Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 492874 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 492874 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit verplaatsen geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s, intrekken van aslastbeperking en instellen geslotenverklaring landbouwvoertuigen Slaperdijkweg, de Nieuwe Rijweg en de Pol in Spaarndam
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat een gedeelte van de Slaperdijkweg, de Nieuwe Rijweg en de Pol gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Spaarndam in de gemeente Haarlem;
dat een gedeelte van de Slaperdijkweg gelegen is buiten de bebouwde kom van Spaarndam in de gemeente Haarlem;
dat de Slaperdijkweg, de Nieuwe Rijweg en de Pol in beheer is bij de gemeente Haarlem;
dat de Slaperdijkweg, de Nieuwe Rijweg en de Pol een wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager beleid openbare ruimte;
dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;
dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;
dat de Slaperdijkweg, de Nieuwe Rijweg en De Pol gecategoriseerd zijn als erftoegangswegen en daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;
dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;
dat de Slaperdijkweg, de Nieuwe Rijweg en De Pol grotendeels gelegen zijn op een dijk, waarbij gebleken is dat de dijk een beperkte draagkracht biedt en voetgangers en fietsers gemengd worden met het gemotoriseerd verkeer door het ontbreken van een trottoir en fietsvoorzieningen;
dat de Slaperdijkweg binnen de bebouwde kom van Spaarndam aansluit op de weg Visserseinde;
dat de Nieuwe Rijweg binnen de bebouwde kom van Spaarndam aansluit op de Slaperdijkweg;
dat De Pol binnen de bebouwde kom aansluit op onder andere de Spaarndamseweg buiten de bebouwde kom en de Kerklaan;
dat wanneer twee vrachtwagens elkaar passeren waar de asfaltbreedte het smalst is er verkeersonveilige situaties ontstaan;
dat op 30 juli 2019 (gepubliceerd op 2 september 2019) voor de IJdijk, Visserseinde en Spaarndammerdijk in Spaarndam een verkeersbesluit is genomen inhoudende een zonale geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s;
dat de zonale geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s is ingesteld om schade aan de dijk te voorkomen en om de leefbaarheid op en nabij de hiervoor genoemde wegen te waarborgen;
dat bovendien in het eerder genomen verkeersbesluit betreffende de geslotenverklaring op die wegen voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord C20 (2,4t) is aangegeven, in stand is gehouden;
dat er op basis van artikel 25 van het BABW overleggen zijn gehouden met onder andere de Gemeente Haarlemmermeer, Hoogheemraadschap van Rijnland en de gemeente Velsen;
dat er een herijking heeft plaatsgevonden van de kunstwerken (zoals bruggen, duikers en sluizen), waarbij er rekening gehouden moet worden met de geadviseerde maximale aslast;
dat ter ondersteuning van deze maatregelen in de wijde omgeving - waaronder op en in de omgeving van de Slaperdijkweg- waarschuwingsborden en vooraankondigingen zijn geplaatst, binnen de bebouwde kom van Haarlem, op de Vergierdeweg ter hoogte van het kruispunt met de Vondelweg, de begraafplaats aan de Vergierdeweg en buiten de bebouwde kom in de gemeente Haarlemmermeer, op de Zijkanaal C weg ter hoogte van de aansluiting met de N202 en de veerpont Buitenhuizen-Nauerna;
dat de beslispunten, waar deze waarschuwingsborden en vooraankondigingen zijn geplaatst, op zeer grote afstand van de feitelijke maatregelen zijn gelegen;
dat bij het laatste beslispunt deze vooraankondigingen ervoor zorgen dat voertuigen verkeersveilig een andere route kunnen kiezen;
dat bewoners van de Nieuwe Rijweg daardoor de verwachting hebben uitgesproken dat door bestuurders minder goed gehoor wordt gegeven aan deze waarschuwingsborden en vooraankondigingen;
dat uit waarnemingen op straat blijkt dat een aantal bestuurders in strijd zijn met de geslotenverklaringen en nog steeds van de benoemde wegen gebruik maakt (met name als doorgaande route);
dat de Spaarndamseweg buiten de bebouwde kom gereconstrueerd wordt van een 60 km/u weg naar een fietsstraat, waar de auto te gast is;
dat er op de Spaarndamseweg vanaf de kruising met de Pol een aslastbeperking van 4,8 ton geldt;
dat de bovengenoemde reconstructie tot gevolg heeft dat niet alleen zware maar ook grote voertuigen daar niet meer gewenst zijn;
dat de huidige aslastbeperking op de Spaarndamseweg vanaf de kruising met de Pol daarom gehandhaafd dient te blijven;
