Gemeenteblad van Emmen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2024, 486098 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2024, 486098 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels werknemersvoorzieningen gemeente Emmen 2024
Artikel 1. Begripsomschrijving
Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet (PW) de Wet inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijke Arbeidsongeschikte Werkloze werknemers (IOAW), de Wet Inkomensvoorziening Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen (IOAZ) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Artikel 5. Specifieke voorwaarden werknemersvoorzieningen
In geval van een toekenning tolkvoorziening kan kandidaat zelf een tolk inschakelen. Deze moet geregistreerd staan bij de stichting RTG (www.stichtingrtg.nl). De gemeente kan hier bij assisteren.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Emmen, gehouden op 12 november 2024.
Toelichting Nadere regels werknemersvoorzieningen gemeente Emmen 2024
Met de invoering van de Participatiewet zijn gemeenten verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen met een arbeidsbeperking én arbeidsvermogen bij het verkrijgen of behouden van werk. Het is aan het college om te beoordelen of de persoon behorende tot de doelgroep (artikel 7 lid 1 onderdeel a van de Participatiewet) op eigen kracht in staat is algemeen geaccepteerde arbeid te aanvaarden of dat deze persoon ondersteuning nodig heeft richting arbeidsinschakeling. In dat laatste geval is het college verantwoordelijk voor het leveren van deze ondersteuning in de vorm van voorzieningen.
Op grond van hoofdstuk 3 van de Wet Suwi (structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen) hebben gemeenten en UWV de opdracht samen te werken in regio’s bij de dienstverlening aan werkgevers. Binnen het Werkbedrijf Drenthe zijn afspraken gemaakt over een gezamenlijk minimumpakket aan voorzieningen ter ondersteuning aan werkgevers. De ondersteuning beschreven in dit document kan onder andere plaatsvinden via werkplekaanpassing (niet meeneembare voorziening) of overige werknemersvoorzieningen (meeneembare voorziening).
Dit document regelt de werknemersvoorzieningen (w.o. de werkplekaanpassing) die het college kan bieden bij de arbeidsinschakeling van/aan werkloze werkzoekenden die vanwege een arbeidsbeperking niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen. Werknemersvoorzieningen zijn voorzieningen of kosten die moeten worden gemaakt om een kandidaat optimaal te faciliteren in het uitvoeren van de functie. Deze voorzieningen maken onderdeel uit van het instrumentarium dat de Participatiewet beschikbaar stelt om te stimuleren dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam geplaatst worden bij werkgevers.
De niet meeneembare en meeneembare voorzieningen vallen uiteen in vier categorieën:
Bij de beoordeling of sprake is van een niet meeneembare voorziening wordt gekeken naar de aard- en nagelvastheid van de voorziening. Een voorziening is niet meeneembaar als deze aard- en nagelvast is verbonden met het eigendom van de werkgever. Achtergrond van deze gedachte is dat men iets wat zonder schade is los te maken, mee kan nemen en datgene, dat bij verwijdering schade veroorzaakt, moet laten zitten. Dit geldt voor bouwkundige aanpassingen van het bedrijfspand, aanbouwen, opbouwen, verbouwen. Voorbeelden: rolstoeloprit, een aangepast toilet, elektrische deuren, een extra leuning bij de trap, een video-intercom etc.
Bij het verlenen van een voorziening voor de aanpassing van de werkplek zal het veelal gaan om een financiële bijdrage. Wanneer door het college een financiële bijdrage wordt verstrekt met het oog op één of bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten, is sprake van een subsidie. De Algemene subsidieverordening Emmen 2017 is dan ook van overeenkomstige toepassing.
Artikel 1. Begripsomschrijving
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2. Vormen van werknemersvoorzieningen
Dit artikel regelt welke vormen van werknemersvoorziening onder deze ‘Nadere regels’ vallen.
Artikel 3. Algemene voorwaarden werknemersvoorzieningen
Dit artikel regelt de algemene voorwaarden die gelden om in aanmerking te komen voor een werknemersvoorziening.
Er moet sprake zijn van noodzakelijke ondersteuning. Er is sprake van noodzakelijke ondersteuning als de werknemer zonder de ondersteuning niet in staat is om zijn werkzaamheden in redelijkheid te verrichten. Bovendien moet er een behoefte zijn aan deze ondersteuning van zowel de werkgever als de werknemer. Het college kan de noodzakelijkheid (op bijvoorbeeld medische of arbeidskundige gronden) van een werkplekaanpassing beoordelen door het inwinnen van deskundigenadvies. De bepalingen over het deskundigenadvies van de Algemene wet bestuursrecht (afdeling 3.3 - Advisering) zijn hierbij van overeenkomstige toepassing.
Om aanspraak te kunnen maken op deze voorziening is het woonplaatsbeginsel van de persoon behorende tot de doelgroep van belang en niet de plaats van vestiging van de onderneming.
Om voor een werkplekaanpassing in aanmerking te komen moet in principe sprake zijn van een dienstverband. In bijzondere omstandigheden kan ook al gedurende de proefplaatsing een werkplekaanpassing worden verleend. Dit is aan de orde indien zonder deze werkplekaanpassing niet kan worden beoordeeld of de persoon behorende tot de doelgroep voldoende geschikt is voor de vacature en of deze persoon past binnen het bedrijf. Daarnaast dient het aannemelijk te zijn dat de persoon na afloop van de proefplaatsing een dienstverband wordt aangeboden, zoals ook met het doel van de proefplaatsing beoogd wordt.
