Gemeenteblad van Midden-Delfland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Delfland | Gemeenteblad 2024, 493210 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Midden-Delfland | Gemeenteblad 2024, 493210 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit Midden-Delfland
Ten aanzien van de verhouding tot de ambtelijke organisatie:
is de gemeentesecretaris eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van de ambtelijke advisering aan het college en de burgemeester. Daarbij toetst deze of de aan het college of de burgemeester gestuurde ambtelijke stukken volledig, van voldoende kwaliteit en beslissingsrijp zijn en kan deze aanwijzingen geven over vorm en inrichting van deze adviezen;
Artikel 8. Medewerker en specifieke functionaris
De medewerker en de specifieke functionaris ontlenen hun taken en werkzaamheden aan hetgeen is overeengekomen bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst. En tevens aan hetgeen na indiensttreding is afgesproken en vastgelegd met de teamleider of in voorkomend geval de afdelingsdirecteur. Daarnaast ontlenen zij hun taken en werkzaamheden aan de vastgestelde generieke functies.
Artikel 9. Vervanging bij afwezigheid
Bij afwezigheid van een teamleider neemt een andere teamleider binnen de afdeling de primaire verantwoordelijkheid over. Bij afwezigheid van deze teamleider neemt de betreffende afdelingsdirecteur de primaire verantwoordelijkheid over. Bij afwezigheid van de afdelingsdirecteur neemt de afdelingsdirecteur in horizontale lijn de primaire verantwoordelijkheid over en bij afwezigheid van laatstgenoemde de gemeentesecretaris.
De taken en verantwoordelijkheden van de functionarissen genoemd in de artikelen 3, 5, 6 en 7 zijn begrensd door de beleidsvelden van het team of de afdeling en de generieke functieomschrijvingen van de medewerkers. Ook worden hierbij de kaders in acht genomen uit de mandaatregeling, de budgethoudersregeling en de kruisjeslijst.
Aldus vastgesteld bij besluit van 31 januari 2023 in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris
Drs. M.A.I. Born
De burgemeester
Drs. A.P.J. van Hemmen
Toelichting bij het Organisatiebesluit Midden-Delfland
De aanleiding voor dit organisatiebesluit is de vaststelling van de nieuwe organisatiestructuur 2021 en daarnaast de herziening van de mandaatregeling. In het organisatiebesluit zijn bepalingen opgenomen over functies en taken van functionarissen op verschillende niveaus binnen de gemeentelijke organisatie.
De gemeente Midden-Delfland stelt een organisatiebesluit vast om een duidelijk kader te geven voor de overige gemeentelijke regelgeving die de indeling van de organisatie raakt, zoals de mandaatregeling en de budgethoudersregeling. Hiertoe legt het organisatiebesluit de verdeling van taken en onderlinge verhoudingen vast.
Een heldere verdeling van taken en onderlinge verhoudingen is van belang in het kader van de mandaatregeling.
De mandaatregeling is gebaseerd op het principe van omgekeerd mandaat. Dit principe gaat uit van het verlenen van mandaat ‘zo laag mogelijk in de organisatie, tenzij’. Daartoe zijn in de mandaatregeling in principe alle bevoegdheden van het college en de burgemeester overgeheveld naar het laagste niveau, tenzij anders is bepaald.
Daarbij is de afbakening van kaders op met name medewerkersniveau van belang. Op medewerkersniveau is bij omgekeerd mandaat niet meer de specifieke bevoegdheid bij de specifieke taak benoemd. In plaats daarvan wordt verwezen naar de taken van de betreffende medewerker bij indiensttreding en naar afspraken over aanvullende taken.
Vanuit praktisch oogpunt en het oogpunt van doelmatigheid is het hierbij wenselijk zoveel mogelijk uit te gaan van de autonomie van de medewerker. Dit houdt in dat de medewerker professioneel, deskundig en zelfstandig zijn functie uitoefent. Interne bevoegdheden en werkprocessen sluiten zoveel mogelijk aan op deze taakvolwassenheid.
Relatie met budgethoudersregeling
De taken uit het organisatiebesluit zijn gekoppeld aan de financiële kaders uit de budgethoudersregeling.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2. Inrichting ambtelijke organisatie
Dit artikel komt overeen met het Organigram uit 2021. De benamingen zoals die hierin zijn opgenomen, inclusief afkortingen, worden ook in deze regeling gehanteerd. De onderscheidenlijke benamingen van de afdelingen geven in grote lijnen ook het taakveld van de betreffende afdeling aan.