dat de rijbaan van de Slaperdijkweg, tussen Vlietweg en Redoute, vanwege groot onderhoud vernieuwd wordt, waarbij het gedeelte tussen de Vlietweg en Oostlaan binnen de 30 km/u zone komt te vallen;
dat bovenstaande reconstructies van de Spaarndamseweg en Slaperdijkweg bijdragen aan de wens om het grote en zware verkeer van en richting Spaarndam zoveel als mogelijk te beperken;
dat Spaarndam, binnen de gemeente Haarlem en Haarlemmermeer, wel bereikbaar moet blijven onder de voorwaarden zoals omschreven in de Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 1990 onder artikel 7: ontheffing inrijden afgesloten wegen en straten voor vrachtwagens, autobussen, landbouwverkeer, bostrekkers, mobiele machines en motorrijtuigen met beperkte snelheid;
dat bij het afgeven van ontheffingen op de geslotenverklaring voor vrachtwagens, autobussen, landbouwverkeer, bostrekkers, mobiele machines en motorrijtuigen met beperkte snelheid ook rekening dient te worden gehouden met de voorwaarden waar ingegaan wordt op de maximaal gestelde tonnage zoals omschreven in de Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 1990 onder artikel 7:
dat bewoners van de Nieuwe Rijweg van mening zijn dat daardoor de Nieuwe Rijweg mogelijk als ontsnappingsroute wordt gebruikt door zwaar verkeer;
dat de rijbaan van de Nieuwe Rijweg ook niet geschikt is voor het verwerken van dit verkeer en dat daardoor overlast en hinder wordt ervaren door deze bewoners;
dat thans de verwachting gerechtvaardigd is dat bestuurders van vrachtauto’s en autobussen die in Spaarndam geconfronteerd worden met de aldaar ingestelde geslotenverklaringen een uitweg zullen zoeken;
dat die bestuurders in dat geval De Pol en de Nieuwe Rijweg - uitkomend op de Spaarndamseweg - zullen trachten te gebruiken als ontsnappingsroute;
dat deze afwegingen tevens gelden - zij het in mindere mate - voor de Redoute;
dat, om het ontstaan van een ontsnappingsroute te voorkomen, en bovendien in het kader van eenduidigheid en herkenbaarheid thans een verkeersbesluit wordt genomen om de bestaande (zonale) geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s uit te breiden tot de gehele bebouwde kom van Spaarndam;
dat deze geslotenverklaringen worden ingesteld op de Slaperdijkweg, gelegen buiten de bebouwde kom in de gemeente Haarlem, te weten vanaf de kruising Slaperdijkweg-Westlaan in de richting van de oude dorpskern van Spaarndam, op Nieuwe Rijweg vanaf de kruising Nieuwe Rijweg-Spaarndamseweg-Pol;
dat door middel van deze uitbreiding van deze zonale geslotenverklaringen de gehele bebouwde kom van Spaarndam in de gemeente Haarlem alsmede de aansluitende wegen buiten de bebouwde kom binnen deze zonale geslotenverklaringen komen te vallen;
dat de zonale geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s uitgebreid wordt met een geslotenverklaring voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines;
dat bovenstaande geslotenverklaring eraan bijdraagt dat landbouwvoertuigen niet over de dijk gaan en zich klem rijden;
dat de geldende aslastbeperking opgeheven kan worden aangezien zwaardere voertuigen die vallen onder de voorwaarden voor de maximale tonnage en aslast zoals omschreven in de Beleidsregels ontheffingen artikel 87 RVV 1990 onder artikel 7 een ontheffing aan kunnen vragen;
dat de geslotenverklaring voor landbouwvoertuigen wordt vormgegeven door middel van verkeersborden C8 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de aangepaste locaties van de geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s ter hoogte van de kruising Slaperdijkweg-Westlaan, Spaarndammerdijk-Grote Sluisbrug, Spaarndamseweg-Pol-Nieuwe Rijweg en Redoute-Slaperdijkweg;
dat de reeds bestaande aslastbeperking op de Gemaalbrug (0,8 t) (bij het kanaal) ter hoogte van de weg Pol gehandhaafd blijft gezien de beperkte constructie en een zwaardere personenauto of bestelauto boven de aslast van 0,8 ton weegt;
dat in verband met het waarborgen van de bereikbaarheid van Spaarndam het wenselijk is om ontheffingen van deze geslotenverklaringen te verlenen aan verkeer dat zijn bestemming of herkomst heeft binnen deze geslotenverklaringen;
dat aanvullend op de nieuw in te stellen geslotenverklaringen vanuit diverse richtingen vooraankondigingen en waarschuwingsborden worden aangepast, waardoor het voor de betreffende bestuurders direct duidelijk wordt dat de geslotenverklaringen gelden voor de gehele bebouwde kom van Spaarndam;
