Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2024, 495113 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2024, 495113 | overige overheidsinformatie |
Intern controleplan 2024 Gemeente Heemstede en IASZ
Voor u ligt het intern controleplan 2024 van de gemeente Heemstede en IASZ. De interne controle is onderdeel van het Intern beheersingssysteem, het gehele systeem van interne controle(s) en controle- en beheersmaatregelen. Dit document beschrijft op welke manier de verbijzonderde interne controle (VIC) uitgevoerd wordt. Het plan geeft inzicht in de scope (reikwijdte), de diepgang en het tijdspad van de werkzaamheden. Daarnaast geeft het inzicht welke processen en posten in de balans en staat van baten en lasten we meenemen in de VIC en welke afwegingen gemaakt zijn om bepaalde processen hier niet in mee te nemen.
Het intern beheersingssysteem is erop gericht te waarborgen dat financiële beheershandelingen getrouw en rechtmatig door de daartoe bevoegde personen worden uitgevoerd en zichtbaar geregistreerd in de (financiële) administratie. Binnen de administratieve organisatie (AO) wordt per proces beschreven welke (financiële) beheershandelingen door wie, wanneer en op basis waarvan worden uitgevoerd. Bij interne controle (ic) is beschreven op welke wijze en door wie wordt gecontroleerd dat de voorgeschreven processen ook conform worden uitgevoerd. Bij de verbijzonderde interne controle wordt beoordeeld of de AO/IC zijn werk heeft gedaan. De VIC is dan ook een belangrijke pijler waarop wordt gesteund om te bepalen of financiële beheershandelingen getrouw en rechtmatig hebben plaatsgevonden. Dit wordt ook wel het drie lijnen model genoemd.
Een goed opgezette interne controle is een belangrijke pijler voor de gemeente in het kader van planning en control. Enerzijds voor het controleren en signaleren van tekortkomingen in de uitvoering van de taken. Anderzijds voor het bijsturen en het afleggen van verantwoording over de uitgevoerde taken. Met een toereikend controleplan kan de uitvoering van taken gestructureerd en efficiënt gedaan worden.
Verbeteren kwaliteit bedrijfsvoering ; het in beeld krijgen van de kwaliteit van de bedrijfsvoering. Interne controle is een middel om de kwaliteit van de bedrijfsvoering (continu) te verbeteren en tijdig bij te kunnen sturen in processen. Bij de interne controle wordt zichtbaar vastgesteld of de processen beheerst worden, zoals dat met de inrichting van de administratieve organisatie beoogd was. Ook worden de uitkomsten van de interne controle getoetst of aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.
Gemeentewet (artikel 212): De raad stelt bij verordening de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie vast. Deze verordening waarborgt dat aan de eisen van rechtmatigheid, verantwoording en controle wordt voldaan.
Gemeentewet (artikel 213): De raad stelt bij verordening regels vast voor de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. Deze verordening waarborgt dat de rechtmatigheid van het financiële beheer en van de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst.
2. Inrichting administratieve organisatie, (verbijzonderde) interne controle
2.1 Rollen, taken en verantwoordelijkheden
De gemeenteraad is het hoogste orgaan binnen de gemeente en heeft een kaderstellende en controlerende rol. Zo stellen zij de financiële, controleverordening en normenkader vast. Daarnaast stellen zij de Kadernota, begroting, voorjaarsnota, najaarsnota en jaarrekening vast. Ook stellen zij de accountant aan. Deze controleert de getrouwheid van de jaarrekening, bestaande uit de balans, baten en lasten en toelichting. Daarnaast controleert de accountant op de rechtmatigheid van de specifieke uitkeringen en de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording. Het college is als bestuur primair verantwoordelijk voor het ‘in control’ zijn van de organisatie. Bij de jaarrekening leggen zij, sinds de jaarrekening 2023, een rechtmatigheidsverklaring af.
De ambtelijke organisatie is verantwoordelijk voor de diverse processen en een goede bedrijfsvoering. Daarbij wordt, onderscheid gemaakt tussen eerste, tweede en derde lijn.
Om te zorgen dat de gemeente in control is, zijn verschillende elementen van belang. Een van de elementen is de wijze waarop de organisatie en de processen zijn ingericht. Vanuit de AO/IC wordt onderscheid gemaakt in drie lijnen.
