Gemeenteblad van Gennep
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gennep | Gemeenteblad 2024, 490523 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gennep | Gemeenteblad 2024, 490523 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening jeugdhulp gemeente Gennep
overwegende dat de Jeugdwet de verantwoordelijkheid voor het organiseren van goede en toegankelijke jeugdhulp bij de gemeente heeft belegd, waarbij het uitgangspunt is dat de verantwoordelijkheid voor het gezond en veilig opgroeien van jeugdigen allereerst bij de ouders/verzorgers en de jeugdige zelf ligt;
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Algemeen gebruikelijke voorziening: een voorziening waarvan, gelet op de omstandigheden, aannemelijk is dat de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers daarover zouden (hebben kunnen) beschikken;
Hulpvraag: behoefte van een jeugdige en/of diens ouders/verzorgers aan jeugdhulp in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen, als bedoeld in artikel 2.3, eerste lid, van de wet. De hulpvraag in kaart brengen, gebeurt op basis van een integrale aanpak, waarbij verschillende leefdomeinen een de orde komen;
Artikel 2. Toegangsproces maatschappelijke voorziening
Een maatschappelijke voorziening is rechtstreeks toegankelijk zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften en persoonskenmerken van de jeugdige of zijn ouders.
Artikel 3. Beschikbare maatschappelijke voorzieningen
Het college kan nadere regels vaststellen over welke maatschappelijke voorzieningen beschikbaar zijn.
Artikel 4. Toegangsproces en besluit jeugdhulp via de gemeente, hulpvraag
Het college wijst de jeugdige en zijn ouders op de mogelijkheid gebruik te maken van gratis onafhankelijke clientondersteuning en op de mogelijkheid om binnen twee weken een familiegroepsplan op te stellen. Als de jeugdige of zijn ouders daarom verzoeken zorgt het college voor ondersteuning bij het opstellen van een familiegroepsplan of leefzorgplan.
Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot de voorwaarden van toekenning, de wijze van beoordeling van, en de afwegingsfactoren bij een voorziening. Het college geeft daarbij aan op welke wijze de jeugdige en ouders/verzorgers informeert over de mogelijkheid en het belang om in bepaalde gevallen een beroep op jeugdhulp te doen.
De jeugdige of de ouders moeten zich binnen 6 maanden na de besluitdatum hebben gemeld bij een jeugdhulpaanbieder, dan wel het pgb hebben besteed aan het resultaat waarvoor het is verstrekt. Indien de jeugdige of de ouders niet aan de 6 maanden termijn voldoen, dient deze een nieuwe aanvraag te doen voor jeugdhulp.
Artikel 5. Criteria voor individuele voorzieningen
Een jeugdige en/of diens ouders/verzorgers komen in aanmerking voor een individuele voorziening bij een hulpvraag voor zover naar oordeel van het college de jeugdige en/of diens ouders/verzorgers zelf, met ondersteuning van de naaste omgeving of met inzet van overige of andere voorzieningen geen oplossing voor deze hulpvraag kunnen vinden.
Artikel 6. Voorwaarden, verplichtingen en weigeringsgronden
Een individuele voorziening wordt niet verstrekt:
indien naar het oordeel van het college voor de problematiek een aanspraak bestaat op een voorziening op grond van een andere wettelijke bepaling. Een uitzondering hierop is een voorziening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning die de jeugdige in staat stelt dagelijkse levensverrichtingen uit te voeren en het persoonlijk leven te structureren en daarover regie te voeren;
Artikel 7. Inhoud en geldigheidsduur beschikking
Artikel 8. Onderzoeken en op opstellen leefzorgplan
Artikel 9. Regels voor persoonsgebonden budget (pgb)
De hoogte van het pgb is mede gebaseerd op een door de cliënt opgesteld PGB-plan. Daarin geeft hij aan waaraan en hoe hij het pgb gaat besteden. Er moet in ieder geval blijken dat de met het pgb te bieden ondersteuning veilig, doeltreffend en cliëntgericht is, het de goedkoopst compenserende voorziening is en dat de te bieden ondersteuning in redelijkheid geschikt is voor het doel waarvoor het pgb wordt verstrekt. In de bijlagen van het pgb-plan wordt verwezen naar de (pgb vaardigheids- en) kwaliteitseisen waaraan voldaan dient te worden als zorgverlener maar ook als budgethouder.