Onder de meest adequate en goedkoopste oplossing, kwalitatief verantwoord wordt het volgende verstaan; de algemeen aanvaarde norm is dat van overheidswege getroffen voorzieningen sober en doelmatig dienen te worden uitgevoerd. De werknermersvoorziening dient dan ook sober, doelmatig en proportioneel te zijn, reëel bij te dragen aan het vergroten van het functioneren op de werkplek. Indien naar het oordeel van het college sprake is van een disproportionele aanpassing zal deze worden geweigerd.
Er is sprake van een algemeen gebruikelijke werknemersvoorziening indien van de werkgever of werknemer, op basis van wat gangbaar is in het bedrijfsleven, verwacht mag worden dat hij de investering zelf doet. Van een algemeen gebruikelijk werknemersvoorziening is ook sprake als de werkgever geacht wordt zelf verantwoordelijk te zijn voor de werkplekaanpassing op basis van bijvoorbeeld het Bouwbesluit. Het Bouwbesluit kan bijvoorbeeld aangeven dat een pand/ gebouw aangepast moet worden om het toegankelijker te maken voor rolstoelgebruikers.
Artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 5. Specifieke voorwaarden werknemersvoorzieningen
Dit artikel regelt per werknemersvoorziening de specifieke voorwaarden.
Bij werkplekaanpassingen gaat het om aanpassingen die niet algemeen gebruikelijk zijn en die deel uit maken van de werkplek of de omgeving daarvan en die nodig zijn om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld aanpassing aan een machine, deurpost, werkblad, maar ook een aangepast toilet of traplift in het bedrijf. Een medewerker van de gemeente bepaalt per geval op basis van maatwerk waar behoefte aan is. Daarnaast maakt de professional een redelijkheidsoverweging. De kosten van de voorziening moeten in redelijke verhouding staan tot de baten.
Bij vervoersvoorzieningen gaat het om bijvoorbeeld een taxi, aanpassingen aan een auto of bruikleen van een aangepaste auto. Een medewerker van de gemeente bepaalt per geval op basis van maatwerk waar behoefte aan is. Daarnaast maakt de professional een redelijkheidsoverweging. De kosten van de voorziening moeten in redelijke verhouding staan tot de baten. Tot slot geldt dat alleen de meerkosten boven de kosten voor het gebruik van regulier openbaar vervoer worden vergoed.
Met ‘de kosten van een voorziening moeten in redelijke verhouding staan tot de baten’ wordt bedoeld dat de investering in de werkplekaanpassing of vervoersvoorziening moet opwegen tegen de opbrengsten van uitstroom naar werk. Bij de beoordeling of de kosten proportioneel zijn wordt onder andere betrokken:
Een meeneembare voorziening is een voorziening die kan worden meegenomen, met andere woorden de voorziening is niet aan de specifieke werkplek gebonden. We noemen dit ook wel dat de voorziening niet aard- en nagelvast is. Hoewel een werkgever de plicht heeft om zijn werknemers van deugdelijk materiaal te voorzien, kan het toch nodig en redelijk zijn om deze kosten als gemeente te dragen.
We maken dit in een voorbeeld duidelijk. In een aantal beroepen is het vanuit veiligheidsvoorschriften nodig dat er werkschoenen (met stalen neuzen) worden gedragen. De werkgever is verplicht om deze te verstrekken. Heeft een werknemer een zodanige beperking dat er een noodzaak bestaat tot het dragen van aangepast orthopedisch schoeisel, dan kunnen aangepaste orthopedische werkschoenen als een voorziening worden verstrekt.
In de Participatiewet wordt niet nader beschreven wat meeneembare voorzieningen zijn. Te denken valt aan de volgende type voorzieningen:
Bovenstaande lijst met meeneembare voorzieningen is niet limitatief.
Wanneer een intermediaire tolkvoorziening voor doven, slechthorenden of doofblinden noodzakelijk is om werk te krijgen of behouden, dan wordt aangesloten bij de ‘Landelijke regeling tolkdiensten 2019’.
Artikel 6. Hoogte van de kosten
In de rechtspraak wordt het maximeren van een vergoeding voor een voorziening in beginsel niet onredelijk geacht, maar aan de hand van de bijzondere omstandigheden van het concrete geval zal moeten worden beoordeeld of met de maximale vergoeding een niet alleen goedkoopste, maar ook adequate voorziening kan worden verleend.
Artikel 7. Voorziening in natura of in bruikleen
Zoals in de toelichting op artikel 4 al is aangegeven zal het in veel gevallen gaan om een financiële bijdrage. Het college kan ook besluiten de voorziening in natura te verstrekken. Op het moment dat de voorziening in natura wordt verstrekt is dit in eigendom. In afwijking hiervan kan het college besluiten de voorziening in bruikleen te verstrekken. De voorziening wordt niet eerder verstrekt dan nadat er met de aanvrager een bruikleenovereenkomst als bedoeld in artikel 7A:1777 van het Burgerlijk Wetboek is aangegaan.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Het betreffende artikel over terugvordering is bedoeld om zorgvuldig en rechtvaardig om te gaan met situaties waarin een terugvordering noodzakelijk is. Hierbij wordt niet zomaar tot terugvordering overgegaan; er moet sprake zijn van omstandigheden die dit rechtvaardigen, zoals misbruik.
Bovendien wordt bij elke terugvordering een zorgvuldige afweging gemaakt om te voorkomen dat dit leidt tot onevenredig nadeel voor de belanghebbende. Dit betekent dat er rekening wordt gehouden met de persoonlijke en financiële situatie van de betrokkene en dat, waar mogelijk, maatwerk wordt toegepast. Op deze manier wordt een eerlijke en evenwichtige behandeling gewaarborgd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-486098.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.