1e lijn Leveren producten en diensten aan de klanten van de gemeente. Uitgangspunt is dat het lijnmanagement (de business) verantwoordelijk is voor haar eigen processen. Zij zijn verantwoording voor de doelen, randvoorwaarden en risico’s
2e lijn Dit is de functie die de 1e lijn adviseert, ondersteunt, coördineert en bewaakt of het management zijn verantwoordelijkheden ook daadwerkelijk neemt. Ook bepaalde beleidsvoorbereidende taken en het organiseren van integrale risk assessment zijn taken van de 2e lijn.
3e lijn Een functie binnen de organisatie die controleert of het samenspel tussen de 1e en 2e lijn soepel functioneert en daarover een objectief, onafhankelijk oordeel velt met mogelijkheden tot verbetering. Zij voorzien de leiding van informatie over de kwaliteit van sturing en beheersing m.b.t. het realiseren van de doelstellingen.
Met inzet van het drie lijnen model worden de volgende voordelen beoogd:
De accountant valt niet binnen het Three line model. Het is de externe audit die een oordeel velt over de getrouwheid van de jaarrekening. In hun oordeel maken ze gebruik van de uitkomsten van de VIC.
Met ingang van 2023 is het college verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording. Onder rechtmatigheid wordt, volgens de definitie in het BADO, begrepen dat de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dat wil zeggen, in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. In het kader van de rechtmatigheidscontrole worden negen criteria onderkend. In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt door de accountant een uitspraak gedaan over de laatste zes criteria.
|
|
|
|
|
|
|
Afgedekt door balans en overzicht baten en lasten (accountantscontrole op getrouwheid) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij de AO/IC wordt aandacht besteed aan alle negen criteria. Ze zijn onderdeel van de AO/IC en de VIC. Daarnaast voert de accountant ook eigen controles uit om een oordeel te kunnen geven over de getrouwheid van de jaarrekening en de getrouwheid van de rechtmatigheidsverantwoording.
Een proces is een reeks samenhangende activiteiten, gericht op het realiseren van een bepaald doel., bijvoorbeeld het verstrekken van Wmo-voorzieningen of een omgevingsvergunning. De basis voor een goede procesbeheersing is een goede procesinrichting. De procesinrichting moet goed afgestemd zijn op het beleid en het normenkader. De proceseigenaar is verantwoordelijk voor de procesinrichting en de procesbeheersing. Op basis van materialiteit en de frauderisico’s in de frauderisicoanalyse (bijlage 1) wordt de scope van de VIC bepaald. Voor de materialiteit wordt een ondergrens aangehouden van 3% van de totale lasten. Dit percentage sluit aan bij de verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording.
De AO/IC draagt bij aan het continu verbeteren van de interne beheersing van de organisatie. De AO/IC is zodanig ingericht dat gebruikt gemaakt wordt van de PDCA methode.
PLAN: In de Plan fase worden de processen geanalyseerd op basis van een risico-inventarisatie.
DO: Bij de Do fase, worden de processen uitgevoerd.
CHECK: Bij de Check-fase worden de processen getoetst.
ACT: Als laatste bij de Act-fase worden processen bijgesteld aan de hand van de resultaten in de Check-fase.
4.3 Check-fase: Verbijzonderde interne controle
De 1e lijn (ondersteund door de 2e lijn) voert de interne controle uit op de processen en legt deze vast. De 3e lijn controleert in hoeverre de IC voldoende is uitgevoerd en vastgelegd. Dit kan op twee verschillende manieren:
Systeemgerichte aanpak : Primair worden de door de organisatie getroffen beheersmaatregelen geïdentificeerd en vervolgens getoetst. Dit vanuit de gedachte dat wanneer er toereikende interne beheersmaatregelen zijn getroffen, kunnen worden vastgesteld dat deze aantoonbaar hebben gewerkt, de resulterende uitkomsten (output) daarmee dus juist en volledig moeten zijn. Er wordt gesteund op de systemen.
Uitgangspunt is dat een systeemgerichte aanpak de voorkeur heeft boven een gegevensgerichte aanpak. Een goede inrichting van beheersmaatregelen zorgen ervoor dat de borging van de output aan de ‘voorkant’ goed is geregeld. Een systeemgerichte aanpak vraagt wel veel van de organisatie. Processen en beheersmaatregelen moeten goed beschreven en ingericht zijn. Dit vraagt ook een goede vastlegging van de processtappen. Het is niet altijd voor elk proces haalbaar om een systeemgerichte aanpak in te zetten.
