Gemeenteblad van Heerlen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Heerlen | Gemeenteblad 2024, 489352 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Heerlen | Gemeenteblad 2024, 489352 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Solido
Burgemeester en wethouders van Heerlen;
overwegende dat de gemeente Heerlen de centrumregeling regionale samenwerking inzake ICT ondersteuning van de bedrijfsvoering (bekend als Parkstad-IT) in stand hield;
en de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Beekdaelen, Brunssum, Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld en Voerendaal, het dagelijkse bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg;
elk voor zover het hun bevoegdheden betreft, overwegende dat het wenselijk is om bovengenoemde gemeenschappelijke regeling te wijzigen in verband met eisen op grond van de Aanbestedingswet en de Wet gemeenschappelijke regelingen en in verband met een verhoogde ambitie op het gebied van IT-samenwerking en IT-centralisatie;
overwegende dat samenwerking op het gebied van specifieke ondersteunende, uitvoerende en beleidsprocessen ten aanzien van IT binnen de gewijzigde gemeenschappelijke regeling meerwaarde oplevert;
overwegende dat de raad op 25 september 2024 toestemming heeft verleend tot het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling;
gelet op de verleende toestemmingen door de gemeenteraden van Beekdaelen, Brunssum, , Kerkrade, Landgraaf, Simpelveld, Voerendaal en de verleende toestemming van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg,
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
de centrumregeling regionale samenwerking inzake ICT ondersteuning van de bedrijfsvoering (bekend als Parkstad-IT) te wijzigen, zodat die komt te luiden: gemeenschappelijke regeling Solido, door vaststelling van onderstaande integrale tekst:
Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet of van enige andere wet of wettelijke regeling van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt, tenzij anders vermeld, in die artikelen voor de gemeente, de raad en burgemeester en wethouders gelezen: het openbaar lichaam, het algemeen bestuur en dagelijks bestuur.
Artikel 5 Omgekeerde dienstverlening
Voor bedrijfsvoeringstaken op ander gebied dan IT-gebied, kan Solido deze ondersteuning van de deelnemers krijgen, eveneens op basis van een dienstverleningsovereenkomst (omgekeerde dienstverlening).
Artikel 8 Werkzaamheden voor derden
Voor zover de producten en diensten vallen binnen het kader van de in artikel 3 vermelde taken, is Solido bevoegd tot het verrichten van diensten voor andere gemeenten dan de deelnemers en/of derden met een publiekrechtelijke status, na instemming door het algemeen bestuur en passend binnen geldende wettelijke kaders. Met deze organisaties worden eveneens dienstverleningsovereenkomsten afgesloten en integrale prijsafspraken gemaakt.
Het algemeen bestuur besluit niet tot het uitvoeren van diensten / het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten / samenwerkingsovereenkomsten / het uitvoeren van projecten met / voor derden dan nadat de raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen gedurende twaalf weken in de gelegenheid zijn gesteld om schriftelijk hun zienswijzen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen. Het besluit wordt genomen met meerderheid van twee derde van de stemmen.
Artikel 9 Deelname aan samenwerkingsvormen
Tot het besluit als bedoeld in de leden 1 en 2 wordt door het algemeen bestuur met ten minste twee derde meerderheid van stemmen besloten. De raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen worden gedurende een periode van twaalf weken in de gelegenheid gesteld om schriftelijk hun zienswijzen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
Artikel 11 Het algemeen bestuur
Het algemeen bestuur is bevoegd tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. De raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen worden gedurende een periode van twaalf weken in de gelegenheid gesteld om schriftelijk hun wensen en bedenkingen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
Artikel 12 De werkwijze van het algemeen bestuur
Indien de stemmen met betrekking tot een bepaald voorstel staken, wordt het betrokken besluit aangehouden tot de eerstvolgende vergadering. Indien de stemmen wederom staken, is het voorstel verworpen. Ingeval de stemmen bij herstemming over besluiten met betrekking tot benoeming, voordracht of aanbeveling van personen staken, beslist de voorzitter.
Artikel 15 De werkwijze van het dagelijks bestuur
Indien de stemmen met betrekking tot een bepaald voorstel staken, wordt het betrokken besluit aangehouden tot de eerstvolgende vergadering. Indien de stemmen wederom staken, is het voorstel verworpen. Ingeval de stemmen bij herstemming over besluiten met betrekking tot benoeming, voordracht of aanbeveling van personen staken, beslist de voorzitter.
Hoofdstuk 4 - Organisatiebepalingen
Het dagelijks bestuur kan de in het tweede lid bedoelde bevoegdheden opdragen (en daartoe tevens volmacht verlenen) aan de directeur/secretaris van Solido, tenzij het medewerkers betreft die belast zijn met functies van leidinggevende aard die rechtstreeks onder de directeur/secretaris ressorteren, of de directeur/secretaris zelf.
