Gemeente Oostzaan - Verkeersbesluit E-laadpunt Corstina Kinneginstraat Oostzaan

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oostzaan,

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Gegeven dat:

ter plaatse van Corstina Kinneginstraat Oostzaan ;

  • -

    er een verzoek (via MRA-E) is ingekomen voor een oplaadpunt in de directe omgeving;

  • -

    er is binnen een straal van 200 meter geen oplaadpunt aanwezig;

  • -

    de aanvrager niet beschikt over een mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren;

  • -

    er overeenkomstig het vastgestelde beleid een laadpaal geplaatst dient te worden;

  • -

    er nieuwe woningen en openbare ruimte gerealiseerd wordt met alleen langsparkeervakken;

  • -

    de gemeente Oostzaan de wegbeheerder is.

     

Overwegende dat:

ter plaatse van Corstina Kinneginstraat Oostzaan ;

  • -

    door het maken van oplaadpunten, de gemeente haar doelstelling uitvoert om het elektrisch rijden te stimuleren en daarmee de CO2-uitstoot te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren;

  • -

    door het plaatsen van een laadpaal (met twee aansluitingen) het netwerk van oplaadpunten in de gemeente uitgebreid wordt;

  • -

    door het plaatsen van de laadpaal bij twee parkeerplaatsen behorende bij het nieuwbouwproject er wordt voldaan aan de plaatsingsvoorwaarden vanuit de MRA-E;

  • -

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW advies is gevraagd aan de politie Noord-Holland en dat de politie kenbaar heeft gemaakt geen bezwaren te hebben tegen het te nemen besluit;

  • -

    de oplaadpunten bestemd zijn voor algemeen gebruik.

     

Belangenafweging:

Na het ingekomen verzoek (via MRA-E) voor een oplaadpunt in de directe omgeving van de aanvrager, is vastgesteld dat er binnen een straal van 200 meter van het adres van de aanvrager geen laadpaal aanwezig is. Omdat de aanvrager niet zal beschikken over een mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren dient er (overeenkomstig het vastgestelde beleid en indien mogelijk) een laadpaal binnen 200 meter van de aanvrager geplaatst te worden.

 

De woningen van het nieuwbouwproject zijn in aanbouw en worden medio december 2024 opgeleverd. De openbare ruimte zal ook omstreeks deze periode worden aangelegd. De laadpaal komt op de Corstina Kinneginstraat dit wordt/is een zijstraat van het Noordeinde.

 

Het oplaadpunt komt bij twee parkeerplaatsen behorende bij het nieuwbouwproject. Er komen langsparkeervakken op de Corstina Kinneginstraat en op het Noordeinde. De voorkeurslocatie voor de laadpaal was op het Noordeinde. Vanwege het smalle trottoir kan het oplaadpunt daar niet op het trottoir worden geplaatst. Het trottoir op de Corstina Kinneginstraat is 60 cm breder en er blijft dan voldoende doorgangsbreedte over. Gekozen is om het oplaadpunt te plaatsen bij het 2e en 3e parkeervak gezien vanaf het Noordeinde. Bij het 1e en 2e parkeervak komt een poort naar het nieuwe adres Noordeinde 60.

 

De locatie voldoet verder wel aan een goede herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid overeenkomstig de richtlijnen van de MRA-E. Voorafgaand aan het verkeersbesluit is via een publicatie in het Nieuwsblad Oostzaan van 21-08-2024 het voornemen om een verkeersbesluit te nemen, kenbaar gemaakt. Er konden tot 02-10-2024 zienswijzen worden ingediend en hiervan is geen gebruik gemaakt.

 

Doelstelling

Dit besluit draagt bij aan de doelstelling zoals verwoord in de Wegenverkeerswet 1994, artikel 2, lid 2 en 3:

1) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

2) het beschermen van weggebruikers en passagiers;

3) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of vande functie van objecten en gebieden;

4) het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

5) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de nadelige gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet milieubeheer.

 

Besluit:

ter plaatse van Corstina Kinneginstraat Oostzaan ;

  • I.

    een tweetal parkeerplaatsen aan te wijzen als parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen, door plaatsing van bord E8c, met het onderbord (OB20) met daarop de tekst ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ en door het plaatsen van onderbord OB504, ‘geldt voor 2 parkeervakken’, uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

     

E.e.a. conform bijbehorende tekening gw942, d.d. 08-08-2024.

 

Oostzaan 12-11-2024, , 

burgemeester en wethouders van Oostzaan

de secretaris / de burgemeester

 

D.J. van Huizen / M.D. Polak

 

Bezwaarschrift

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit in het (digitale) Gemeenteblad, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift is ondertekend en bevat ten minste:

Naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivering van het bezwaarschrift.

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van spoed, kunt u tegelijk met uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem (postbus 1621, 2003 BR Haarlem).

Naar boven