Gemeenteblad van Helmond
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Helmond | Gemeenteblad 2024, 487308 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Helmond | Gemeenteblad 2024, 487308 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels subsidie Peuteropvang en Voorschoolse Educatie Helmond 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;
gelet op de bepalingen in titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 1.4, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;
Vast te stellen de Nadere regels subsidie Peuteropvang en Voorschoolse Educatie Helmond 2025
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1 Begripsomschrijving
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
aanvrager: houder die een kindercentrum exploiteert in de gemeente Helmond;
ASV: de Algemene subsidieverordening Helmond 2020;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;
Peuters met een VVE-indicatie: kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar met een risico op (taal)-(ontwikkelings)achterstand, waarvoor de Jeugdgezondheidszorg een VVE-indicatie heeft afgegeven;
erkend VVE-programma: VVE programma erkend door het Nederlands Jeugd Instituut en opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut;
gemeentelijke inkomensverklaring: een verklaring verstrekt door gemeente Helmond waarmee aangetoond wordt dat de inwoner een minimuminkomen heeft;
HBO-inzet: de inzet van een pedagogisch coach- of beleidsmedewerker, die voldoet aan de kwalificatie-eis pedagogisch beleidsmedewerker/coach zoals bedoeld in bijlage 13.2 van de Cao Kinderopvang werkt.
horizontale groep: een heterogene groep peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar;
houder: degene aan wie een onderneming als bedoeld in de Handelsregisterwet 2007 toebehoort en die met die onderneming een kindercentrum exploiteert;
inkomensverklaring: (voorheen IB60-verklaring) een officiële verklaring van de Belastingdienst met de inkomensgegevens (geregistreerd inkomen) van de ouder over een bepaald belastingjaar;
kindercentrum: een voorziening waar kinderopvang van een kind plaatsvindt, als bedoeld in artikel 1.1 van de wet en dat is opgenomen in het landelijk register kinderopvang;
kinderopvang: de opvang van kinderen in de zin van de wet;
kinderopvangtoeslag: de toeslag zoals bedoeld in artikel 1.1 van de wet;
VNG adviestabel peuterwerk: de inkomensafhankelijke adviestabel van de VNG die de hoogte van de ouderbijdrage bepaalt op basis van de hoogte van het (gezamenlijke) toetsingsinkomen;
landelijk register kinderopvang: het landelijk register, als bedoeld in artikel 1.1 van de wet;
minimuminkomen: een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm;
OKB/VVE monitor: een monitor die jaarlijks door de gemeente wordt uitgevoerd en waar kinderopvangaanbieders die subsidie Voorschoolse Educatie ontvangen ieder jaar kwantitatieve en kwalitatieve data voor aanleveren;
ouder: ouder in de zin van de wet;
ouderbijdrage: een inkomensafhankelijke bijdrage die ouders betalen voor de VE-peuteropvang uren die zij afnemen;
peildatum: voor subsidie HBO-inzet: 1 september voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
peilmaand: de maand september voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
Peutermonitor: een door gemeente Helmond beschikbaar gesteld monitoringssysteem dat inzicht geeft in het peuteraanbod, het peuterbereik en de financiën die samenhangen met Voorschoolse Educatie.
reguliere peuters: kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar zonder VVE-indicatie;
toezichthouder: de toezichthouder als bedoeld in artikel 1.61 van de wet;
Voorschoolse Educatie (VE): voor kinderen vanaf 2,5 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin aan de hand van een VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling;
VVE-indicatie: indicatie afgegeven door Jeugdgezondheidszorg op basis van de Helmondse VVE doelgroepdefinitie waaruit blijkt dat het kind, dat deze indicatie krijgt, gebaat is bij en recht heeft op Voorschoolse Educatie;
VE-peuteropvang: kortdurende opvang met Voorschoolse Educatie voor peuters van 2,5 tot 4 jaar, te voorbereiding op het basisonderwijs.
zorgstructuur: bij afwijkende of opvallende signalen bij een peuter een zorgstructuur inrichten, al dan niet met partners, om het kind de juiste ondersteuning en begeleiding te bieden;
groepsruimte: een fysieke groepsruimte ('lokaal') waarin (maximaal) 16 kinderen per keer worden opgevangen. Deze groepsruimte kan meerdere dagdelen per week geopend zijn;
VVE: Voor- en Vroegschoolse Educatie;
handboek Helmond: een lokale website van gemeente Helmond waar voorscholen en vroegscholen in Helmond informatie, formulieren en bijlagen rondom OKB en VVE in Helmond kunnen raadplegen;
VE-plus: een opslag per uur voor de uitvoering van de wettelijke kwaliteitseisen en de door het college gehanteerde bovenwettelijke kwaliteitseisen voor Voorschoolse Educatie;
Het doel van deze regeling is het door subsidiëring bieden van een kwalitatief hoogwaardig aanbod Voorschoolse Educatie in de gemeente Helmond zodat er binnen de gemeente gelijke en optimale ontwikkelkansen zijn voor alle kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar.
Subsidie op grond van deze nadere regels kan uitsluitend worden aangevraagd door een houder van een VVE-geregistreerd kindercentrum dat is gevestigd in Helmond.
