Verkeersbesluit voor het instellen van maatregelen in de Autoluwe binnenstad te Tiel

1650617-VB2024-12

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE TIEL

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Grondslag

overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de in dit besluit genoemde wegen maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Juridisch kader

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW).

  • de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wvw 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wvw1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wvw 1994 is het college van Burgemeester en Wethouders van Tiel bevoegd dit besluit te nemen.

Motivering

Aanleiding

  • -

    In 2019 heeft de gemeenteraad van Tiel de Structuurvisie Binnenstad “Fruitstad aan de Waal” vastgesteld. Centraal daarin staat het verhogen van de aantrekkelijkheid van de binnenstad voor bewoners en bezoekers. Daarvoor richten we de openbare ruimte in grote delen van de binnenstad opnieuw in: meer groen, minder auto’s, meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

  • -

    Op 14 juli 2021 heeft de gemeenteraad de kaders voor de autoluwe binnenstad vastgesteld. De autoluwe binnenstad is in het coalitieakkoord 2022-2026 als speerpunt opgenomen.

  • -

    Het doel van de autoluwe binnenstad Tiel is om te komen tot een verkeersveilige, aantrekkelijke en leefbare binnenstad. We beperken de door het verkeer veroorzaakte overlast en versterken het karakter van de binnenstad door het doorgaande autoverkeer in de binnenstad gedurende de genoemde venstertijden te verbieden. Dat doen we op basis van artikel 2, tweede lid, van de Wvw 1994.

Huidige situatie

  • -

    De verkeersstructuur van Tiel is ingedeeld in verschillende type wegen (stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen). Ieder met een eigen functie en vermogen om verkeer te verwerken. De straten in de binnenstad zijn aangewezen en ingericht als ‘erftoegangswegen’ (30 km/uur zone).

  • -

    De historische binnenstad van Tiel is niet gebouwd voor veel autoverkeer. De openbare (parkeer)ruimte is beperkt. Veel van het verkeer dat er rijdt, is zoekverkeer of heeft geen bestemming in de binnenstad.

  • -

    Het autoverkeer in de smalle straten maakt de binnenstad niet veilig en ook niet prettig om te verblijven en te wonen. Het autoverkeer levert overlast op voor bezoekers, bewoners en ondernemers; denk aan geluid, trillingen en stank. Door het autoverkeer uit de binnenstad te weren wordt de uitstoot van CO2 en fijnstof in de binnenstad verlaagd en wordt de lucht schoner.

  • -

    De beleving van bezoekers wordt in hoge mate bepaald door de inrichting van de openbare ruimte. De openbare ruimte is ook een plek voor vergroening om het klimaat te verbeteren. De openbare ruimte is in de historische binnenstad echter beperkt. Rijdende en geparkeerde auto’s nemen nu veel ruimte in, waardoor we de gewenste veranderingen onvoldoende kunnen realiseren.

  • -

    Om het autoverkeer in de straten in de binnenstad te verminderen laten we bezoekers en bewoners zoveel mogelijk parkeren in de poorten bij de binnenstad: de Westluidense Poort, de Burense Poort en de Santwijckse Poort. We richten een groot deel van de straten in de binnenstad van Tiel opnieuw in, waaronder de Westluidensestraat/Damstraat, de Vleesstraat/Gasthuisstraat en de Koornmark/Ambtmanstraat. We vergroenen de binnenstad en geven meer ruimte aan fietsers en voetgangers.

  • -

    In het centrum blijft er een beperkt aantal parkeerplaatsen voor de in dit besluit genoemde doelgroepen.

  • -

    In het aangrenzende voetgangersgebied in het centrum zijn venstertijden ingesteld voor het laden en lossen van bevoorradingsverkeer. De in dit besluit genoemde venstertijden in zone 2 sluiten daarop aan.

Maatregelen

  • -

    Om het genoemde doel te bereiken, is een maatregel nodig die dwingender is dan de eerder getroffen maatregelen, zoals een hoog parkeertarief in de binnenstad, uitbreiding van parkeren in de poorten en snelheidsremmende maatregelen. Deze maatregelen hebben geen merkbare vermindering van het verkeer in de binnenstad opgeleverd. Het verkeer moet meer gestuurd worden.

  • -

    De binnenstad van Tiel wordt daarom autoluw gemaakt. Gedurende de venstertijden krijgen alleen ontheffinghouders toegang tot het autoluwe gebied. Het overige verkeer kan tijdens de venstertijden parkeren in de poorten bij de binnenstad of via de wegen rondom de binnenstad rijden. Zo houden we verkeer over wat ‘echt’ in de binnenstad moet zijn en voorkomen we zoekverkeer en doorgaand verkeer in de binnenstad.

  • -

    Er komen borden in de Huf van Burenstraat (ingang “zone 1”) en de Westluidensestraat (ingang “zone 2”) waarop inrijverboden en venstertijden worden aangegeven.

Voor een goede handhaving van de inrijverboden plaatsen we beweegbare afsluitingen bij de in- en uitgangen van de autoluwe binnenstad.

Tijdens de venstertijden krijgen ontheffinghouders toegang door middel van camera’s met kentekenherkenning.

  • -

    De autoluwe binnenstad blijft via de Westluidensestraat vrij toegankelijk op maandag tot en met zaterdag van 06:00 uur tot 12:00 uur (zone 1 op bijgevoegde kaart).

