Verkeersbesluit voor verkeersmaatregelen aan Dodeweg en Parkeerplaats Landgoed Den Treek – Henschoten te Leusden

207114

Burgemeester en wethouders van Leusden,

Gelet op

  • Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Krachtens het Mandaatbesluit Leusden is deze bevoegdheid gemandateerd aan de Teammanager.

     

  • Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

     

  • 1.

    bij plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

     

  • 2.

    bij maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

     

  • Op grond van artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is er overleg geweest met de politie (district Midden-Nederland). Deze instantie heeft geen bedenkingen tegen de verkeersmaatregelen die in dit verkeersbesluit staan opgenomen.

Motivering ten aanzien van het besluit

Verplaatsing parkeerplaats Landgoed Den Treek-Henschoten

Landgoed Den Treek – Henschoten is met een oppervlakte van 2200ha een belangrijk recreatief uitloopgebied voor zowel Amersfoort, Leusden als Woudenberg. Om de (toenemende) recreatieve druk in goede banen te leiden zijn diverse wandel-, fiets- en ruiterroutes uitgezet over het landgoed. Om zowel de toegankelijkheid van het landgoed als de rust op het landgoed zoveel mogelijk te kunnen waarborgen, zijn voorzieningen die verkeer aantrekken zoals parkeerplaatsen, zoveel mogelijk aan de rand van het landgoed aangelegd.

Eén van die parkeerplaatsen is de bestaande parkeerplaats aan de Dodeweg die vanuit het noorden toegang biedt tot het landgoed. Deze parkeerplaats wordt veel gebruikt door inwoners van Amersfoort en Leusden-Zuid. De parkeerplaats wordt ontsloten via een half-verhard toegangspad, direct ten westen van de bestaande fietsbrug over rijksweg A28. Het fietspad kruist daarbij de toegang naar de parkeerplaats. Doordat ook de rest van de parkeerplaats uit half verharding bestaat, ontstaan bij regenval snel kuilen waar water in blijft staan. De parkeerplaats vergt daardoor relatief veel onderhoud.

In 2017 zijn daarom tussen de gemeente Leusden. Provincie Utrecht en Landgoed Den Treek-Henschoten afspraken gemaakt over het verplaatsen en verbeteren van de parkeerplaats aan de Dodeweg. Daarbij is van belang dat als onderdeel van de plannen voor de reconstructie van knooppunt Hoevelaken en de verbreding van rijksweg A28 voorzien is in het vervangen van de fietsbrug over de A28 door een eco/recreaduct. Het eco/recreaduct is geprojecteerd op een andere locatie en in grotere afmetingen dan de huidige fietsbrug; bij de uitwerking van de plannen voor de verplaatsing van de parkeerplaats is rekening gehouden met de plannen voor een eco-/recreaduct.

Doordat de parkeerplaats circa 85m in oostelijke richting wordt opgeschoven en een kwartslag wordt gedraaid ten opzichte van de bestaande situatie krijgt de nieuwe parkeerplaats ook een nieuwe inrit. De bestaande inrit wordt afgesloten en is in de nieuwe situatie alleen toegankelijk ten behoeve van het beheer van het landgoed. Het bestaande fietspad wijzigt niet.

Ter plaatse van de nieuwe inrit moet de voorrang geregeld worden. Daarbij heeft het verkeer op de Dodeweg voorrang op het verkeer dat de parkeerplaats wil verlaten.

Om op de gehele Dodeweg dezelfde regels en beleving te krijgen worden er ontbrekende borden geplaatst, foutieve en overbodige borden worden verwijderd.

Daartoe moet een verkeersbesluit worden genomen.

Met dit verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Advies politie

Advies ten aanzien van de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en de handhaafbaarheid:

  • Veiligheid

    Deze maatregelen zullen de verkeersveiligheid ten goede komen.

  • Bereikbaarheid

    Deze maatregelen hebben geen negatieve invloed op de bereikbaarheid voor de hulpdiensten en de overige weggebruikers.

  • Handhaafbaarheid

    De maatregelen zijn Handhaafbaar, indien uitgevoerd volgens de bij het voorgenomen verkeersbesluit behorende situatieschetsen.

Van de zijde van de politie is er geen bezwaar tegen het voorgenomen verkeersbesluit en besluit daarom positief te adviseren.

Als in het verkeersbesluit aangegeven wordt wat de gemandateerde Verkeersspecialist van de politie Midden-Nederland heeft geadviseerd over het voorgenomen verkeersbesluit, dan dient te worden aangeven dat deze dus instemt met de maatregel.

