Gemeenteblad van Laarbeek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2024, 489772 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Laarbeek | Gemeenteblad 2024, 489772 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor het instellen van een 60 km/uur-zone aan Bakelseweg te Aarle-Rixtel
Besluit van burgemeester en wethouders d.d. 18 november 2024 inzake het instellen van een 60 km/uur-zone op de Bakelseweg in Aarle-Rixtel.
artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Een bewoner van de Klokkengieterstraat in Aarle-Rixtel heeft de volgende zienswijze inge-diend tegen het ontwerpverkeersbesluit:
Een bewoner uit Aarle-Rixtel heeft de volgende zienswijze ingediend tegen het ontwerp verkeersbesluit:
Een bewoner van het Mimosaplantsoen in Aarle-Rixtel heeft de volgende zienswijze ingediend tegen het ontwerp verkeersbesluit:
de aanwezigheid van een vrijliggend fietspad langs de Bakelseweg vormt geen argument om op deze weg een 60 km/uur-zone in te stellen. De veiligheid van de fietsers is door dit vrijliggende fietspad beter gewaarborgd. De verlaging van de rijsnelheid op de rijbaan heeft met name positieve gevolgen voor het autoverkeer.
Een bewoner heeft de volgende zienswijze ingediend tegen het ontwerp verkeersbesluit:
Een laag verkeersvolume en een rustige omgeving ondersteunen het behoud van 80 km/uur. De Bakelseweg kenmerkt zich als een relatief rustige erftoegangsweg buiten de be-bouwde kom, zonder de intensieve verkeersdruk of onoverzichtelijke situaties die nor-maal gesproken een verlaging naar 60 km/u rechtvaardigen;
Het wegprofiel en het huidige verkeersvolume zorgen ervoor dat de route beheersbaar en veilig is bij een snelheid van 80 km/uur. Verkeersmetingen en onze eigen ervaringen tonen aan dat er weinig risicovolle verkeerssituaties voorkomen op dit traject, wat betekent dat de beoogde snelheidsverlaging op veiligheidsgebied niet effectief zou bijdragen.
Een verlaging van de maximumsnelheid heeft een negatieve impact op de doorstroming en leidt tot nadelige verkeerseffecten op omliggende routes. Het verminderen van de snelheid op de Bakelseweg naar 60 km/u zal leiden tot een verstoring van de verkeersdoorstroming, die ongetwijfeld merkbaar zal zijn op deze doorgaande route.
De Bakelseweg fungeert als een belangrijke verbindingsroute voor lokaal en regionaal verkeer. Een snelheidsbeperking kan resulteren in onnodige vertragingen, met als ge-volg dat verkeer mogelijk uitwijkt naar omliggende wegen. Dit heeft een nadelige invloed op het wegennetwerk en verhoogt het risico op files en verkeersopstoppingen op nabijgelegen routes, wat in strijd is met het doel van een goe-de verkeersdoorstroming en efficiënt verkeersbeheer.
Er zijn alternatieve en efficiënte maatregelen mogelijk zonder de voorgestane snel-heidsverlaging. De bewoners stellen voor dat er in plaats van een snelheidsverlaging naar 60 km/u gekeken wordt naar alternatieve maatregelen die de veiligheid behouden zonder de doorstroming negatief te beïnvloeden. Gedacht wordt aan het aanbrengen van duidelijke belijning, reflecterende wegmarkeringen, betere zichtbaarheid op kritieke punten en verhoogde wegmarkering, of signalering waar nodig. Deze maatregelen kunnen de verkeersveiligheid verbeteren zonder een verlaging van de snelheid, waardoor de gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie van de Bakelseweg be-houden blijven.
Gelet op de voorgaande overwegingen geeft de inhoud van de ingediende zienswijzen geen aanleiding om het ontwerpbesluit aan te passen.
Een en ander uit te voeren door het plaatsen en verplaatsen van een verkeersborden A0160zb en A0260ze van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zoals is aangegeven op de bij dit besluit, zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte tekeningnummer 2024009;
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een beroepschrift indienen. Hoe dat moet, leest u hieronder.
Namens het college van burgemeester en wethouders van Laarbeek,
Contact, beroep en voorlopige voorziening
Bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u hiertegen een beroepschrift indienen. Voordat u dat doet adviseren wij u om eerst telefonisch contact op te nemen met Frans Vlemmix. Hij bespreekt dan met u het genomen besluit. Bent u daarmee niet geholpen? Dan kunt u alsnog een beroepschrift sturen aan: De rechtbank Oost-Brabant, Sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Zorgt u ervoor dat u het beroepschrift indient binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat de rechtbank uw beroepschrift niet meer kan behandelen.
Een beroepschrift moet ondertekend zijn en bevat verder: uw naam en adres, de datum waarop het beroepschrift is geschreven, een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht en de gronden (argumenten) van het beroep. Wilt u verhinderen dat het besluit op korte termijn wordt uitgevoerd? Dien dan ook een verzoek om een voorlopige voorziening in bij de voorzieningenrechter. Een verzoek daartoe richt u aan: De Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. U kunt uw beroep- en verzoekschrift ook digitaal indienen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).
Heeft u vragen over het indienen van een (digitaal) beroepschrift of een voorlopige voorziening? Neem dan contact op met de rechtbank Oost-Brabant, telefoon (073) 620 20 20.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-489772.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.