Gemeente Oostzaan - Verkeersbesluit E-laadpunt Dokter Keijzerstraat (naast Dokter Boomstraat 29) Oostzaan

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan,

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Gegeven dat:

ter plaatse van Dokter Keijzerstraat (naast Dokter Boomstraat 29) Oostzaan ;

  • -

    er een verzoek (via MRA-E) is ingekomen voor een oplaadpunt in de directe omgeving;

  • -

    er is binnen een straal van 200 meter geen oplaadpunt aanwezig;

  • -

    de aanvrager niet beschikt over een mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren;

  • -

    er overeenkomstig het vastgestelde beleid een laadpaal geplaatst dient te worden;

  • -

    langs de band geparkeerd wordt en er geen parkeervakken zijn;

  • -

    de gemeente Oostzaan de wegbeheerder is.

     

Overwegende dat:

ter plaatse van Dokter Keijzerstraat (naast Dokter Boomstraat 29) Oostzaan ;

  • -

    door het maken van oplaadpunten, de gemeente haar doelstelling uitvoert om het elektrisch rijden te stimuleren en daarmee de CO2-uitstoot te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren;

  • -

    door het plaatsen van een laadpaal (met twee aansluitingen) het netwerk van oplaadpunten in de gemeente uitgebreid wordt;

  • -

    er in de berm (aan de slootzijde) twee nieuwe langsparkeervakken gemaakt worden waar de laadpaal bij geplaatst wordt en waar uitsluitend geparkeerd mag worden om te laden;

  • -

    er wordt voldaan aan de plaatsingsvoorwaarden vanuit de MRA-E;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW advies is gevraagd aan de politie Noord-Holland en dat de politie kenbaar heeft gemaakt geen bezwaren te hebben tegen het te nemen besluit;

  • -

    de oplaadpunten bestemd zijn voor algemeen gebruik.

     

Belangenafweging:

Na het ingekomen verzoek (via MRA-E) voor een oplaadpunt in de directe omgeving van de aanvrager, is vastgesteld dat er binnen een straal van 200 meter van het adres van de aanvrager geen laadpaal aanwezig is. Omdat de aanvrager niet beschikt over een mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren dient er (overeenkomstig het vastgestelde beleid en indien mogelijk) een laadpaal binnen 200 meter van de aanvrager geplaatst te worden.

 

In de omgeving van de aanvrager wordt voornamelijk op de rijbaan, naast de band geparkeerd. De haakse parkeervakken in de omgeving voldoen niet aan de voorwaarden om daar een laadpaal achter te plaatsen. Rondom een laadpaal dient tenminste 50 cm ruimte voor onderhoud beschikbaar te zijn en deze ruimte is er bij deze haakse parkeervakken niet aanwezig.

 

Door een tweetal nieuwe parkeervakken te maken in de berm (aan de slootzijde) van de Dokter Keijzerstraat om de laadpaal bij te plaatsen, kan er worden voldaan aan een goede herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid overeenkomstig de richtlijnen van de MRA-E. Door de aanleg van twee nieuwe parkeervakken wordt tevens gezorgd dat de parkeerdruk gelijk blijft. Vanwege de in- een uitdraai naar/van de adressen Dokter Keijzerstraat 28-30 is gekozen om de parkeervakken aan de noordzijde van de sloot (aan de zijkant van de Dokter Boomstraat 29) te realiseren. Daar zijn geen uitritten aanwezig.

 

Voorafgaand aan het verkeersbesluit is via een publicatie in het Nieuwsblad Oostzaan van 21-08-2024 het voornemen om een verkeersbesluit te nemen, kenbaar gemaakt. Er konden tot 02-10-2024 zienswijzen worden ingediend en hiervan is geen gebruik gemaakt.

 

Doelstelling

Dit besluit draagt bij aan de doelstelling zoals verwoord in de Wegenverkeerswet 1994, artikel 2, lid 2 en 3:

1) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2) het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of vande functie van objecten en gebieden;

4) het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

5) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de nadelige gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet milieubeheer.

 

Besluit:

ter plaatse van Dokter Keijzerstraat (naast Dokter Boomstraat 29) Oostzaan ;

  • I.

    een tweetal parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, door plaatsing van bord E8c, met het onderbord (OB20) met daarop de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en door het plaatsen van onderbord OB504, ‘geldt voor 2 parkeervakken’, uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

     

E.e.a. conform bijbehorende tekening gw943, d.d. 12-08-2024.

 

Oostzaan 12-11-2024, 

burgemeester en wethouders van Oostzaan

de secretaris / de burgemeester

 

D.J. van Huizen / M.D. Polak

 

Bezwaarschrift

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit in het (digitale) Gemeenteblad, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift is ondertekend en bevat ten minste:

Naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivering van het bezwaarschrift.

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van spoed, kunt u tegelijk met uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem (postbus 1621, 2003 BR Haarlem).

Naar boven