Tijdelijke verkeersmaatregelen en tijdelijke plaatsing verkeerstekens in verband met de reconstructie van de Roffart en de Locatellistraat en de aanleg van de Hanevoetbrug

Kenmerk: 7818584

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

· Roffart

· Locatellistraat

· Kasteellaan

· Lichtenberg

Voor de volgende tijdelijke inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • 1.

    het instellen van geslotenverklaringen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd werkverkeer);

  • 2.

    het instellen van geslotenverklaringen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd hulpdiensten);

  • 3.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd werkverkeer en hulpdiensten);

  • 4.

    het instellen van geslotenverklaringen voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor;

  • 5.

    het instellen van geslotenverklaringen voor voetgangers;

  • 6.

    het instellen van maximumsnelheden (15 en 30 km/u);

  • 7.

    het instellen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 8.

    het fysiek afsluiten van weggedeelten met hekwerken.

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

· de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

· het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

· het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

· de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden bij maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.

Op grond van het bepaalde in artikelen 34, 35 en 37 van het BABW kan het bevoegd gezag ingeval van de uitvoering van werken tijdelijke verkeerstekens plaatsen of tijdelijke verkeersmaatregelen uitvoeren. In bepaalde situaties behoeft geen verkeersbesluit te worden genomen. Onder de gegeven omstandigheden wordt dit thans wél nodig geacht, omdat de hierboven beschreven tijdelijke inrichtingselementen langer gaan duren dan vier maanden.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • 4.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Zuid. De politie is van oordeel dat de voorgenomen maatregelen op juridische en praktische gronden handhaafbaar zijn en geen afbreuk doen aan de veiligheid. Gelet op bovenstaande kan de politie positief adviseren op het voorgenomen verkeersbesluit.

Aanleiding

De Roffart, Locatellistraat, Kasteellaan en Lichtenberg zijn de bij gemeente in beheer en vervullen de functies van respectievelijk ‘gebiedsontsluitingswegen’ en ‘erftoegangsweg’ binnen de bebouwde kom.

Diverse wegvakken nabij de Hanevoetbrug worden gereconstrueerd. Een deel van de werkzaamheden is inmiddels uitgevoerd.

Het project bestaat uit het vervangen van de wegconstructie (asfalt en fundering) van een gedeelte in de Roffart (grotendeels reeds uitgevoerd) en een gedeelte in de Locatellistraat. Tevens dient over de huidige kokerbrug, die niet meer voldoet aan de huidige verkeersklasse en momenteel een gewichtsbeperking heeft, een nieuwe brug in de rijweg te worden gerealiseerd.

Om de werkzaamheden gestructureerd en zo efficiënt mogelijk te kunnen uitvoeren, dienen rijbanen en fiets- en voetgangersoversteken voor enige tijd te worden afgesloten. Tevens dient een aantal aanvullende verkeersmaatregelen te worden getroffen.

Verkeersmaatregelen

De complete reconstructie en aanleg kennen drie uitvoeringsfasen (0, 1 en 2) ten aanzien van drie percelen.

  • 1.

    Perceel A: reconstructie Roffart, kruispunt met Lichtenberg tot aan Ehrenstein;

  • 2.

    Perceel B: aanleg Hanevoetbrug en reconstructie rijbaan tot aan kruispunten Locatellistraat en Lichtenberg;

  • 3.

    Perceel C: reconstructie Locatellistraat.

Fase 0 ten aanzien van perceel A is reeds in 2022 uitgevoerd. De aankomende fasen 1 en 2 worden hieronder nader toegelicht. Per fase zijn de tijdelijke inrichtingselementen weergegeven op een tekening.

Fase 1, perceel B:  geplande uitvoering van week 2 2025 t/m week 18 2025

Tekening 3847-03882-T-VKM-001-(Versie 2) d.d. 8 november 2024:

Fase 2, perceel C:  geplande uitvoering van week 19 2025 t/m week 21 2025

Tekening 3847-03882-T-VKM-002-(Versie 1) d.d. 18 oktober 2024:

Hieronder volgt een specifieke uiteenzetting van de te treffen verkeersmaatregelen. Voor de exacte locaties wordt verwezen naar bovenstaande tekeningen, die tevens als bijlage 1 en bijlage 2 aan dit verkeersbesluit zijn toegevoegd.

Verkeersmaatregelen fase 1

In deze fase worden de volgende verkeersmaatregelen getroffen:

Geslotenverklaringen (uitgezonderd werkverkeer)

Deze betreffen de rijbanen ter hoogte van de Hanevoetbrug tussen de kruispunten

met de Locatellistraat en Lichtenberg.

 

 

Geslotenverklaringen ( uitgezonderd hulpdiensten)

Deze betreffen twee tijdelijke doorsteken (bypasses) vanaf de Roffart en de Locatellistraat om hulpdiensten een calamiteitenroute te kunnen bieden via het noordelijk gelegen fietspad.

Maximumsnelheid (30 km/u)

Ten behoeve van een veilige verkeersafwikkeling en om weggebruikers te attenderen op de werkzaamheden wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/u.

Gebod voor bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

In de Kasteellaan vervalt één rijstrook om weggebruikers te attenderen op de gewijzigde verkeerssituatie. Bestuurders worden geleid naar de beschikbare rijstrook.