Artikel 11. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking en terugvordering
Conform artikel 8.1.2 van de wet doen een jeugdige of diens ouders/verzorgers op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hen redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing aangaande een individuele voorziening.
Als het college een besluit op grond van het tweede lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens opzettelijk heeft plaatsgevonden, kan het college van degene die opzettelijk onjuiste of onvolledige gegevens heeft verschaft geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele voorziening of het ten onrechte genoten pgb.
Artikel 14. Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Artikel 17. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college stelt cliënten en vertegenwoordigers van cliëntengroepen vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Deze door het gemeentebestuur vastgestelde verordening wordt ten minste eenmaal per jaar geëvalueerd.
Aldus besloten in de openbare besluitvormende raadsvergadering d.d. 15 april 2024.
De raad voornoemd,
De griffier, Jos van der Knaap
De voorzitter,Hans Teunissen
Deze bijlage is een toelichting op de Beleidsregels indicatiestelling AWBZ 2014 (zoals vastgesteld door het ministerie van VWS), hoofdstuk 4 van de Beleidsregels indicatiestelling Wlz 2023 (Richtlijnen ten aanzien van gebruikelijke zorg van ouders voor kinderen met een normaal ontwikkelingsprofiel in verschillende levensfasen van het kind in relatie tot AWBZ-zorg (paragraaf 3 van bijlage 3 Gebruikelijke zorg bij de Beleidsregels indicatiestelling AWBZ).
Bijlage 2 Uitgangspunten gebruikelijke zorg WLZ
Een veilige woonomgeving = gebruikelijke zorg
Het door ouders bieden van een veilige thuis omgeving is gebruikelijke zorg.
Als een kind niet bij (een van) de ouder(s) kan wonen omdat de ouder(s) geen veilige woonomgeving kunnen bieden en/of vanwege opvoedingsonmacht van de ouder(s), is verblijf op grond van de Jeugdwet aan de orde.
Permanent toezicht = geen gebruikelijke zorg Permanent toezicht in de zin van actieve observatie (zie definities Hoofdstuk 1 Beleidsregels indicatiestelling Wlz 2023) valt niet onder gebruikelijke zorg
24 uur per dag zorg in de nabijheid = gebruikelijke zorg afhankelijk van leeftijd en zorgbehoefte
Kinderen die een blijvende behoefte hebben aan 24 uur per dag zorg in de nabijheid, kunnen nog zijn aangewezen op (gebruikelijke) zorg van ouders, zo nodig ondersteund door zorg vanuit de Jeugdwet of de Zorgverzekeringswet.
Vanaf ongeveer 8 jaar spreken we (bij kinderen die voldoen aan de toegangscriteria van de Wlz) niet meer van gebruikelijke zorg.
Kinderen tot ongeveer 8 jaar hebben nog zorg in de nabijheid nodig. Daarbij houden we de volgende richtlijnen aan:
Kinderen van 3 tot ongeveer 5 jaar hebben overdag voortdurend begeleiding, toezicht en overname van zelfzorg nodig. ’s Nachts hebben zij soms nog begeleiding en overname van zelfzorg nodig. Er is voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar geen sprake meer van gebruikelijke zorg als is vastgesteld dat het gaat om een kind met ernstige meervoudig complexe handicaps (MCG), ook wel genoemd ernstige meervoudige beperkingen (EMB). MCG/EMB kinderen hebben een ernstige verstandelijke beperking met een blijvend zeer laag ontwikkelingsperspectief en een motorische beperking. Meestal is ook sprake van zintuiglijke problemen (waaronder prikkelverwerkingsstoornissen) en/of somatische aandoeningen (zoals epilepsie, reflux, slikproblemen, luchtweginfecties et cetera).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-490523.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.