dat er op de grond van de gemeente Haarlemmermeer vooraankondigingen en waarschuwingsborden voor de geslotenverklaring van landbouwvoertuigen worden geplaatst op de locaties waar de vooraankondigingen van de geslotenverklaring voor autobussen en vrachtwagens gelden, te weten op de kruising N202-Zijkanaal C weg, Zijkanaal C Weg ter hoogte van de veerpont Spaarndam-Assendelft, op de kruising Penningsveer-Lageweg (Penningsveer), op de kruising Liedeweg-Oude Notweg en op de kruising Liedeweg-Haarlemmerstraatweg (Haarlemmerliede);
dat op de volgende locatie ten zuiden van Spaarndam in de Gemeente Haarlem vooraankondigingen en waarschuwingsborden worden geplaatst, te weten op de Oudeweg bij de kruising Oudeweg-A. Hofmanweg (Waarderpolder);
dat op de volgende locatie ten noordwesten van Spaarndam vooraankondigingen en waarschuwingsborden zijn geplaatst, te weten op de Vergierdeweg ter hoogte van het kruispunt Vergierdeweg-Vondelweg en bij begraafplaats St. Jozef;
dat de vooraankondigingen en waarschuwingsborden zodanig worden geplaatst dat de reeds bestaande geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen gedurende de ochtendspits aan de oostzijde van Spaarndam onverminderd van kracht blijft;
dat de geslotenverklaring voor vrachtauto’s en autobussen en de geslotenverklaring voor landbouwvoertuigen tevens op de Redoute zal worden ingesteld vanaf de kruising met de parkeerplaats nabij de kruising met de Slaperdijkweg;
dat bovenstaande geslotenverklaring vooraangekondigd wordt ter hoogte van de kruising Linie-Dammersweg (in Velserbroek) nabij de rijksweg A9, zodat vrachtauto’s, autobussen en landbouwvoertuigen een andere route kunnen kiezen;
dat het doel van de verkeersmaatregelen, zoals benoemd in het verkeersbesluit van 30 juli 2019 (gepubliceerd op 2 september 2019), namelijk het waarborgen van de leefbaarheid op en nabij de genoemde wegen onverminderd van kracht blijft;
dat gelet op artikel 1 van het RVV 1990 onder het begrip geslotenverklaring wordt verstaan: verbod de betrokken weg in te rijden of in te gaan alsmede de betrokken weg te gebruiken;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen of plaatsen van de verkeersborden C7b en C20 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 25, lid 1 van het BABW verkeersbesluiten als gevolg waarvan het verkeer op wegen anders dan die waarop het verkeersbesluit betrekking heeft rechtstreeks en ingrijpend wordt beïnvloed, worden genomen na overleg met het ten aanzien van die andere wegen bevoegd gezag;
dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregel strekt tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
dat gelet op artikel 2 van het WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij realisatie van de verkeersmaatregel;
dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;
dat door het besluit van de Minister van Veiligheid en Justitie bepaald is dat het BOA’s toegestaan is te handhaven op de negatie van C borden uit bijlage 1 van het RVV 1990 in relatie tot de openbare orde;
dat onder deze openbare orde onder meer de leefbaarheid wordt verstaan, waaronder het tegengaan van overlast door trillingen en geluiden;
dat gelet op artikel 23 van het BABW overleg is gevoerd met het recreatieschap Spaarnwoude, de gemeente Velsen en het Hoogheemraadschap en dat alle partijen hebben aangegeven geen bezwaar te hebben tegen deze verkeersmaatregel;
dat gelet op artikel 87 van het RVV 1990 er door een bevoegd gezag, onder voorwaarden, een ontheffing kan worden verleend op de in dit stuk genoemde artikelen/regels voor de verkeerstekens C7b en C8 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregel;
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:
- door middel van het verwijderen van het bestaande verkeersbord C7b (begin/einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Visserseinde ten oosten van de aansluiting met de Nieuwe Rijweg en het (her)plaatsen van de verkeersborden C7b (begin/einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:
een geslotenverklaring voor autobussen en vrachtauto’s in te stellen in het in de situatieschets opgenomen zonale gebied.
- door middel van het verwijderen van de bestaande verkeersborden C20 van bijlage 1 van het RVV 1990 op:
- door middel van het plaatsen van de zonale borden C8 (begin/einde zone) van bijlage 1 van het RVV 1990 de dijk (Visserseinde, IJdijk en Spaarndammerdijk) gesloten te verklaren voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en mobiele machines op de volgende locaties:
Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,
Melvin Werkhoven
Teammanager bereikbaarheid
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-492874.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.