Verkeersbesluit met kenmerk: Z/24/777201
College van burgemeester en wethouders van de gemeente Gorinchem,
Besluit:
- 1.
Het instellen van een 30 km/h-zone op de Ruigenhoek, Steurgat, Beatrixlaan, Blauwkapel en Rijnauwen. Hiervoor worden verkeersborden A01-30ZB en A02-30ZE geplaatst;
- 2.
het uitbreiden van de bestaande 30 km/h-zone op de Laag Dalemseweg vanaf de Kruithoorn en Hoog Dalemseweg vanaf De Linie tot de rotonde Spijksesteeg-Van Andel Spruytlaan. Hiervoor worden verkeersborden A01-30ZB en A02-30ZE geplaatst;
- 3.
Het instellen van een parkeerverbodszone op de Ruigenhoek, Steurgat, Beatrixlaan, Blauwkapel en Rijnauwen. Hiervoor worden verkeersborden E01-ZB en E01-ZE geplaatst.
Alle verkeersborden die worden geplaatst zijn conform model van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 geplaatst
De verkeersmaatregelen zijn weergegeven in de bijlage van dit verkeersbesluit met nummer Z/24/777201 d.d. 05-11-2024.
Overwegende dat:
Bevoegdheid
- •
deze wegen in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Gorinchem zijn;
- •
deze binnen de bebouwde kom van de kernen Gorinchem liggen.
Instellen 30 km/h-zone
- •
de Ruigenhoek, Steurgat, Beatrixlaan, Blauwkapel en Rijnauwen bedoeld zijn als erftoegangswegen;
- •
er in de huidige situatie reeds een 30 km/h is, maar dat hiervoor nog geen verkeersbesluit is genomen;
- •
nu de laatste delen van de nieuwbouwwijk Hoog Dalem worden opgeleverd is het wenselijk om de definitieve bebording met een verkeersbesluit vast te leggen;
- •
het wenselijk is om het snelheidsregime van 30 km/h in te stellen om de verkeersveiligheid én de handhaafbaarheid goed te kunnen organiseren;
- •
in het kader van het Duurzaam Veilig principe een maximumsnelheid van 30 km/h gewenst is in bovengenoemde straten;
- •
het gebied is ingericht conform uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en richtlijnen van Duurzaam Veilig voor het instellen van een 30 km/h gebied;
- •
de straten hiermee herkenbaar en zoveel mogelijk uniform zijn ingericht o.a. door de aanwezigheid van elementverharding, verkeersdrempels en -plateau’s en de aanwezigheid van parkeervakken;
- •
deze maximumsnelheid past bij de functie en het gebruik van de wegen in deze woonwijk;
- •
voor het noordelijk deel (buurt De Eilanden), middelste deel (buurt Het Lint) en voor de Hinderdam (onderdeel van buurt De Donken) al eerder verkeersbesluiten zijn genomen voor een gecombineerde 30 km/h- en parkeerverbodszone
- •
met dit verkeersbesluit de hele wijk Hoog Dalem een 30 km/h-zone wordt;
Laag
Dalemseweg
en Hoog
Dalemseweg
aanwijzen als 30 km/h gebiedsontsluitingsweg
- •
de Laag en Hoog Dalemseweg zowel de kenmerken hebben van een 30 km/h als een 50 km/h weg. Zo zijn er vrijliggende fietspaden, terwijl de rijbaan relatief smal is.