Op dit moment worden de processen die via een vast stramien in een systeem zijn vastgelegd, wordt de controle zoveel mogelijk systeemgericht opgepakt. Denk daarbij aan facturenafhandeling. In die gevallen wordt een lijncontrole uitgevoerd. Als daar geen bijzonderheden uit voortkomen, vindt er geen aanvullende controle plaats.
4.4 ACT-fase: Conclusies en aanbevelingen
Vanuit de VIC en accountantscontrole worden knelpunten gesignaleerd. Hierop worden aanbevelingen gedaan voor verbeteringen. Deze aanbevelingen en verbetervoorstellen worden met de proceseigenaar besproken en vastgesteld in het MT. De VIC wordt ter kennisname aan de portefeuillehouder financiën gestuurd. Het accountantsrapport en managementletter van de accountant wordt voor bespreking aan de Auditcommissie en aan de raad gestuurd.
5.1 Criteria waarop wordt getoetst
Met ingang van 2023 is het college verantwoordelijk voor de rechtmatigheidsverantwoording. Onder de rechtmatigheid wordt, volgens definitie in het BADO, begrepen dat de in de jaarrekening verantwoorde baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dat wil zeggen, in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. In het kader van de rechtmatigheidscontrole worden negen criteria onderkend. Criteria 1 t/m 3 worden afgedekt door de rechtmatigheidsverantwoording door het college en criteria 4 t/m 9 door de accountantscontrole op de getrouwheid.
Bij het bepalen van de processen die meegenomen in de VIC worden een aantal criteria toegepast.
5.2 Processen die onderdeel uitmaken van de VIC
Bij de VIC vinden verschillende werkzaamheden plaats. De werkzaamheden kunnen zijn:
Uitkomst van de frauderisicoanalyse (zie bijlage 1) is gekomen dat een deel van de processen worden meegenomen in de VIC. Hieronder een overzicht van de processen en welke werkzaamheden per proces uitgevoerd worden.
5.3 Bepalen aantal deelwaarnemingen
De massabepaling per proces/post is van groot belang om achteraf vast te stellen dat de totale interne controle voldoende euro’s in scope heeft en dat er geen euro’s dubbel in de scope zijn opgenomen. De massa’s voor de baten en lasten worden bepaald op basis van IV3 classificatie.
Zoals beschreven in eerdere paragrafen verrichten wij voor diverse processen gegevensgerichte detailcontroles (deelwaarnemingen). Het aantal waarnemingen wordt bepaald rekening houdend met de volgende aspecten:
Het aantal deelwaarnemingen per proces wordt in overleg met PSA bepaald, om te waarborgen dat er voldoende werkzaamheden worden verricht voor de externe controle.
Op dit moment wordt de deelwaarneming bepaald en getrokken door PSA. In 2024 gaan we toewerken naar een situatie dat de gemeente zelf de deelwaarneming bepaald en trekt. De wijze waarop zij dat doet, wordt bepaald in afstemming met PSA en Vanberkel.
Bijlage 2: controlewerkzaamheden per proces
Vanuit de uitgevoerde risico-inventarisatie en materialiteit vallen de onderstaande processen in de scope van de controlewerkzaamheden. Bij alle processen wordt jaarlijks het proces beoordeeld en waar nodig vindt er een update plaats. Hieronder wordt toegelicht welke controlewerkzaamheden in de loop van het jaar worden uitgevoerd
Werkprogramma’s gemeente Heemstede
Deelwaarnemingen salarissen en sociale lasten
Deelwaarneming aankopen goederen en diensten
Stel vast dat de prestatie is geleverd
Deelwaarnemingen memoriaalboekingen
Deelwaarnemingen leges begraafplaatsen
Deelwaarneming parkeertarieven
Deelwaarneming omgevingsvergunningen
Deelwaarnemingen Uitkeringen in natura Jeugdzorg
Deelwaarnemingen uitkeringen in geld (Participatiewet)
Deelwaarnemingen Uitkering in natura Wmo
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-495113.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.