  • -

    De autoluwe binnenstad blijft via de Huf van Burenstraat vrij toegankelijk op maandag tot en met zaterdag van 06:00 uur tot 17:00 uur (zone 2 op bijgevoegde kaart).

  • -

    In de Ambtmanstraat, het Hoogeinde en de St. Agnietenstraat is reeds een (permanent) inrijverbod voor autoverkeer van kracht in de richting van de autoluwe binnenstad. Ook hier komen (beweegbare) fysieke afsluitingen om de bestaande inrijverboden te ondersteunen.

  • -

    Om woningen en bedrijven goed bereikbaar te houden verlenen we ontheffing aan de volgende doelgroepen:

  • alle bewoners en bedrijven in de autoluwe binnenstad met een parkeervergunning voor de binnenstad;

  • alle bewoners en bedrijven in de autoluwe binnenstad met een parkeervoorziening op eigen terrein in de autoluwe binnenstad;

  • zorgverleners met een parkeervergunning voor de autoluwe binnenstad;

  • patiënten van zorgverleners die in de autoluwe binnenstad zijn gevestigd;

  • mantelzorgers voor bewoners in de autoluwe binnenstad met een Wmo-indicatie of voor bewoners die beschikken over een verklaring van een medisch specialist waaruit blijkt dat hij/zij is aangewezen op mantelzorg;

  • pakket- en andere bezorgdiensten;

  • houders van een Europese gehandicaptenparkeerkaart;

  • taxibedrijven, inclusief de uitvoerder van het regionale WMO-vervoer Versis.

  • -

    Nood- en hulpdiensten alsmede houders van een ontheffing op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 zijn uitgezonderd van het inrijverbod.

Communicatie/beheer

  • -

    In de voorbereiding om te komen tot de maatregelen is er uitvoerig gesproken met belanghebbenden, omwonenden en diverse belangenorganisaties. In 2019 zijn er meerdere gesprekken/inloopavonden/workshops geweest om iedereen de mogelijkheid te geven kennis te nemen van de plannen en deze mede vorm te geven. Hier is goed gebruik van gemaakt (een aantal suggesties ten aanzien van bijvoorbeeld de begrenzing van de autoluwe binnenstad aan de zijde van de Huf van Burenstraat en het Hoogeinde zijn ter harte genomen).

  • -

    Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is op meerdere momenten het overleg gevoerd met de politie en de politie stemt in met het verkeersbesluit.

  • -

    De betreffende weggedeelten liggen binnen de bebouwde kom en zijn in het beheer van de gemeente Tiel.

  • -

    Het verkeersbesluit wordt gepubliceerd in het gemeenteblad (https://zoek.officielebekendmakingen.nl)

Gehoord

Over deze maatregelen is overleg gevoerd met de politie Oost Nederland conform artikel 24 van het BABW, waarbij deze heeft verklaard met deze maatregelen te kunnen instemmen.

BESLUIT

Op grond van de eerdergenoemde overwegingen besluiten wij:

  • a.

    in de Huf van Burenstraat een geslotenverklaring in te stellen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in de richting van de Waalstraat dat geldt op maandag tot en met zaterdag van 17:00 uur tot 06:00 uur door middel van plaatsing van de verkeersbord C06 en een onderbord waarop de venstertijden zijn vermeld (“zone 1”);

  • b.

    in de Westluidensestraat een geslotenverklaring in te stellen voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen in de richting van de Damstraat dat geldt op maandag tot en met zaterdag van 12:00 uur tot 06:00 uur door middel van plaatsing van de verkeersbord C06 en een onderbord waarop de venstertijden zijn vermeld (“zone 2”);

Bijlagen

  • -

    VB2024-12-Situatieschets 1 van 2 (autoluwe zone 1)

  • -

    VB2024-12-Situatieschets 2 van 2 (autoluwe zone 2)

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking hiervan in het Gemeenteblad.

Tiel, 19 november 2024

Hoogachtend,

het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Tiel,

burgemeester en gemeentesecretaris,

de secretaris,

drs. L.J.F.P. Busschops

de burgemeester,

F.L.J. van der Meijden

Niet eens met dit verkeersbesluit?

Bent u belanghebbende en het niet eens met dit besluit? Neem dan contact met ons op. Dan leggen we het besluit uit. Bent u het na onze uitleg nog steeds niet eens met het besluit? Dan kunt u beroep aantekenen.

Hoe kunt u beroep aantekenen?

U kunt binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een beroepschrift indienen bij de rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Het beroepschrift moet zijn ondertekend en bevat ten minste:

  • naam en adres van de indiener;

  • de datum;

  • een omschrijving van dit besluit;

  • de gronden van het beroep.

Het beroepschrift staat de werking van dit besluit niet in de weg.

Bij een spoedeisend belang kunt u een verzoek indienen om de werking voorlopig uit te stellen.

Een verzoekschrift moet ook de hiervoor genoemde gegevens bevatten en kan pas worden ingediend tegelijk met het beroepschrift of daarna. Het verzoek dient u in bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, postbus 9030, 6800 EM te Arnhem.

Zowel voor de behandeling van een beroepschrift als voor de behandeling van een verzoekschrift is griffierecht aan de rechtbank verschuldigd.

Naar boven