Verkeersbesluit voor het instellen van een 60 km/uur-zone aan Bakelseweg te Aarle-Rixtel

Besluit van burgemeester en wethouders d.d. 18 november 2024 inzake het instellen van een 60 km/uur-zone op de Bakelseweg in Aarle-Rixtel.

Gelet op:

  • -

    het bepaalde in artikel 15 eerste en tweede lid, en artikel 18 eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • -

    artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • -

    het mandaatregister van de gemeente Laarbeek 2023 van burgemeester en wethouders d.d. 1 september 2023 inhoudende dat verkeersbesluiten zijn gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer;

Uit het oogpunt van:

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a);

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b);

  • -

    het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (ar-tikel 2, lid 1, sub c);

Overwegende:

  • -

    dat de Bakelseweg een erftoegangsweg is buiten de bebouwde kom waar nu nog op een deel een maximumsnelheid van toepassing is van 80 km/uur;

  • -

    dat in de vergadering van de Werkgroep verkeer op 18 september 2024 is voorgesteld om op dit deel van de Bakelseweg ook een 60 km/uur-zone in te stellen;

  • -

    dat op 3 locaties op de Bakelseweg 60 km/uur-drempels worden gemaakt in 2025 gelijk-tijdig met het asfaltonderhoud;

  • -

    dat het instellen van een 60 km/uur-zone van belang is om de verkeersveiligheid te waarborgen op de Bakelseweg;

  • -

    dat de Bakelseweg in beheer en onderhoud is bij de gemeente Laarbeek en buiten de bebouwde kom van de kern Aarle-Rixtel ligt;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met een ver-tegenwoordiger van de politie, waarbij te kennen is gegeven dat zij instemmen met het instellen van een 60 km/uur-zone op de Bakelseweg in Aarle-Rixtel;

  • -

    dat belanghebbenden tevens vooraf over de voorgenomen maatregel tot het instellen van een 60 km/uur-zone op de Bakelseweg zijn geïnformeerd door een publicatie in de MooiLaarbeek Krant, waarbij zij in de gelegenheid zijn gesteld om hun zienswijze ken-baar te maken;

  • -

    dat het ontwerpbesluit tot het instellen van een 60 km/uur-zone van 4 oktober 2024 tot 15 november 2024 ter inzage heeft gelegen;

  • -

    dat gedurende de periode van terinzagelegging vier zienswijzen zijn ingediend;

Beoordeling zienswijzen:

Zienswijze 1:

Een bewoner van de Klokkengieterstraat in Aarle-Rixtel heeft de volgende zienswijze inge-diend tegen het ontwerpverkeersbesluit:

  • -

    het wijzigen van de maximumsnelheid op een deel van de Bakelseweg naar 60 km/uur is voor betrokkene onwenselijk, omdat hij dagelijks via de Bakelseweg naar Deurne moet. Dit levert extra reistijd op, hetgeen niet gewenst is;

  • -

    de huidige grens van de 60 km/uur-zone kan volgens betrokkene blijven zoals hij is. Er is geen noodzaak tot het uitbreiden van de 60 km/uur-zone;

Reactie op zienswijze 1:

  • -

    in de gemeentelijke mobiliteitsvisie is de Bakelseweg opgenomen als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur;

  • -

    de afgelopen 10 jaar hebben op de Bakelseweg 11 geregistreerde ongevallen plaats gevonden, zoals hieronder is aangegeven;

  •  

  • -

    het verlies aan reistijd (ca. 20 seconden) is beperkt en weegt niet op tegen de verbete-ring van de leefbaarheid en de verkeersveiligheid op de Bakelseweg.

Zienswijze 2:

Een bewoner uit Aarle-Rixtel heeft de volgende zienswijze ingediend tegen het ontwerp verkeersbesluit:

  • -

    De Bakelseweg is volgens betrokkene een rustige en veilige weg waar het rijden van 80 km/uur geen onnodige gevaren oplevert, zodat het afwaarderen naar 60 km/uur onnodig is.

