Verkeersmaatregel Severenstraat – Petri Crijnstunnel

Ruimte / Mobiliteit / 2024- 952428

 

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het realiseren van fietsstroken.

 

Overwegingen

De Severenstraat is een erftoegangsweg binnen de gemeente Maastricht, en is bij de gemeente in beheer en onderhoud.

 

De Severenstraat ligt in de wijk Nazareth en valt in de 30 km-zone uitbreiding opgenomen in een apart verkeersbesluit “Nazareth 30 km-zone”.

 

In de omgevingsvisie Maastricht 2040 staat opgenomen ‘We verlagen waar mogelijk bij herinrichting van wegen het snelheidsregime ten gunste van de verkeersveiligheid en milieuhygiëne.’

Aanvullend op de omgevingsvisie stelt het Aktieplan fietsen in Maastricht:

  • Bij groot onderhoud van wegen waar onder andere de maximumsnelheid onduidelijk is voor de gebruiker (grijze wegen) wordt de weg of ingericht op 30 km/uur (met de fietser op de rijbaan of op een fietsstrook) of op 50 km/uur (met de fietser op gescheiden fietsvoorzieningen).

 

In het geplande onderhoudsprogramma voor Nazareth wordt ook de veiligheid voor fietsers en voetgangers in de Petri Crijnstunnel, gelegen in de Severenstraat, verbeterd. In de huidige situatie ligt de fietssuggestiestrook aan de noordzijde van de Severenstraat in de Petri Crijnstunnel iets verhoogd ten opzichte van het wegdek. Het gebeurt regelmatig dat fietsers van de rand afrijden en er niet meer opkomen. Dit zorgt voor onverwachte en onveilige situaties. Ook is er op dit deel geen aparte voorziening voor voetgangers.

 

Door het realiseren van fietsstroken wordt de weg visueel versmald, wat past bij een verlaagde snelheid van 30 km/uur, wordt voorkomen dat fietsers van de rand af fietsen en is er ruimte aan de noordzijde voor een voetpad.

 

Ter hoogte van de Marathonweg wordt op de Severenstraat een voetgangersoversteekplaats ingericht. De Marathonweg is aan de zuid- en aan de noordzijde van de Severenstraat een voetgangersgebied. Dit is een belangrijke looproute van en naar de sportvelden. Door het realiseren van een voetgangersoversteekplaats wordt de oversteekbaarheid van de Severenstraat beter en veiliger.

 

Om de nieuwe voetgangersoversteekplaats te benadrukken wordt ook een voorrangsregeling middels borden ingesteld.

 

Deze maatregel wordt genomen voor het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Deze maatregel wordt genomen voor het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid. Daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.

 

BESLUITEN:

  • 1.

    in te trekken het bepaalde ten aanzien de Severenstraat in hun besluit van 8 januari 2020, Ruimte / Mobiliteit / 2019-37128;

  • 2.

    door het plaatsen van de borden B7 van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van stopstrepen aan te geven dat bestuurders moeten stoppen voor de voetgangersoversteekplaats en voorrang dienen te verlenen aan voetgangers;

  • 3.

    door het aanbrengen van onderbroken strepen en fietssymbolen aan beide zijden van de Severenstraat, voor het deel gelegen tussen Kasteel Hillenraadweg en de Marathonweg, de stroken aan te wijzen als fietsstroken als bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    de verkeerstekens te plaatsen zoals aangegeven is op de tekening “in de bijlage;

 

Bestaande maatregelen die in stand worden gehouden

  • 5.

    de borden B1 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden de Severenstraat aan te wijzen als voorrangsweg, met uitzondering van de “zijtakken” van de Severenstraat;

  • 6.

    de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 de bushaltehaven aan de noordzijde van de Severenstraat aan te wijzen als eenrichtingsweg gesloten in de richting van de Ambyerstraat;

  • 7.

    het bord C19 van Bijlage I van het RVV 1990 de Severenstraat gesloten te verklaren voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan 3,3m voor het deel van de Severenstraat dat onder de A2 doorloopt;

  • 8.

    de borden E1 van Bijlage I van het RVV 1990 het parkeren te verbieden aan beide zijden van de Severenstraat vanaf de van Slijpenstraat tot aan de Cramer van Brienenstraat;

  • 9.

    de borden E1 (zone) van Bijlage I van het RVV 1990 aan te wijzen als parkeerverbodszone de wegen op het terrein van de Woningstichting Maasvallei aan de Severenstraat;

  • 10.

    de borden E2 van Bijlage I van het RVV 1990 het stilstaan te verbieden aan beide zijden van de Severenstraat voor het gedeelte gelegen tussen de Ambyerstraat-Zuid en de Cramer van Brienenstraat;

  • 11.

    het bord E6 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderbord ‘max. 2 h’ aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaats als bedoeld in artikel 26 van het RVV 1990, met een maximum parkeerduur van 2 uur, ter hoogte van de Severenstraat 111, in de langsparkeerstrook aan de noordzijde van de rijbaan;

  • 12.

    het bord L3 van Bijlage I van het RVV 1990 met de tekst “schoolbussen” aan te wijzen als bushaltehaven voor schoolbussen de bushaven aan de noordzijde van de Severenstraat;

  • 13.

    de borden L2 van Bijlage I van RVV 1990 en de zebramarkering als voetgangersoversteekplaatsen aan te wijzen de oversteekplaatsen gelegen:

    • a.

      ten westen van de aansluiting met de Westrand;

    • b.

      ten oosten van de toegangsweg naar het terrein van de Woningstichting Maasvallei;

    • c.

      ten oosten van de toegangsweg naar het terrein van Stichting Jeugdhulp Maastricht;

  • 14.

    de gele doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990 het stilstaan te verbieden aan de zuidzijde van de toegangsweg naar de verzorgingsflat op het terrein van de Woningstichting Maasvallei gelegen aan de Severenstraat.

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2010” is gemandateerd aan het afdelingshoofd Mobiliteit;

  • artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps.

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Aarts,

voor deze,

 

E. Westbroek

Teammanager Mobiliteit

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Maastricht, 22 november 2024

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

 

 

Naar boven