- •
de inrichtingsrichtlijnen voor erftoegangswegen en gebiedsontsluitingswegen fors verschillen;
- •
dat er (landelijk) de nodige wegen zijn die niet volledig aan de richtlijnen voldoen van een erftoegangsweg of een gebiedsontsluitingsweg;
- •
dat er recent nieuwe richtlijnen zijn voor deze wegen, waardoor het mogelijk is om een snelheidslimiet van 30 km/h op wegen met vrijliggende fietsvoorzieningen. Deze nieuwe wegcategorie is een gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30);
- •
Voor de Laag Dalemseweg en Hoog Dalemseweg wordt een gedeelte van de weg ingericht als GOW30;
- •
de Laag Dalemseweg wordt GOW30 tussen rotonde Spijksesteeg-Van Andel Spruytlaan en de Kruithoorn;
- •
de Hoog Dalemseweg wordt GOW30 tussen rotonde met de Spijksesteeg-Van Andel Spruytlaan en De Linie;
- •
Vanwege de functie van deze wegvakken (primaire ontsluiting van de woonwijk Hoog Dalem) worden deze wegen in asfaltverharding met vrijliggende fietspaden uitgevoerd;
- •
Het in het kader van een uniforme snelheidsaanduiding in wijk Hoog Dalem wenselijk is om voor deze gedeelten een 30 km/h-regime in te stellen;
- •
Het voor de weggebruiker duidelijker is om de bestaande 30 km/h-zone uit te breiden in plaats van een snelheid van 30 km/h in te stellen middels losse bebording;
- •
voor het noordelijk deel (buurt De Eilanden), middelste deel (buurt Het Lint) en voor de Hinderdam (onderdeel van buurt De Donken) al eerder verkeersbesluiten zijn genomen voor een gecombineerde 30 km/h- en parkeerverbodszone;
- •
met dit verkeersbesluit de hele wijk Hoog Dalem een 30 km/h-zone wordt.
Instellen parkeerverbodszone
- •
in het ontwerp van woonwijk Hoog Dalem is alle benodigde parkeercapaciteit in parkeervakken of op eigen terrein is gerealiseerd;
- •
Het aantal benodigde parkeerplaatsen is bepaald aan de hand van parkeernormen;
- •
deze parkeernormen zijn vastgesteld in het kader van het bestemmingplan Hoog Dalem;
- •
er tijdens de bestemmingsplanprocedure mogelijkheden waren voor belanghebbenden om bezwaar en beroep aan te tekenen;
- •
momenteel parkeren op de rijbaan in de Ruigenhoek, Steurgat, Beatrixlaan, Blauwkapel en Rijnauwen is toegestaan, maar onwenselijk in verband met de bereikbaarheid van nood- en hulpdiensten;
- •
nood- en hulpdiensten een vrije rijbaanbreedte van 3,5 meter nodig hebben;
- •
de wijk is ontworpen met als uitgangspunt dat er alleen in de parkeervakken wordt geparkeerd;
- •
dat door het veelvuldig op de rijbaan parkeren en onvoldoende mogelijkheden zijn om elkaar te passeren;
- •
dat voertuigen te dicht op kruispunten worden geparkeerd, waardoor hulpdiensten en de brandweer in het bijzonder onvoldoende ruimte hebben om af te slaan;
- •
dat door het op de rijbaan parkeren de verkeersveiligheid schaadt doordat het zicht wordt beperkt of dat bestuurders bijzondere manoeuvres (steken, achteruitrijden, enz.) moeten uitvoeren om elkaar te passeren;
- •
met dit verkeersbesluit de hele wijk Hoog Dalem een parkeerverbodszone wordt, met uitzondering van de buurt ‘Centrum Hoog Dalem’ (De Linie e.o.);
Mede gelet op:
- •
artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.
- •
artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.
Rechtsbescherming:
Bent u het niet eens met deze beslissing? In dat geval kunt u een bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing aan u bekendgemaakt is (zie de publicatiedatum in het Gemeenteblad). U richt het bezwaarschrift aan de Gemeente Gorinchem, postbus 108, 4200 AC Gorinchem. Wilt u verder op de enveloppe en in uw bezwaarschrift duidelijk vermelden: “Bezwaarschrift”.
U kunt het bezwaarschrift ook digitaal indienen via een webformulier op www.gorinchem.nl onder het kopje “digitaal loket”, “bezwaar en beroep” leest u hier meer over. U heeft hiervoor een elektronische handtekening (DigiD) nodig. In het webformulier vult u uw gegevens in en daarnaast voegt u een document toe waarin u het bezwaarschrift motiveert. Ook kunt u andere bijlagen toevoegen die van belang zijn voor uw bezwaarschrift.
Het besluit blijft gelden wanneer u een bezwaarschrift indient. Wanneer u dit wilt voorkomen, kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij Administratie Rechtbank Rotterdam Postbus 50951 3007 BM Rotterdam.
U kunt het verzoek om een voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de rechtbank via www.rechtspraak.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Gorinchem, 26 november 2024
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Gorinchem
namens dezen,
Teamleider team Stadsontwikkeling,
D. de Ronde