Reactie op zienswijze 2:

  • -

    in de gemeentelijke mobiliteitsvisie is de Bakelseweg opgenomen als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur;

  • -

    de afgelopen 10 jaar hebben op de Bakelseweg 11 geregistreerde ongevallen plaats gevonden, zoals bij de beoordeling van zienswijze 1 is weergegeven;

  • -

    uit politiecontroles blijkt dat op de Bakelseweg regelmatig harder gereden wordt dan 80 km/uur. Het instellen van een 60 km/uur-zone draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op de Bakelseweg.

Zienswijze 3:

Een bewoner van het Mimosaplantsoen in Aarle-Rixtel heeft de volgende zienswijze ingediend tegen het ontwerp verkeersbesluit:

  • -

    de bestaande maximumsnelheid van 80 km/uur op de Bakelseweg hoeft niet aangepast te worden. Volgens betrokkene is deze snelheid verantwoord, gelet op de drukte en veiligheid van de weg. Bovendien ligt er een vrijliggend fietspad.

Reactie op zienswijze 3:

  • -

    in de gemeentelijke mobiliteitsvisie is de Bakelseweg opgenomen als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur;

  • -

    de afgelopen 10 jaar hebben op de Bakelseweg 11 geregistreerde ongevallen plaats gevonden, zoals hierboven bij de beoordeling van zienswijze 1 is weergegeven;

  • -

    uit politiecontroles blijkt dat op de Bakelseweg regelmatig harder gereden wordt dan 80 km/uur. Het instellen van een 60 km/uur-zone draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op de Bakelseweg;

  • -

    de aanwezigheid van een vrijliggend fietspad langs de Bakelseweg vormt geen argument om op deze weg een 60 km/uur-zone in te stellen. De veiligheid van de fietsers is door dit vrijliggende fietspad beter gewaarborgd. De verlaging van de rijsnelheid op de rijbaan heeft met name positieve gevolgen voor het autoverkeer.

Zienswijze 4:

Een bewoner heeft de volgende zienswijze ingediend tegen het ontwerp verkeersbesluit:

  • -

    Een laag verkeersvolume en een rustige omgeving ondersteunen het behoud van 80 km/uur. De Bakelseweg kenmerkt zich als een relatief rustige erftoegangsweg buiten de be-bouwde kom, zonder de intensieve verkeersdruk of onoverzichtelijke situaties die nor-maal gesproken een verlaging naar 60 km/u rechtvaardigen;

  • -

    Het wegprofiel en het huidige verkeersvolume zorgen ervoor dat de route beheersbaar en veilig is bij een snelheid van 80 km/uur. Verkeersmetingen en onze eigen ervaringen tonen aan dat er weinig risicovolle verkeerssituaties voorkomen op dit traject, wat betekent dat de beoogde snelheidsverlaging op veiligheidsgebied niet effectief zou bijdragen.

  • -

    Een verlaging van de maximumsnelheid heeft een negatieve impact op de doorstroming en leidt tot nadelige verkeerseffecten op omliggende routes. Het verminderen van de snelheid op de Bakelseweg naar 60 km/u zal leiden tot een verstoring van de verkeersdoorstroming, die ongetwijfeld merkbaar zal zijn op deze doorgaande route.

  • -

    De Bakelseweg fungeert als een belangrijke verbindingsroute voor lokaal en regionaal verkeer. Een snelheidsbeperking kan resulteren in onnodige vertragingen, met als ge-volg dat verkeer mogelijk uitwijkt naar omliggende wegen. Dit heeft een nadelige invloed op het wegennetwerk en verhoogt het risico op files en verkeersopstoppingen op nabijgelegen routes, wat in strijd is met het doel van een goe-de verkeersdoorstroming en efficiënt verkeersbeheer.

