Verordening auditcommissie gemeente Twenterand 2024

De raad van de gemeente Twenterand;

 

gelezen het voorstel van de auditcommissie van 12 september 2024;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluit de volgende verordening vast te stellen:

 

Verordening auditcommissie gemeente Twenterand 2024.

Artikel 1. Instelling

Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de auditcommissie gemeente Twenterand.

Artikel 2. Taak

De taken van de commissie zijn:

  • 1.

    het begeleiden van de werkzaamheden van de accountant bij diens controle van de jaarrekening:

    • -

      bespreking (indien gewenst) van het onderzoeksplan en de uit te voeren specifieke controles conform

    • -

      artikel 2 lid 4 van de Controle verordening gemeente Twenterand;

    • -

      bespreking (indien gewenst) van de Managementletter;

    • -

      bespreking van afwijkingen rechtmatigheid;

    • -

      bespreking van het verslag van bevindingen en de accountantscontrole;

  • 2.

    het adviseren aan de gemeenteraad inzake de in lid 1 genoemde onderwerpen;

  • 3.

    het selecteren van de accountant na afloop van het bestaande contract en het voorleggen van een voorstel aan de raad;

  • 4.

    het in onderling overleg afstemmen van de onderzoeksplannen van de rekenkamer, het college en de accountant;

  • 5.

    het voeren van overleg met het college en de raad over ontwikkelingen van de planning- en controlcyclus (en de daarbij behorende stukken) en het rapporteren hierover aan de gemeenteraad.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit minimaal drie en maximaal zeven raadsleden. De coalitie en de oppositie zijn beide vertegenwoordigd.

  • 2.

    De raad benoemt de leden.

  • 3.

    De raad kan een lid ontslaan.

  • 4.

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

  • 5.

    De zittingsperiode van de leden eindigt wanneer zij ophouden lid van de raad te zijn en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 6.

    De commissie kiest uit zijn midden een voorzitter en een vicevoorzitter.

  • 7.

    De secretariële ondersteuning wordt geleverd door de griffie.

Artikel 4. Vaste adviseurs

De commissie heeft twee vaste adviseurs, te weten, de concerncontroller en de griffier. Zij worden voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. Afhankelijk van de agenda kunnen ook andere adviseurs worden uitgenodigd, te denken valt aan de burgemeester, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris of de directeur van de rekenkamer.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De auditcommissie vergadert zo vaak als nodig is om goed te kunnen functioneren

  • 2.

    Als er minder dan drie leden komen opdagen bij een vergadering, wordt de vergadering niet gehouden. Er wordt dan een nieuwe datum vastgesteld.

  • 3.

    De vergaderingen worden zoveel mogelijk jaarlijks van tevoren vastgelegd.

  • 4.

    De vergaderingen worden bijeengeroepen door de voorzitter van de auditcommissie. Een agenda dient ten minste zeven dagen voor de vergadering in het bezit te zijn van de leden en de vaste adviseurs.

  • 5.

    De voorzitter draagt zorg voor een goed verloop van de vergaderingen van de commissie.

  • 6.

    Onder de in het vijfde lid bedoelde activiteiten worden in ieder geval begrepen:

    • a.

      het voorbereiden van de agenda;

    • b.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie;

    • c.

      het leiden van de vergaderingen;

    • d.

      het bewaken van de uitgangspunten, daaronder begrepen een niet-politieke benadering door de commissie;

    • e.

      het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden.

  • 7.

    De voorzitter treedt naar buiten op als woordvoerder van de commissie.

  • 8.

    De griffie draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst. Deze besluitenlijst is tevens beschikbaar voor de raadsleden.

  • 9.

    De griffie draagt zorg voor de archivering van de stukken.

Artikel 6. Openbaarheid vergaderingen en vergaderstukken

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 2.

    De adviezen van de commissie en de besluitenlijsten van de vergaderingen van de commissie zijn in beginsel openbaar.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeerregel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op haar bekendmaking.

  • 2.

    Op dat tijdstip vervalt de Verordening auditcommissie gemeente Twenterand 2011, vastgesteld bij raadsbesluit van 1 februari 2011.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening auditcommissie gemeente Twenterand 2024.

Vriezenveen 12 november 2024,

De raad voornoemd,

de griffier,

A.G.M. Krone MSc

de voorzitter,

mr. J.C.F. Broekhuizen

Naar boven