de volgende argumenten tegen aanleg van de voetgangersverbinding heeft afgewogen:

    • 1.

      de veiligheid van het Aangelag zou niet in het geding zijn;

    • 2.

      toegenomen gevoel van onveiligheid onder de bewoners.

  • -

    dat na alle partijen opnieuw gehoord te hebben, de gemeente van mening is dat de argumenten van een afgenomen vitaliteit, een verhoogd gevoel van onveiligheid en het langer zelfstandig (moeten) wonen van dien aard zijn dat er sprake is van omstandigheden die dusdanig gewijzigd zijn dat de aanleg van een voetgangersverbinding gerechtvaardigd is. Omdat de nadelen van een voetgangersverbinding niet op wegen tegen de voordelen, wil de gemeente de voetgangersverbinding realiseren. De gemeente doet hierbij haar uiterste best om overlast te beperken;

  •  

  • -

    dat er advies is ingewonnen bij Politie Oost-Brabant.

  •  

     

Belangen van het verkeersbesluit:

 

  • -

    de volgende van de in artikel 2, eerste lid, van de in de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

     

Besluiten:

 

  • -

    tot het van een voetpad (andere weggebruikers uitgesloten) op de aan te leggen verbinding tussen het Aangelag en het bestaande voetpad langs de Nieuwe Waalreseweg, aansluitend op Geenhoven.

 

Een en ander zoals weergegeven op bijgevoegde tekening.

 

Valkenswaard, 05 november 2024

 

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard,

 

Teammanager afdeling Ruimtelijk Beleid (RB)

De heer T. Vermue

 

Bezwaar

Indien u het niet eens bent met het genomen besluit dan kunt u binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Valkenswaard, Postbus 10100, 5550 GA Valkenswaard. In het bezwaarschrift moet u duidelijk aangeven waarom u het niet eens bent met het besluit. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient uw naam en adres te bevatten. Het indienen van een bezwaarschrift betekent overigens niet dat de werking van het besluit wordt uitgesteld. Indien u van oordeel bent dat – gelet op de betrokken belangen – onverwijlde spoed het noodzakelijk maakt dat op korte termijn een voorlopige uitspraak wordt gedaan, kunt u de Voorzieningenrechter bij de rechtbank Oost-Brabant verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen. U dient uw verzoek dan te richten aan het team Bestuursrecht van de rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125, 5200 MA te ’s-Hertogenbosch. U kunt overigens uw verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Wij verzoeken u op de genoemde site te kijken voor de precieze voorwaarden. Bij indiening van een verzoek om voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd. Het indienen van een bezwaarschrift betekent niet dat de werking van het besluit wordt uitgesteld.

Naar boven