Verkeersmaatregelen fase 2

De verkeersmaatregelen in deze fase zijn gelijk aan die van fase 1 en aangevuld met de volgende maatregelen:

Geslotenverklaring (uitgezonderd werkverkeer en hulpdiensten)

Het kruispunt Locatellistraat/Locatellistraat en het wegvak ten oosten van dit kruispunt is aanvullend afgesloten. Hulpdiensten hebben toegang tot de aangelegde calamiteitendoorsteek.

Geslotenverklaringen voor fietsen en voetgangers

De fiets- en voetgangersoversteken bij het kruispunt Locatellistraat/Locatellistraat zijn afgesloten.

Bypass en maximumsnelheid (15 km/u)

Tijdens fase 2 is er een bypass in gebruik om de scholen en sportverenigingen (via de parallelweg) bereikbaar te houden tijdens de afsluiting van het kruispunt Locatellistraat/ Locatellistraat. Ten behoeve van een veilige verkeersafwikkeling en om weggebruikers te attenderen op de gewijzigde verkeerssituatie wordt de maximumsnelheid ter plaatse verlaagd naar 15 km/u.

Planning

De startdatum van de werkzaamheden staat gepland in week 2 van 2025. De werkzaamheden zullen naar verwachting ongeveer duren tot week 21 van 2025.

De tijdelijke verkeersmaatregelen zullen van kracht blijven tot de aanleg en de reconstructie volledig zijn afgerond.

Afstemming

De verkeersmaatregelen zijn afgestemd met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). Hierin zijn de hulpdiensten (ambulance, brandweer en politie) vertegenwoordigd.

Communicatie

Omwonenden en nabijgelegen bedrijven/instellingen worden over de maatregelen geïnformeerd via een wijkinformatiebrief. Tevens wordt informatie over het renovatieproject gedeeld via de projectenpagina van de website van de gemeente.

Belangenafweging

Met dit verkeersbesluit stelt het college tijdelijke verkeersregels vast in verband met de reconstructie van de Roffart en de Locatellistraat en de aanleg van de Hanevoetbrug.

Deze regels dienen de hierboven genoemde verkeersbelangen van artikel 2 van de WVW 1994.

Door het instellen van de tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen de werkzaamheden op veilige en efficiënte wijze plaatsvinden en de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk worden gewaarborgd.

Zonder deze tijdelijke verkeersmaatregelen kunnen er onveilige en/of overlastgevende situaties ontstaan.

De verkeersmaatregelen kunnen echter ook nadelige gevolgen met zich meebrengen. Door het fysiek afsluiten van de wegen met hekwerken zal de verkeerscirculatie voor het verkeer wijzigen. Weggebruikers dienen in sommige situaties een aangepaste – wellicht langere – route te nemen.

Het college is van mening dat de mogelijke ongemakken voor weggebruikers beperkt zijn, mede doordat de maatregelen van tijdelijke duur zijn en er omleidingsroutes beschikbaar zijn.

Het belang van het kunnen uitvoeren van de reconstructie en de aanleg, het belang van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van het werkverkeer en de hulpdiensten en het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg prevaleren boven het belang van het waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Volgens vaste jurisprudentie moeten tijdelijke verkeersmaatregelen worden beschouwd als een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee iedereen kan worden geconfronteerd. De nadelige gevolgen van dergelijke maatregelen mogen echter niet onevenredig zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen. De tijdelijke verkeersmaatregelen leiden volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen (artikel 3:4, lid 2, van de Awb).

Besluit

Het college besluit tot:

  • 1.

    het instellen van geslotenverklaringen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd werkverkeer);

  • 2.

    het instellen van geslotenverklaringen in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd hulpdiensten);

  • 3.

    het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd werkverkeer en hulpdiensten);

  • 4.

    het instellen van geslotenverklaringen voor fietsen en voor gehandicaptenvoertuigen zonder motor;

  • 5.

    het instellen van geslotenverklaringen voor voetgangers;

  • 6.

    het instellen van maximumsnelheden (15 en 30 km/u);

  • 7.

    het instellen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;

  • 8.

    het fysiek afsluiten van weggedeelten.

De tijdelijke maatregelen worden uitgevoerd door middel van:

· het plaatsen van borden model C1 en onderborden met de teksten ‘uitgezonderd werkverkeer’, ‘uitgezonderd hulpdiensten’ en ‘uitgezonderd werkverkeer en hulpdiensten’;

· het plaatsen van borden model C14;

· het plaatsen van borden model C16;

· het plaatsen van borden model A1 (30 en 15);

· het plaatsen van een bord model D2;

· het plaatsen van hekwerken.

De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.

De tijdelijke maatregelen zijn weergegeven op tekening 3847-03882-T-VKM-001-(Versie 2) d.d. 8 november 2024 en tekening 3847-03882-T-VKM-002-(Versie: 1) d.d. 18 oktober 2024.

Eindhoven, 20 november 2024

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

I.J.C. Brouwer

hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid

Bijlagen: 

  • 1.

    1. tekening 3847-03882-T-VKM-001-(Versie 2) d.d. 8 november 2024;

  • 2.

    2. tekening 3847-03882-T-VKM-002-(Versie 1) d.d. 18 oktober 2024.

     

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

Naar boven