Hoofdstuk 5 - Financiën, begroting en jaarrekening
Artikel 21 Organisatie van beheer en administratie
Het algemeen bestuur is bevoegd om geldleningen aan te gaan. De raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen worden gedurende een periode van twaalf weken in de gelegenheid gesteld om schriftelijk hun zienswijzen ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
Artikel 22 Ontwerpbegroting, algemene financiële/beleidsmatige kaders, voorlopige jaarrekening en strategische plannen
Het dagelijks bestuur zendt vóór 30 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de ontwerpbegroting -inclusief de algemene financiële en beleidsmatige kaders - en de voorlopige jaarrekening aan de raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen. Een en ander overeenkomstig artikel 34b en 35 van de wet.
Het algemeen bestuur besluit tot het vaststellen van meerjarige strategische plannen met/voor derden nadat de raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen gedurende twaalf weken in de gelegenheid zijn gesteld om schriftelijk op het concept hun zienswijze ter kennis van het bestuur te brengen.
Het dagelijks bestuur zendt de ontwerpbegroting en bijbehorende stukken ten minste twaalf weken voordat deze aan het algemeen bestuur worden aangeboden toe aan de colleges, dagelijks besturen, de raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen.
De raden van de deelnemende gemeenten en algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen kunnen bij het dagelijks bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur ter vaststelling wordt aangeboden.
Het dagelijks bestuur stelt de raden van de gemeenten en algemeen besturen van de gemeenschappelijke regelingen voorafgaande aan het vaststellen van de begroting schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over de zienswijze, bedoeld in het derde lid, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Artikel 24 De jaarrekening en jaarverslag
Van de baten en lasten van het openbaar lichaam wordt door het dagelijks bestuur over elk begrotingsjaar verantwoording afgelegd aan het algemeen bestuur, onder overlegging van de conceptjaarrekening, het jaarverslag met daarbij behorende bescheiden, zoals vermeld in artikel 213 van de Gemeentewet. Na de eigen oordeelsvorming zendt het dagelijks bestuur de voorlopige jaarrekening jaarlijks vóór de in artikel 34b van de wet genoemde datum toe aan de deelnemers.
De raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen kunnen bij het dagelijks bestuur desgewenst hun zienswijze over de voorlopige jaarrekening en het jaarverslag naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze is vervat bij de stukken, zoals deze aan het algemeen bestuur ter vaststelling worden behandeld. Nadat een daartoe aangestelde accountant een controleverklaring over de jaarrekening heeft afgegeven, wordt de jaarrekening vervolgens door het algemeen bestuur vastgesteld.
Hoofdstuk 6 – Inlichtingenplicht
Artikel 27 Inlichtingenplicht voor deelnemers
De deelnemers verstrekken op verzoek van het openbaar lichaam benodigde inlichtingen en geven de medewerking, die voor de vervulling van de taken van Solido nodig is.
Artikel 29 Inlichtingen door het algemeen en dagelijks bestuur en de voorzitter
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter geven de raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen schriftelijk alle inlichtingen die de raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen nodig hebben voor de uitoefening van hun taken. Deze inlichtingen worden in beginsel verstrekt via een door de regeling uitgegeven nieuwsbrief die periodiek, doch minimaal drie keer per jaar, aan de deelnemers wordt toegezonden.
Hoofdstuk 8 - Toetreden, uittreden, wijzigen of opheffen
Artikel 33 Procedure en inhoud van het uittredingsplan
Het in artikel 32, derde lid, bedoelde uittredingsplan bevat de financiële, juridische, personele en organisatorische consequenties die gedurende een periode van vijf jaar het directe en indirecte gevolg zijn van de uittreding. Tevens bevat het uittredingsplan de uittreedsom die betaald moet worden door de uittredende deelnemer.
Het algemeen bestuur wijst de onafhankelijke adviseur aan op basis van een gezamenlijke voordracht van de uittredende deelnemer en de voorzitter. Indien geen overeenstemming kan worden bereikt over een gezamenlijke voordracht, wijst het algemeen bestuur de onafhankelijke adviseur aan op basis van een bindende voordracht van een selectiecommissie bestaande uit drie leden van het algemeen bestuur, waaronder in ieder geval een vertegenwoordiger in het bestuur van de uittredende deelnemer.
De onafhankelijke adviseur neemt bij het bepalen van de uittreedsom het bepaalde in dit artikel, in artikel 32, artikel 34 en in artikel 35 in acht en baseert zich daarbij op de jaarrekening van het begrotingsjaar direct voorafgaand aan het moment van uittreding. Tevens past de onafhankelijke adviseur bij de berekening van de uittreedsom een risico-opslag van 10% op de uittreedsom toe om eventueel onvoorziene toekomstige kosten gerelateerd aan de uittreding te ondervangen. Deze opslag vrijwaart de uittredende deelnemer van alle toekomstige onvoorzienbare kosten.
