VKB: 332-2024 Verkeersmaatregelen Jan Strengenbrug in Kerkstraat te Waspik

 

 

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

 

gelet op artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994;

 

gelet op de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op het Mandaatregister gemeente Waalwijk 2023, behorende bij het Mandaatbesluit gemeente Waalwijk 2023, waarbij het college de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte.

  •  

OVERWEGENDE:

 

  • Dat met de vaststelling van de “Visie Hooipolder” de raad van de gemeente Waalwijk onder andere besloten heeft om “korte termijn maatregelen” uit te voeren om de huidig ervaren overlast van sluipverkeer en de te verwachte overlast ten tijden van de werkzaamheden aan de verbreding van de A27 te verzachten.

  •  

  • Dat er een samenhangend pakket aan kortetermijnmaatregelen voor het gehele tracé tussen Raamsdonksveer en Waspik is opgesteld. De voorgestelde verkeersmaatregelen hebben ten doel om het (sluip)verkeer langer op de A59 te houden door de sluiproute minder aantrekkelijk te maken én om de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Dit heet het Hooipolderplusplan.

  •  

  • Dat de vastgestelde “Visie Hooipolder” mede tot stand gekomen is met inbreng van verschillende belangengroepen. De raadsbehandeling van de visie was openbaar waar enkele insprekers gebruik van hebben gemaakt. De nadere uitwerking van het pakket aan kortetermijnmaatregelen heeft eveneens plaatsgevonden samen met verschillende belangengroepen.

  •  

  • Dat als één van de maatregelen in het Hooipolderplusplan is opgenomen om de rijbaan van de Jan Strengenbrug te versmallen;

  •  

  • Dat het uit oogpunt van goed wegontwerp en ter voorkoming van teveel gewichtsbelasting op de brug de bestaande zebra (voetgangersoversteekplaats; VOP) wordt verplaatst en geïntegreerd in de wegversmalling Jan Strengenbrug. In de spitsuren, wanneer sprake is van sluipverkeer, is de intensiteit van het verkeer richting Raamsdonksveer namelijk groter, waardoor een wachtrij als gevolg van overstekende voetgangers met name aan de oostzijde van de zebra plaatsvindt;

  •  

  • Dat verkeer in twee richtingen ter plekke van de burg niet meer gelijktijdig kan worden afgewikkeld vanwege de beperkte breedte;

  •  

  • Dat daartoe een voorrangsregeling ter hoogte van de zebra wordt gerealiseerd;

  •  

  • Dat de richting van de voorrangsregeling wordt bepaald door het opstellen van voertuigen, waarbij het opstellen op de brug zelf moet worden voorkomen in verband met teveel gewichtsbelasting;

  •  

  • Dat de voorrang daardoor van west naar oost zal gelden. Verkeer richting het westen zal dus moeten wachten op tegemoetkomend verkeer richting het oosten;

  •  

  • Wachtrijvorming is naar verwachting zeer beperkt, ook in situaties met sluipverkeer. Daardoor zijn we ervan overtuigd dat de wachtrij beperkt blijft en lengte en tevens vrij snel weer oplost. Het kan voor komen dat de kruising met de Ambachtsherenlaan tijdelijk geblokkeerd wordt, maar dit is naar verwachting zeer kortstondig;

  •  

  • Dat daarnaast de kruising Brugstraat – Benedenkerkstraat – Kerkstraat vanwege de ligging in een 30 zone bestaande uit erftoegangswegen een gelijkwaardig karakter krijgt;

  •  

  • Dat daarvoor de voorrang op de kruising moet worden gewijzigd;

  •  

  • Dat de Kerkstraat, Benedenkerkstraat en Brugstraat te Waspik in eigendom en beheer zijn van de gemeente Waalwijk en dat de gemeente Waalwijk derhalve bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

  •  

  • Dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW, overleg met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie-eenheid Zeeland-West-Brabant heeft plaatsgevonden, waarbij deze heeft aangegeven met de maatregelen te kunnen instemmen.

  •  

BESLUIT

  •  

Om de bestaande voorrangsregeling (voorrang op de Benedenkerkstraat ten nadele van de Brugstraat) op de kruising Benedenkerkstraat – Brugstraat – Kerkstraat op te heffen door middel van het verwijderen van de bestaande voorrangsbebording B6 (2 stuks) en B3 (2 stuks).

Daarnaast wordt aan oostzijde van de Jan Strengenbrug een wegversmalling aangelegd, met daarin een voetgangersoversteek (VOP) geïntegreerd, voorzien van een zebramarkering en verkeersbord L2 (een beide zijden). De wegversmalling wordt voorzien van een voorrangsregeling met behulp van de verkeersborden F5 (oostzijde) en F6 (westzijde).

 

Op bijgevoegde tekening is de oude bebordingssituatie te zien en de beoogde situatie op basis van dit verkeersbesluit.

 

  •  

Waalwijk, dd. 22 november 2024

HET COLLEGE VAN WAALWIJK,

namens deze,

de manager van het Team Ontwerp Openbare Ruimte,

M.P.J. Weterings

Bezwaar- of beroepsclausule

De in dit besluit genoemde bord staat vermeld in bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Bezwaar en voorlopige voorziening

Is dit besluit onduidelijk of heeft u er vragen over? Neem dan eerst contact met ons op. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Komen we er niet uit, dan kunt u alsnog bezwaar maken.

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken, gerekend vanaf de eerste dag na de officiële bekendmaking, bij ons een bezwaarschrift indienen. Meer hierover leest u op www.waalwijk.nl/bezwaar.

Naar boven