2024-11-20 Catharijnesingel, Binnenstad, Geslotenverklaring, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

 

Kenmerk: 12753190

 

Betreft: WIJZIGINGSBESLUIT het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen vanwege de aan te brengen knip in de Catharijnesingel in samenhang met andere verkeersmaatregelen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de weg in stand gehouden wordt en de bruikbaarheid daarvan gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1c Wegenverkeerswet);

 

dat

op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

dat

in het eerder gepubliceerde verkeersbesluit abusievelijk vermeld stond dat de Commissie van Advies inzake Bevoorradingsaangelegenheden in Utrecht (= CABU) akkoord is met deze verkeersmaatregel en dit laatste is incorrect geformuleerd. Deze omissie wordt met dit wijzigingsbesluit hersteld;

 

 

dat

vanwege de aan te brengen geslotenverklaring (knip) in de Catharijnesingel het noodzakelijk is om deze verkeersmaatregel, middels het bord C1 (met uitzonderingen via onderborden), aan te brengen op de Catharijnesingel. Deze maatregel geldt voor het gedeelte gelegen tussen de Spoorstraat en de Stationsstraat. Naast het plaatsen van bebording, worden ook aanpassingen aangebracht in de belijning op het wegdek. Aan de noordzijde van de Catharijnesingel bij de laatste keermogelijkheid ter hoogte van de Paardenveldbrug en nabij de Knipstraat, komt op de Daalsesingel een vooraankondiging te staan van het bord dat een geslotenverklaring in beide richtingen duidt, te weten de C1 met uitzonderingen op onderborden;

 

dat

voor de geslotenverklaring twee vooraanduidingen komen te staan van doodlopende weg middels het bord L9 ook met uitzonderingen op onderborden, op de Amsterdamsestraatweg en de Daalsetunnel. Op de hoek met de Daalsetunnel en nabij de Catharijnebaan komt op de Daalsesingel het bord te staan dat een doodlopende weg duidt, te weten de L8 met uitzonderingen op onderborden;

 

dat

vanaf de zuidzijde op de Catharijnesingel ook een vooraankondiging komt te staan van het bord dat een geslotenverklaring in beide richtingen duidt, te weten de C1 met uitzonderingen op onderborden, nabij de Marga Klompébrug;

 

dat

ook aan deze kant van de Catharijnesingel twee vooraanduidingen van doodlopende weg komen te staan, middels het bord L9 met uitzonderingen op onderborden, te weten op de Catharijnesingel en de Bleekstraat. Verder komt er op de Catharijnesingel nabij de Bartholomeibrug én nabij de Bleekstraat het bord te staan dat een doodlopende weg duidt, te weten de L8 met uitzonderingen op onderborden;

 

dat

naast de aanpassingen van de infrastructuur ook de verkeersmaatregelen aangepast dienen te worden naar de nieuwe situatie;

 

Algemeen belang

 

dat

in het Utrechtse mobiliteitsplan 2040 (Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan) de ambitie vastgelegd is dat de Utrechtse historische binnenstad levendig, aantrekkelijk en autoluw is. Het is wenselijk om dit ook op de singels rondom de binnenstad te realiseren. De Catharijnesingel wordt daarom niet meer een route, maar een bestemming. De singel wordt gesloten voor doorgaand auto- en motorverkeer middels het verbodsbord C1. Er komt een verbod op doorrijden tussen de Spoorstraat en de Stationsstraat. Alle bestemmingen op de Catharijnesingel en in de wijken daarnaast blijven nog voor al het verkeer bereikbaar, maar mogelijk moet men een andere route nemen;

 

dat

het project daarmee bijdraagt aan een gezond stedelijk leven met meer ruimte voor fietsers en voetgangers en ontmoeten. Met het niet meer faciliteren van het doorgaand verkeer op de Catharijnesingel worden de volgende doelen gehaald:

- minder auto’s op de Catharijnesingel

- meer ruimte voor langzaam verkeer bij de oversteken van de Catharijnesingel

- de leefbaarheid van de omgeving Amsterdamsestraatweg, Lombokplein en Ledig Erf verbeteren.