Het algemeen bestuur is gehouden redelijkerwijs al het mogelijke te doen om de uittreedsom zo laag mogelijk te houden. Het dagelijks bestuur onderzoekt in dat kader met de uittredende deelnemer de mogelijkheid tot overname van personeel, activa en contracten. Het voorgaande behoeft echter niet te leiden tot wijziging van overeenkomsten met en verplichtingen jegens derden die zijn aangegaan respectievelijk bepaald voorafgaand aan het tijdstip van ontvangst door het bestuur van het besluit tot uittreding van de deelnemer.
Artikel 34 Te vergoeden kosten
Onder desintegratiekosten worden verstaan alle kosten direct dan wel toekomstig te maken dan wel te dragen door Solido die samenhangen met de afbouw van overcapaciteit in personele en materiële sfeer en andere verplichtingen, de afbouw van risico’s daarbij inbegrepen, ontstaan als direct gevolg van de uittreding.
Artikel 35 Verplichtingen uittreder
De uittredende partij is gehouden zich in te spannen om de formatie van Solido die als gevolg van de uittreding boventallig is geworden met behoud van arbeidsvoorwaarden in dienst te nemen of anderszins in stand te doen houden. De waarde van de formatie die de uittredende partij overneemt van Solido wordt gekapitaliseerd en in mindering gebracht op de uittreedsom.
In geval van opheffing van de regeling en daardoor uiteindelijk de ontbinding van Solido, stelt het algemeen bestuur een liquidatieplan vast, waarin in elk geval een sociaal plan ten aanzien van het personeel is opgenomen. Voordat het algemeen bestuur het liquidatieplan vaststelt worden de raden van de deelnemende gemeenten en de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen gedurende een periode van twaalf weken in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen. In het liquidatieplan kan van de bepalingen van de regeling worden afgeweken.
Artikel 38 Onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het dagelijks bestuur, zoveel mogelijk analoog aan of in de geest van de bepalingen van de Gemeentewet, de wet en de regeling.
Als onderling het geschil niet opgelost kan worden, wijst iedere partij een deskundige aan. Deze deskundigen brengen, als zijnde een geschillencommissie, gezamenlijk een advies uit aan het dagelijks bestuur over de mogelijkheden om partijen tot overeenstemming te brengen. Voorafgaand aan het uitbrengen van het advies hoort de commissie de bij het geschil betrokken bestuursorganen.
Na ontvangst van het advies treden de in het tweede lid bedoelde partijen nogmaals in overleg om te trachten tot een oplossing van het geschil te komen. Indien het overleg niet tot een oplossing leidt, wordt het geschil voorgelegd aan het algemeen bestuur. Indien het overleg met het algemeen bestuur niet tot een oplossing leidt, is elk der partijen vrij om het geschil overeenkomstig het gestelde in artikel 28 van de wet, voor te leggen aan gedeputeerde staten.
De werking van de regeling zal worden geëvalueerd indien twee deelnemers hierom verzoeken. Het dagelijks bestuur zal dan een onderzoeksvoorstel en de daarmee gepaard gaande financiële consequenties aan de deelnemers voorleggen.
Ingezetenen van de gemeenten en belanghebbenden kunnen via de reguliere procedures bij de colleges en de raden van de gemeenten respectievelijk bij de dagelijkse besturen en algemeen besturen van de gemeenschappelijke regelingen betrokken worden bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid.
Het algemeen bestuur beslist niet over een voorstel alvorens de raden en algemeen besturen van de gemeenschappelijke regelingen om zienswijzen zijn gevraagd, wanneer ten minste twee van de gemeenteraden en/of algemeen besturen van de gemeenschappelijke regelingen het dagelijks bestuur hierom verzoeken. In spoedeisende gevallen kan het dagelijks bestuur afzien van het vragen van zienswijzen. Het dagelijks bestuur stelt de raden en algemeen besturen van de gemeenschappelijke regeling hiervan schriftelijk en gemotiveerd op de hoogte.
Indien het tweede lid wordt toegepast, dan hebben de raden en algemeen besturen van de gemeenschappelijke regelingen twaalf weken de tijd hun zienswijzen bij het dagelijks bestuur naar voren te brengen. Voorafgaande aan het nemen van het besluit waarover de zienswijzen gegeven is stelt het dagelijks bestuur de raden van de deelnemende gemeenten, de algemeen besturen van de deelnemende gemeenschappelijke regelingen, en het algemeen bestuur schriftelijk en gemotiveerd in kennis van het oordeel over de zienswijzen, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Artikel 43 Rechtskracht eerder genomen besluiten
Vóór de inwerkingtreding van deze regeling door het bevoegde orgaan genomen besluiten op grond van de ‘Gemeenschappelijke regeling regionale samenwerking inzake ICT ondersteuning van de bedrijfsvoering’ (Centrumregeling Parkstad-IT), behouden hun rechtskracht totdat door de bevoegde organen in deze nieuwe besluiten zijn genomen dan wel deze besluiten van rechtswege zijn vervallen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-489352.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.