B E S L U I T E N :

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om:

Deel 1

  • op de Dodeweg de voorrang te regelen door het behouden van een verkeersbord B06 bij de aansluiting van de Vlooswijkseweg en door het plaatsen van een verkeersbord B05 aan de noordkant en een verkeersbord B04 aan de zuidkant van de Vlooswijkseweg te Leusden;

  • aan de oostzijde van het (brom)fietspad een verkeersbord G12a te plaatsen en het onderbord OB502 blijft behouden ten behoeve van het (brom)fietsverkeer ter hoogte van de Vlooswijkseweg te Leusden;

  • op de Dodeweg het verkeersbord B01 en G07 te verwijderen ter hoogte van de Vlooswijkseweg te Leusden;

  • op de Dodeweg de voorrang te regelen door het behouden van een verkeersbord B06 bij de aansluiting naar de begraafplaats Maranatha en door het plaatsen van een verkeersbord B04 aan de noordkant en een verkeersbord B05 aan de zuidkant van de aansluiting naar de begraafplaats Maranatha te Leusden;

  • aan de oostzijde van het (brom)fietspad een verkeersbord G12a te plaatsen ten behoeve van het (brom)fietsverkeer ter hoogte van de aansluiting naar de begraafplaats Maranatha te Leusden;

Deel 2

  • op de Dodeweg de voorrang te regelen door het plaatsen van een verkeersbord B06 en door het plaatsen van een verkeersbord B05 aan de noordkant en een verkeersbord B04 aan de zuidkant van de Kerkweg te Leusden;

  • op de Dodeweg de verkeersborden B01 te verwijderen ter hoogte van de Kerkweg en inrit/uitrit begraafplaats Rusthof te Leusden;

  • op dit deel de ontbrekende haaientanden op de oversteken aan te brengen of correct aan te brengen ter hoogte van de Kerkweg en inrit/uitrit begraafplaats Rusthof te Leusden;

Deel 3

  • op dit deel de ontbrekende haaientanden op de oversteken aan te brengen ter hoogte van de Dodeweg 16-23 te Leusden;

  • op de fietsoversteek aan de noordkant het verkeersbord B06 te verwijderen, dit i.v.m. artikel 18 (RVV 1990) verkeer rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ter hoogte van de fietsoversteek te Leusden;

  • aan de noordzijde van het (brom)fietspad wordt een verkeersbord G12a geplaatst met het onderbord OB502 ten behoeve van het (brom)fietsverkeer ter hoogte van de fietsoversteek te Leusden;

  • op de fietsoversteek aan de zuidkant voorrang te regelen door het verkeersbord B06 te plaatsen ter hoogte van de fietsoversteek te Leusden;

Deel 4

  • op dit deel de ontbrekende haaientanden op de oversteken aan te brengen ter hoogte van de scouting en ISVW te Leusden;

Deel 5

  • aan zuidzijde van de Dodeweg ter plaatse van de uitrit vanaf de parkeerplaats de voorrang te regelen door plaatsing een verkeersbord B06 bij de uitrit vanaf de parkeerplaats aan de zuidzijde van de Dodeweg. Tevens wordt wegmarkering in de vorm van haaientanden aangebracht;

  • aan de zuidzijde van de Dodeweg ter plaatse van de inrit naar de parkeerplaats aan te duiden door plaatsing van het verkeersbord E04;

  • aan de noordzijde van het (brom)fietspad wordt ter hoogte van de inrit naar de parkeerplaats een verkeersbord G12a en een onderbord OB502 geplaatst ten behoeve van het (brom)fietsverkeer;

  • de bestaande inrit ten westen van de fietsbrug af te sluiten voor alle motorvoertuigen door plaatsing van een hek;

  • het bestaande fietspad ten westen van de fietsbrug te behouden. het verkeersbord B06 aan de zuidkant wordt op deze locatie gehandhaafd;

  • op de fietsoversteek aan de noordkant het verkeersbord B06 te verwijderen, dit i.v.m. artikel 18 (RVV 1990) verkeer rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ter hoogte van de oversteek ten westen van de fietsbrug te Leusden;

  • aan de noordzijde van het (brom)fietspad wordt het verkeersbord G12a gehandhaafd en het onderbord OB502 geplaatst ten behoeve van het (brom) fietsverkeer ter hoogte van de oversteek ten westen van de fietsbrug te Leusden;

  • op de oversteken op dit deel van de Dodeweg, daar waar deze ontbreken, haaientanden aan te brengen ter hoogte van de Paradijsweg en parkeerplaats te Leusden;

Deel 6

  • aan de noordzijde van het (brom)fietspad een verkeersbord G12a en een onderbord OB502 te plaatsen ten behoeve van het (brom)fietsverkeer ter hoogte van de inrit Leusderend te Leusden;

  • op dit deel de ontbrekende haaientanden op de oversteken aan te brengen ter hoogte van de Leusderend en Dodeweg 3-5 te Leusden.

Wat per deel hierboven is omschreven betekend dat de hele Dodeweg geen voorrangsweg meer is, in een 60km/uur zone worden geen voorrangswegen toegepast.

Alle maatregelen door het plaatsen/verwijderen van de verkeersborden conform de bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken 1990 (RVV 1990) zijn weergegeven op de bij dit besluit horende tekening.

Dodeweg Bordenplan 

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Deel 4

Deel 5

Deel 6

Bekendmaking

Dit besluit wordt gepubliceerd in het (digitale) gemeenteblad en op www.leusden.nl.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking na het verstrijken van de bezwaartermijn.

Leusden, 19 november 2024

Het college van de gemeente Leusden,

namens hen,

M. Blankenstijn

Teammanager Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden gedurende zes weken vanaf de datum van bekendmaking in het digitale Gemeenteblad schriftelijk bezwaar indienen tegen dit verkeersbesluit. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar gericht is, alsmede de gronden van het bezwaar. Uw bezwaarschrift kunt u indienen bij het college van Leusden p/a secretariaat van de adviescommissie bezwaarschriften, Postbus 150, 3830 AD in Leusden.

 

Naar boven