  • -

    Er zijn alternatieve en efficiënte maatregelen mogelijk zonder de voorgestane snel-heidsverlaging. De bewoners stellen voor dat er in plaats van een snelheidsverlaging naar 60 km/u gekeken wordt naar alternatieve maatregelen die de veiligheid behouden zonder de doorstroming negatief te beïnvloeden. Gedacht wordt aan het aanbrengen van duidelijke belijning, reflecterende wegmarkeringen, betere zichtbaarheid op kritieke punten en verhoogde wegmarkering, of signalering waar nodig. Deze maatregelen kunnen de verkeersveiligheid verbeteren zonder een verlaging van de snelheid, waardoor de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van de Bakelseweg be-houden blijven.

Reactie op zienswijze 4:

  • -

    in de gemeentelijke mobiliteitsvisie is de Bakelseweg opgenomen als erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/uur;

  • -

    de afgelopen 10 jaar op de Bakelseweg 11 geregistreerde ongevallen hebben plaats gevonden, zoals hierboven bij de beoordeling van zienswijze 1 is aangegeven;

  • -

    uit politiecontroles blijkt dat op de Bakelseweg regelmatig harder gereden wordt dan 80 km/uur. Het instellen van een 60 km/uur-zone draagt bij aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op de Bakelseweg;

  • -

    uit verkeersmetingen en het verkeersmodel blijkt dat de verkeersintensiteit op de Bakelseweg ca. 5500 motorvoertuigen per etmaal bedraagt;

  • -

    dat het verminderen van de snelheid mogelijk zal leiden tot een verstoring van de verkeersdoorstroming is een positief effect voor de inwoners, omdat er nu sprake is van veel sluipverkeer door de A. Pistoriusstraat en de Dorpsstraat in Aarle-Rixtel;

  • -

    een eventuele vertraging van ca. 20 seconden weegt voor de gemeente minder zwaar dan het verbeteren van de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Bakelseweg;

  • -

    bestuurders zullen de logica van de snelheidsbeperking wel herkennen omdat de inrichting van de weg wordt aangepast conform de CROW-richtlijnen door middel van het aanbrengen van drie verkeersdrempels en een kantmarkering;

Gelet op de voorgaande overwegingen geeft de inhoud van de ingediende zienswijzen geen aanleiding om het ontwerpbesluit aan te passen.

Besluiten:

  • 1.

    Het instellen van een 60 km/uur-zone op de Bakelseweg in Aarle-Rixtel;

  • 2.

    Een en ander uit te voeren door het plaatsen en verplaatsen van een verkeersborden A0160zb en A0260ze van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zoals is aangegeven op de bij dit besluit, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekeningnummer 2024009;

Beroep

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een beroepschrift indienen. Hoe dat moet, leest u hieronder.

Laarbeek, 18 november 2024,

Namens het college van burgemeester en wethouders van Laarbeek,

Afdelingsmanager Leefomgeving

C. Boode

Contact, beroep en voorlopige voorziening

Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u hiertegen een beroepschrift indienen. Voordat u dat doet adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen met Frans Vlemmix. Hij bespreekt dan met u het genomen besluit. Bent u daarmee niet geholpen? Dan kunt u alsnog een beroepschrift sturen aan: De rechtbank Oost-Brabant, Sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.

Een beroepschrift moet ondertekend zijn en bevat verder: uw naam en adres, de datum waarop het beroepschrift is geschreven, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden (argumenten) van het beroep. Wilt u verhinderen dat het besluit op korte termijn wordt uitgevoerd? Dien dan ook een verzoek om een voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter. Een verzoek daartoe richt u aan: De Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt uw beroep- en verzoekschrift ook digitaal indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

Heeft u vragen over het indienen van een (digitaal) beroepschrift of een voorlopige voorziening? Neem dan contact op met de rechtbank Oost-Brabant, telefoon (073) 620 20 20.

Naar boven