Gelet op:
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;
artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 dat de plaatsing van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
artikel 15, lid 2 van de WVW 1994, dat het toepassen van maatregelen op of aan de weg, voor zover de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, geschieden krachtens een verkeersbesluit;
artikel 12 sub a van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW) dat de plaatsing van E04 borden van Bijlage 1 van de Reglementen Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 dienen te geschieden krachtens een verkeersbesluit;
artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegbeheer (hierna BAWB) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de Nationale Politie Nederland, district Groningen;
Overwegende:
dat de provincies Groningen en Drenthe vervolgens namens de deelnemende gemeenten gezamenlijk één concessiehouder (Equans) hebben geselecteerd voor het realiseren en exploiteren van laadpalen;
dat binnen de concessie sprake is van vier categorieën openbare laadlocaties:
1. Categorie ‘Aanvraag gestuurd’: openbare locaties die worden gerealiseerd op aanvraag van inwoners die geen laadpunt op eigen terrein kunnen realiseren;
2. Categorie ‘Strategische aanvraag’: openbare locaties waar parkerende bezoekers komen of worden verwacht;
3. Categorie ‘Datagestuurd bijplaatsen’: openbare locaties waar op basis van beschikbare verbruiksdata besloten is om een laadpaal bij te plaatsen;
4. Categorie ‘Dekkend netwerk’: openbare locaties die worden gerealiseerd met als doel tot een dekkend netwerk van laadinfrastructuur te komen;
dat in het kader van het Jaarplan Duurzaamheid het stimuleren van duurzame vormen van mobiliteit en faciliteren van bijbehorende laadinfrastructuur is opgenomen;
dat de intentie is om te komen tot een sluitend netwerk van laadpalen;
dat voorgesteld wordt om vanuit de beschikbare parkeerruimte parkeerplaatsen te reserveren op grond van de Categorie ‘Datagestuurd bijplaatsen’: openbare locaties waar op basis van beschikbare verbruiksdata besloten is om een laadpaal bij te plaatsen;
dat het gaat om één laadpaal (met twee oplaadaansluitingen) op het openbare parkeerterrein t.h.v. Menso Fockemalaan 37 te Niekerk;
dat wij ervan uitgaan dat de Politie (de korpschef van de Eenheid Noord Nederland BT Ommelanden West) zal instemmen met het voorliggende beleid openbare laadpaalinfrastructuur elektrische voertuigen en dat over elke afzonderlijke aanvraag geen separaat advies behoeft te worden uitgebracht;