§ 2.2 Beslissing op de aanvraag
In aanvulling op de in de Algemene wet bestuursrecht en de ASV genoemde weigeringsgronden kan het college een verzoek om subsidieverlening weigeren als:
Om voor subsidieverlening in aanmerking te komen, gelden de volgende voorwaarden:
de aanvrager is een houder van een VVE-geregistreerd kindercentrum dat is gevestigd in Helmond;
de aanvrager voldoet aan de eisen die voortvloeien uit de Wet Kinderopvang, alsmede de landelijk vastgestelde kwaliteitseisen die voortvloeien uit het Besluit kwaliteit kinderopvang;
de aanvrager voldoet aan de kwaliteitseisen zoals opgenomen in het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit Voorschoolse Educatie;
de aanvrager verklaart de uren HBO-inzet te leveren zoals voorgeschreven in de Wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang;
de aanvrager verklaart te zullen voldoen aan de verplichting inzake de HBO-inzet zoals beschreven is artikel 2.5 lid i;
de HBO-inzet is ten behoeve van de verhoging van de kwaliteit van Voorschoolse Educatie in en/of rondom groepen waarin Voorschoolse Educatie wordt geboden en betreft de totstandkoming en implementatie van beleidsvoornemens met betrekking tot Voorschoolse Educatie en coaching van beroepskrachten Voorschoolse Educatie.
Onverminderd de verplichtingen die voortvloeien uit de Algemene wet bestuursrecht en de ASV 2020, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:
de subsidieontvanger dient de VE-peuteropvang aan te bieden in een horizontale groep van kinderen van twee tot vier jaar;
de subsidieontvanger werkt met een erkend VVE-programma;
de subsidieontvanger maakt gebruik van een instrument/kindvolgsysteem waarmee de brede ontwikkeling van peuters wordt gevolgd. Dit kindvolgsysteem voldoet aan de eisen die hieraan worden gesteld door de Inspectie van het Onderwijs;
de subsidieontvanger maakt afspraken met basisscholen over samenwerking, de doorgaande lijn en overdracht zoals opgenomen in het Handboek Helmond;
de subsidieontvanger dient jaarlijks een locatieplan in en een (herziene) kwaliteitsplan zoals opgenomen in het Handboek Helmond;
de subsidieontvanger levert inhoudelijke en cijfermatige bijdrage aan de monitoring door de gemeente, de Inspectie van het Onderwijs en de organisaties die in opdracht van de gemeente Helmond optreden. Dit doet de aanvrager onder andere door beschikbare data aan te leveren t.b.v. de jaarlijkse OKB/VVE monitor;
de subsidieontvanger zorgt binnen vier weken na afloop van ieder kwartaal voor een upload in de Peutermonitor van de gegevens zoals beschreven in bijlage 1;
de subsidieontvanger sluit aan bij of zorgt voor een zorgstructuur wanneer er opvallende of afwijkende signalen zijn in de ontwikkeling van een peuter;
de subsidieontvanger draagt zorg voor HBO-inzet ten behoeve van de totstandkoming en implementatie van beleidsvoornemens met betrekking tot Voorschoolse Educatie en coaching van beroepskrachten Voorschoolse Educatie. De HBO-inzet bedraagt in omvang minimaal het aantal groepsruimten waar VE wordt geboden maal 4 uur per week, gedurende 40 weken. Dit aantal uren mogen naar eigen inzicht over de VE-groepen in de organisatie worden ingezet, ten bate van Voorschoolse Educatie. Het college moet geïnformeerd worden over wijzigingen in de HBO-inzet.
de groepen op de VE-locaties zijn zo veel mogelijk samengesteld uit reguliere peuters en peuters met een VVE-indicatie. De VE-locatie spant zich dan ook in om peuters met een VVE-indicatie veelvuldig in contact te laten komen met taalrijkere kinderen;
de houder is alert op structurele absentie van het kind en onderneemt hierop actie.
De houder draagt zorg voor ondertekening van verklaring geen recht op kinderopvang, voor die ouders die aangeven hier geen recht op te hebben in combinatie met inkomensverklaring IB-60 formulier van de Belastingdienst van de ouders. Het college kan steekproefsgewijs vragen deze te overleggen.
Artikel 2.6 Hoogte van subsidiëring
In afwijking van lid 5 wordt het uurtarief anders berekend voor peuters (zowel regulier als met VVE-indicatie) van ouders met een minimuminkomen die géén recht hebben op kinderopvangtoeslag. Het college subsidieert voor deze doelgroep wél de inkomensafhankelijke ouderbijdrage (zie het bepaalde in lid 2).
Hoofdstuk 3 Subsidievaststelling
Artikel 3.2. Schenden verantwoordingsplicht
Als de subsidieontvanger niet tijdig een verzoek tot vaststelling indient of de bijbehorende gegevens als bedoeld in artikel 3.1 lid 2 compleet maakt, of de gegevens in de Peutermonitor heeft bijgewerkt op 1 februari na afloop van het subsidiejaar, zal het college de subsidie in beginsel lager vaststellen.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Helmond van 5 november 2024
Burgemeester en wethouders van Helmond
De heer A. Bonte.
de loco burgemeester
P. Buijtels
Secretaris
Bijlage 1: Specificatie van gegevens die de houder ieder kwartaal middels de Peutermonitor levert aan gemeente Helmond.
De houder levert middels de Peutermonitor de gegevens uit de gemeente Helmond van alle peuters waarvoor recht is op subsidie. Deze gegevens worden aangeleverd voor zowel reeds geplaatste peuters als voor peuters die een reservering voor peuteropvang in de toekomst hebben bij de houder. Het gaat om de volgende gegevens per peuter op maandniveau van de uitgevoerde voorschoolse activiteiten, die uiterlijk 4 weken na afloop van ieder kwartaal worden geleverd:
De peutermonitor maakt onderscheid tussen reguliere uren en VE-uren.
De reguliere uren betreffen de eerste twee dagdelen die voor de reguliere peuters (peuters van ouders zonder rechtop kinderopvangtoeslag) gesubsidieerd worden. De subsidieontvanger vult de maanduren in, dit betreffen de contracturen ofwel geplaatste uren.
De VE-uren betreffen de extra dagdelen die alleen gesubsidieerd worden voor peuters die hier recht op hebben omdat zij een VVE-indicatie hebben.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-487308.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.