De knip Catharijnesingel is ook een randvoorwaarde voor de plannen Lombokplein en herinrichting Amsterdamsestraatweg

- ruimte maken om het zuidelijk deel van de Catharijnesingel in te richten als fietssingel;

 

dat

de Catharijnesingel als binnenstedelijke doorgaande route gebruikt wordt. Veel autoverkeer heeft niet de bestemming in de binnenstad, maar rijdt hier wel;

 

dat

met het afsluiten van dit gedeelte van de Catharijnesingel voor doorgaand auto- en motorverkeer er meer ruimte ontstaat om over te steken voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer (hierna OV), waardoor deze verkeersstromen beter afgewikkeld kunnen worden. Dit maakt de situatie overzichtelijker, het gebied blijft goed bereikbaar voor iedereen en de omgeving wordt aantrekkelijker;

 

dat

het niet meer faciliteren van doorgaand auto- en motorverkeer op de Catharijnesingel ervoor zorgt dat een verkeersreductie ontstaat op het toekomstige Lombokplein, de Amsterdamsestraatweg en de route over het Ledig Erf vanaf de Venuslaan. Deze afname van verkeer is noodzakelijk voor het uitvoeren van de hierboven genoemde projecten. Voor het terugbrengen van de hoeveelheid auto- en motorverkeer is een onderzoek gedaan middels de verkeerssituatie Noord West Utrecht. Uit dit onderzoek is een scenario ‘begrenzen van verkeer’ naar voren gekomen. Dit is het voorkeursscenario van het college van B&W en bestaat onder andere uit een geslotenverklaring (knip) voor doorgaand verkeer op de Catharijnesingel en het begrenzen van het auto- en motorverkeer op het Lombokplein. Deze maatregelen zijn onderdeel van het door de gemeenteraad vastgestelde Mobiliteitsplan 2040;

 

dat

ter vebetering van de leefbaarheid in dit gebied, gelet op de hierboven beschreven belangen, besloten is om op dit gedeelte van de Catharijnesingel een geslotenverklaring (knip) aan te brengen, waarvan de nood- en hulpdiensten, taxi’s (uitsluitend houders Utrechtse taxivergunning), vrachtauto’s, bussen, ontheffinghouders, fietsers en bromfietsers uitgezonderd worden;

 

Bijzondere belangen

 

dat

het behoud en verbeteren van de leefbaarheid van dit gebied en de hele binnenstad zo belangrijk is dat dit belangrijker geacht wordt dan diverse particuliere belangen. Maar omdat de route wel als essentieel wordt gezien voor bepaalde bedrijfsactiviteiten worden bovengenoemde transportvoertuigen via het onderbord uitgezonderd van het verbod. Daarnaast worden er ontheffingen verleend aan direct aanwonenden van de geslotenverklaring;

 

dat

het CMU (= Centrum Management Utrecht) aangegeven heeft dat voor hen de drukste maanden van het jaar november en december zijn. In overleg met CMU is er daarom voor gekozen om de maatregel niet in het vierde kwartaal te introduceren, maar later, zodat men in deze drukke maanden zo min mogelijk geconfronteerd wordt met werkzaamheden en een gewijzigde verkeerssituatie. Daarnaast wordt er geen vermindering verwacht van parkerende bezoekers wegens aangepaste routering, waaarbij alle parkeergarages goed bereikbaar blijven;

 

dat

op grond van artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) voor dit verkeersteken, C1, een ontheffing verleend kan worden. Hieraan zijn legeskoten verbonden. Op grond van de door het college vastgestelde beleidsregel gaat het om twee duidelijk afgebakende groepen die in aanmerking komen voor een ontheffing van de geslotenverklaring, te weten:

- Bewoners van Gildeveste (3511 EA/EB), Radboudveste (3511 EE/EG/EH/EJ) en Moreelsepark (3511 EP) die houder zijn van een motorvoertuig en een geldig parkeerrecht hebben voor een vaste parkeerplek in P1, P2, P3 of P4 van Hoog Catharijne parkeergarages (Klepierre), waarvandaan door de afsluiting tussen de Spoorstraat en Stationsstraat uitsluitend in noordelijke of zuidelijke richting vertrokken kan worden

- Gebruikers van kantoorgebouw The Cath, uitsluitend bereikbaar via de geslotenverklaring

 