Op het moment van vaststelling van dit organisatiebesluit bestaan de afdelingen uit de volgende teams:
In dit artikel staan de taken en verantwoordelijkheden van de gemeentesecretaris beschreven als secretaris van het college en de burgemeester en als verbindende schakel met de ambtelijke organisatie. Tevens zijn de taken en verantwoordelijkheden beschreven als algemeen directeur en eindverantwoordelijke binnen de ambtelijke organisatie.
Artikel 4. Verticale en horizontale coördinatie gemeentesecretaris
Dit artikel is een uitwerking van hetgeen in artikel 3 is bepaald over de gemeentesecretaris.
In dit artikel staan de taken en verantwoordelijkheden van de afdelingsdirecteur bij beleidsontwikkeling, beleidsuitvoering, beheer en bedrijfsvoering, als eindverantwoordelijke voor een onderdeel van de organisatie
De afdelingsdirecteuren zijn door het college aangewezen als vervanger van de secretaris, zoals is voorgeschreven in artikel 106 van de Gemeentewet. Ze bepalen in onderling overleg informeel wie in voorkomend geval als de loco-secretaris optreedt.
Procedurele en andere afspraken over het bereiken van de doelstellingen van de organisatie omvatten onder andere het verwezenlijken van een cultuur daartoe, advisering over het instellen van tijdelijke organisatorische (samenwerkings)verbanden tussen organisatieonderdelen en advisering over de structuur van de organisatie.
Bij de taken van de teamleider geldt dezelfde toelichting als bij artikel 5 ten aanzien van de afdelingsdirecteur.
Artikel 8. Medewerker en specifieke functionaris
De medewerker binnen een team ontleent zijn taken, werkzaamheden en verantwoordelijkheden aan hetgeen is bepaald bij het aangaan van een arbeidsovereenkomst, waaronder de vastgelegde generieke functies uit het HR21 functiegebouw. Ook is van belang wat na indiensttreding hierover is afgesproken met de organisatie, met name met leidinggevenden zoals de teamleider.
De specifieke functionaris ontleent zijn taken en verantwoordelijkheden rechtstreeks uit de wet. Deze functionarissen zijn medewerkers die als zodanig zijn aangewezen door het college. Voor de gemeente betreft het hier de heffings- en invorderingsambtenaar, de leerplichtambtenaar, de BAG-beheerder, de BGT-beheerder, de WKPB-beheerder en de BRO-coördinator.
Het college benoemt de heffings- en invorderingsambtenaar op grond van de Gemeentewet. Dit op basis van artikel 231, tweede lid, onder b., c. en d., van de Gemeentewet.
Het college benoemt de leerplichtambtenaar op grond van artikel 16 van de Leerplichtwet. Het college stelt de instructie voor de leerplichtambtenaar vast. Deze bevat ten minste elementen als genoemd in artikel 16, vierde lid, van de Leerplichtwet.
De BAG-beheerder ontleent zijn specifieke bevoegdheden aan de Wet BAG.
Artikel 9. Vervanging bij afwezigheid
Toepassing van dit artikel hangt af van de aard van het dossier. De teamleider is hier alert op. Het kan bijvoorbeeld gaan om een onderwerp dat financieel, politiek of maatschappelijk gevoelig ligt.
De gemeente Midden-Delfland heeft generieke functieomschrijvingen overeenkomstig het HR21 functiegebouw.
Naast algemene mandaten zijn op grond van de mandaatregeling mandaten verleend aan de afdelingsdirecteuren, teamleiders en medewerkers. Deze mandaten zijn beperkt tot hun specifieke taken of beleidsgebied en strekken zich niet uit tot taken of beleidsgebieden die niet tot hun domein behoren. De afbakening van de verschillende taak- en beleidsgebieden komt ook tot uiting in de structuur van de mandaatregeling.
In de mandaatregeling zijn bevoegdheden opgenomen tot het in mandaat of volmacht nemen van besluiten namens het college of de burgemeester als bestuursorganen.
In de budgethoudersregeling zijn bepalingen opgenomen over budgetverantwoordelijkheid. De uitvoering van de budgethoudersregeling gebeurt met inachtneming van de zogenaamde ‘kruisjeslijst’.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-493210.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.