Overige belangen

 

d at

de bevoorrading van bedrijven die nu nog bevoorraad worden door personenauto’s wellicht aangepast zal moeten worden door meteen een route te kiezen die aan de gewenste kant van de geslotenverklaring uitkomt of door bijvoorbeeld gebruik te maken van andersoortige voertuigen zoals een vrachtauto, bestelbus of een fiets;

 

dat

een verplaatsing die noodzakelijk met de auto moet plaatsvinden van bijvoorbeeld Mariaplaats naar Wijk C niet vaak voorkomt. Bij verplaatsingen over langere afstand is de omrijdfactor verwaarloosbaar omdat men een route kan kiezen die aan de gewenste kant van de geslotenverklaring uitkomt. De verbetering van leefbaarheid en oversteekbaarheid van de Catharijnesingel weegt zwaarder dan de omrijdfactor van doorgaand auto- en motorverkeer. Er is voor gezorgd dat alle bestemmingen wel bereikbaar blijven door een andere route te kiezen;

 

dat

het belang van (commerciële) bestemmingen in het centrum waarvan klanten met de auto komen, meegewogen is. Men kan een route kiezen die aan de gewenste kant van de geslotenverklaring uitkomt. Parkeergarages en bestemmingen blijven zo bereikbaar, ook met de auto. Dit is niet altijd via de kortere of snellere route die men mogelijk gewend was. Op die routes wordt wel het doorgaande verkeer geweerd. Deze situatie wordt daarmee acceptabel geacht omdat de bestemmingen in de omgeving van de Catharijnesingel goed bereikbaar blijven, ook bij een groeiende stad;

 

Milieu

 

dat

door deze maatregel geen overschrijding van de geluidsnormen verwacht wordt. Er is geen enkele weg die door deze maatregel zowel meer dan 1000 mvt/etmaal heeft én een toenname van 1,5 dB of meer. Op veel wegen zal de hoeveelheid geluid afnemen als gevolg van de geslotenverklaring;

 

dat

er overleg heeft plaatsgevonden met de Commissie van Advies inzake Bevoorradingsaangelegenheden in Utrecht (= CABU) over deze verkeersmaatregel;

 

dat

er zo snel mogelijk met camera’s gehandhaafd zal worden. Voordat er daadwerkelijk boetes opgelegd gaan worden, wordt er eerst gewerkt met een waarschuwingsperiode van twee maanden om zodoende de weggebruiker te laten wennen aan de nieuwe situatie;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen en deze hiermee akkoord gaat;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 23november 2024 voor onderstaande locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

De verkeersmaatregel wordt niet eerder uitgevoerd dan ná 1 maart 2025.

 

Binnenstad

 

Catharijnesingel (ter hoogte van de panden Catharijnesingel huisnummers 33 tot en met 33j; wegvak: tussen de Stationsstraat en de Westerstraat)

 

Vaststellen: Geloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (C1) volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met de onderborden “Uitgezonderd vrachtauto’s en bussen” (OB63), “Uitgezonderd lichte bedrijfsauto’s (N1)”, ”Uitgezonderd (brom)-fietsers” (OB54) en het onderbord “Uitgezonderd ontheffinghouders”

 

Vast te stellen C1 met onderborden

 

 

Catharijnesingel (ter hoogte van (tegenover) het pand Catharijnesingel huisnummer48; wegvak: tussen de Marga Klompéstraat en de Rijnkade)

 

Vaststellen: Geloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (C1) volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met de onderborden “Uitgezonderd vrachtauto’s en bussen” (OB63), “Uitgezonderd lichte bedrijfsauto’s (N1)”, ”Uitgezonderd (brom)-fietsers” (OB54) en het onderbord “Uitgezonderd ontheffinghouders”

 

 

Vast te stellen C1 met onderborden

 

 

Hiermede is het eerder gepubliceerde verkeersbesluit, te weten op 20 november 2024 in het Gemeenteblad met kenmerk 12753190 ingetrokken.

 

 

 

 

Utrecht, 20 november 2024

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

 

mw R.H. Kottenhagen-Spin

Adviseur Verkeersbesluiten, afdeling Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmaking daarvan.

 

Gepubliceerd op 22november 2024in het Gemeenteblad.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in het Gemeenteblad indienen.

Naar boven